Osztrák és olasz Alpok – Tí­zezer kanyar

Alföldi gyerek révén valami megfoghatatlan vonzódást érzek a hegyek iránt. Csodálat ez vagy a természet erői felé érzett tisztelet, hogy kilométeres magasságokba emelte műveit, aztán évmilliókon át azzal van elfoglalva, hogy legyalulja csúcsaikat?

Nem az a tengerparton fekvő fajta vagyok. Ahhoz is túl izgága, hogy egy hajón képes legyek akár csak 3 napig kitartani. Bárhová is utazom, mindig bennem van a menni, menni, még többet látni. Még több szépséget magamba szí­vni, újabb és újabb kalandokat átélni. Ez persze nem jelenti azt, hogy egyes helyekre nem megyek vissza szí­vesen még egyszer, vagy akár többször is. Ilyen szerelmem épp az Alpok. Magyar motorosnak egészen egyszerűen bejárhatatlan az összes remek, motorozásra szánt hágó. Millió és egy kanyar, legelésző tehéncsorda, sárgában és lilában illatozó, vadvirágos rétek, frissen kaszált széna és a folyamatos alapzaj: gyors sodrású, jéghideg vizű, hegyi patak csobogása.

Túrák Osztrák és olasz Alpok
A Zillertal paradicsomi hangulat a sí­szezon elmúltával is megmarad

Fekszem az ágyon. Aludni kellene, mögöttem 420 km tömény motorozás, előttem jó ötszáznyi kanyargászást tartogató nap. A szálló mellett szaladó kispatak moraja lassan motorzúgássá olvad a fejemben. Lehunyt szemem előtt száraz aszfaltcsí­k kí­gyózik a háromméteres hófalak között. Ragyog a nap, a sugarak visszaverődnek az előttem haladó motorok tükreiről. Balos, jobbos, balos, gyors visszaváltás és egy 180 fokos visszafordí­tó. Az agyam visszajátssza az elmúlt napok élményeit.
Gerlos – bázisunk – a tiroli gleccserek vidéke. Zillertalt szerénytelenség nélkül csak a „világ legaktí­vabb helyé”-nek nevezik az itteniek és a téli sportok megszállottjai. Május épp a váltóhónap, a sí­elők átadják a terepet a túrázóknak, kerékpárosoknak és nekünk, motorosoknak. Sorra nyí­lnak a hágók, a lavinaveszélyt robbantással hárí­tják el, letakarí­tják és javí­tják az utakat, már amit a hó nem vitt el a télen. Idén a szokásosnál is több esett belőle.

Egy társ az Alpokban – Interjú Tóth Istvánnal, az Alpinebike Tours túravezetőjével.

Topi, azt hiszem, sok motoros álmai állása a tiéd. Hogyan jött az ötlet, hogy túrákat szervezz?

A vendéglátói szakközépiskola befejezése után Olaszországban, majd Ausztriában próbáltam megállni a helyem. Hogy motoros túrákat vezessek itt az Alpokban, 5 évvel ezelőtt fordult meg a fejemben, mikor egy helyi motoros srác felkért, vezessem le a hozzá érkező hatfős holland csapatot, ugyanis szegénynek iszalagszakadása lett. A túrát követően elkezdtem álmodozni, hogy milyen jó is lenne, ha magyar motorosokkal együtt túrázhatnék az Alpok gyönyörű szép vidékein…, az álmodozás mellett nagyon oda kellett ám figyelnem, hogy el ne vágjam hagymavágás közben a kezem, mert akkoriban még főszakácsként tevékenykedtem. Közben lehetőséget kaptam a Zillertalinfótól, hogy kipróbáljam magam a turizmusban. A már meglévő álmok az időközben hozzáfejlődött szakmai tapasztalat és háttér segí­tségével megalakult a www.alpinebiketours.eu és beindult a vállalkozás.

Túrák Osztrák és olasz Alpok

Kiknek ajánlod ezeket a túrákat? Esetenként igen szűk, meredek, ám annál csodásabb helyekre vittél bennünket.

Lényegében mindenkinek. Mostani szezonkezdő túránkat is teljesí­tette chopperes motoros is, de most érkezik hozzám egy Gold Wing-es társaság, nekik személyre szabott úvonalat terveztem.

Milyen előnyei vannak a szervezett motoros túráknak?

A motorosnak nincs más dolga, mint hogy a gázt húzza, és persze hogy fékezzen, és csak magával és a motorozással törődjön. Nem kell a kereszteződésben a térképet bújnia, és itt soha sincs egyedül. A túrák mindegyike bejárt úvonalon halad, tudom, mikor kell a jól megérdemelt pihenő, hol a legközelebbi benzinkú, gyógyszertár, látnivaló…., és nyelvi problémák sincsenek, hiszen olaszul és németül is jól beszélünk. A túrázó eddigi tapasztalataim szerint felejthetetlen élményeket szerez magának, ami talán a legfontosabb az egészben!

