Nyolcaddöntő – KTM RC 125 vs. Yamaha YZF-R125

Erre nem csak a fiatalok vártak – mindenkit üdvözlünk a sportos nyolcadliteres motorkerékpárok cí­mmeccsén! A narancs sarokban a kihí­vó, a KTM RC 125, a kék sarokban a jelenlegi bajnok, a Yamaha YZF-R 125. Vajon az osztrák újonc elnyerheti a bajnoki övet pehelysúlyban az öreg rókától? Öt menet, szorí­tóba!

Ez bizony betalált. Amikor a Yamaha 2008-ban bemutatta az YZF-R 125, azonnal egyértelmű volt, hogy egy győzelemre termett motor látta meg a napvilágot. Azonnal megnyert minden összehasonlí­tást, bravúrosan teljesí­tette a 25 000 kilométeres tartós tesztet, és úgy kapkodták, mint az első sorba szóló jegyeket egy Klicsko-meccsre. Csak Németországban több mint 12 000 darabot adtak el a kis versenygépből – az utóbbi években egyértelműen ez volt a Yamaha kí­nálatának bestsellere. De persze a konkurencia sem tétlenkedik. A 125 Duke-kal a KTM 2011 óta ostromolja a Yamaha trónját.
Csakhogy eddig nem volt sok értelme ezt a két motort – egy sportgépet egy nakeddel – összehasonlí­tani. Most viszont végre ringbe száll a KTM régóta várt nyolcadliteres versenygépe, az RC 125, készen az év megmérettetésére.

Motorok Tesztek galériája KTM RC 125 vs. Yamaha YZF-R125Motorok Tesztek galériája KTM RC 125 vs. Yamaha YZF-R125

A kihí­vó rögtön a bevonulásnál igyekszik megfélemlí­teni ellenfelét: vastag, rikí­tó narancsszí­nű térhálós csőváz, fordí­tott villa, öntött alumí­nium lengővilla, radiális féknyereg, 150-es hátsó abroncs, ABS. Hadüzenet. De ezt nyugodtan szemlélik a kék sarokból, hiszen az YZF-R 125 a tavalyi év elején alapos modellápoláson esett át. Azóta a Yamahának is fordí­tott villája és radiális féknyerge van, digitális műszerfalat kapott hozzá, emellett módosí­tották az erőforrást és a befecskendezést. Megmaradtak az R6-hoz hasonló sarkos idomok. A cí­mvédő csontos és inas, a mérleg egy cseppnyi súlyfelesleget sem mutat rajta: a teletankolva 141 kilogrammból 49 százalék jut az első, 51 a hátsó kerékre. Szinte tökéletes. A KTM valamivel nehezebb: 154 kilogramm, ebből 53 jut az első kerékre. Honnan jönnek a plusz kilók? A Duke-sorozathoz hasonlóan az RC 125, a 200 és a 390 is ugyanarra a vázra épül, a 125-ös alkatrészei jókora méretűek.

Motorok Tesztek galériája KTM RC 125 vs. Yamaha YZF-R125

De elég a fecsegésből, a gong az első menetre szólí­t. Gentlemen, start your engines! A két ví­zhűtéses, négyszelepes, befecskendezéses motor gond nélkül indul. A szabályok szerint 15 lóerő a megengedett, de a KTM-nél 16,6 lóerőt mértünk, és 15,7 mért lóerővel Yamaha is meghaladja a megadott értéket. Logikus, hogy mindkét motor pörög is egyben. De 3000 és 9000/min között a hosszú löketű R 125 teljesí­tménye mindig több 1-2 lóerővel, csak valamivel a leszabályozó előtt szárnyalja túl a KTM a Yamahát. Az eredmény: a könnyebb Yamaha majdnem egy másodperccel hamarabb gyorsul 80 km/h-ra. Döntetlen a dolog a kuplung és a váltó esetében. Mí­g az YZF-R 125 prezentációján a tesztmotoroknál még valamelyest akadozott a sebességváltás, a jól bejáratott tesztmotor már egyenrangú az RC sima váltóboxával. Mindkét modellnél könnyen jár a kuplung, és jól is adagolható. Összességében egyelőre tehát a Yamaha vezet.

Motorok Tesztek galériája KTM RC 125 vs. Yamaha YZF-R125Motorok Tesztek galériája KTM RC 125 vs. Yamaha YZF-R125

A második menet a futóműről szól. Itt a bajnok R 125 van előnyben: kompakt és stabil váz, kis tömeg, keskeny abroncsok – mindez pengeéles manőverezési készséget í­gér. A kék modell villámgyorsan irányváltásba ülteti át a kormány vagy a súly-átterhelés impulzusait. Finoman és koncentráltan kell vezetni, ehhez hozzá kell szokni. Aki viszont figyel erre, annak elképesztő agilitásban lesz része. Ezt segí­tik elő a rugózó elemek is: feszesek, jól csillapí­tanak, őszinték és közvetlenek.
Röviden: az YZF-R 125 épp olyan pengeélesen megy, mint ahogyan kinéz. A KTM más elveket követ. Az RC 125 jóindulatúbb, egy hajszállal stabilabb, viszont épp ezért nem olyan táncosan könnyed, mint a Yamaha. Az RC alapbeállí­tása meglehetősen lágy, különösen a hátsó rugós tag csillapí­tása nem elegendő. Összességében azonban az RC manőverezési készsége is meggyőző. Csak egy üröm van az örömben: az első abroncs. Az indiai beszállí­tó, az MRF revz-e abroncsa még száraz úon sem éri el a Yamaha Michelin Pilot Sportjának tapadását, nem hogy vizesen. Mélyütés, figyelmeztetés, pontlevonás. Mivel a Michelinnek ráadásul még a visszajelzése is jó, í­gy a Yamaha bizalmat ébreszt a pilótában, és í­gy igazán mélyre lehet dönteni.

