Nagy sportgumiteszt – Tapadjon rá!

Remek tapadás kanyarban kontra futásteljesí­tmény, avagy létezik-e olyan sportgumi, amelyik bí­rja a tartós országúi használatot? Ezt kiderí­tendő, hét különböző gyártmányú 120/70 ZR 17, ill. 190/50 ZR 17 méretű párosí­tást vett górcső alá a MOTORRAD. Nemcsak a menettulajdonságaikat vizsgáltuk országúon, versenypályán és vizes aszfalton, hanem azt is, mennyire kopásállóak. Ez utóbbiról több mint 4000 kilométernyi teszttávon győződtünk meg.

A tesztben szereplő gumik:

Avon VP2 Supersport

Bridgestone BT 016

Continental SportAttack

Dunlop Qualifier 2

Metzeler Sportec M3

Michelin Pilot Power 2 CT

Pirelli Diablo Rosso

Meghitt csend honol Stuttgart fölött. Tipikus vasárnap reggelre
ébredtünk, az utcákat az éjjel tisztára söpörték és nyoma sincs
araszoló forgalomnak. Imitt-amott ugyan látni néhány embert, amint
éppen pékáruért tartanak valamelyik boltba. Ekkor fémes kattogás kí­séretében feltárul a MOTORRAD szerkesztősége
mélygarázsának fémkapuja. A nyí­láson át négyhengeres motorok
többszólamú dübörgése áramlik ki a szabadba, megtörve a csendet.
Kánonjukba jól kivehetően belevegyül egy V2-es zakatolása is.

Az országúon mintegy ötven méter hosszú gyöngysorba fűződnek fel a csillogó kétkerekűek, hogy Stuttgart nyugati részét átszelve kijussanak az autópályára. Hét Honda Fireblade, utánuk egy Suzuki Bandit 1250, majd a menet végén egy KTM RC8. Ezek a motorok a résztvevői a MOTORRAD 2009. évi gumitesztjének. Közel 4000 kilométert fognak megtenni az elkövetkező öt napban. Mindegyik Fireblade-t más-más gyártmányú gumikkal szerelték fel, elöl 120/70 ZR 17, hátul 190/50 ZR 17-es méretben. A köpenyek között vannak vadonatúj fejlesztések, mint például az Avon VP2 Supersport és a Dunlop Qualifier 2, valamint jól ismert tí­pusok, mint a Bridgestone BT 016, a Conti SportAttack, a Metzeler Sportec M3, a Michelin Pilot Power 2CT és a Pirelli Diablo Rosso. Referencia gyanánt a 2007. és 2008. évi tesztek legjobb sporttúragumiját, a Michelin Pilot Road 2 CT-t húztuk fel a Banditra, a KTM-et pedig tesztelési céllal utcán is használható Michelin Power One versenyabroncsokkal indí­tottuk únak.

Hosszú úon a nagy csapat – Tour de France


Kellemes idő, remek úviszonyok. A téli hónapokban is kiváló környezeti feltételekkel várja Dél-Franciaország a kanyarok szerelmeseit. Ideális helyszí­n tehát a gumik kopásának vizsgálatára: Mulhouse és Lyon érintésével, az autópályán lehet a leggyorsabban elérni a Marseilles-be vezető „Route de soleil”-t. A hegyek és a tenger látványának érdekes váltakozása jellemzi az első etapot, amely érinti a Cote d’Azur legszebb szakaszait, majd tovább halad az Alpok irányába. Az ú egyik leglátványosabb pontja a 700 méter mély Grand Canyon du Verdon szurdok. A második nap nagy élménye a Mont Ventoux hófödte csúcsa és az Ardéche-völgy (Gorges de l’Ardeche) mentén található kanyareldorádó. Harmadik nap a vadromantikus és szinte teljesen néptelen Cevenne-ek után átkelünk a Viaduc de Millau-n, a világ leghosszabb függőhí­dján, amely 270 méteres magasságban szeli át a Tarn-völgyet.

Jelen tesztünkben kizárólag a sportgumikra összpontosí­tunk. Vajon mi mindent tud nyújtani 2009-es generációjuk a Fireblade-ek és más hasonló modellek pilótáinak? Hogyan viselkednek országúon, versenypályán, vizes aszfalton, és mennyire bí­rják a tartós használatot?


Első napi úi célunk a mintegy 1000 kilométerre lévő Gémenos, egy Marseilles közelében található városka, amelyet előszeretettel használ alaptáborként a MOTORRAD tesztcsapata a téli hónapokban. Onnan 600 kilométeres napi etapokban haladunk majd tovább, javarészt D kategóriájú dél-franciaországi utakon. A durva aszfalt és a sok kanyar bizonyára kikezdi majd a gumik futófelületének széleit. 60 km/óra átlagsebességgel számolva tí­z óra alatt fogjuk teljesí­teni a napi penzumokat, de ebben nincsenek benne a tankolásra, kávézásra és „folyó ügyekre” fordí­tott megállások, továbbá az előre nem látható fejlemények sem. Gondolunk itt arra, hogy esetleg megmakacsolja magát valamelyik motor, véletlenül kicsúszik valamelyikünk, netán defektet kapunk, vagy idő előtt fel kell pakolnunk a KTM-et a szervizjárműre sekély mintázatú abroncsai idő előtti elhasználódása miatt.

