Nesze neked újjáéledés, ha oda a függetlenség

Az Ossa és a Gas Gas egyaránt terep és triál motorokat gyárt. Most gazdasági okokból összeköltöztek.

A spanyol gazdaság gyenge lábakon áll, imbolyog, mint részeg matróz a viharban. Hiába próbálják támogatni és talpra állí­tani, a mediterrán állomok olyan pénzügyi zűrbe kerültek, amiből a legjobb esetben is egy évtizedig tart majd kimászni. És a szakértők szerint jelenleg nem a legjobb eset forgatókönyve alapján születnek a döntések.
A spanyoloknál már évek óta döbbenetes állapotok uralkodnak: a teljes lakosság 20%-a, a fiataloknak pedig mintegy fele munkanélküli. Ilyen zavaros időben pedig nehéz a felszí­nen maradni, ez mostanra utólérte az ottani motorgyártókat is.

Ossa TR – 125-ös, 250-es 280-as és 300 köbcentis változatban létezik

 

Az elmúlt években csodálatosan újraélesztett Ossa nagyon szépen indult: teljesen új megoldásokat vonultattak fel, és egy igazán ütős kí­nálatot hoztak létre. A TR sorozat alapjaiban gondolta újra a triálmotort, mint fogalmat. Mindene gyökeresen eltért a megszokottól, a hátrafele döntött injektoros kétütemű blokk, és az ülés alatt elvezetett rezonátor mind-mind korszakalkotó megoldásnak bizonyultak.

 

A 280-as Explorer 2014-re új, golyóscsapágyas főtengelyt, új váltóáttételeket, karbantartásmentes indí­tórendszert, új gyújtást és ECU programot kapott

 

Aztán ott volt a TR-rel rokon, de közúi használatra is alkalmas Explorer, ami műfajilag nehezen behatárolható, talán hobbi-triál-endurónak lehetne nevezni, az erdei motoros kirándulók ideális élményjárművének szánták. Ezek mellett egy endurót is folyamatosan lebegtetnek, ami még a sorozatgyártás előtti állapotban is gyűjtői darabnak tűnik. A 300 köbcentis injektoros kétütemű motorhoz Öhlins rugózó elemeket használtak, a sérülékeny rezonátort szintén az ülés alatt vezették el, és minden milliméterében több ötletet halmoztak fel, mint amivel sok motorgyártó az elmúlt egy évtizedben előállt.

 

A 250-es és 300-as hengerrel í­gért enduró még nem jutott el a sorozatgyártásig

 

 

ím az Ossa tragédiája, hogy hiába kí­vánatosak a termékeik, és hiába van múltjuk, az ismertségük minimális, ráadásul a terjesztési hálózatuk sem jelentős. A most bekövetkezett fordulatról akár azt is í­rhatnán, hogy előre látható és szükségszerű volt: az Ossa és a Gas Gas összebúoroztak, ezzel megoldva egyszerre két problémát is.
Egyfelől az előbbinek nem kell saját gyártósort fenntartania, az utóbbi pedig a lekötheti a kihasználatlan gyártási kapacitását.
A kérdés már csak az, hogy mi lesz a későbbiekben? Egyelőre csak egy kényszerű együttműködésről van szó, de mi történi, ha a Gas Gas idővel szépen lenyeli a kisebb halat?