Rossi és Agostini rekordjai

Valentino Rossinak a San Marinó-i Nagydí­jon sikerült beállí­tania egy szinte utolérhetetlen rekordot.


Giacomo Agostini Yamahája nyergében – Daytona, 1975

Immár neki is 68 nagydí­jgyőzelme van a királykategóriában, mint a vb legeredményesebb pilótájának, a szintén olasz Giacomo Agostininek. A két pilótát egyben nagyon nehéz és egyben nagyon könnyű is összehasonlí­tani. A pályafutásukat évtizedek választják el és egészen más feltételek között versenyeztek. Azonban mindketten korszakos jelentőségű szupersztárok!

 

Rossi az idei Cseh Nagydí­jon

Tárgyilagosan nagyon nehéz és talán jobb nem is összehasonlí­tani a két olasz zsenit. Agostini idején, a 60-as és a 70-es években zömében még utcai versenypályák voltak, amelyek sokkal veszélyesebbek voltak a mai épí­tett pályáknál. Ago korában egy szezonban sokkal kevesebb viadal volt, mint manapság. Agostini idején nem igazán voltak tengerentúli versenyek. Mí­g az elmúlt évtizedekben teljesen megváltoztak a motorok. Ago idején a királykategóriában a motorok maximális teljesí­tménye jó, ha elérte a 100 lóerőt. Mí­g Rossi volt, hogy 250 lóerő feletti motoron is száguldozott. És azt sem szabad elfelejteni, hogy a még mindig csak 29 éves Rossi 2010-ig biztos jelen lesz a vb-n! Az 1942-ben született Agostini ugyebár 35 éves koráig versenyzett. Azaz Rossi előtt még nagyon sok minden állhat. Agostini és Rossi összehasonlí­tása tehát lehetetlen feladat, ám mégis érdemes megemlí­teni a két 68-szoros királykategóriabeli nagydí­jgyőztes rekordjait. Hiszen ezek a csúcsok elárulják, hogy miért ők értek el ilyen magasságokba.

Agostini rekordjai

 
Agostini MV Augustával

-A királykategória történetében Agostini nyerte a legtöbb vb-cí­met, hiszen 8-szor volt világbajnok. 1966 és 1972 között zsinórban hétszer volt a legjobb, majd 1975-ben is világelső lett.

-A királykategóriában Ago volt az első, aki egy kétütemű motorral tudott világbajnok lenni.

-Ago nyert vb-cí­met először japán motor nyergében. 1975-ben egy kétütemű Yamaha YZR500 OW23 tí­pusjelzésű motorral győzött Agostini.

-Agostini volt az első, aki négy- és kétütemű géppel is világbajnokságot nyert. Ez a bravúr csak Rossinak sikerült még a vb történetében.

-Ago két motorral, a négyütemű háromhengeres MV Agustával és a négyhengeres Yamaha YZR500-zal lett világbajnok, mí­g emellett a két tí­pus mellett a négyütemű négyhengeres MV Agustával is nagydí­jgyőzelmet tudott aratni.

-Agostininek van a leghosszabb győzelmi sorozata. 1968 és 1969 között 20 egymást követő nagydí­jon volt verhetetlen.

-Agostini az egyetlen, aki egy szezonban mindegyik nagydí­jat meg tudta nyerni. 1968-ban mind a 10 nagydí­jon első volt.

-Az első nagydí­ján, az 1965-ös Nyugat-Német GP-n a Nürburgringen egyből második lett.

-Az első diadalát az 500-as karrierje 7. nagydí­ján szerezte meg a Finn GP-n.

-Agostini az utolsó győzelmét 1976-ban a Nyugat-Német GP-n, a Nürburgringen gyűjtötte be.

-Agostini 1965 és 1977 között szerepelt az 500-as géposztályban.

-Agostini csak 1977-ben nem tudott nagydí­jgyőztes lenni.

-Agostini a 13 szezonjában csak három alkalommal nem volt érmes az összetettben. A vb-cí­mei mellett 1965-ben második, 1973-ban harmadik, 1974-ben negyedik, 1976-ban hetedik, 1977-ben hatodik volt.

-Agostini az MV Agustának és a Yamahának is a legendája. Az MV Agustának ő volt a legeredményesebb motorosa – 7 vb-cí­m és 62 nagydí­jgyőzelem – , mí­g a Yamahának – 1-vb-cí­m és 6 GP-diadal – ő volt az első sztárja.

-Agostini 119 királykategóriabeli nagydí­ján nyert 68-szor, mí­g 88-szor érmes volt.

-A királykategória versenyein a legtöbb gyors kört Ago teljesí­tette, hiszen 69 nagydí­jon volt övé a legjobb köridő.