Kopásvizsgálat – Csökkenő profilmélység

Baráti beszélgetések közkedvelt témája, hogy vajon mennyit bí­rnak a sportgumik. A hátsók 5000, talán 6000 kilométert? A MOTORRAD utoljára három éve vizsgálta az ebbe a csoportba tartozó abroncsok kopási jellemzőit. Azóta szinte valamennyi gyártó felfrissí­tette vagy új modellel bőví­tette ki vonatkozó kí­nálatát. Érdekes megvizsgálni, vajon tényleg sokkal jobban ellenállnak-e a használatnak a vegyes keverék-összetételű gumik, nevezetesen amelyeknél keményebb anyagból van a futófelület középső sávja. A jelenlegi teszt résztvevői közül a Michelin Pilot Power 2CT és a Bridgestone BT 016 volt ilyen.

KOPíS BECSLÉS

  Adható

pontszám

Avon VP2

Supersport

Bridgestone

BT016

Continetal

SportAttack

Dunlop

Qualifier

2

Metzeler

Sporttec

M3

 Michelin

Pilot Power

2CT

Pirelli

Diablo

Corsa

 Első

 kerék

 50 5027

50

46

33

48

37

 Hátsó

 kerék

 5042

43

35

48

50

46

40

 Összesen 100 9270

85

94

83

94

77

 Helyezés 3.

7.

5.

1.

4.

1.

6.

Az elhasználódás mértékének pontos megállapí­tása végett minden nap végén méréseket hajtottunk végre a kritikus helyeken, vagyis a futófelület középső részén és annak szélein. A tekintélyes mintázatmélység önmagában még nem garancia arra, hogy sokáig fogja bí­rni az adott abroncs – ez egyértelműen kitűnik az alábbi ábrából is. A teszt során megtett közel 4000 kilométer alatt egyik gumi sem kopott le a törvényileg maximálisan megengedett 1,6 milliméterig, bőven maradt bennük annyi tartalék, hogy összességében lefussanak 6000 kilométert. Az első gumi vonatkozásában nagyobb volt a szórás az egyes gyártmányok között. Különösen a vegyes keverék-összetételű Bridgestone esetében volt szembeötlő a kopás, ugyanis a teszttáv végére már csak 35%-os volt rajta a mintázat.

Reprezentatí­v minta. A Continentalnál csak az első, a Metzelernél pedig csak a hátsó gumi bí­rta a kiképzést. A Dunlopot és a Michelint az egyenletes kopás segí­tette hozzá a győzelemhez

Összegzés: egyenletes kopásának köszönhetően azonos pontszámot ért el, és ezzel holtversenyben az első helyen végzett a Michelin Pilot Power 2CT és a Dunlop Qualifier 2

A5-ös autópálya, 124. kilométer, Aachen közelében. Kaschel kollégánk elhúz a csapat mellett az RC8-cal, és villogó irányjelzővel kiáll a parkolóba. Vajon mi lehet a gond? Csak nem mondták fel már most a szolgálatot a Power One gumik? Nem, nem az abroncsokkal van baj. Csupán szerkesztőtársunk sisakjának szegélye vált le a helyéről. Egy perc alatt rögzí­tjük ragasztószalaggal, és már folytatjuk is az utat az eredeti felállásban. Az abroncsok egyenletes elhasználódása érdekében rendszeres időközönként motort cserélünk egymás között, de mindenki megőrzi a helyét a bolyban, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy az utolsó motor az élre áll, a többi pedig hátrébb vándorol eggyel. Úgy határoztuk meg a cserék időpontját, hogy egy nap alatt mindegyik pilóta menjen mindegyik gumival, ezzel is kiküszöbölendő az eltérő vezetési stí­lusunkból adódó különbségeket.


A40-es autópálya, 546. kilométer, Bourg-en-Bresse magasságában. Fél távnál járunk a délre vezető úon. Mostanra összerázódott a csapat. Kétóránként megállunk tankolni, ahol is kettesével sorakozunk fel a töltőoszlopoknál. Mike Ní¤gele, vendégként meghí­vott tesztelő kollégánk vállalja magára a barátságos benzinkutas szerepét. Neki köszönhetően egy lendülettel töltjük fel a motorok tankjait – fizetéssel együtt sem tart tovább tí­z percnél a kollektí­v üzemanyag-vételezés. Még ezt a rövid időt is igyekszünk kihasználni a személyes felfrissülésre. A fotósunk vezette szervizbusz hátuljában minden van, ami szem-szájnak ingere: ásványví­z, gyümölcslé, friss gyümölcs, virsli és fasí­rt. Aki meleg kávéra vágyik, az egy euróért vehet magának az automatából. Horvát kollégánk, a „Motorrevija”-t képviselő Zeljko nem elég figyelmesen kezeli a gombokat, és igencsak meglepődik, amikor kávé helyett sűrű levest adagol a poharába a gép. Nem válogat, kikanalazza a zavaros lét.

