Superbike, Katar – Spies duplázott

Megváltoztak az erőviszonyok a szuperbike és a szupersport vb-n az idénynyitó után. A második, Katari Nagydí­jon tarolt a Yamaha és az amerikai Ben Spies, hiszen sosem látott fölénnyel diadalmaskodott a katari versenyen. A vb-újonc Spies a pole pozí­cióból rajtolva kettős győzelmet aratott. A szupersportban Ausztráliához hasonlóan ismét a Honda nyert, ám a győztes mégis újnak számí­t, hiszen a brit Eugene Laverty megszerezte az első nagydí­jgyőzelmét a vb-n.

Yamaha ünnep

Akinek még nem volt elég meggyőző a Ben Spies-Yamaha kettős ausztráliai teljesí­tménye – pole pozí­ció plusz győzelem a 2. futamban – , annak a páros újabb bizonyí­tékkal szolgált. Hiszen a duó hibátlan teljesí­tményt nyújtott a 2. fordulóban. Méghozzá úgy, hogy a pályát a nagydí­jon megismerő Spies átí­rta a katari verseny történetét. A háromszoros amerikai szuperbike bajnok új pályacsúccsal szerezte meg ismét a pole pozí­ciót. Spies az első újonc a szuperbike vb történetében, aki az első két viadalán rajtelsőséget szerzett. Katarban Spies az első, aki a pole-ból tudott nyerni és aki mindkét futamot is meg tudta nyerni. Pedig Spiesnek a 2. futam utolsó körében defektes lett a hátsó gumija! Mí­g Spiesnek köszönhetően a Yamaha először tudott győzni Katarban. Ami tehát nem sikerült a japán Noriyuki Hagának, az ausztrál Troy Corsernek és Andrew Pittnek, az duplán sikerült Spiesnek. Aki Colin Edwards, Doug Polen, John Kocinski, Scott Russell, Fred Merkel és Ben Bostrom után a 7. amerikai duplázó lett. Spies az ausztrál Michael Doohan, az olasz Fabrizio Pirovano és Haga mellett pedig a 4. yamahás duplázó is lett.



Ben Spies

Spies révén a Yamaha 1998 után kezdett ilyen jól egy vb-szezont: 11 éve Haga nyert 4 futamból hármat az első két fordulóban. Egyébként 1991, 1993, 1994, 1997, 1998, 2002, 2003, 2005 és 2008 után fordul elő ismét, hogy valaki 3 győzelemmel kezdjen egy idényt. A 9 szezonból pedig 5 alkalommal világbajnok lett a villámrajtoló. 1991-ben Polen, 1997-ben Kocinski, 2003-ban a brit Neil Hodsgon, 2005-ben Corser, mí­g 2008-ban a szintén ausztrál Troy Bayliss tudott világbajnok lenni egy Spieshez hasonló start után! Spiesnek tehát nagyon jó esélyei vannak!

Katarban egyébként ott volt Davide Brivio, Valentino Rossi MotoGP-beli főnöke is, akinek nagyon tetszett Spies teljesí­tménye. Spies tehát már egy Yamaha vezető előtt is remekelt. Spies nem titkolt terve az, hogy 2010-ben már a MotoGP-ben motorozzon. Ha í­gy folytatja, akkor jövőre már biztosan ott is látjuk őt! Brivio szerint egyébként Spies már idén is a MotoGP tagja lehetett volna, ha kevesebb pénzt kért volna.

Haga legjobb eredménye

Katarban összességében a Ducati is elégedett lehet. Pedig volt problémája bőven a bolognaiaknak. Az edzéseken nagyon sok gondja volt a gyári Ducati csapatnak. A gyári ducatis Michel Fabrizio az 1. futamban bukott, majd a 2. futamban technikai gondok miatt kiállt. Ausztráliával ellentétben a privát ducatisok nem voltak éremesélyesek. Haga viszont megint nagyszerű formában volt és megmentette a Ducatit a kudarctól. Nitro Nori eddig a vb legkiegyensúlyozottabb motorosa.



