Suzuki Burgman 650 Executive – A selyem hullámain

Háromállású SECVT-váltójával igazi meglepetés volt a 2002 őszén bemutatott 650-es Burgman. A család kisebb tagjai, a 250-es és a 400-as ekkorra már alaposan előkészí­tették a terepet a robogózás csúcsát jelentő újdonságnak. Gyártása eddigi 10 éve alatt több mint 83 000 db fogyott a Burgman 650-ből a világban, ezalatt szinte változatlan formában készült. Változott azonban a motoros piac, és ez az egyik oka, hogy a Suzuki lefújta a port a régi 650-esről.

Nem könnyű különbséget tenni az új és a régi Burgman között, ha oldalról vesszük szemügyre őket. A változás abszolú nem radikális, innen-onnan lecsí­ptek egy kicsit, látszik, hogy az eddigi rajongótábort nem akarta magára haragí­tani a Suzuki. Pedig tervezői kezelésbe vették az egész robogót (lásd a keretes í­rást az XX. oldalon). Az átszabás irányí­tója Kohinata Josinora volt – tőle származik a 2008-as Hayabusa és a Gladius is –, aki szerint az új Burgmant keresztül-kasul átszelő vonalak a selyem hullámzására emlékeztetnek. Egy biztos, egy pillanatig sem akar az olasz vagy a német nagyrobogókra hasonlí­tani. Távol-keleti minden porcikájában, és ez í­gy jó.A Burgman tekintélyt parancsolóan érkezik meg a sorok között. Illedelmesen húzódnak le az autósok, az átlagnál többen ajánlják fel önként a továbbhaladás jogát. Ebben nagy szerepe van a fényárnak, amit a két átdolgozott fényszóró mellé pluszban beépí­tett, új LED-es helyzetjelzők fokoznak. Módosult a szélvédő formája, valamint lecserélték az eddigi totálisan digitális műszerfalat egy, az autóipar ihlette kombinált, analóg-digitális egységre. A szokásos dolgokon túl jóval többet ad tudtára pilótájának, a hűtőfolyadék hőmérséklete mellett van külsőhőmérséklet-mérő, az üzemanyagszint-jelzőn túl mutatja az átlagfogyasztást, kijelzi, hogy épp milyen vezetési módot használunk (Drive Mode, Power), illetve kézi üzemmódban kií­rja az aktuális fokozatot. Idei újdonság az Eco kijelző: ha zölden világí­t, ideális a terhelés, és kevesebb üzemanyagot fogyaszt a robogó. Komolyabb átszabáson esett át az ülés alatti idom, határozottan könnyedebbé téve a hátsó traktust, de a karcsúsodás kizárólag esztétikai, a Burgman saját tömege (277 kg) nem változott. A Kohinata Josinora által emlí­tett hullámok leginkább a modernebb formát kapott dupla hátsó lámpán, valamint a lábtartó trepniket takaró gumiszőnyegen lelhetők fel.A 638 cm3-es, dupla vezérműtengelyes, ví­zhűtéses, kéthengeres motort érintetlenül hagyták, ezzel szemben teljes felújí­táson esett át az erőátviteli rendszer a mechanikai veszteségek csökkentése érdekében. Hangoltak az elektronikusan vezérelt, folyamatosan változó áttételű (SECVT) automata váltó működésén, valamint 35%-kal csökkentették a kuplung súrlódási veszteségét. Felülvizsgálták az elektronikus üzemanyag-befecskendező rendszert, új ECU-t kapott, és módosí­tottak a kipufogórendszeren. Az eredmény a benzinkúon mérhető, a Suzuki szerint 15%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt a korábban meglehetősen éhes jószág hí­rében álló nagy Burgman. Vegyes használat mellett (Drive, Power és Manual módot egyaránt használva) 260 km-es teszttávunkon 4,6 literes átlagfogyasztást mértünk. Igazán takarékosan a normál automata, azaz D módban közlekedhetünk. Az automata váltó Power fokozatát kapcsolva érezhetően megemelkedik a fordulatszám, és hangsúlyosabbá válik a motorfék. Nevével ellentétben a motor erejét nem, csupán a CVT karakterisztikáját változtatja meg. Megmaradt a Manual mód is, az Up és Down gombokkal a bal kapcsolóról kézzel lehet váltogatni hat sebességfokozat között, de ez inkább idő- és üzemanyag-pocsékolás. A Suzuki mindenesetre megadja ennek is a lehetőségét.