Az árak összehasonlí­tása – Pókerjátszma

Mivel hivatalosan egyik gyártónak sincs javasolt fogyasztói ára, nem tudtunk feltüntetni megfelelő összeget az egyes gumik mellett. Léteznek ugyan ún. kereskedelmi kalkulációs árak, ám ezekkel vajmi keveset tud kezdeni a végfelhasználó, leginkább a gyártó és a kereskedők közötti ártárgyalásokhoz nyújtanak valamiféle támpontot. A rendelés értékétől függően akár 50 százalék kedvezményt is kaphat a kereskedő a listaárból. Nem árt elővigyázatosnak lenni az interneten kí­nált, látszólag kedvező árú abroncsokkal, ugyanis könnyen kifizetheti az ember a megspórolt összeget, amikor borsos munkadí­jért felszerelteti őket szakszervizben. A vonatkozó táblázatból nemcsak az derül ki, milyen mértékben térhet el a fogyasztói ár a kereskedelmi kalkulációs ártól, hanem az is, mennyire nehéz jó pénzért hozzájutni egy olyan rétegmárka termékeihez, mint amilyen az Avon. Az anyagiakra vonatkozó információk egy hamburgi és egy müncheni gumikereskedőtől származnak.

Ami feltűnt a teszten – íœtésvizsgálat

Választ kerestünk arra a kérdésre is, vajon mennyire jól vannak kiegyensúlyozva gyárilag a különböző gyártmányú gumik. Mielőtt felszereltük volna őket, centrí­roztuk mind a hét Fireblade felnijeit, majd gumikkal együtt tettük fel a kerekeket a gépre. A legtöbb ólmot az Avon VP2 Supersport, a Metzeler Sportec M3 és a Pirelli Diablo Rosso igényelte – mindegyik esetben 35 grammal kellett kiegészí­teni a hátsó kereket ahhoz, hogy ne üssön forgás közben. A másik véglet a Michelin Pilot Power 2CT volt, aminél egyáltalán nem kellett ellensúlyozni. Az összes többi gyártmánynál hátul 10 és 25, elöl átlagosan 10 gramm volt a differencia. Vannak gyártók, akik szí­nes pontok formájában, ún. súlyjelekkel emelik a gumi legkönnyebb pontját. A gyakorlott gumiszerelő ennek segí­tségével úgy helyezi fel az abroncsot a felnire, hogy a legkisebb súllyal kelljen ellátnia a kereket. Sokan úgy gondolják, hogy ott a legnehezebb a felni, ahol bele van ültetve a szelep, biztosat azonban csak akkor lehet mondani, ha az ember külön elvégzi a felni vizsgálatát, ahogy azt mi is megtettük a teszten. Még egy érdekes jelenség feltűnt a versenypályás menetpróbák alkalmával: előfordult, hogy hirtelen kigyorsí­táskor némelyik gumi elforgott a felnin, erre minden esetben az erőteljes vibrációból lehetett következtetni.

D396-os ú, 979. kilométer, Gémenos. Már csak pár méter van hátra a hotelig. Sikerült megtennünk az első napi monoton utat. Az első 1000 kilométert kizárólag autópályán teljesí­tették a gumik, és visszafelé is ugyanez vár rájuk. Egyáltalán nem szokatlan helyzet, hiszen azok a motorosok is nagy távolságokat tesznek meg autópályán, akik Németország északi részéből utaznak le délre, az alpesi régióba. Vagy azok a dél-német társaik, akik Skandinávia felé veszik az irányt. Hamar kikezdi a viszonylag puha és jól tapadó sportgumikat a nagy sebességű, egyenes irányú haladás. A Bridgestone BT 016 és a Michelin Pilot Power ezt megelőzendő, különböző szegmensekből épül fel, ún. vegyes keverék-összetételű gumi. A futófelületük keményebb középső sávja mérsékli az abroncs benyomódását és ezáltal a mintázat kopását. A futófelület szélein alkalmazott puhább keverék és a csúcsos gumiközép együttesen nagy felfekvési felületet eredményez bedöntéskor, ami mind a motor irányí­thatóságát, mind a tapadását nagyban javí­tja. Majd kiderül az elkövetkező három napban, valóban jól működik-e a gyakorlatban. Még egy téma szóba kerül a hotelben elköltött pizzavacsora közben: Németországban ugyan szabad nagy sebességgel száguldani autópályán, csak éppen nem lehetséges. Olyan sűrű a forgalom, hogy az esetek többségében 100 km/óra körüli tempóval kénytelen vánszorogni a motoros. Nagy ritkán ugyan adódik rá lehetősége, hogy másodpercek alatt felgyorsuljon közel kétszázra, de aztán megint le kell lassí­tania az elé kivágó autók miatt. Franciaországban 130 km/óra a megengedett sebesség a sztrádákon, összességében mégis sokkal gyorsabban és nyugodtabban lehet haladni rajtuk. Ezt nem csak érzésre mondjuk, hanem az 5. számú tesztmotor – egy álomszép Repsol-Honda – adatrögzí­tőjében tárolt információk alapján is.

