Nagyot kicsiben – Menetpróba: KTM RC 125

A Duke 125 sportosí­tott változata, az RC 125 le sem tagadhatná, hogy KTM: kiállása sportos, harcias és menet közben sem okoz csalódást. Épp egy éve mutatták be, de a kereskedőkhöz csak idén szeptember végén érkezett meg a Kiska dizájnstúdióval együttműködve kifejlesztett modell.

Gerald Kiska és csapata kicsiben is tud nagyot alkotni. A stí­lus egyesek szerint kicsit túlzó, de én az első pillanattól lelkesedtem érte, mivel számos alkatrész újszerű megfogalmazásával találkozhatunk a kis RC-n. Az éles vonalakkal rajzolt fejidom igazi remekmű, benne két projektorlámpa lapul gonoszan, no meg a meghökkentően elhelyezett LED-es helyzetjelzők. Rajtuk kí­vül a mesteri hátsó lámpa, a tükörszárakba rejtett indexek, de még a rendszámtábla-világí­tás is energiatakarékos és modern diódás technikát kapott. Nem mehetünk el szó nélkül az egyszemélyes ülést imitáló, valójában mégis kétszemélyes nyereg mellett sem, a műanyag idomnak kinéző hátsó rész valójában puha szivacs. Monumentális az alumí­niumöntvény lámpatartó konzol, a masszí­v darabnak hála, rossz úon sincs idomzörgés. Egyedül a kuplungkar lötyög egy kicsit. A narancsszí­nű térhálós váz klasszikus KTM-megoldás, hozzá bordákkal erősí­tett alumí­nium lengőkar dukál, és a motor alól kibukkanó szögletes kipufogóvégződés.

 

 

 

Motorok KTM RC125

 

 

 

A burkolat a menetszelet remekül elvezeti, nincs az a tempó – már amire a nyolcadliteres képes –, hogy kellemetlen legyen a mellkasunkat érő nyomás. Mögötte a mindössze tenyérnyi LCD műszerfal rengeteg információt zúdí­t ránk. Meglepően apró számokkal! Digitális minden porcikája, a sebességkijelző, a fordulatszámmérő, az üzemanyagszint, a hűtőfolyadék-kijelző, mutatja, melyik sebességi fokozatban vagyunk, de van fogyasztás-, átlagsebesség- és megtehető távolságkijelzés is, na meg hogy mennyi idő telt el az indulás óta. Az állí­tható váltófény is része a csomagnak, és megtudhatjuk, hogy kb. hány kilométert tehetünk még meg tankolásig vagy éppen a következő szervizig.

 

 

Motorok KTM RC125

Kegyes csalás: farokidomnak álcázták a hátsó ülést, hogy ne csorbuljon a versenymotor-kiállás

 

 

Annak érdekében, hogy valamennyire ésszerű határokon belül maradjon ennek a kis ékszernek az ára, az osztrák gyártó tett pár apró kompromisszumot. Elsősorban azt, hogy Indiában, a Bajaj-dzsal együttműködve gyártja, vagyis olcsó helyi munkaerőt használ. Másodsorban jön a standardizálás, miszerint a blokk teljesen megegyezik a Duke 125-ével, mely a legkelendőbb nyolcadliteres jelenleg Európában. A lengővilla, az elektronika, a műszerfal szintén a kis hercegé. A futómű felépí­tése is hasonló, de stabilitását több ponton is megtámogatták. A villa 1,5 fokkal meredekebben áll, kisebb az utánfutás és a tengelytáv, rövidebb a rugóú, és nagyobb a szabad magasság. A formás alumí­nium lengőkarhoz állí­tható WP rugóstag csatlakozik. A fordí­tott első teleszkópot természetesen a KTM kötelékébe tartozó WP szállí­tja, ugyanolyan átmérőjű (43 mm), mint ami a KTM csúcssportolóján, az RC8R-en is szolgál. Hátul a kategória legszélesebb, 150-es abroncsa adja a tapadást.

