Pirelli Diablo Rosso II – Az Ördög Papucsai

Kiskoromban számomra a legfélelmetesebb teremtmény az Ablak Zsiráfban
található vörös ördög volt. Azt nem tudom, hogy eddig milyen gumikon
járt, de ha egy kicsit is ad magára, ezután biztos ezeken fog.
Legalábbis, ha utcára megy motorozni.

A Pirelli új utcai sportgumija, a Diablo Rosso II bemutató tesztjét Franciaországban, Magny-Coursban tartották. A célkitűzés az volt, hogy egy sportos motorozásra alkalmas utcai gumit alkossanak, ami megállja a helyét mindenféle időjárási körülmények között. A fejlesztésnél felhasználták az elődjénél, a Diablo Rosso-nál, és a pályamotorozásra is alkalmas Diablo Rosso Corsa-nál szerzett tapasztalatokat.

Motorok Pirelli Diablo Rosso II gumiteszt
A keményebb gumikomponenst a bordó sáv jelöli, mí­g az extrém dőlésszögnél jó

tapadást biztosí­tó lágyabb keveréket a piros sáv

Az eredmény: a Diabló Rosso-hoz képest minden dőlésszögön két százalékkal megnövekedett a tapadási felület. Az új keverékeknek és a módosí­tott ví­zelvezető csatornáknak köszönhetően nőtt a tapadás esőben és szárazon is.

A legnagyobb újí­tás, hogy – a Rosso Corsához hasonlóan – a hátsó gumi két komponensű lett. Szélei puhábbak, de csak egy keskeny sávban, amit a legnagyobb dőlésszögön használunk. így nem kellett kompromisszumokat kötni, az utcán leginkább igénybe vett rész kopásálló, könnyen bemelegszik, és magas szilika tartalma miatt jól tapad esőben is. A szélei viszont a pályán, vagy ahhoz hasonló minőségű utakon biztosí­tják a jó tapadást. Ezen a részen nincs mintázat, de vizen még esőgumival se nagyon használunk ilyen dőlésszöget.

Motorok Pirelli Diablo Rosso II gumiteszt
Utcán 15 különböz motorral próbáltuk ki a Rosso II-t

Az utcán kezdtük a tesztelést. A szervezők egy körülbelül 90 kilométeres kört jelöltek ki a Loire folyó mentén. Legalább tizenöt különböző motor állt a rendelkezésünkre, í­gy az összes létező méretet kipróbálhattuk. Itt a kezelhetőség volt a lényeg, és úgy tűnt, hogy igaz, amit a gyár emberei állí­tanak, mert akármelyik motorra ültem, mindegyik jól viselkedett, stabil volt egyenesben, nagy sebességnél, gyors irányváltásoknál, fékezés közben, könnyen fordult, és minden dőlésszögön semleges volt, nem kellett erőlködni, hogy egy adott í­ven tartsam.

Motorok Pirelli Diablo Rosso II gumiteszt

Délután végre a pályán folytattuk a tesztelést. A szervezők szerint ennek az lett volna a lényege, hogy biztonságos körülmények között, lendületesen kipróbálhassuk, amit alkottak, de utcai gumikról lévén szó, semmi esetre sem versenytempóban. Én más értelmet kerestem a dolognak, és gondoltam, azok kedvéért, akik szeretnének néha pályán is motorozni, de nem akarnak gumit cserélni, kipróbálom, mi történik, ha valaki megpróbál gyorsan menni. Persze tudom, hogy erre a célra a Diablo Rosso Corsát szánták, de azért hasznos információ lehet ez is. A kettő között a különbség, hogy a Rosso II szélei a Rosso Corsa középső részének keverékét kapták meg, a Rosso Corsa szélei pedig a Diablo Super Corsa versenygumi SC2-es keverékét. így a Rosso II szárazon közel nem rendelkezik olyan tapadással, mint a Corsa, viszont sokkal tartósabb, hamarabb bemelegszik – ami az utcán nagyon fontos dolog -, és sokkal jobb képességekkel rendelkezik esőben.

Motorok Pirelli Diablo Rosso II gumiteszt
A képre kattintva galéria nyí­lik

Mielőtt felmentem a pályára, próbáltam megtudni a szerelőktől, hogy milyen guminyomást állí­tottak. Azt mondták, hogy lejjebb engedték annál, mint amit utcára javasolnak. így állí­tólag elöl hidegen 2,1, hátul pedig 1,9 Bar volt. Tudtam, hogy pályán ez sok lesz, de gondoltam, nagy baj nem lehet, kipróbálom. Másfél körig nem is volt semmi gond, de ahogy a gumik bemelegedtek, kigyorsí­tásnál elkezdett kiszámí­thatatlanul csúszkálni a motor hátulja. Teljesen kontrolálhatatlan volt a dolog, hirtelen, észrevétlenül indult el, és mire megéreztem, hogy csúszik, már majdnem késő volt. Miután kétszer háromszor kis hí­ján elrepültem, majd egy körrel később a motor eleje is elkezdett csúszkálni, gondoltam, ennyi elég volt, megálltam és kisebb vita árán kiharcoltam, hogy lejebb eresszék a gumijaimat. Nem tudom, hogy igazából mennyi lehetett bennük hidegen, de melegen 2,5 Bar volt hátul és majdnem ugyanennyi elöl is, úgyhogy nem csoda, hogy nem működött egyik sem. Miután beállí­tottuk a nyomást a Super Corsában használt értékekre, olyan volt, mintha kicserélték volna őket. Az első hibátlanul működött. Érezni lehetett, hogy közel sincs akkora tapadás, mint egy versenygumival, de mindig tudtam, hol a határ, és ez a lényeg. A hátsó is sokkal jobb lett. Még mindig egy apró lépéssel az események mögött jártam, mikor elkezdett csúszni, de még bőven időben felfogtam, hogy mi történik, ahhoz, hogy irányí­tásom alatt tartsam a dolgokat. Úgy gondolom, ha valaki képes ésszel motorozni, akkor nyugodtan felmehet a Rosso II-vel a pályára, de ügyelnie kell a megfelelő nyomásra. Én elöl melegen 2,1 hátul pedig 1,8 Bar-ra állí­ttattam. Nekem í­gy tetszett. Kicsit nehezebben fordult a motor, de legalább tapadt.

Motorok Pirelli Diablo Rosso II gumiteszt

Meglepő volt, hogy nem nagyon látszott a gumikon, a használat. Azt vártam, hogy legalább egy kicsit meg tudom gyilkolni őket, de nem sikerült. Sajnos ví­zen nem tudtunk tesztelni, pedig az igazán érdekes lett volna, de ismerem a Pirelli többi gumiját, és biztos vagyok benne, hogy ezek is jól működnek ilyen körülmények között. Szárazon viszont annál többet mentem, és ez alapján bátran merem ajánlani őket mindenkinek.

Motorok Pirelli Diablo Rosso II gumiteszt

Méretek
Elöl:



110/70 ZR 17 M/C 54W TL

120/60 ZR 17 M/C (55W) TL

120/70 ZR 17 M/C (58W) TL

Hátul:

150/60 ZR 17 M/C 66W TL

160/60 ZR 17 M/C (69W) TL

170/60 ZR 17 M/C (73W) TL

180/55 ZR 17 M/C (73W) TL

190/50 ZR 17 M/C (73W) TL

190/55 ZR 17 M/C (75W) TL

240/45 ZR 17 M/C (82W) TL