Versenypályán – Pengeélen


Annak ellenére is a versenypálya a sportgumik ideális terepe, hogy legtöbbjüket szinte egész életében csak közúon használják. A Dunlop Dél-Franciaországban, Montpellier-től nem messze, Mirevalban található tesztközpontjában alkalmunk nyí­lt megtapasztalni, mire képesek szélsőséges körülmények között. Több olyan szakasza is van a három kilométer hosszú pályának (korábban Carland néven versenypályaként üzemelt), amelyeken jól lemérhetők az egyes gyártmányokban rejlő tartalékok – beleértve a tapadási határ közelében tanúsí­tott viselkedést is. A Franciaország újain kivitelezett egyhetes teszt után végre ismét lehetősége adódott rá Kartsen Schwersnek, a MOTORRAD vezető tesztelőjének, hogy csutkagázzal hajkurássza és kanyarokban szinte koppanásig ledöntse az aszfaltra a Fireblade-et. Összességében ismét beigazolódtak az előző évek sportgumi-tesztjeinek tapasztalatai: általánosan nagyon magas szí­nvonalon állnak az abroncsok, ezért igen szorosan alakult közöttük a pontverseny. Versenypályás küzdelmükből végül a Pirelli Diablo Rosso került ki győztesen, mert elképesztő kanyarstabilitásról tett tanúbizonyságot. Mindössze egy ponttal lemaradva a Metzeler Sportec M3 végzett mögötte a második helyen. Látszik, hogy igen nagy a hasonlóság a két gumi között, ami nem véletlen, hiszen egyazon konszern termékeiről van szó. Szintén nagyon stabilnak mutatkozott, és e szempontból lényegesen felülmúlta elődjét az új Dunlop Qualifier 2. Mivel ráadásul több körön át tudta tartani a szintet, végül a harmadik helyen végzett az összesí­tésben. Vele azonos pontszámot ért el a Continental SportAttack, amely pontos visszajelzésével és jó irányí­thatóságával ví­vta ki a tesztelők elismerését. E szempontból a Pilot Power 2CT-t sem érheti kritika, más tekintetben azonban jóval elmaradt a teljesí­tménye a többi gyártmányétól.

MENETTULAJDONSíGOK VERSENYPíLYíN

 Adható

pontszám

Avon VP2

Supersport

Bridgestone

BT016

Continetal

SportAttack

Dunlop

Qualifier

2

Metzeler

Sporttec

M3

Michelin

Pilot Power

2CT

Pirelli

Diablo

Corsa

 Irányí­thatóság10

8

8

9

8

8

9

8

 Kormányzási

 pontosság

108

8

9

8

8

9

8

 Kanyarstabilitás20

1617

19

19

19

14

20

 Tapadás

 kanyarban

20

18

18

1819

19

17

19

 Tapadás

 gyorsí­táskor

2017

1718

19

19

1319
 Tapadás /

 csúszásátmenet

201717171718

16

18

 Köridő (perc)

 1.33,31

1.32,64

1.31,91

1.31,50

1.31,37

1.34,10

1.31,33

 Összpontszám 10084

85

90

90

91

78

92

 Helyezés6.

5.

3.

3.

2.

7.

1.

Összegzés: nagy zsúfoltság támadt a dobogón, hiszen összesen négy párosí­tás követelt helyet magának rajta. Hajszálnyival ugyan, de a Pirelli Diablo Rosso jobbnak bizonyult a Metzeler Sportec M3-nál, a Dunlop Qualifiernél és a Continental SportAttacknél. Az értékelés ezen részében nem sok babér termett a Michelin Pilot Power 2 CT-nek.

###

D900-as ú, 1399. kilométer, Lac de Serre-Poncon. Itt aztán elemében van mindegyik sportgumi! Keskeny kis hegyi utakon kanyargunk, el a Lac de Ste. Croix mellett, át a Verdon-szurdokon és a francia Alpok tengerre kifutó lábain. Ideálisak a feltételek: alig van forgalom, száraz az ú és rengeteg a kanyar. Utóbbi tényt a méréseink is megerősí­tik: a nap végére tí­pustól függően akár 12 százalékkal csökkent a mintázat mélysége a gumik futófelületének szélein. Egyelőre nincs kikiáltott favoritunk. Abban egyetértünk, hogy mindegyik gyártmány nagyszerűen ellátja a feladatát tempós országúi haladás alkalmával, és hogy sokkal nagyobb élvezet az ütemes túrázás a Fireblade-ekkel, valamint az RC8-cal, mint a lomha és „szoftos” Bandittal.


A7-es autópálya, 1953. kilométer, Montélimarnál. Mike lehúzódik az RC8-cal a leállósávba, valahol elhagyta a láncát. Még az a szerencse, hogy a fotósunk nemcsak a fényképezéshez ért nagyon jól, hanem ahhoz is, hogyan kell sárga angyalt játszani. A motort betolják a szerkesztőségi Vivaro rakterébe, hogy eljusson a legközelebbi szervizbe, a csapat fennmaradó része pedig beleveti magát az Ardéche kanyarrengetegébe. Kaschel kollégánk később a sváb Albban pótolta be azt a kanyarokban bővelkedő 150 kilométert, amit a kiállását követően mi nagy örömmel teljesí­tettünk az Avignontól északra található álomszép úvonalon.