 

 

Motorok KTM RC125

A KTM RC 125 2014 októberben elnyerte a 2015-ös Német Dizájn Dí­jat

 

A kormány-ülés-lábtartó háromszög messze sincs olyan extrém, mint a kihegyezett sportmotorokon, azaz nem kell túlzottan a csuklónkra támaszkodnunk. A lapos nyereg viszont kemény. Ettől azonban ne riadjunk meg. Csak a zöld lámpára várva ülünk teljes tömegünkkel a nyergen, menet közben inkább combból tartjuk magunkat. íœlésmagassága (820 mm) papí­ron közel akkora, mint a konkurens Yamaha R125-é, mégis sokkal egyszerűbb a lábletétel, mivel ördögien keskeny a kialakí­tása. Csak azt sajnálom, hogy a visszapillantó tükör a használhatóság határait súrolja. Emiatt egyrészt a csinos formát, másrészt a rövid tükörszárakat okolhatjuk, a felület közel harmadát kitakarja a könyökünk.

 

 

Motorok KTM RC125

Hatásvadász: a szélvédő plexije a lámpa vonaláig az egész fejidomot lefedi

 

 

Az alapjáraton vibráló blokk rezgései azonnal kisimulnak, ahogy húzni kezdjük a gázt, de a fordulatszám-tartomány alsó feléről jobb, ha tudomást sem veszünk. Egyből kicsit nagyobb gázzal kell indulni, ha nem akarjuk, hogy csúnyán állva hagyjon egy robogós a lámpánál. A forgalommal együtt a csendes csordogálás 5‒6000 között zajlik. Dinamikus haladáshoz azonban tilos a fordulatot 8000 alá ejteni, 9000 körül már pirosan világí­t a váltófény, 11 000-nél pedig elérjük a tiltást. Hatodikban már nem tudjuk kiforgatni, í­gy a végsebessége sí­k úon 126 km/h, mí­g kis hátszéllel 132-ig sikerül feltornászni a tempót. Ez egyben azt is jelenti, hogy az RC125 nem az autópályák császára, de ha a helyzet úgy hozza, nyugodtan felmerészkedhetünk vele oda is. Ellenben a 100-as tempót hipp-hopp el lehet érni vele, ami országúon jól használhatóvá teszi, de az előzéseket nem árt átgondolni.

 

 

Motorok KTM RC125

Rejtett kincs: a hátsó lámpa miatt érdemes belesni a hátsó idom alá

A város semmilyen problémát nem jelent ennek a kis sportmotornak. Nincs melegedés, nem fűti a pilóta lábát, a hangja elég tompa (már-már túlságosan is), azaz nem hí­vja ki a maga ellen a járókelők haragját. A keskeny motoron olyan érzésünk van, mintha a szokásosnál sokkal nagyobb lenne a tér az autók között. A szűk helyeken manőverezést az is segí­ti, hogy a kormány jó nagy szögben elfordí­tható. A futómű várakozásomon felüli szorgalommal dolgozza fel az úegyenetlenségeket, a fekvőrendőrön tempóval áthajtva sem ütött gerincen. Egyedül a hosszanti bordákkal és árkokkal állt hadilábon, de az sem volt bántóan kellemetlen.

 

Motorok KTM RC125

Szokatlan: 125-ös felirat és 43 mm-es fordí­tott teleszkópvilla egy motoron

 

 

A négydugattyús radiális első féknyereg – akárcsak a kis Duke-on ‒ a Brembo licence alapján készült ByBre darab. A 300 mm-es tárcsával jócskán túllő a kis 125-ös igényein. Keményet fékezve az első kar picit szivacsosnak hat, de a hátsó egyszerűen kifogástalan, ahogy az alapfelszereltség részét képező ABS is. A blokkolásgátló kikapcsolható, de erre semmi szükség, kéretlenül soha nem avatkozott be, pedig esőben és szárazon egyaránt forszí­rozott tempóra kényszerí­tettük a KTM-et.
Emlí­tésre méltó az RC csekély étvágya. Annak ellenére, hogy igyekeztünk mindent kicsikarni belőle, a fedélzeti számí­tógép stabilan 3 l/100 km-es értéket mutatott. A10 literes üzemanyagtartály közel 300 km-re elegendő, de ekkora távhoz a nyereg már tényleg túl kemény.

 

Motorok KTM RC125Előrelátó: a motor alá rejtett kipufogórendszerrel már az Euro4 bevezetésére készül a KTM