Rendőrök képzése a Safety-Hungarynél

Ha meglátok egy rendőrt az utcán, nem fog el páni félelem. Könnyű nekem, hiszen soha nem voltam se uzsorás, se kormánytag, de még csak külföldi rendszámmal sem kell trükköznöm.
Persze begyűjtöttem pár büntetőpontot, de hát az benne volt a pakliban,
nyilván tudtam róla, amikor vállaltam a szabálytalankodást.

Függetlenül attól, hogy csekkel vagy ejnyebejnyével úsztam meg, általában mindig kedélyes beszélgetésre futott ki az intézkedés, most pedig lesz még egy közös témánk, ha motoros rendőr kap el: a Safety-Hungary vezetéstechnikai tréningje.

Úgy esett ugyanis, hogy a Safety-Hungary és az ORFK-OBB (Országos Baleset-megelőzési Bizottság) céljai találkoztak, és az ilyenkor szokásos ellenségeskedés helyett összefogtak. Első körben mi motorosok profitáltunk belőle, ugyanis a téli képzések árából tí­zezer forintot az OBB állt – aki élt a lehetőséggel, kedvezményesen tökéletesí­thette motoros tudását.

Új fejlemény, hogy cserébe a Safety-Hungary beszáll a motoros rendőrök képzésébe.


Mostantól ti képzitek a rendőröket?

Safety-Hungary: Alapvetően nem! A Safety-Hungary azt a megtisztelő felkérést kapta a rendőrség részéről, hogy vegyen részt a motoros rendőrök képzésében. A rendőrök hagyományos képzését ez nem érinti, ugyanakkor igyekszünk a képzéssel segí­teni és fejleszteni a motoros tudásukat! Nem beszélve arról, hogy mindezt első lépésként éppen a téli hónapokban tudtuk elkezdeni. így a motorozás szezonalitásából fakadó kiesést is sikerült kicsit kiegyensúlyozni, és a rendőrök télen is gyakorolhattak.

Akkor ez most egy hagyományos fedett pályás tréning?

Safety-Hungary: Nem, ez direkt egy nekik tervezett speciális képzés. Mivel a rendőrök már elég sok tréningen részt vettek, az alapvető dolgokkal, törvényszerűségekkel már tisztában vannak. Emiatt egy-két helyen átszabtuk a tanmenetet, mondjuk úgy, hogy ez egy nehezí­tett fedett pályás tréning, egy egészen új vonalvezetésű pályát gyúrtunk nekik össze, ahol végigmegyünk minden alapgyakorlaton, csak éppen egy elég húzós verzióban.

A többség hamar megkedvelte a könnyű Horneteket



Korábban azt mondtad, hogy bármennyire jó motoros jön ide, az alapoktól kell kezdenie, mert csak úgy lehet felépí­teni a nehezebb gyakorlatokat.

Safety-Hungary: Ebben az esetben belegyúrtuk az alapokat a képzésükbe. Mielőtt idejöttek, megnéztük, mit tartalmaz az ő képzésük, és megkerestük azokat a részeket, melyekre azt gondoltuk, érdemes nagyobb hangsúlyt fektetnünk. Megmutatni a Safety rendszerén alapuló technikákat, melyek esetleg eltérnek az eddigiektől. így a motorosnak lehetősége nyí­lik eldönteni, hogy számára melyik technika esik jobban kézre, melyik kényelmesebb számára.

Úgy hallottam, hogy a mentőmotorosokat képzitek és minősí­titek, mí­g a rendőröket csak képzitek. Mit is jelent ez?

Safety-Hungary: A mentősöknél a minősí­tés inkább csak szintfelmérés, hogy alkalmasak-e a feladatra, mehetnek-e következő szintre, vagy szükséges még gyakorolniuk, illetve kinek milyen tréningre van szüksége. A rendőrök gyakorolni jönnek hozzánk. Azért, hogy belelássanak a Safety-Hungary rendszerében használt technikákba is, ezekkel is fel legyenek vértezve az utakon. Valamint azért, hogy a téli motoros szünetben se essenek ki a rutinból. Nekik bizonyos időnként a saját képzési rendszerükben el kell végezni egy tanfolyamot, majd vizsgáznak is belőle.

A gokartpálya nyomvonalán kialakí­tott eltolt szlalom sem

okozott gondot a rend őreinek



Lesz nekik további képzés, más szintek?

Safety-Hungary: Lesz. A tereptréningre sokaknak felcsillant a szemük, valamint előkészületben van egy ismétlő tréning a nyári hónapokra…

A rendőrök kifejezetten jó motorosoknak számí­tanak. Milyen őket taní­tani?

Safety-Hungary: Nagyon gyorsan tanulnak. Látszik, hogy van tanulási rutinjuk, mert rendszeresen képzik őket. Villámgyorsan belejönnek a dologba. És vannak köztük olyanok, akik elég magas szinten motoroznak, komoly tudással. A mentősöknél némileg más a helyzet, ott elég vegyes a tudásszint, de fontos tényező, hogy mindegyikük doktor. Odafigyelnek, pontosak, fegyelmezettek – pont ebből származik náluk egy nagyon előnyös mentalitás, amivel gyorsan fejlődnek.

Rendőri vélemény:
„Igazából mások a motorok, más a nyomvonal, az egész technika más. Sokat tanultunk most. Javult a technikánk, könnyedebb lett a motorozás. A korábban tanultaktól a legnagyobb eltérés a fék és a gáz használata – itt eltérő a szlalomtechnika, ugyanis nem folyamatos, egyenletes gázzal megyünk, és a hátsó fékkel szabályozzuk a sebességet, hanem egy alapgázon haladva hátsó fékkel döntjük be a motort, majd gázadással állí­tjuk fel. Összességében minden tréning más és más, és ahogy íkos is elmondta, mindegyikből tanul valamit az ember” – Németh Barnabás főtörzsőrmester.