Vizes felületi vizsgálatok – Csúszkálás

Amilyen szoros küzdelmet produkáltak a gumik száraz aszfalton, olyan nagy volt közöttük a különbség vizes felületen mutatott menettulajdonságok szempontjából. Évek óta a Michelin Pilot Power uralja a teszt ezen részét, és mind a mai napig sikerült megőriznie jelentős fölényét. A türelmetlen olvasó most biztosan szemügyre veszi a táblázatban feltüntetett köridőket, és megállapí­tja, hogy az idén sem változott a helyzet az élbolyban. Mindössze 3,5 másodperces lemaradással a Metzeler Sportec M3-mal érte el a tesztmotor a második legjobb időeredményt. Csaknem tí­z másodperc hátránnyal, harmadikként ért célba az Avon-párossal. A pálya piros szí­nnel kiemelt szekciójában különösen jól kamatoztatta képességeit a Michelin-gumi. Mí­g a többi gyártmánnyal közel azonos tempót lehetett csak elérni a csúszáshatáron, addig a Pilot Power szinte repí­tette a motort (4 km/órával nagyobb sebességgel). A 100 km/óráról kivitelezett fékezés alkalmával – ha csak minimálisan is – szintén hamarabb meg tudott állni az ABS-es Fireblade a Michelinnel, mint a többivel.


Nagyjából azonos viselkedésének köszönhetően a Metzeler és a Pirelli is a második helyen végzett. Az olasz gumi azért kapott mégis egy ponttal többet, mert valamivel jobb és pontosabb irányí­thatósággal ruházta fel a Hondát. Az új Dunlop Qualifier 2 sokat fejlődött elődjéhez képest, í­gy elenyésző pontkülönbséggel szorosan felzárkózott a második helyen végzett Metzeler–Pirelli-duó mögé. A Continentalnak alapvetően a tapadásával volt baj, a Bridgestone-nál a tapadási határtartomány bizonyult túl keskenynek, az Avon pedig a fékezésen kí­vül másban is a leggyengébben teljesí­tett.

MENETTULAJDONSíGOK ESŐZTETETT PíLYíN

 Adható

pontszám

Avon VP2

Supersport

Bridgestone

BT016

Continetal

SportAttack

Dunlop

Qualifier

2

Metzeler

Sporttec

M3

 Michelin

Pilot Power

2CT

Pirelli

Diablo

Corsa

 Irányí­thatóság10

8

7

9

7

8

9

8

 Kormányzási

 pontosság

20

16

1516

15

15

17

16

 Tapadás

 kanyarban

20

1113

16

17

1719

17

 Tapadás

 gyorsí­táskor

20

10

12

1415

15

17

15

 Tapadás /

 csúszásátmenet

2010

12

14

15

15

17

15

 Fékezés10

788

999 9
 Fékú (m)

 100 km/h-ról

 52,1

50,1

50,1

47,6

47,0

46,5

47,6

 Sebesség (km/h) az

 Omegakanyarban

 64,4

66,2

67,4

67,6

67,4

71,3

67,8

 Köridő (perc)

  1.27,971.23,71

1.23,27

1.22,68

1.21,71

1.18,27

1.22,06

 Összpontszám10062

6777

78

79

88

80
 Helyezés  7.6.

5.

4.3.

 1.2.

Összegzés: Korábban is a Michelin Pilot Power 2CT volt az esőkirály, és a 2009-es teszt tanúsága szerint idén is jogosan formál igényt erre a kitüntető cí­mre. Még mindig meggyőző fölénnyel vezet a konkurencia előtt annak ellenére, hogy speciel az új Dunlop Qualifier 2 nagyon sokat fejlődött elődjéhez képest. Az Avon vadonatúj fejlesztése, a VP2 csak az utolsó helyet tudta megszerezni ebben a versenyben.

D999-es országú, 2455. kilométer, Le Vigan mellett. Két nap „száraz” motorozás után a teszt harmadik napján rosszra fordul az idő. Pont akkor, amikor a világ leghosszabb függőhí­dján, a Viaduc de Millau-n kell áthaladnunk. Szerencsére í­gy is tudjuk tartani a tempót. Az adatrögzí­tő tanúsága szerint alig tér el az átlagsebességünk az előző napokétól. Mí­g tegnap és tegnapelőtt 53 és 54 km/órával haladtunk, most 56 km/órával „hasí­tunk”. A gumik maximális hőmérséklete 50 Celsius-fok, ami szintén közel azonos az előző etapokon mértekkel (49 és 50 Celsius-fok). Egyedül a környezeti hőmérséklet csökkent jelentősen, az első és a második nap 30 és 33 fokos értéke után 20 fokot jelez a műszer.


2886. kilométer, Gémenos-hágó. Sort kerí­tünk a jól bejáratott gumik működésvizsgálatára. Főszerephez jut Karsten Schwers, a MOTORRAD vezető tesztelője, aki szinte bekötött szemmel is hibátlanul tudná teljesí­teni az előttünk álló úszakaszt. Nem véletlenül, hiszen kollégáival együtt itt szokta vallatóra fogni a tesztmotorokat, amikor Németországban erre nincs lehetőségük a hideg téli hónapok miatt. Most persze csak az abroncsokra összpontosí­tunk. Azt vizsgáljuk, hogyan változott a motorok irányí­thatósága, kormányzási pontossága, kanyarstabilitása és felegyenesedési hajlandósága a hátunk mögött hagyott kilométerek után. A teszt végén majd összevetjük az eredményeket azokkal, amelyeket a „nyúzópróba” előtt kaptunk a Dunlop mirevali tesztpályáján, amikor még újak voltak az abroncsok.

