Sapka Művek high tech cafe racer – Sosincs kész

Talán nem túlzunk, ha a Sapka Művek soron következő kreációját puritán egyszerűséggel mellbevágó alkotásnak bélyegezzük.

Volt egyszer egy Buell XB12 R Firebolt, volt egyszer egy nyughatatlan high tech- és café racer-rajongó és volt egyszer egy Sapka Művek. A dolgok szinte természetes meneteként a három alkotóelem találkozott, melynek folyományát itt láthatják. Messze túlmutat egy szokványos motorátépí­tésen, felér egy dizájn- és műszaki tanulmánnyal. Eric Buell valószí­nűleg kalapot emelne a Sapka Művek előtt – bocsánat a blőd gondolatért –, ha látná a végeredményt. És talán egy kicsit el is sápadna.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racerKattintson a képre a galériához!

 

A munka több fázisban folyt, és úgy tűnik, a motorépí­tők mantrája kí­séri a mű életét: A biker’s work is never done – immáron a harmadik épí­tési szakaszát éli.

A váz maradt az eredeti – bár a tulajdonos egyre gyakrabban kérdezgeti Sapkát egy váz elkészí­tésének lehetőségeiről –, de úgy, hogy egy csomó felesleges dolgot levágtak róla. Az 1200 cmÅ‚-es Harley erőforrást Erdős Csaba 1500 cmÅ‚-es Millenium hengerekkel spékelte meg, az eredeti hengerfejek felhasználásával, de a Szuromi mester által alkotott vezérműtengelyekkel. A nyitott, fogas szí­jas primer hajtás Sapka érdeme, az sem kizárt, hogy teljesen egyedülálló a világon. Elnézést azoktól, akik tudják, hogy a Sportster erőforrásoknál, akárcsak a japán motoroknál, egy egységet képez a motorblokk és a váltó, a láncos primer hajtás fedél alatt, észrevétlenül búvik meg. Ennek módosí­tása hatalmas feladat volt, gyártottak egy szí­jkereket a főtengely végére, a nyitott, perforált fedelet az eredetiből alakí­tották át, a váltó bemenőtengelyénél a váltóházat tömí­teni kellett.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racer

 

A titánhatású leömlők rozsdamentes acélból vannak, csiszolás után hegesztve, a rozsdamentes acél-karbon dob Hunyadi Kornél és Sapka kooperációjának eredménye, a kiömlőnyí­lás Sapka-elképzelés és -munka.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racerA fotó kicsit csal. A központi légrugóstag hajszálpontosan
a motor szimmetriatengelyében áll

 

A felnikről az épí­tő úgy nyilatkozott, hogy azok megérnek egy külön misét. Hunyadi Kornél alkotásai, az egész remekmű gyöngyszemei. Hunyadi mester az eredetileg háromküllős Kawasaki-felnikből kimarta az öntött küllőket, és elöl radiálisan, hátul keresztfűzéssel újra küllőzte azokat, majd erősí­tésként a hátsó felnin kialakí­tott három plusz küllőnek csavarhelyet, nehogy a forgatónyomaték kitépje a küllőanyákat a felniből.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racer

 

A központi rugóstag – amely igazából légrugóstag – szintén rendkí­vüli, Hunyadi Kornél saját terméke. Mind a rugóalap, mind pedig a csillapí­tás felfújható légrugókkal szabályozható. Az olajat tároló, üreges, alumí­nium lengővilla formájával Sapka elégedetlen volt, í­gy azt lemezmunkával a kí­vánt formájúra alakí­totta, érdemes összevetni egy gyári Buell lengővillával.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racer

 

Az eredeti Showa upside down teleszkópok belsejében már Öhlins elemek dolgoznak, a peremtárcsaféket ugyan Eric Buell álmodta meg, Hunyadi Kornél azonban ezt is továbbfejlesztette, új és nagyobb tárcsát kreált, amelyet radiális felfogatású nyolcdugattyús (!) féknyereggel párosí­tott. A hátsó tárcsa szintén Kornélnak köszönhető, csakúgy, mint az alumí­niumból mart és szálcsiszolt kormánykiflik.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racerMesterhármas: műszerfal, kormánykiflik, tankpanel harmónia

 

A műszerfalegységet Sapka tervezte, a félkörí­ves MotoGadget órát Softaileken alkalmazott visszajelzőkkel párosí­totta, melyekhez maga készí­tette az alumí­niumházat. Az egymás alatt elhelyezkedő projektoros fényszórók tartórendszerét is ő gyártotta, az Öhlinsre emlékeztető kormánylengés-csillapí­tó pedig ismét csak Hunyadi Kornél zsenijét dicséri.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racerA központi légrugóstagot Hunyadi Kornél készí­tette

 

A high tech café racerhez remekül illenek az ISR márkájú, csiszolt alumí­nium kezelőszervek és a Rizoma kormány, amelyhez a LED-es kormányvégindexek Sapka fejlesztései.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racer

 

A Sapka Művek által előállí­tott, a tankon és az ülésen végigfutó karbonbetét, az első és hátsó karbon sárvédők, a fi ligrán, légies ülés, az olajbetöltő nyí­lás kupakja, az integrált, LED-es hátsófény-féklámpa egység már mind csak olyan apróságok, amelyekkel más esetben kimerülne egy komplett motorépí­tés.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racerIgazi technikai csemege a Buell nyitott primérhajtással

 

Az eredmény méltó egy Európa-bajnok motorépí­tőhöz, a 80 ezer látogatóval büszkélkedő svédországi Elmia Custom Show-n a szakmai közönség egyik tiszteletdí­ját kapta az alkotás.

 

Motorok Custom sarok Sapka Mûvek high tech cafe racerA titánhatású kipufogó valójában rozsdamentes
acélból készült, csiszolás után hegesztve

 

És ezzel még nincs vége, levegőben lóg a negyedik felvonás. A biker’s work is never done – Egy biker munkája sosincs kész.