Speedbrain 450 Rally – Kávézótól a Dakarig

Szakaszgyőzelem a Dakaron, vagy pózolás egy városi kávéház előtt? A Speedbrainnel mindkettő lehetséges. A bajorországi manufaktúra szokatlan café racereket gyárt: legálisan forgalomba helyezhető, győzelemre is képes raligépeket.

Hát akkor, jó utat! – kí­vánja a kapuőr, és kimondottan komoly arccal a kezembe nyomja a sivatagi versenygép forgalmiját. Úgy tűnik, azon fáradozik, hogy ne mutatkozzon bizonytalannak. Valószí­nűleg arra gondol, hogy akaratán kí­vül főszereplővé lépett elő egy tévésorozatban. De nincs kandi kamera, sem egy műsorvezető, aki az ú menti kávézóba tett kitérőnket gagként használná fel a műsorában.
Hiszen a Speedbrain 450 Rally igazi, a papí­rjai is valódiak, az idei Dakar-ralin aratott négy szakaszgyőzelemről nem is beszélve. A zöld egyenruhás úr hivatásos érdeklődése mégis érthető. Elég ritkán fordul elő ugyanis, hogy egy német kisváros délutáni csúcsforgalmában egy versenyzésre is alkalmas raligép kanyarog. Közúi forgalomra való engedéllyel meg pláne nem. Legalábbis eddig.

 

Motorok Speedbrain 450 Rally

Az erőforrás a BMW G 450 X-ből származik, í­gy a főtengely visszafelé forog. A lengővilla és a kis lánckerék csapágyazása a Speedbrain esetében már nem koaxiális

 

 

A motor a tavalyi Dakar-ralin még Husqvarna TE 449RR by Speedbrain néven indult. A terjengős név mögött az akkoriban még a BMW-konszernhez tartozó olasz Husqvarna-gyár és a bajor Speedbrain Rallye Team közötti eredményes együttműködés állt. A Husky szállí­totta a Sportenduro TE 449 erőforrását, a Rosenheim melletti Stephanskirchenben működő hatfős vállalkozás felelt minden másért, legyen az a járművek alapvető koncepciója vagy a hardver, mint például az acélcső váz, a himbarendszer, a műanyag váznyúlvány, a karbon-kevlár keverékből készült idomok, valamint az összes mart és esztergált alkatrész – minden darabot az irányí­tó, Wolfgang Fischer körüli csapat maga készí­tett vagy gyártatott közvetlenül. Szerencsére. Hiszen annak ellenére, hogy a Husqvarnát februárban eladták a KTM-nek, a Speedbrain nem tűnik el a motorsportból.

 

Motorok Speedbrain 450 Rally

Látni és látszani: egy Dakar-motor mindig feltűnő – nem csak a kávézó előtt

 

 

Épp ellenkezőleg. Hiszen pont az erőforrás a lényeg, amelyet szinte változatlan formában vettek át a BMW 2008-tól 2010-ig gyártott sportendurójából, a G 450 X-ből a Husqvarna endurókba. Ennek ugyanis teljesen egyedi jellemvonása, hogy 41 lóerős teljesí­tményének köszönhetően forgalomba is helyezhető. A versenyendurók többségének ezzel szemben be kell érnie kevesebb mint 10 lóerővel a homologizált változatban, ennek következtében teljes teljesí­tményét kizárólag zárt pályán használhatja ki.

 

Motorok Speedbrain 450 Rally

Sportosaknak: a dugóval aktiválható mapping 13 pluszlóerőt jelent

 

 

Annál öntudatosabban nyomom meg az indí­tógombot. Zengő, de visszafogott dörgés tör fel a titán Akrapovič kipufogóból. Milyen szerencse, hogy a városokban elég járdaszegély van! A 98 centiméteres ülésmagasságba ugyanis nem olyan könnyű felkapaszkodni… Viszont megéri. A keskeny ülés, a kimondottan kis térdszög és a szűken felfelé emelkedő első idom egészen váratlan benyomást eredményez. Távolról sem olyan, mint egy hatalmas, vaskos raligép. Hogyan is lenne? íœres tankokkal a kecses Speedbrain épp csak 137 kilogrammot nyom a mérlegen. Csak akkor haladja meg a másfél mázsát, ha a 19 litert elnyelő monocoque váznyúlvány és a központi, a henger mögött elhelyezett tí­zliteres tank is tele van, ilyenkor a Rally össztömege 159 kilogramm.

 

Motorok Speedbrain 450 Rally

És merre van Lima? A roadbooktartó az alapfelszereltséghez tartozik

 

 

Egyáltalán: a Dakar-motor számára egy percig sem idegen a városi környezet. Semmi rángatás, semmi lánccsapkodás, semmi egyenetlen üresjárat, kevés vibráció – a Speedbrain olyan kulturált, mintha az index, a rendszámtábla, a tükör, a duda és a féklámpa mellett még egy rászerelt bevásárlókosár is az alapfelszereltségéhez tartozna. Gyorsan hozzá lehet szokni, hogy aztán csupa öröm legyen a vele való motorozás. Nem csoda, hogy az impozáns Speedbrain minden lámpánál másodperceken belül ámuldozó pillantásokat gyűjt be. Ennek ellenére egy sivatagi versenygépnek magányra és térre van szüksége – még ha ehhez először be is kell érnie a városból kivezető főútal.

