Németh Balázs – Lesz másik?

Németh Balázsról í­rtunk már pár éve. Akkor azt állí­tottuk, hogy a magyar motorsport egyik reménysége: hatéves kora óta motorozik és hatéves kora óta versenyzik. Élete első megmérettetésén – egy tehetségkutató Fétis Kupa versenyen – utolsó helyről indulva magabiztosan nyerte a futamot, a jóval rutinosabb harmadik helyezettnek egy teljes kört adva.

Ezek után nem volt megállás, Balázs csak nyert és nyert. Három évvel később a Magyar Köztársaság Ifjúsági bajnokságában három kategória bajnoki cí­mét birtokolta, 50-es motorjával a 80-as félautomata géposztályban is győzelmet aratott.

A következő években a Magyar Köztársaság Gyorsasági Utánpótlás Bajnokságának összetett első helyezését is begyűjtötte. A sikersorozat egészen addig töretlenül folytatódott, amí­g Balázs ki nem nőtte az 50-es, 80-as motorokat. A 125-ös géposztályba való fellépést a család kassza már képtelen volt megfelelően finanszí­rozni. Addig is robogózott és szupermotózott az ifjú tehetség. De ha már szupermotózott, akkor azért itt is bezsebelt egy junior és egy felnőtt bajnoki ezüstöt Open kategóriában.

És jött a csoda: Talmácsi István segí­tségével Balázs 2005-ben az utánpótlás 50-ből egy hatszázas szuperstock motoron (!) és a magyar felnőtt bajnokságban találta magát. Az eredmények itt sem várattak magukra. Első felnőtt versenyén a harmadik helyezést szerezte meg, a szezonzáró futamon azonban már a dobogó legmagasabb fokára állhatott fel. Mindezt gyorsan megfejelte még egy 200 mérföldes Nemzetközi Endurance futamgyőzelemmel is.

2006-ban a Magyar Suzuki Zrt. és a King Road márkakereskedés támogatásának köszönhetően Balázs villámgyorsan továbblépett, immáron egy GSX-R1000-re! Éves mérlege: Nemzetközi 200 Mérföldes Endurancon első hely, GSX-R Kupa összetett második hely, Magyar Köztársaság Kupa Open kategória összetett második hely, Alpok-Adria 1000 SST kategória nemzetközi összetett negyedik hely. 2006-ban legeredményesebb versenynapján három kategória aranyérme lógott a nyakában.


2006-os cikkünket azzal fejeztük be, hogy Balázs előtt két lehetőség áll: SST 1000 Világkupán való részvétel, vagy GSX-R Európa Kupa. És akkor most lássuk, hogyan folytatódott a történet.

– Történelmet í­rtunk azzal, hogy a Superbike Világbajnokságon megjelent egy magyar csapat. A teljes 2007-es szezonban a Full Gas Motorsport Egyesület csapatában a Superstock 1000 Világkupán vettem részt. Három futamon újoncként pontszerző voltam, négy világbajnoki pontot szereztem, és a csapat lehetőségeinek tükrében ez egyértelműen sikernek számí­tott. Hozzá kell tenni, hogy nem rendelkeztünk még pályaismerettel és nem voltak beállí­tási adataink sem.

Sajnos 2008-ban a csapat nem tudta folytatni a versenysorozatot, Balázs azonban eredményei alapján fél szezonos lehetőséget kapott a Factory Racingtől a Supersport 600-ban, ahol általában a középmezőnyben végzett.

2009 volt a nagy csoda éve. Balázs lehetőséget kapott, hogy a Balatonring Teamben Talmácsi megüresedett helyére bekerüljön a MotoGP 250-es kategóriájában. Annak ellenére, hogy egyáltalán nem rendelkezett kétütemű tapasztalatokkal, tí­z futamon tizenegy világbajnoki pontot szerzett. Mint utóbb kiderült, Balázs nem Talma motorját kapta, hiszen az egy másik ASPAR csapathoz került. Ez a gyakorlat általános érvényű elvet követett, mely szerint újonc nem kaphat teljes gyári támogatottságú technikát a MotoGp világában.


