Romet ADV 150

40 felett nincs olyan ember Magyarországon, aki ne tudná, mi az a Romet, még ha a múlt századi politikai helyzetben fogant Kadetek és Ponyk emlékét mára az idő jócskán megszépí­tette. A márkanév túlélte a társadalmi és gazdasági változásokat, és maradt lengyel, bár a forgalmazott motorok jobbára kí­nai kezek munkái.

Bármilyen hihetetlen, a Romet ADV 150 a külsejével hódí­t, ha ezt nem is a szépségére értem. Szépségről nem is tudom, van-e értelme beszélni. Aki csak látja, legyen totál civil vagy öreg motoros, nem tudja szó nélkül hagyni. A közel 12 méternyi fekete vascső hatásos túlélőmotort varázsol az egyébként eléggé konszolidált alapból, amire a természetbe simuló kekizöld fényezés rátesz még egy lapáttal.

 

Motorok Tesztek galériája Romet ADV 150
Kattintson a képre a galériához!


Az Arkus & Romet Group kí­nálatában 2014-ben bemutatott ADV 150-et a túraendurók közé sorolják, erre utal az ADV, azaz adventure név. Ennek megfelelően kapott a mostani trendeknek megfelelő, kétrészes endurósárvédőt, kartervédő- és bukócsövet, bütykös gumikat. Ezektől eltekintve túraenduróságát inkább úgy kommentálnám, hogy mindent, szó szerint mindent magunkkal tudunk vinni, ami a túléléshez kellhet. Szériában jár a négy csomagtartórács – egy az első lámpa előtt, egy a hátsó lámpa felett, 1-1 pedig kétoldalt. Utóbbiak egyben az esetleges utast is szolgálják a rájuk szerelt széles trepnikkel. Kézenfekvő a kérdés: ha a csomagtartón konkrétan csomag van, akkor hová rakja az utas a lábát? Egy biztos: utas és csomag nem kompatibilis egymással. Bár a kétszemélyes motorozást – főleg agyonpakolva – nem is nagyon kéne vele erőltetni, mivel a porlasztós egyhengeres nem egy erőgép.

 

Motorok Tesztek galériája Romet ADV 150

A kormánnyal azonos vastagságú acélcsőből hajlí­tott kézvédő óv a csapódó ágaktól


Az ADV önindí­tója mellett férfiasan berúgókarral is indí­tható. Ennek használata egyszerre egyszerű és problémás. Egyszerű, mert könnyedén életre kelthető vele a Romet, problémás, mivel a jobb oldali csomagtartó-utaslábtartó egység teljességgel úban van, í­gy csak kissé kifordí­tott lábfejjel, sarokkal végezhető el a művelet.

 

Motorok Tesztek galériája Romet ADV 150

Okosan elhelyezett akasztókat találunk minden kereten. A terhelhetőségről nincs adat

 

Indulás után gyorsan kiderül, hogy a haladáshoz nem szabad kesztyűs kézzel bánni a gázzal. 5000 alatt lényegében felesleges kiengedni a kuplungot, de ha a fordulatot tartva kapcsolgatunk fel, fel és fel, akkor egész dinamikusan gyorsul 80 km/h-ig. A használható fordulatszám-tartomány nem túl széles, 8000-nél kí­méletlenül közbeszól a tiltás, holott a műszerfalon csak 10 000-től szí­nezik pirosra a számokat. Az elérhető 95‒100 km/h-s végsebesség aligha lesz veszélyes a jogosí­tványunkra, de vegyük a pozití­v oldalát: a kis teljesí­tmény kis fogyasztással jár. A gyár szerint 2,84 literrel beéri 100 kilométerenként, mí­g a tesztelt motor a Miskolc‒Budapest-távot 3 literes átlaggal tette meg. A tank pedig 17 literes, azaz hatótávja igen tetemes, több mint 500 km-es.

 

###

 

A motor egyik legjobb pontja a pontos sebességváltója. A bowdenes kuplungkar könnyedén jár, csak meglehetősen kint fogott tesztmotorunkon. Próbáltuk beállí­tani, de az állí­tóanya ezt már nem engedte.

 

Motorok Tesztek galériája Romet ADV 150

Mutatós műszerekről olvasható le a sebesség, a fordulatszám és az üzemanyagszint. Melléjük került még egy fokozatkijelző is. A leolvasással nem volt gond, de a napfényben néha nagyon becsillogott

 

Bár első ránézésre úgy tűnik, nem a sorok közötti siklás lesz a rácsoktól robusztus megjelenésű Romet érdeme, valójában egyáltalán nem zavaró a szélessége, sőt, a keresztmereví­tővel ellátott kormány inkább keskenyebb, mint kellene. íœlése kifejezetten kényelmes, az üléspozí­ció laza, a futómű lágyan segí­t át bennünket az úfelbontásokon. A tempósabb kanyarokkal sincs gond, a lassú manővereknél azonban a motor eleje bizonytalanná válik. Sajnos épp az az első csőrengeteg, ami első látásra magához láncolja az embert, kellemetlen hatással van a kormányzásra. Ennek ellenére a menetkészen mindössze 140 kilós motort kordában tartani nem kihí­vás.

 

Motorok Tesztek galériája Romet ADV 150

Elég egy pillantás, és máris terményeszsákokat, vágódisznót, összekötözött lábú csirkéket vizionálunk a motorra

 

Az elöl-hátul 18 colos, polí­rozott szegélyű alumí­niumöntvény kerekek alapvetően szépek, de az endurós küldetéshez kevésbé passzolnak. A bütykös Kingstone gumik annál inkább. A hátsó fék azonnal állóra fékezi fekete gumicsí­kkal festve meg az aszfaltot, az elsőhöz viszont komoly kézerőre van szükség, de ha sikerül összehangoltan használni a kettőt, akkor szépen megáll a Romet.