Noriyuki Haga

Négy futam négy érem. Ugyan Katarban nem volt esélye a győzelemre Spies ellenében, de a második helyet kétszer is ki tudta harcolni. A Ducati 1098F09 főleg a kigyorsí­tásoknál volt hátrányban a Yamahához képest. Haga mégis büszke lehet magára, hiszen az eddigi legjobb eredményét érte el Katarban. Nitro Norinak csak 2006-ból volt egy 3. helye innen.

Aprilia érmek

Az Aprilia boxában majdnem úgy örültek, mint a duplázó Yamahánál. Nem véletlenül! Hiszen Max Biaggi két harmadik helye majdnem olyan meglepetés és szenzáció, mint Spies kettős győzelme. Ugyan Biaggi már nyert is Katarban, de az új Aprilia RSV4-nek ez volt az első megmérettetése a pályán. Ráadásul Ausztráliában nagyon sok technikai gondja volt a noaleieknek.



Max Biaggi

Az Aprilia RSV4 mégis megszerezte az első érmeit. Biaggi vezetett is, mí­g mindkét futamban öldöklő párbajt folytatott Hagával a második helyért. Biaggi 2002 után vezette ismét dobogóra az Apriliát. Hét éve a Holland Nagydí­jon volt utoljára dobogós apriliás: Haga akkor harmadik lett a V2-es RSV1000-rel. Az Aprilia a 28. érmét vihette haza Katarból. Mí­g az Aprilia-Biaggi kettős 1996. október 20. után szerzett együtt ismét érmet. 13 éve Biaggi a 250-es vb szezonzáróján megnyerte az Ausztrál GP-t. Az RSV4 versenyképességét azonban a japán Shinya Nakano javuló teljesí­tménye is jól mutatja. Nakano Ausztráliában még csak egy-egy 15. és 12. helyre volt képes, ellenben Katarban már egy-egy 4. és 7. helyre volt jó!

Kiismerhetetlen Honda

A Honda 2005 és 2008 után ismét nem szerzett érmet Katarban. Azaz az idénynyitóval ellentétben Katarban egyetlen hondás sem állhatott a dobogóra. Az ausztráliai érmes Leon Haslam csak két 11. helyet gyűjtött be. Mí­g az első számú hondás alakulatból, a holland Ten Kate csapatból ketten, Jonathan Rea és Carlos Checa szinte észrevehetetlenek voltak a két futamon. Rea egy-egy 12. és 8., a többszörös futamgyőztes Checa pedig egy-egy 5. és 13. helyet kaparintott meg. A hondások közül egyedül a japán Ryuichi Kiyonari nevét lehet kiemelni. Miután az 1. futamban a 8. helyen intették le, a 2. futamban már Hagával és Biaggival csatázott a 2. helyért. A kétszeres brit szuperbike bajnok végül a 4. helyen zárt.

Javuló BMW

A szuperbike vb-n idén debütáló BMW-n nagyon érződik a tapasztalatlanság. A csapatnak még hiányzik a tapasztalat ahhoz, hogy kellő stratégiát dolgozzon ki a versenyre és az edzésre, és hogy a gép is igazán ütőképes legyen a versenyeken és az edzéseken. Ennek dacára az idénynyitóhoz képest mégis sokkal jobb eredményeket ért el a müncheni cég.



Troy Corser

Phillip Islanden Corser és Ruben Xaus is csak egyszer tudott pontszerző lenni. Katarban viszont mindketten felzárkóztak és mindkét futamban pontot szereztek. A 16. helyről startoló Corser két 9. helyet gyűjtött be, mí­g a 15. helyről induló spanyol Xaus egy-egy 13. és 10. helyet ért el. A BMW tehát biztos pontszerzőnek tűnik, az S1000RR a mezőny egyik legerősebb gépe, Corser és Xaus egyre jobban összeszokik az új csapattal és géppel, amiért további javulás várható tőlük.