– Eleinte nagyon fura volt, hogy azokkal megyek, akiket addig csak a tv-ben láttam. A kétütemű motortól is tartottam kicsit, de az egész, hangulat, a depo élet a nagynevű ellenfelek közelségese fantasztikus élmény volt.

Balázs első MotGP szereplésére Mugelloban, az egyik legnehezebbnek, legbonyolultabbnak tartott  pályán került sor. A nagy feladat: megfutni a limitet. Balázs az edzéseken tí­z másodpercet javult. A szerelőkkel való viszony is jól alakult. Hamar megkedvelték a kötelességtudó, szerény sihedert. Egy í­zben próbára tették tűrőképességét. Közvetlenül a verseny előtt leszakadt az eső, í­gy az összes addigi beállí­tási adat használhatatlan lett. A szerelők azzal fogadták Balázst a rajtrácson, hogy nincs esőgumi, slickkel kell kimennie a versenyre. Balázs egykedvűen vállat vont és azt mondta: – Jól van. 
A szerelők természetesen csak vicceltek, és az újonc tizenhatodik helyen végzett élete első MotGP futamán. Ilyen eredményt még Talmács Gábornak sem sikerült elérnie.
A MAMS Németh Balázst eredményei alapján 2009-ben az év sportolója cí­mmel tüntette ki.
A folytatás már nem sikerült ilyen rózsásra, Balázs sorsa 2010-ben összekötődött a Balatonringével, í­gy a teljesen évet kihagyni kényszerült.

 

2011-ben ismét rámosolygott a szerencse, a Team Hungary Toth tagjaként részt vehetett a Supersport világbajnokságon, ahol egy futam kivételével minden alkalommal rajthoz tudott állni. Sajnos pont a „hazai” pálya, Brno maradt ki, pedig Balázs ezt ismeri a legjobban, emberi számí­tás szerint itt kellett volna a legjobban szerepelnie. Az éves mérlege í­gy is rendkí­vül imponáló lett: 7. helyezés Silverstone-ban, 42 vb pont, összetett 15. helyezés.

A MAMS Németh Balázst eredményei alapján 2011-ben ismét az év sportolója cí­mmel tüntette ki.

A folytatásról édesapja és menedzsere nyilatkozott:

 – Az idei évet ugyanúgy képeljük el, mint a 2011-et. A Team Toth-tal való kapcsolat nagyon jó és korrekt, sőt, még azon is túl mutat. Azt tudni kell, hogy ebben a sportágban a versenyző lehetőségei meglehetősen szoros kapcsolatban állnak a rendelkezésére álló pénzzel, vagyis a szponzorokkal. Nekünk technikailag is előbbre kell lépnünk. Balázs tavaly kipörgésgátló nélkül versenyzett, holott az ellenfelei már mind rendelkeznek vele. A pontosabb beállí­tásokhoz telemetriával kell felszerelnünk a motort. A folytatás feltétele, hogy a szponzorpénzek befolyjanak a csapathoz. Balázs mellé egy profi menedzsert szeretnénk szerződtetni. Eddig jobbára én láttam el ezeket a feladatokat egyéb elfoglaltságom mellett, de ez egész embert követel. Egy szülőt eleve nem vesznek komolyan a támogatók.  Ezért is fontos, hogy profi menedzser álljon egy versenyző mellett.  A Team Tothban vannak tartalékok, fejlődőképes a csapat. Látszik, hogy egy kis fejlesztéssel stabilan ott motorozhatnak az első tí­zben, és egy-egy dobogós helyezés is bejöhet.



A „MotoGP vagy Superbike Világbajnokság” kérdéssel kapcsolatban pedig egyértelmű, hogy nő az érdeklődés SBK VB felé. Sokkal olcsóbb kategóriája, jobb a médiája, az események követhetők az Eurosporton, ez a szponzorok felé is jó. Ezzel együtt meglehetősen nagy az átjárhatóság a két versenysorozat között. Ha itt a jó eredményeket érünk el,  igény esetén vissza lehet térni a MotoGP-be.



Németh Balázs blogja itt olvasható.