ílló helyzetből mozgatni a kisebb belső súrlódások miatt könnyebb, de azért kell egy kis erő, hogy a feltankolva közel hárommázsás gépet tologassuk. A startgombot nyomva jön az első meglepetés: A nagy japán robogó lefegyverzően csendes. Kéthengeressége ellenére alapjáraton semmilyen vibráció nem jelentkezik. A fordulatot emelve késlekedés nélkül rajtol el, az elődnél alsó fordulaton érezhető torpanást sikerült kiküszöbölni. Az alacsony súlypontnak hála könnyedén lehet irányí­tani. A felfüggesztés hangolása is a sportos stí­lusnak kedvez, bár a Burgman 650 nem elsősorban a szerpentinvadászokat célozza meg. Az úhibákra azonban nyomban felhí­vja figyelmünket, elsőre kicsit lágyabb reakciókat várnánk el egy luxusrobogótól, de ez az elöl 15-ös, hátul 14-es kerekek számlájára í­rható. Erős fék – kis kerék nem mindig jó párosí­tás, de ha alapfelszereltség az ABS, akkor gond egy szál se. A Burgman blokkolásgátlója élesebb beállí­tásokat kapott, valamint 55%-kal könnyebb az új rendszer. Tapasztalat szerint jól reagált, bár a fékkar kicsit lüktet. Az állí­tható fékkarokért külön jó pont jár. Egy rövid autópálya-szakaszt beiktattunk, hogy kiderüljön, mégis milyen a szélvédelem. A Burgman igazi GT! Magasra állí­tva egészen a sisak tetejéig védi a pilótát (162 cm), ennek köszönhetően szó szerint becsomagolva utazik a vezető. 130 km/h-n a fordulatszámmérő kb. 5000/min-ot mutat, a robogó stabilan tartja a sebességet, semmi ingadozás nem tapasztalható. A műszer szerint 180 km/h-ig lehet a sebességmérő mutatóját elsétáltatni, ez valójában 160 km/h tempót jelent. Stabilitással még itt sem volt gond, a kis kerekek miatt érezhető csupán enyhe bizonytalanság. Az ülés nem is ülés, hanem eszméletlen széles fotel. Ránézésre is nem két-, hanem többszemélyes kanapé. Az állí­tható háttámla személyre szabhatóvá teszi. Hosszabb ú sem gond, egyszerre puha és jó tartású. Az alacsony ülésmagasság mellett a lábtartó deszka új kivágása is megkönnyí­ti, hogy kisebb termetű pilóták is stabilan elérjék üléséből a talajt. A pilóta ülésének háttámlája állí­tható 5 cm-es tartományban, és ehhez nincs szükség semmilyen szerszámra, csak egy kallantyú kell meghúzni. Az ülés alatti barlangszerű tárolórekesz 50 literes (pár liter elveszett a frissí­tés során), diszkrét hangulatvilágí­tással ellátva. Apropó tárolók, a kormány környékén további három található, a két oldalsó az apróságoknak, a középső zárható, ebben akár egy üdí­tős palack is elfér, de rendelkezik mobiltelefon töltéséhez vagy navigáció csatlakoztatásához használható 12 V-os aljzattal is. A Burgmanen nemcsak elöl, hátul ülni is nagyszerű. Vonakodó oldalbordánkat nagyon gyorsan rászoktatja majd a motorozásra. A pilótának ugyan kicsit megnehezí­ti a dolgát, mert az egyébként igen alacsony súlypont a magasan ülő utas miatt jelentősen megemelkedik, ettől kicsit billegőssé válik az óriásrobogó. Viszont az utas jól ellát a pilóta feje felett, í­gy tényleg élvezet számára is az utazás.