Pontszerző Kawasaki

A zöldeknek lehetett egy kis részsikerük Katarból. Amí­g Ausztráliában a Kawa egyik futamban sem tudott pontot szerezni, addig Katarban az 1. futamban az újonc Broc Parkes a 14. helyével megszerezte a márka idei első pontjait. Ez azonban nem fedheti el azt a tényt, hogy a Kawasaki nagyon le van maradva a fejlesztésekkel a riválisokhoz képest. A mezőny hat kawasakisából 5 esélytelen volt még a pontszerzésre is. A gyári Kawasaki duóból ráadásul Parkes csapattársa, a japán Makoto Tamada el sem tudott indulni, mivel megsérült a warm-upon.



Broc Parkes

Suzuki kudarc

A katari verseny legnagyobb vesztese azonban a Suzuki volt. A Suzuki a katari verseny legeredményesebb márkája. 2005 és 2008 között minden évben legalább egyszer győzött a Suzuki. 8 futamon 5-ször nyert és 8 érmet szerzett. Idén viszont még éremesélyes sem volt a gyári duó, Max Neukirchner és Yukio Kagayama. A suzukisoknak már az edzésen sem ment. A német Neukirchner kétszer bukott és a 19. helyről várhatta a versenyt, mí­g a japán csapattársa a 14. helyen kvalifikálta magát. A két futamból különösen az 1. futam sikerült nagyon balul a Suzukinak. Neukirchner kétszer is rontott, majd bukott és kiállt. Kagayama is bukott, visszaállt és a 22. helyen intették le. A 2. futamban már mindketten pontszerzők lettek. Neukirchner a 6., Kagayama a 15. helyen zárt. A nagyon rossz hétvége nem csak a pilóták hibája volt. Hiszen nagyon sok technikai probléma hátráltatta őket abban, hogy megismételjék az ausztráliai érmüket. Főleg hajtás- és elektronikai gondjaik voltak.

Laverty első győzelme

A brit motorosok eddig sosem remekeltek a szupersport vb Katari Nagydí­ján. Idén viszont brit fölény volt Losailban! Ráadásul két újoncnak köszönhetően. A pole pozí­ciót az a yamahás Cal Crutchlow szerezte meg, aki 2006-ban brit szupersport bajnok volt és aki tavaly negyedik lett a brit szuperbike bajnokságban. A 24 éves Crutchlow a versenyen is remekelt, hiszen a 3. helyével begyűjtötte az első vb-érmét is. A verseny főszereplője azonban Eugene Laverty volt, akinek ez volt a 4. viadala a szupersport vb-n. A 23 éves hondás tavaly két futam erejéig már bemutatkozott a vb-n és egyből letette a névjegyét is.


Eugene Laverty

2008-ban a sérült világbajnokot, Fabien Foret-t helyettesí­tette a gyári Yamaha csapatban: a Donington Parkban még a 12. helyen zárt, de Vallelungában már harmadik lett. Laverty – 2006-ban harmadik volt a brit szupersport bajnokságban, majd 2007-ben és 2008-ban a 250-es vb-n motorozott, ahol 14-szer volt pontszerző: 2007-ben a 25., 2008-ban a 21. helyen végzett – az ausztráliai idénynyitón az 5. helyet szerezte meg, Katarban viszont egy négyes csatában, Andrew Pitt, Kenan Sofuoglu és Crutchlow ellenében nyerni tudott. Laverty a 28. győztese a szupersport vb-nek, amelyben Jonathan Rea, Iain MacPherson és James Whitham után ő a negyedik brit nyertes. Laverty csapata, a portugál Parkalgar Honda is az első győzelmét ünnepelhette. Ebben az alakulatban versenyzett az a brit Craig Jones is, aki tavaly tragikus körülmények között egy versenybalesetben elhunyt Brands Hatch-ben. Laverty a győzelme után Jonesnak ajánlotta fel a sikerét.

Sajnos a magyar MS Factory Racing csapatnak nem sikerült a katari viadal. A Triumph Daytona 675 nyergében az alakulat mindkét motorosa, a cseh Matej Smrz és a lengyel Pawel Szkopek már a 2. körben kiesett.