Motorok Tesztek galériája KTM RC 125 vs. Yamaha YZF-R125Motorok Tesztek galériája KTM RC 125 vs. Yamaha YZF-R125

Harmadik menet: fékek. A bajnok ismét támadással nyit. Fantasztikus, hogy a kis Yamaha fékei milyen kristálytiszta nyomásponttal, kiváló adagolhatósággal és harapóssággal teszik a dolgukat elöl és hátul egyaránt. Aki meri, az a Yamahával hajszálpontosan a blokkoláshatárig fékezhet. Erős jobbhorog, de a KTM blokkol és visszaüt. ByBre első fékének bár kissé hosszú az üresjárata, és nem is olyan transzparens, mint a Yamaha fékberendezése, de ő is rendkí­vül magas szinten teljesí­t. Emellett a KTM pilótájának nem kell tartania a blokkoláshatártól, hiszen ilyenkor az RC 125 gyári ABS-e beavatkozik. Aligha lehet túlbecsülni ennek a biztonsági berendezésnek a jelentőségét kí­nos helyzetben, különösen egy sportos 125-ös esetében, annál is inkább, mivel az RC 125 Bosch-rendszere kifogástalanul működik. így ez a menet bár szorosan, de megérdemelten az ABS-szel rendelkező kihí­vóé.

Motorok Tesztek galériája KTM RC 125 vs. Yamaha YZF-R125Motorok Tesztek galériája KTM RC 125 vs. Yamaha YZF-R125

 

 

 

Gong, negyedik menet, hétköznapi használat. Itt a Yamaha kudarcot vall, megfizeti az árát versenyambí­cióinak. Magasan lévő lábtartók, magas üléspárna, alacsony kormánycsutkák. de legalább jó térdszög: az üléspozí­ció szupersportos, annak minden előnyével és hátrányával. Bár ez gyorsí­táskor sok érzést közvetí­t az első kerék felől, városi forgalomban nagyjából olyan kellemes, mint Arthur Abraham edzőpartnernek. A KTM itt jobbnak bizonyul: bár ülésének magassága szintén 830 milliméter, a lágy rugók miatt ez alaposan csökken, ha ráülünk. Közvetlenül a villahí­dra csavarozott kormánycsutkái magasabban vannak, és távolabbra kerültek egymástól. Ez sokkal inkább való a hosszú utakra, mint rövid sprintekre, és a hétköznapokban sokkal jobban működik. Ugyanez érvényes az utas kényelmére. A Yamaha kicsi és magas párnácskája a hegyes térdszöggel együtt legfeljebb szükséghelyzetben használható, mí­g a KTM okos kialakí­tású, széles és puha párnázású utasülése tökéletesen használható.
Mindkét modell emelt felszereltséget kí­nál. Digitális műszerfalaik átfogó információkat adnak, a sebesség és a fordulatszám mellett van két napi kilométerszámláló és váltóvillám, mutatják az átlagos fogyasztást és a hűtőví­z hőmérsékletét is. A KTM az aktuális sebességfokozatot is jelzi, viszont a Yamaha nagyobb műszerfala jobban leolvasható. Az RC 125-ön számos ötletes apró részletnek örülhetünk: az olajszintet nézőablakon át ellenőrizhetjük, az akkumulátorhoz és a biztosí­tékokhoz a tank előtti szerelőnyí­láson át könnyen hozzáférhetünk, a beépí­tett indexekkel rendelkező tükrök egyszerűen leszerelhetőek, a lengővillán felfogatási lehetőséget találunk a középtámasznak. Mindez a KTM-es tervezők hozzáértését bizonyí­tja. A KTM nagyobb tömege miatt viszont a dolog vége mégis döntetlen.

 

 

Motorok Tesztek galériája KTM RC 125 vs. Yamaha YZF-R125

 

 

 

Utolsó menet, költségek. Persze egyik modell sem igazán olcsó, de a 4500 euró körüli árért sokmindent kap is az ember. Különösen a Franciaországban, az MBK-nál készülő Yamaha kidolgozása és fényezése tetszetős. A KTM partnerénél, az indiai Bajajnál gyártott RC 125 minősége is kiváló, csak a váz hegesztési varratai rusztikusak kissé itt-ott. Pontlevonás jár viszont azért a rozsdás szmötyiért, ami már néhány esős menet után csöpögött a váznyúlványból a hátsó sárvédőre/keréktakaró idomra. Kicsivel a vége előtt a Yamaha bevisz még egy jobbegyenest: bár a KTM is csak 2,7 litert eszik átlagosan, az R 125 mindössze 2,2 literes fogyasztása egyenesen szenzációs. Az elméleti hatótávolsága ezzel több mint 500 kilométer, és tartósan kí­méli a pénztárcánkat is. Ezzel az ötödik menet végén egyértelmű a bí­ró döntése: pontozással győz a Yamaha! De egy biztos: az RC 125 is bőven osztogatta a pofonokat, í­gy minden bizonnyal hamarosan számos rajongója lesz majd.

 

 

Motorok Tesztek galériája KTM RC 125 vs. Yamaha YZF-R125