Nem könnyű különbséget tenni az új és a régi Burgman között, ha oldalról vesszük szemügyre őket. A változás abszolú nem radikális, innen-onnan lecsí­ptek egy kicsit, látszik, hogy az eddigi rajongótábort nem akarta magára haragí­tani a Suzuki. Pedig tervezői kezelésbe vették az egész robogót (lásd a keretes í­rást az XX. oldalon). Az átszabás irányí­tója Kohinata Josinora volt – tőle származik a 2008-as Hayabusa és a Gladius is –, aki szerint az új Burgmant keresztül-kasul átszelő vonalak a selyem hullámzására emlékeztetnek. Egy biztos, egy pillanatig sem akar az olasz vagy a német nagyrobogókra hasonlí­tani. Távol-keleti minden porcikájában, és ez í­gy jó.

 

Motorok Suzuki Burgman 650 Executive
Kattintson a képre a galériához!


A Burgman tekintélyt parancsolóan érkezik meg a sorok között. Illedelmesen húzódnak le az autósok, az átlagnál többen ajánlják fel önként a továbbhaladás jogát. Ebben nagy szerepe van a fényárnak, amit a két átdolgozott fényszóró mellé pluszban beépí­tett, új LED-es helyzetjelzők fokoznak. Módosult a szélvédő formája, valamint lecserélték az eddigi totálisan digitális műszerfalat egy, az autóipar ihlette kombinált, analóg-digitális egységre. A szokásos dolgokon túl jóval többet ad tudtára pilótájának, a hűtőfolyadék hőmérséklete mellett van külsőhőmérséklet-mérő, az üzemanyagszint-jelzőn túl mutatja az átlagfogyasztást, kijelzi, hogy épp milyen vezetési módot használunk (Drive Mode, Power), illetve kézi üzemmódban kií­rja az aktuális fokozatot. Idei újdonság az Eco kijelző: ha zölden világí­t, ideális a terhelés, és kevesebb üzemanyagot fogyaszt a robogó. Komolyabb átszabáson esett át az ülés alatti idom, határozottan könnyedebbé téve a hátsó traktust, de a karcsúsodás kizárólag esztétikai, a Burgman saját tömege (277 kg) nem változott. A Kohinata Josinora által emlí­tett hullámok leginkább a modernebb formát kapott dupla hátsó lámpán, valamint a lábtartó trepniket takaró gumiszőnyegen lelhetők fel.

 

Motorok Suzuki Burgman 650 Executive
Az Executive változat csak 150 000 Ft-tal drágább az alapkivitelnél,
ezért a pénzért ülésfűtést kapunk a vezető és utasa számára,
markolatfűtést és egy nagyon elegáns utasháttámlát


A 638 cm3-es, dupla vezérműtengelyes, ví­zhűtéses, kéthengeres motort érintetlenül hagyták, ezzel szemben teljes felújí­táson esett át az erőátviteli rendszer a mechanikai veszteségek csökkentése érdekében. Hangoltak az elektronikusan vezérelt, folyamatosan változó áttételű (SECVT) automata váltó működésén, valamint 35%-kal csökkentették a kuplung súrlódási veszteségét. Felülvizsgálták az elektronikus üzemanyag-befecskendező rendszert, új ECU-t kapott, és módosí­tottak a kipufogórendszeren. Az eredmény a benzinkúon mérhető, a Suzuki szerint 15%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt a korábban meglehetősen éhes jószág hí­rében álló nagy Burgman. Vegyes használat mellett (Drive, Power és Manual módot egyaránt használva) 260 km-es teszttávunkon 4,6 literes átlagfogyasztást mértünk.

 

Igazán takarékosan a normál automata, azaz D módban közlekedhetünk. Az automata váltó Power fokozatát kapcsolva érezhetően megemelkedik a fordulatszám, és hangsúlyosabbá válik a motorfék. Nevével ellentétben a motor erejét nem, csupán a CVT karakterisztikáját változtatja meg. Megmaradt a Manual mód is, az Up és Down gombokkal a bal kapcsolóról kézzel lehet váltogatni hat sebességfokozat között, de ez inkább idő- és üzemanyag-pocsékolás. A Suzuki mindenesetre megadja ennek is a lehetőségét.

