R nineT: A BMW legnagyobb dobása

Világújdonság vázzal rukkolt elő a BMW: néhány csavar eltávolí­tásával café racerré alakí­tható az új roadster. És ezzel még nincs vége az újdonságoknak.

A márka fennállásának 90. évfordulóját egy új tí­pussal ünnepli a BMW. A formaterv a klasszikus café racereket idézi, de hiba lenne retro bike-nak nevezni, ugyanis minden porcikájában csúcstechnológiát találni.

 

Motorok BMW R nineT

 

Akárcsak a BMW Motorrad első modelljének, az 1923-as R 32-nek, az új BMW R nineT mozgásáról is a márka védjegyének számí­tó bokszermotor gondoskodik. A lég-/olajhűtésű, 1170 köbcentiméteres változat 81 kW (110 LE) teljesí­tménye 7750-ös fordulaton jelentkezik, mí­g 119 newtonméter maximális forgatónyomatéka 6000-nál jelenik meg.

Motorok BMW R nineT

 

A tí­pus tervezésekor fontos szempont volt a motor átalakí­thatósága – olyannyira fontos, hogy már a váz is modul rendszerű. Ennek négy fő komponense az első főváz, a hátsó főváz, a vázvég, illetve az utas-vázelem, amelyek csavarkötésekkel csatlakoznak egymáshoz. így a leszerelhető vázvéggel és utas-vázelemmel tág lehetőségeket nyit a sportos roadster megjelenésének és ezzel alapvető karakterének személyes í­zlés szerinti változtatására.
Alapváltozatban a motor egy kétszemélyes roadster, de könnyen átalakí­tható sportos café racerré, mindössze nyolc csavart kell eltávolí­tani, majd felhelyezni a hátsó idomot.

Motorok BMW R nineT

 

Újdonság az R szériában, hogy az R nineT csillapí­tását elöl az S 1000 RR-ből származó teleszkópvillára bí­zták – a többi bokszeres modellnél megszokott Telelever konstrukció helyett. Hátul azonban a már bevált paralever felfüggesztés dolgozik.
Feltétlen érdekes megoldás az R nineT további egyéni kialakí­tási lehetőségei szempontjából a hátsó véghajtás házának konstrukciója, amely három rögzí­tési pontot is kí­nál. Ezek segí­tségével igény szerint a rendszámtábla vagy akár a hátsó világí­tás is a motorkerékpár oldalára telepí­thető át. Az R nineT kipufogódobjai és a hátsó lengőkar között annyi helyet kí­nál, hogy a szériakivitel 5,5 col széles, 17-es keréktárcsája helyére hatcolos méretű is beépí­thető.

 

 

Szintén az átalakí­tásokat könnyí­ti az elektromos hálózat kialakí­tása is. A motorblokk és a jármű kábelkötegének különválasztásával a motorkerékpár jelentősebb átalakí­tásai is belátható munka- és költségráfordí­tással kivitelezhetők, ami elsősorban a professzionális átépí­tők számára kiemelt jelentőségű.

Motorok BMW R nineT

 

 

A motorról részletesebben a jövő hét közepén megjelenő 2013/11-es Motorrevüben olvashat.