A Zillertaler Höhenstrasse 2015 méter magasra felkúszó szerpentinje tökéletes bemelegí­tés. Körbemenni ugyan nem tudunk, a lavina még betakarja az ú egy részét. De a panoráma lélegzetelállí­tó: a Ziller völgye és 55 háromezres csúcs. Az idő kifogástalan, júliusban sem szokott jobb lenni. Előre tudjuk, meglesz ennek másnap a böjtje. A Dolomitokat céloztuk meg, és a népi bölcsesség í­gy szól: „ha Tirolban szép idő van, Dél-Tirolban esik”. A jóslat bevált. A Brenner-hágó váltott gyors kanyarjait esőruhában is élvezzük. Az igazi kihí­vást a Jaufenpass (olaszul: Passo di Monte Giovo) tartogatja. Már nemcsak felettünk, alattunk is egyre összefüggőbbek a hófoltok. 2099 m magasan állunk meg. 5 fok van, a hó itt még nagyon tartja magát. Nem akarom levenni a bukósisakot. A jó idő reményében indulunk tovább, vakon, egyenesen bele a felhőbe. A sűrű fehér masszában az előttem haladó motorost csak akkor látom, ha világí­t a féklámpája. Az izgalom megizzaszt, már egyáltalán nem fázom.

Túrák Osztrák és olasz Alpok
Achensee – ahogy itt nevezik, az Alpok Fjordja – Tirol egyik legnagyobb tava. Kristálytiszta vize közel ivóví­z minőségű

A váltás gyors, már egy óriási gyümölcsösben gurulunk. Itt terem Dél-Tirol aranya, a Vinschgauer alma, 18 000 hektáron. Az almáson átvezető keskeny úon egy fogadóhoz érünk. Szabad tűzön, nyársra húzva sülnek a csülkök, a piros-ropogós bőrön ragyogó zsí­rcseppek és a fűszeres pác illata elsöprő győzelmet arat az érzékszervek felett. Szemben csinos vár magasodik a hegyoldalon – jó ezeknek a dél-tiroliaknak. A világháború pusztí­tása elkerülte ezt a vidéket, úon-úfélen kastélyok, várak őrzik a múltat, ahogy a Reschensee középkori templomtornya. A tó szélén a ví­zből kinyúló, XIV. századi harangtorony túlélte az 1939-es duzzasztást. A gazdasági érdek – hasonló Erdélyben, Bözödújfaluval történt – úgy kí­vánta, hogy a tó ví­zszintjének 17 méteres emelése révén felhasználják a ví­z energiáját. A műveleteknek két település 163 háza esett áldozatul.

Túrák Osztrák és olasz Alpok
Reggeli készülődés szállásunk, a gerlosi Ferienhof előtt. Az éjszakát zárt garázsban töltötték a gépek, ahol az apróbb karbantartási munkálatokat – izzócsere, lánckenést, guminyomás-ellenőrzést – is kényelmesen el lehetett végezni

A melankolikus hangulatú tó képét alpesi virágos rétre cserélem, tehénkolompok hangjaival kí­sérve. Begurulok szállodánk garázsába. Itt nagy kincs a motoros vendég. Zárt motortároló, motormosó, szervizsarok, motoremelő és szerszámok; a vizes holmik számára külön szárí­tóhelyiség. Nem nagy befektetés, de jól érzi magát tőle a motoros. Az ajtón belépve bukósisak-tisztí­tó asztalka miatt tátottuk a szánkat.

Már a másnapra gondolok. A Dolomitok csipkésre töredezett mészkősziklái várnak. Topi, a túravezetőnk azt í­géri, arra még több a hó. Holnapra jó időt jósolnak…

Túrák Osztrák és olasz Alpok


Hasznos információk

Túra hossza: 2700 km

Túraúvonal:

1. nap Budapest–Gerlos távolság autópályán Salzburg felé: 710 km

2. nap (bemelegí­tés) Gerlos–Pinegg–Kaiserklamm (Császár-hasadék) –Zillertaler Höhenstrasse–mellékú a Roswnadspitze felé–Gerlos

3. nap Gerlos–Innsbruck–Brenner-hágó–Jaufenpass–Merano–Latsch–Reschenpass–Pitztal–Innsbruck–Gerlos

4. nap Gerlos–Mittersill–Tauerntal–Lienz–Toblach–Cortina–Paso di Giao–Canazel–Arabba–Passo di Valparole–St. Martin–St. Andrí¤–Sterzing–Innsbruck–Gerlos

5. nap Gerlos–Zell am See–Bischofshofen–Pass Lueg–Pass Gschütt–Hallstí¤tter See–Bad Ischl–Gmunden–Linz–Bécs–Budapest

Szállás: A gerlosi Ferienhofban szálltunk meg, amely a MOHO (Motorrad Hotels) hotellánc tagja.

Étkezés: a túracsomag ára tartalmazta a reggelit és a vacsorát, valamint második nap egy tiroli fatányéros uzsonnát. Az ú menti fogadókban egy komplett ebéd ára (leves, főfogás, üdí­tők, kávé) kb. 20 euró.

Útdí­jak: néhány panoráma úvonalon (pl. szállásunkhoz vezető, a Krimml-ví­zesés mellett elhaladó Gerlos Alpenstrasse is) údí­jat szednek. Van külön motorkerékpár-tarifa 4-től 8 euróig terjedően. A jegyet érdemes megtartani, mert ha másnap ismét arra vezet az ú, felmutatásával csak félárat kell fizetni.

Benzin: Ausztriában 1,039–1,169 euró/liter között mozog, Olaszországban drágább, 1,247 euróért kaptuk literjét.

Autópályadí­j: a 10 napos osztrák matrica 1380 Ft

További info az Alpinebike Tours szervezésében induló túrákról: www.alpinebiketours.eu