 

Motorok Speedbrain 450 Rally

Szokatlan: nagy rendszámtábla és indexek egy versenyzésre alkalmas ralimotoron

 

 

Jól haladunk. Nem tol brutálisan, hiszen ehhez nem elegendő a mérőpadon tanúsí­tott 39 lóerő, de azért rendben van a dolog. Később egyszerűen átküldjük majd a teljes mérési procedúrán, ahol ebben a hangolásban 5,1 literes fogyasztást és 143 km/h-s végsebességet dokumentálhatunk. De Wolfgang Fischer adott valami szürke dugót is az úra… A sportmapping kulcsa? Kipróbáljam? A jófiús legalitás fentebb hangoztatott dicsérete után? Na jó, csak egyszer. Megállok, leszedem az ülést, bekattintom a helyére – hát ez meg micsoda? A fordulatszám-tartomány közepénél a 450-es hirtelen ismét mély levegőt vesz, egy szempillantás alatt felpörög az öt számjegyű tartományba, ahol 52 lóerőt ad le, és ha van rá lehetősége, 167 km/h-s sebességre is felgyorsul. Ezek egyszerű számok, de érzésre micsoda különbség! Csak a hangja nem változott. A hangtompí­tóból előtörő dörgés szerencsére még mindig visszafogott. Hát, ha már í­gy esett, akár nyugodtan ott is hagyhatom azt a dugót… A kőfejtőben elég ritka a közúi ellenőrzés.

 

Motorok Speedbrain 450 Rally

Repülőshow: csalóka dimenziók. A sivatagi versenygép a levegőben is kezelhető

 

 

Végre a pót-Sierrához vezető ú lekanyarodik a főúról. Elveszem a gázt. Csak most hallani, hogy a köztes tengely surrogása szégyenlősen arra emlékeztet, hogy a rövid löketű motor főtengelye visszafelé forog. Az ezért felelős koncepciót – ahol a lengővilla és a kis lánckerék tengelye egybeesik – a Speedbrain esetében az előrébb került erőforrás miatt elvetették.

 

Motorok Speedbrain 450 Rally

 

 

írtani egyértelműen nem ártott a dolog. Hiszen anélkül, hogy az aszfalton tanúsí­tott meglepően jó menettulajdonságok érdemeit csorbí­tani akarnánk, az biztos, hogy a Speedbrain terepen találja meg igazán a küldetését. Feltekerem a gázt, röviden megérintem kuplungot, kipörgő hátsó kerékkel érkezem a kanyar bejáratához, és csúsztatva tiszta í­vet húzok – ezt a gépet pontosan í­gy kell irányí­tani. Cserébe a Speedbrain olyan egyszerűvé teszi pilótája számára ezt a folyamatot, amennyire csak lehet. A kuplungot hajszálpontosan lehet adagolni, az egyhengeres DOHC-erőforrás fordulatszáma simán és egyenletesen szalad felfelé, az első kerék pedig bizalmat keltően tapad a laza talajon is.

 

Motorok Speedbrain 450 Rally

 

 

Az ember egykettőre azon kapja magát, hogy egyre vakmerőbbé válik. Meglepő, hogy a feltűnően jól kiegyensúlyozott motort minden – mégoly kicsi – emelkedő is pár méterre a levegőbe repí­ti, és emellett elképesztő, hogy egy ilyen impozánsnak tűnő raligép viselkedése milyen egyszerű is lehet. Meg kell hagyni – tegyük a kezünket a szí­vünkre – ezt el is várjuk tőle. Hiszen majdnem 24 000 eurós ára, bár megfelel az ilyesfajta gyártású versenygépekének, ennek ellenére igen borsos. A kézi munkával gyártott versenygépek célcsoportja emiatt minden bizonnyal az ambiciózus versenypilótákra korlátozódik. Akik aztán a Speedbrain szakembereinél 15 000 eurós felárért Factory-változattá (lásd a lenti keretes í­rást) alakí­ttathatják, igény esetén pedig további 60 000 euróért teljes körű szervizcsomagot is vásárolhatnak hozzá a következő Dakar-ralira, amely magában foglalja a szerelési szolgáltatást, az alkatrészellátást és a nevezést is.
A többiek pedig csak sajnálhatják, hogy a sivatagi rali már nem Párizsból indul. A Speedbrain alapváltozatával ugyanis odáig akár lábon is elmehetnének. Teljesen legálisan.

 

Speedbrain 450 Rally Factory-változat

A 450 Rally alapváltozatával a Speedbrain győzelemre képes gépet kí­nál amatőr raliversenyzők számára. A Factory-változatot azoknak a csapatoknak szánják, akik még magasabb érdemekre törnek a ralisportban, ennek a műszaki megoldásai messzemenően megegyeznek a Dakar-ralin indult motorkerékpáréval.

MOTOR
Megnövelt sűrí­tés (standard: 12,3:1), külön olajhűtő, teljesí­tmény kb. 60 LE (standard: 39, ill. 52 LE), motormenedzsment versenymappinggel

FUTí“MÅ°
Első villa WP Suspension, 52 mm (standard: Kayaba, 48 mm), az első féktárcsa átmérője 298 mm (standard: 260 mm), kormánylengés-csillapí­tó, a hátsó keréken menesztőgumi

EGYÉB
A roadbook és a tripmaster elektronikus kezelése, kézprotektorok, bőrülés, ví­ztartály
íR: 41 531 euró