Narancs tervek a jövőre

Újjá szeretnénk épí­teni a magyarországi hálózatot. Ehhez természetesen a piac megerősödésére is szükség lenne. – Interjú Christian Waach-al, a KTM közép-kelet európai ügyvezető igazgatójával.

MR.:Az idei év szenzációja kétség kí­vül a Duke 125 bemutatása volt. Hogyan fogadta a közvélemény az újdonságot?

Chrsitian Waach: Európában nagy várakozás előzte meg a KTM első utcai utánpótlás nevelő modelljének megjelenését. Az első tesztek elismerően nyilatkoztak róla és a kereskedőktől is pozití­v visszajelzések érkeztek.

MR: A Duke 125 vázát, kialakí­tását nézve azonnal szembetűnik, hogy nagyobb erőforrással is könnyedén elboldogulna. Felröppentek pletykák, hogy lesz belőle 250-es, esetleg 350-es verzió is.

Chrsitian Waach: – A KTM a Duke 125-re úgy tekint, mint egy platformra, amely alapját jelenti más, később bemutatandó modelleknek is.

Christian Waach,

a KTM közép-kelet európai ügyvezető igazgatója

 

MR: Mekkora erőforrással képzelik el a bőví­tést?

Chrsitian Waach: Többféle lökettérfogatban gondolkodunk. Például a 350-es, egyhengeres kategória nagy múltra tekint vissza, sok gyártó készí­tett sikeres modelleket ebben a méretben. Úgy véljük, ideje lenne feltámasztani ezt a kategóriát.

MR: Milyen felépí­tményeket várhat a motoros közösség?

Chrsitian Waach: Mint mondtam, egy platformot kell elképzelni, amely többféle variációs lehetőséget kí­nál. Tehát lehet naked, fél vagy teljes idomos túragép, városi enduró, stb. Nem csak lökettérfogatban, de stí­lusban is lesznek variációk a jövőben.

 

MR: Megfigyelhető tendencia, hogy a túraenduróknál ésszerűen visszafelé is fejlesztenek a gyártók. Elég ha csak a BMW F 800 GS-re, a Triumph  Tiger XC-re gondolunk, de rebesgetnek kis Ducati Multistradáról is. A KTM tervezi-e a korábbi LC4-es Adventure utódját?

Chrsitian Waach: A középkategóriás túraendurók szegmense mindenképpen érdekes piaci terület, amely szép eladásokkal büszkélkedhet. Természetesen foglalkozunk a kérdéssel, de az eredmény nem jövőre fog a kereskedőkhöz kerülni. Konkrét időpontról még korai lenne beszélni. Mi is többhengeres erőforrásban gondolkodunk, ha egy 800 cm3 körüli túraenduró szóba kerül.

MR: Ami persze akár újabb platformként is felfogható… Milyen újdonság várható legközelebb?

Chrsitian Waach : Tavaly megújí­tottuk a krossz palettát, idén az endurókat fejlesztettük és bemutattuk a Duke 125-öt. Jövőre az elektromos motor, a Free Ride bevezetése a cél.

MR: Az elektromos motorok egyik sarkalatos kérdése az akkumulátorok kapacitása, élettartama, csere esetén az ára. A Freeride-nál mire számí­thatunk e téren?

Chrsitian Waach: Az akumulátor technika elképesztően gyorsan változik, hetente érkeznek hozzánk újabb és újabb beszállí­tói ajánlatok. Tervünk, hogy a Freeride akkumulátora kiszolgálja a motor élettartamát. Persze az akkumulátor élettartam nagyban függ a felhasználási körülményektől.

Egyébként a Freeride-ot is két verzióban fejlesztjük. Lesz egy nagyon könnyű, szinte triálos manőverehetőségű  és egy úgynevezett urban, vagyis városi enduró jellegű modell.

MR: Hogyan áll a gyár a kétüteműek kérdéséhez?

Chrsitian Waach: Mindig is szilárdan hittünk a kétüteműekben, í­gy van ez most is. Fejlesztési részlegünknél vannak is meglepetéseink e téren. Gyakorlatilag készen van a befecskendezéses Euro4-es kétütemű erőforrásunk.


MR: Ha már itt van a háttérben az indiai Bajaj cég, gondolkodnak-e KTM robogóban?

Chrsitian Waach : Pletykák mindig reppennek föl, de jelenlegi terveink robogóról nem szólnak.

MR: Visszatérnek-e a Dakar mögé?

Chrsitian Waach : Jövőre gyári pilóták fognak indulni a Dakaron, és nagyon erős ügyféltámogatásra is készülünk. Ez a privát versenyzőket érinti.

MR: Mi a helyzet a X-Bow-val, a KTM sportautójával?

Chrsitian Waach : Megrendelésre gyártjuk. Idén kiadtunk egy R változat is belőle, a motorokhoz hasonlóan. A tí­pus versenysorozatán, az X-Bow Battle-n, minden hely el van adva.

MR: Mi a helyzet a Husaberggel Magyarországon?

Chrsitian Waach: Egyenlőre nincs aktí­v kereskedőnk az Önök országában. Ha találnánk ilyet, megváltozna a mi hozzáállásunk is a magyar piachoz.

MR: A normális nemzeti kereskedelmet veszélyezteti a szürkeimport jelensége. A gyár hogyan tudja támogatni a nemzeti piacokat?

Chrsitian Waach: Tisztáznunk kell a fogalmakat. Két irányvonal léteik e téren. Az egyiket a tengeren túlról érkező motorok, a másikat a szomszédos uniós országokból beszerzett motorok jelentik. Mi az elsőt tekintjük szürkeimportnak. Itt az a gond, hogy a kereskedő bevásárol kisebb-nagyobb tétel motort az Egyesült íllamokban, behozza, eladja, de nem ad hozzá egyéb szolgáltatást, szervizet, garanciát, stb. A másik esetben a nem regisztrált terepmotorokat az áfa megfizetése nélkül hozzák be más uniós tagországból. Mindkét esetben a törvényi szabályozás dolga lenne rendet teremteni. A KTM gyárnak erre nincsen jogköre. Ez egyébként az egész Unióban létező probléma. Például a németek Lengyelországban szerzik be a terepmotorok egy részét.

MR: Mik a KTM elképzelései Magyarországon?

Chrsitian Waach : A jelenlegi hálózattal nem vagyunk elégedettek. Ez nagy részben az ország gazdasági helyzetével függ össze, a kereskedők túlélési problémákkal küzdenek. Új üzleti partnereket keresünk, újjá szeretnénk épí­teni a magyarországi hálózatot. Ehhez természetesen a piac megerősödésére is szükség lenne. Szerintem

Magyarország elérte a gödör alját. Belátható időn belül hatni fognak a gazdasági rendelkezések, élénkülni fog a vásárlási kedv.