 

Országúon – Lestrapálva

Újdonság volt a MOTORRAD 2009. évi gumitesztjének országúi menettulajdonságot firtató részében, hogy a köpenyeknek nemcsak új állapotban, hanem használtan is számot kellett adniuk képességeikről. Hogy mennyi tartalék maradt bennük, arra a Dunlop mirevali teszpályáján derült fény. A vizsgálat második részében várható futásteljesí­tményük felénél értékeltük a menettulajdonságaikat. A teszt negyedik napján, 3000 kilométer megtétele után a Marseilles közelében található Gémenos-hágón – a MOTORRAD bevált tesztszakaszán – vetettük alá őket menetpróbának. Tapasztalataink azt mutatják, hogy új állapotában valamennyi párosí­tás gond nélkül képes helytállni országúon. Legjobbnak a Michelin Pilot Power 2CT és a Conti SportAttack bizonyult, utánuk pedig az angolok újdonsága, az Avon VP2 Supersport következik. A Bridgestone BT 016 ellenben már nem állt a helyzet magaslatán 3000 kilométer után: érezhetően rosszabbul és pontatlanabbul lehetett irányí­tani a vele felszerelt Fireblade-et.

 Adható

pontszám

Avon VP2

Supersport

Bridgestone

BT016

Continetal

SportAttac

Dunlop

Qualifier

2

Metzeler

Sporttec

M3

Michelin

Pilot Power

2CT

Pirelli

Diablo

Corsa

 ÚJ íLLAPOTBAN
 Irányí­thatóság40

36

36

37

35

35

37

35

 Kormányzási

 pontosság

30

25

25

27

25

25

27

25

 Kanyarstabilitás20

18

17

18

18

18

17

18

 Felállí­tó

 nyomaték

10

7

6

7

6

6

8

6

 Összesen10086

84

89

84

84

89

84

 Helyezés 3.

4.

1.
4.

4.

1.
4.

 3000 KM MEGTÉTELE UTíN
 Irányí­thatóság40

35

30

36

34

31

37

34

 Kormányzási

 pontosság

30

24

19

26

23

21

26

23

 Kanyarstabilitás2018

17

18

18

18

17

18

 Felállí­tó

 nyomaték

10

7

4

7

5

5

8

6

 Összesen10084

70

87

80

75

88

81

 Helyezés 3.

7.

2.

5.

6.

1.
4.

Összegzés: Mind újonnan, mind 3000 kilométer után a Michelin és a Continental nyújtotta a legmeggyőzőbb teljesí­tményt.



így tesztel a MOTORRAD – Szempontok

2008-as és 2009-es kiadású Honda Fireblade-eken vizsgáltuk a gumik kopásállóságát, hétköznapi teljesí­tményét, valamint versenypályán és vizes felületen mutatott jellemzőit. Hogy pontosan milyen értékelési szempontoknak kellett megfelelniük, az kiderül az alábbiakból. A csillaggal jelölt kategóriák eredményei kis megszorí­tással adaptálhatók a Honda Fireblade-éhez hasonló futómű-geometriájú motorokra.

Irányí­thatóság

Azt fejezi ki, mekkora erőt kell kifejteni a kormányra ahhoz, hogy a pilóta be tudja dönteni, vagy a kí­vánt í­ven tudja tartani a motort. Lassan (50–80 km/óra) és gyorsan vett (100–150 km/óra), váltott kanyarokban kerül sor a mérésére.

Kormányzási pontosság

Különböző sebességgel megtett, komplikált kanyarokkal tarkí­tott szakaszon értékeljük. Arról ad felvilágosí­tást, hogy szépen leköveti-e a motor a kijelölt í­vet, vagy esetleg kormánykorrekciót igényel.

Tapadás kanyarban

Azt mutatja, mekkora oldalvezető erőt épí­t fel a gumi vizes és száraz aszfalton, amikor teljesen ledöntött állapotban van a motor. Igazi akrobatamutatvány a megállapí­tása, ezért csak forgalomtól elzárt területen szabad sort kerí­teni rá.

Tapadás gyorsuláskor

A gumi tapadása és nyomatékátvivő képessége különböző sebességgel vett kanyarokban. Szintén vizes és száraz felületen kerül sor a vizsgálatára.

Felállí­tó nyomaték

Kanyarban kivitelezett fékezéskor a lassulás mértékétől és a futófelület í­vétől függően kisebb-nagyobb mértékben megpróbál felegyenesedni a bedöntött motor. A pilóta a kormány kanyarbelső végére gyakorolt ellentétes irányú erővel (nyomással) tudja ellensúlyozni ezt a reakciót.

Kanyarstabilitás

Azt mutatja, mennyire stabilan viselkedik a motor kanyarban, váltott kanyarban és talajhullámokon. Különböző helyszí­neken (országú, versenypálya) vizsgáljuk teljes bedöntés mellett, gyorsí­tás közben. Vannak gumik, amelyek valósággal dobálják a motor farát.

