Odalenn délen

Tom Cruise-nak van egy, David Beckhamnek szintúgy: az amerikai Confederate műhely Hellcatjét kedvelik a hí­rességek. Most pedig itt van az igazán feltűnő Hellcat Speedster.

Az Egyesült íllamok északi részén működő Harley−Davidsont minden gyerek ismeri. Egy másik amerikai gyártó, a déli Alabamában működő Confederate neve ugyanakkor inkább csak a szakértők számára cseng ismerősen.  A cég kereken 20 éve készí­t kézi munkával egzotikus luxus-motorkerékpárokat. A Confederate hatalmas big twinje, a Hellcat mindenekelőtt néhány hollywoodi sztárnak köszönhetően viszonylag hí­ressé vált, eddig három generációt ért meg, és összesen 780 darabot adtak el belőle. Másfél évvel ezelőtt az alapí­tó, Matt Chambers erősí­tést hozott a csapatba a Ducati korábbi designfőnöke, Pierre Terblanche személyében, akinek a negyedik generációjú, Speedsternek elnevezett Hellcat az első munkája a Confederate-nél.

Motorok Confederate Hellcat SpeedsterMég az előző modelleknél is menőbb: az új Hellcat Speedster kerek LED-es fényszórójával és egyszerű vonalvezetésével erőteljes és egyben elegáns benyomást kelt

Hajtóműként az eddigi modellekhez hasonlóan az amerikai motorgyártó, az S & S levegőhűtéses V2-ese szolgál 2163 cm³-es lökettérfogattal, 121 lóerős teljesí­tménnyel és elképesztő, 190 newtonméteres nyomatékkal. A hengereket, a hengerfejeket és a szelepfedeleket Terblanche teljesen átalakí­totta, emellett a motor egészének geometriája is dinamikusabb lett. Az új nyereg és a valamivel előrébb került lábtartók kényelmesebbé teszik a Speedstert. A lendületes vonalvezetésről a keskeny tank gondoskodik, amely a felnikhez és a minimalista sárvédőkhöz hasonlóan karbonból készül.

Motorok Confederate Hellcat SpeedsterA dinamikus formájú tankba éppen csak 11,3 liter üzemanyag fér. De a Hellcat Speedstert amúgy sem hosszú távokra szánták

Világszerte egyedülálló még a kis szériás motorok között is, hogy a motorblokkot egy darabból marják. Hasonlóképp kézzel készül számos más alumí­nium alkatrész is a fényszórótól kezdve a szelepfedeleken és a szűrőkön át a lengővilláig és a rendszámtáblatartóig, ami csillámlóan fénylő felületeket eredményez a Speedsteren. Fickós karakterét viszont megőrizte, amit tovább erősí­t az új, ultraszéles 240-es hátsó abroncs, amelyet a Metzeler tesz hozzá a műalkotáshoz.

Motorok Confederate Hellcat SpeedsterA számos egy darabból mart alumí­nium alkatrész látványos motorkerékpárrá teszi a Speedstert. Ugyanakkor az árát is felnyomja, hiszen majdnem 50 000 euróba kerül

Műszaki újdonságok is akadnak, hiszen Terblanche állí­tható WP villát álmodott a Speedsternek, hátul pedig egy Race-Tech mono rugóstag működik. A Beringer fékek immár hátul is nagy teljesí­tményű négydugattyús féknyereggel lassí­tanak. Érdekesség: a rendszámtáblatartó rögzí­tése pont a hátsó féknyergen megy keresztül.A Hellcat Speedster gyártása szeptemberben indult, összesen 65 darabot terveznek, 65 000 dolláros áron. Kérdéses ugyanakkor, hogy a Speedster valaha is eljut-e Európába, hiszen a levegőhűtéses erőforrás hangos V2-es zakatolásával valószí­nűleg megbukna az itteni homologizáción. Találkozni viszont biztosan fogunk vele – még ha csak egyik-másik hollywoodi hí­resség alatt is.

Interjú
Pierre Terblanche (57) tervező és designer a Hellcat Speedsterről és új otthonáról, Alabamáról

Motorok Confederate Hellcat Speedster

? Mennyi időbe telt a fejlesztés?
! Majdnem egy évig tartott. Itt a fejlesztésen és a designon mindössze három ember dolgozik, sőt, két hónappal ezelőttig csak ketten voltunk. De ez normális, hiszen a Confederate összesen csak 14 alkalmazottat foglalkoztat.

? Milyen anyagok jellemzik a Speedstert?
! A legjobbak, amelyeket csak pénzért kapni lehet! A motorblokkot például egy hatalmas, 6061-es alumí­niumdarabból marjuk, a vázat acélból hegesztjük.

? Sokáig Európában, elsősorban Olaszországban dolgozott. Hogy jött most ez az ugrás az íllamokba, és miért pont az extrém motorkerékpárokat gyártó Confederate-hez?! Úgy gondoltam, eljött az ideje egy kis változásnak az életemben, ami a munkát és az életstí­lust is illeti. A Confederate izgalmasnak tűnt, mivel itt elméletileg mindent meg lehet valósí­tani, vad és őrült ötleteket is, ami csak eszedbe jut.

? Az íllamokban valóban annyira más az életstí­lus, mint Európában?
! Igen, hiszen mi nagyon délen vagyunk. Inkább Dél-Afrikára hasonlí­t, ahol felnőttem: egész évben meleg van, az emberek nagyon barátságosak, az ételek finomak. Ugyanakkor az új kollégáim rögtön megkérdezték tőlem, hogy milyen fegyvert tartok a házamban. Ilyenkor európaiként kicsit elakad a szavad.

? És? Vett fegyvert?
! (nevet) Nem, még mindig fegyvertelen vagyok. Eddig még túléltem.

? Milyen a helyi motorosok stí­lusa?
! A motorkerékpárokról általánosságban elmondható, hogy sokkal hangosabbak, mint Európában, és valahogy senki sem törődik vele, hogy betartják-e az emissziós előí­rásokat vagy sem. Persze sok Harley-t és más nagy amerikai cruisert lehet látni. Érdekesnek találom, hogy itt élénk Hayabusa-közösség van, sok köztük a tuningolt motor és a hosszú lengővilla.

? Mi lesz a következő projektje?
! Már dolgozunk a Fighter modell új verzióján. Ezután szí­vesen készí­tenék egy csúcstechnológiás elektromos motort a Confederate-nek – nagy teljesí­tménnyel és még nagyobb nyomatékkal!