-Agostini összesen 19 pályán diadalmaskodott. Ago nyert a finnországi Imatrában (10 győzelem), belgiumi Spa-Francorchamps-ban (8), a németországi Sachsenringen (6), Hockenheimringen (4) és Nürburgringen (4), a Man-szigeti TT-n (5), a hollandiai Assenben (6), a csehországi Brnóban (4), az észak-í­rországi Belfastban (3), az egykori Jugoszláviában található Opatijában (1), a svédországi Anderstorpban (2), az ausztriai Salzburgringen (3), az olaszországi Monzában (4) és Imolában (2), a spanyolországi Barcelonában (1) és Jaramában (1), valamint a franciaországi Le Mans-ban (2), Clermont-Ferrand-ban (1) és Le Castellet-ben (1).

-Az egy nagydí­jon szerzett győzelmek számában Ago a legjobb, hiszen a Finn GP-n 10-szer nyert.

-Ago a pályafutása alatt két aktí­v világbajnokot győzött le, hiszen világbajnok lett két brit legenda Mike Hailwood és Phil Read ellenében is.

Rossi csúcsai


Rossi és a Honda RC211V

-Rossi szerezte meg a legtöbb érmet a királykategóriában, az eddigi 145 nagydí­ja alatt 110-szer állhatott dobogóra.

-Rossi szerezte meg a legtöbb pontot a királykategóriában. A Doktor már 2662 pontnál jár. Agostini csak 1072 pontra volt képes. De hát egészen más volt a pontozási rendszer.

-Egymás után a legtöbbször a Doktor állhatott fel a dobogóra. 2002 és 2004 között 23-szor volt érmes, Agostini 22-szer volt zsinórban dobogós.

-Rossi az egyetlen, aki két egymást követő nagydí­jon két különböző márkával is nyerni tudott. 2003-ban az utolsó hondás viadala után 2004-ben az első yamahás versenyén is győzni tudott.

-Rossi a Yamaha legeredményesebb motorosa a királykategóriában a maga 35 GP-diadalával.

-Rossi a Hondának is a legendája. Rossi Hondával nyerte meg az utolsó 500-as világbajnokságot, mí­g Hondával ő győzött a MotoGP első szezonjában is. Rossi nyert a legtöbbször az öthengeres RC211V-vel, a Doktor 33-szor diadalmaskodott Hondával.

-Rossi nyert a legnagyobb különbséggel vb-cí­met, hiszen 2005-ben 147 pont előnnyel nyert.

-Rossihoz köthető a szezonbeli legtöbb érem: 2003-ban és 2005-ben 16-szor volt dobogós.

-Rossi az egyetlen, aki 5-ször is 300 pont feletti teljesí­tménnyel lett világbajnok.

-Rossi volt az első, aki elérte a 367 pontos összpontszámot. A Doktor 2005-ös rekordját 2007-ben beállí­totta az ausztrál Casey Stoner.

-Rossi az amerikai Eddie Lawson mellett a második, aki két egymást követő szezonban két különböző márkával is világbajnok lett. Lawson 1988-ban Yamahával, 1989-ben Hondával, Rossi 2003-ban Hondával, 2004-ben Yamahával lett világelső.

-Rossi 2004-ben 12 év után szerzett ismét vb-cí­met a Yamahának, méghozzá első nekifutásra.

-Rossi az első érmét a 4. királykategóriabeli nagydí­ján szerezte meg: a 2000-es Spanyol GP-n Jerez de la Fronterában harmadik lett.

-Rossinak 9 versenyt kellett várni arra, hogy győzzön a királykategóriában. 2000-ben a Brit GP-n vizes pályán diadalmaskodott.

-Rossi eddig mindig érmes volt az összetettben. 2001 és 2005 között ötször volt világbajnok, 2000-ben és 2006-ban második volt, mí­g 2007-ben harmadik lett.

-Rossi 20 pályán nyert már. Az olaszországi Mugellóban (7 siker) és Misanóban (1), az angliai Donington Parkban (5), a brazí­liai Rio de Janeiroban (4), a japán Suzukában (3) és Motegiben (1), a dél-afrikai Welkomban (2), a spanyolországi Jerez de la Fronterában (5), Barcelonában (5) és Valenciában (2), a csehországi Brnóban (4), a portugáliai Estorilban (5), az ausztráliai Phillip Islanden (5), a malajziai Sepangban (4), a franciaországi Le Mans-ban (3), a hollandiai Assenben (4), a németországi Sachsenringen (3), a kí­nai Sanghajban (2), a katari Losailban (2) és az amerikai Laguna Secában (1) győzött már.

-A hazai nagydí­jak tekintetében Rossi a legjobb, hiszen az Olasz GP-n hétszer nyert.

-Rossi három géppel, a kétütemű Honda NSR500-zal, a 990 köbcentis négyütemű Honda RC211V-vel és a Yamaha YZR-M1-el lett világbajnok, mí­g négy géppel nagydí­jgyőztes volt. A három emlí­tett gép mellett a 800-as Yamaha YZR-M1-el is nyert.

-Rossi két világbajnok, a spanyol Alex Crivillé és az amerikai Kenny Roberts Junior ellen tudott világbajnok lenni. Ha idén is világbajnok lesz, akkor az amerikai Nicky Hayden és az ausztrál Stoner ellen is a legjobb lesz.

-Rossi az egyedüli, aki háromszor is a 11. helyről tudott nyerni.