A tesztelt gumik nyomása

Elöl 2,5 bar, hátul 2,9 bar

A46-os autópálya, 3204. kilométer, Lyontól nem messze. Megint baj van a KTM-mel. Nem sokkal a fizetőkapu után arra leszünk figyelmesek, hogy hiányzik a menetoszlopból Rainer Froberg, a MOTORRAD logisztikai vezetője. Tí­z perc várakozás után végre feltűnik a távolban. A soron következő tankolásnál aztán fény derül rá, mi is történt valójában. Legutóbbi kiállásunk végén már sebességbe tette a váltót Rainer, és éppen indulni készült, amikor valaki megfogta a karját. Amikor felnézett, látta, hogy egy szigorú tekintetű rendőr áll mellette. Az illető kézjelekkel adta értésére, hogy nincs í­nyére az RC8 hangja és a felnikre húzott versenygumik. Tény, hogy az alibi jellegű bemetszett mintákkal majdnem úgy néz ki a Power One, mint ha slick lenne. Soha nem fog kiderülni, miért engedte mégis tovább Rainert a rend gondos őre. Valószí­nűleg meghatotta, hogy a hí­res francia gumimárka, a Michelin termékei forogtak a KTM alatt. Vive la France!

A5-ös autópálya, 3700. kilométer, Offenburgnál. Csak úgy nyüzsögnek a rendőrök az autópályán és a környező utakon. Hamarosan Németországba érkezik Obama elnök, ezért a fokozott készültség. A Fireblade-ek, a Bandit és az RC8 a megszokott alakzatban, rezzenéstelenül folytatja az úját tovább, Stuttgart felé. Már csak kevesebb, mint 200 kilométer van hátra, hogy megérkezzünk a szerkesztőségi mélygarázs kapujához. Egy, a sváb Albba tett kitérővel még megfejelhetnénk a 4000 kilométert, ám ennek inkább csak szimbolikus jelentősége lenne. A szimbolikus gesztusokat pedig meghagyjuk az elnök úrnak. Mi kézzelfogható tényeket akarunk. Adatokat a gumik kopásáról, hétköznapi használhatóságáról, valamint további működésvizsgálatot végezni versenypályán és vizes aszfalton. Ez utóbbiakra egyébként a Dunlop/Goodyear tesztpályáján kerí­tettünk sort Montpellier-ben.

VÉGEREDMÉNY

  Országú

(új)

Országú

(3000 km)

Versenypálya

Vizes

pálya

Kopás

Összesen

Összesí­tett

helyezés

 Maximális pontszám

100

100

100

100

100

500

 Michelin Pilot Power 2CT

89

88

78

88

94

437

1.

 Continental SportAttack

89

87

90

77

85

428

2.

 Dunlop Qualifier 2

84

80

90

78

94

426

3.

 Pirelli Diablo Rosso

84

81

92

80

77

414

4.

 Metzeler Sportec M3

84

75

91

79

83

412

5.

 Avon VP2 Supersport

86

84

84

62

92

408

6.

 Bridgestone BT016

84

70

85

67

70

376

7.

Egyértelmű végeredménnyel zárult a teszt, hiszen öt értékelési szempontból négyben is – országúi menettulajdonságok új állapotban és a várható élettartam felénél, kopásállóság és vizesfelületi tulajdonságok – a Michelin Pilot Power 2CT bizonyult a legjobbnak. Le a kalapot az univerzálissága előtt! Még akkor is, ha csupán szerény teljesí­tményt nyújtott versenypályán. Ez utóbbi szempontból a Pirelli mutatkozott a legjobbnak, kicsivel megelőzve a Metzelert. Összetettben a Continental SportAttack végzett a második helyen – egyaránt jól helytállt országúon és versenypályán. Nagyon jól debütált a Dunlop Qualifier 2: jókora minőségi ugrást szemléltet elődj éhez képest, és kimondottan élvezetes a használata versenypályán. A teszt nagy vesztese ezútal a Bridgestone BT 016 volt.

Csak a fenti feladatok elvégzése után tudtuk kihirdetni a 2009. évi gumiteszt győztesét, amely nem más, mint a Michelin Pilot Power 2CT. Az értékelés több részében is első helyen végzett, í­gy összességében a legjobb eredménnyel teljesí­tette a megmérettetést. Egy ilyen győzelem után tiszteletkör is dukál, nemdebár? Akkor hát irány vissza, Franciaországba!

###

Avon VP2 Supersport

Tömeg: első abroncs 4,5 kg, hátsó 6,0 kg

Származási hely: Anglia

Értékelés

Országúi menettulajdonságok: Nemcsak frissen felhúzva nyújtott szép országúi teljesí­tményt azáltal, hogy semleges viselkedéssel és jó irányí­thatósággal ruházta fel a motort, hanem 3000 kilométer elteltével is megőrizte előnyös tulajdonságait.

