Romet Z125 – Megállt az idő

Micsoda emlékek! Hányan kezdték a motoros létet a kétsebességes kormányváltós Romet hátán? És ki ne emlékezne a lengyel szocialista ipar remekére, a hí­res Romet Ponyra?

A Pegasus – szárnyas ló – embléma 1960 óta ékesí­ti a Lengyelországban gyártott kismotorokat. Sajnos a szabadpiacon folyó kőkemény harc a kilencvenes évek elején letörölte a Romet gyárat a föld szí­néről. Szerencsére nem véglegesen, 2006-ban újjá született a márka Romet Motors néven. Fanfárok azonban nem szóltak, mert bár maradt a lengyel név, a motorblokk és a legtöbb alkatrész Kí­nából származik, hogy aztán a Podgrodzie-i gyárban összeszereljék a Rometeket.

Romet Z125

Az átadásra váró példány szemből egész csinosnak tűnik. A fejidom szépen illeszkedik az üzemanyagtartály formájához, és azt a benyomást kelti, hogy a veszélyes vérszomjas rovar támadásra kész. A varázslat azonban megtörik, ahogy hátrébb kúszik a tekintet. Furatokkal dí­szí­tett hővédő lemezek a kipufogón? Ordí­tóan kí­nai, aranyszí­nű hátsó rugóstagok? Krómozott csomagtartó keret? Gumiharmónikák az első villaszárakon és a 80-as évek japán gépeit idéző könnyűfém felnik? A spoiler nélküli verzión ugyanezek az elemek valahogy nem ennyire zavaróak, mivel a kerek lámpás gépre visszakézből mondja bárki, hogy retro, de a már-már futurisztikus fejidom sehogy sem illik az összképbe.

Romet Z125 fejidom

A műszerfal ellenben pozití­v meglepetés. Ebben a kis kategóriában fullosnak számí­t, ha a km óra mellett fordulatszámmérő, üzemanyag szintjelző és fokozatkijelző is van, ugyan ez utóbbi túl gyengén világí­t, napsütésben egyenesen leolvashatatlan. Az irányjelző-fényszórókapcsoló együttesről is a nyolcvanas évek gépei ugranak be. Használata eléggé nehézkes, oldásához a kapcsolót vissza kell tolni, nem pedig benyomni. Ezzel az ergonómiai kifogásokat be is fejezhetem, hiszen minden kéznél van, és a többi kapcsoló megfelelően működik. Az üléspozí­ció kényelmes, enyhén előre dőlő, irányí­tó pozí­ciót veszek fel, mí­g a magasabbak inkább egyenesen ülnek, ahogy a legtermészetesebb. Az ülés kényelmesen puha, a teljesen sí­k ülőlap sem jelent problémát.

Romet Z125 ülés

A Romet a legegyszerűbb szí­vó motor, amely létezhet. Egyhengeres, porlasztós, kézi szí­vatós. Önindí­tó motorja mellett van berúgókar is – biztos ami biztos. Kell egy kis idő, amí­g bemelegszik, de melegen sem lesz belőle vadállat, ráadásul a gázmarkolat utasí­tásaira kis késéssel reagál. A magasabb fordulatszám-tartomány használata javasolt dinamikus vezetéshez, lévén alig több mint 10 lóerős. A váltó probléma nélkül veszi a fokozatokat, annak ellenére, hogy még a bejáratási periódusban van, ha kötözködnék, akkor csak annyit, hogy régimódian hosszú úon jár a váltókar.

Motorok Romet Z125

Végsebessége éppen üti a 100 km/h-t, de a 80-as tempót még teljesen természetesnek veszi. Szerencsére a motor teljesí­tménye nem teszi lehetővé a nagyobb tempót, amikor már veszélyessé válhatna a lágy rugózás okozta futómű-bizonytalanság. Viszont aszfalt hiányában is bátran vállalhatunk rövid kirándulásokat, amire az endurós jellegű hátsó gumi jó társ lehet. Megjegyzem, a gyári gumipárosí­tás korántsem tűnik összeillőnek, az első hosszanti mintázatával inkább veterános.

Motorok Romet Z125

Végezetül essék szó a fékekről is. Az elöl tárcsa, hátul dob összetétel akár működhetne is, esetünkben valószí­nűleg a bejáratás hiányának róható fel, hogy eleinte kí­nosan nem fogott, de már a tesztú során is érezhető volt a javulás.

Romet Z125 kipufogó