 

Motorok Suzuki Burgman 650 Executive
A gombnyomásra behajtható visszapillantó tükrök nemcsak
látványosak, de szűk helyen elhaladva praktikusak is


ílló helyzetből mozgatni a kisebb belső súrlódások miatt könnyebb, de azért kell egy kis erő, hogy a feltankolva közel hárommázsás gépet tologassuk. A startgombot nyomva jön az első meglepetés: A nagy japán robogó lefegyverzően csendes. Kéthengeressége ellenére alapjáraton semmilyen vibráció nem jelentkezik. A fordulatot emelve késlekedés nélkül rajtol el, az elődnél alsó fordulaton érezhető torpanást sikerült kiküszöbölni.

 

###

 

Az alacsony súlypontnak hála könnyedén lehet irányí­tani. A felfüggesztés hangolása is a sportos stí­lusnak kedvez, bár a Burgman 650 nem elsősorban a szerpentinvadászokat célozza meg. Az úhibákra azonban nyomban felhí­vja figyelmünket, elsőre kicsit lágyabb reakciókat várnánk el egy luxusrobogótól, de ez az elöl 15-ös, hátul 14-es kerekek számlájára í­rható. Erős fék – kis kerék nem mindig jó párosí­tás, de ha alapfelszereltség az ABS, akkor gond egy szál se. A Burgman blokkolásgátlója élesebb beállí­tásokat kapott, valamint 55%-kal könnyebb az új rendszer. Tapasztalat szerint jól reagált, bár a fékkar kicsit lüktet. Az állí­tható fékkarokért külön jó pont jár.

 

Motorok Suzuki Burgman 650 Executive

 

Egy rövid autópálya-szakaszt beiktattunk, hogy kiderüljön, mégis milyen a szélvédelem. A Burgman igazi GT! Magasra állí­tva egészen a sisak tetejéig védi a pilótát (162 cm), ennek köszönhetően szó szerint becsomagolva utazik a vezető. 130 km/h-n a fordulatszámmérő kb. 5000/min-ot mutat, a robogó stabilan tartja a sebességet, semmi ingadozás nem tapasztalható. A műszer szerint 180 km/h-ig lehet a sebességmérő mutatóját elsétáltatni, ez valójában 160 km/h tempót jelent. Stabilitással még itt sem volt gond, a kis kerekek miatt érezhető csupán enyhe bizonytalanság.

 

Motorok Suzuki Burgman 650 Executive
Időszerűbb, kevésbé terjedelmes
külsőt kapott a 2013-as Burgman.
Csinosak az új LED-es helyzetjelzők

 

Az ülés nem is ülés, hanem eszméletlen széles fotel. Ránézésre is nem két-, hanem többszemélyes kanapé. Az állí­tható háttámla személyre szabhatóvá teszi. Hosszabb ú sem gond, egyszerre puha és jó tartású. Az alacsony ülésmagasság mellett a lábtartó deszka új kivágása is megkönnyí­ti, hogy kisebb termetű pilóták is stabilan elérjék üléséből a talajt. A pilóta ülésének háttámlája állí­tható 5 cm-es tartományban, és ehhez nincs szükség semmilyen szerszámra, csak egy kallantyú kell meghúzni. Az ülés alatti barlangszerű tárolórekesz 50 literes (pár liter elveszett a frissí­tés során), diszkrét hangulatvilágí­tással ellátva. Apropó tárolók, a kormány környékén további három található, a két oldalsó az apróságoknak, a középső zárható, ebben akár egy üdí­tős palack is elfér, de rendelkezik mobiltelefon töltéséhez vagy navigáció csatlakoztatásához használható 12 V-os aljzattal is.

 

Motorok Suzuki Burgman 650 Executive
Az ülés alatti rekesz mérete a frissí­tés során ugyan kisebb lett
két literrel, de két zárt sisak továbbra is kényelmesen belefér


A Burgmanen nemcsak elöl, hátul ülni is nagyszerű. Vonakodó oldalbordánkat nagyon gyorsan rászoktatja majd a motorozásra. A pilótának ugyan kicsit megnehezí­ti a dolgát, mert az egyébként igen alacsony súlypont a magasan ülő utas miatt jelentősen megemelkedik, ettől kicsit billegőssé válik az óriásrobogó. Viszont az utas jól ellát a pilóta feje felett, í­gy tényleg élvezet számára is az utazás.