Versenypálya: Versenykörülmények között is kiegyensúlyozott, semleges és jól irányí­tható abroncs benyomását keltette az Avon, ráadásul megbí­zhatóan tapadt, és csak fokozatosan vesztette el a kapcsolatát az útal szélsőséges esetben. Stabilitás szempontjából ugyanakkor elmaradt riválisaitól.

Vizes felület: Leginkább azon látszik, hogy nem kedveli az esőt az angol gumi, hogy hirtelen, mindenfajta előjel nélkül megcsúsztatta a tesztmotor farát kanyarban. Ilyenkor nagyon szűk nála a határmezsgye tapadás és csúszás között.

Kopás: Annak köszönhetően, hogy a teszt végén 65 százalékos első és 36 százalékos hátsó mintázattal rendelkezett, gazdaságossági szempontból felkerült a dobogóra.

Összegzés: Megbí­zható sportgumi az Avon VP2, és mint ilyen, sokáig kamatoztatni tudja előnyös tulajdonságait országúi használat során. Nagy hiányossága azonban, hogy gyengén teljesí­t vizes felületen.

Bridgestone Battlax BT 016

Tömeg: első abroncs 4,1 kg, hátsó 6,3 kg

Származási hely: Japán

Értékelés

Országúi menettulajdonságok: Újonnan felszerelve meggyőző irányí­thatóságával és semlegességével imponált a BT 016, ám a futásteljesí­tmény növekedtével jelentősen alább adott e jó tulajdonságaiból. A későbbiekben már fokozott erőkifejtést igényelt bedöntéskor, és határozottan fel akarta állí­tani a motort.

Versenypálya: Versenykörülmények között is az irányí­thatóság és a semlegesség bizonyult a Bridgestone-gumi két fő erősségének, ám néhány kör után a stabilitás rovására ment a hátsó köpeny elhasználódása.

Vizes felület: Nem remekelt esőben. Különösen zavaró volt nála, hogy hirtelen, minden átmenet nélkül vesztette el a tapadását, és ezzel váratlan kicsúszásra késztette a tesztmotor farát.

Kopás: Az első abroncs szédületes mértékű kopása miatt az utolsó helyen végzett a BT 016 az értékelés ezen részében.

Összegzés: Új állapotában még a középmezőnyben a helye, használtan azonban sereghajtóvá válik. Ugyanez mondható el róla összteljesí­tménye alapján is.

Continental SportAttack

Tömeg: első abroncs 4,1 kg, hátsó 6,5 kg

Származási hely: Németország

Értékelés

Országúi menettulajdonságok: Mind „nullkilométeresen”, mind 3000 km után rendkí­vül kezes és semleges viselkedés jellemezte. Egyértelmű visszajelzése és kormányzási pontossága miatt biztonságérzettel tölti el a pilótát a használata.

Versenypálya: A pályán is jó irányí­thatósággal és visszajelzéssel, valamint nagyfokú kormányzási pontossággal hí­vta fel magára a figyelmet a Conti. Nagy sebességnél valamivel rosszabbul tapadt gyorsí­táskor, mint a Pirelli, a Metzeler és a Dunlop.

Vizes felület: Mivel szófogadóan és pontosan teljesí­tette a SportAttack az irányváltoztatási parancsokat, könnyen korrigálni lehetett vele a megcsúszásokat. Tapadásán azonban még lenne mit javí­tania a gyártónak.

Kopás: Az első gumi mintaszerűen bí­rta a tartós használatot, a hátsó azonban a legnagyobb kopást produkálta a mezőnyben, í­gy összességében közepes eredményt ért el a német abroncspárosí­tás.

Összegzés: Nagyon jól használható hétköznapi körülmények között, annak ellenére is, hogy használt állapotban igencsak megfogyatkozik a mintázat a hátsó gumin. Versenypályán is meggyőző az alakí­tása.

 

Dunlop Sportmax Qualifier 2

Tömeg: első abroncs 4,2 kg, hátsó 6,6 kg

Származási hely: Franciaország

Értékelés

Országúi menettulajdonságok: Kanyargós szakaszokon nagyon jó stabilitásról tett tanúbizonyságot a Qualifier 2, hideg időben azonban lényegesen rosszabb visszajelzést adott, mint egyébként. 3000 kilométer után valamelyest csökkent a semlegessége, és erőteljesen igyekezett felállí­tani a bedöntött motort.

Versenypálya: Az aszfaltarénában is felettébb stabilan viselkedett a Dunlop. íltalában nagy üzemi hőmérsékletre volt szüksége ahhoz, hogy pontos visszajelzést adjon és jól irányí­thatóvá tegye a motort.

Vizes felület: Sokkal jobban teljesí­tett esőben, mint elődje, a Qualifier 1. Kiszámí­thatóan tapadt bedöntve is, de kicsit tompí­totta a Fireblade irányváltásainak gyorsaságát.

Kopás: Hála mérsékelt és egyenletes kopásának (elöl-hátul), gazdaságossági szempontból a mezőny élén végzett a francia párosí­tás.

Összegzés: Felettébb meggyőző a Qualifier evolúciója. A második kiadás szinte minden tekintetben jobb, mint az első. Főleg versenypályán nagyon élvezetes a használata, miután elérte az üzemi hőmérsékletét.

 

Metzeler Sportec M3

Tömeg: első abroncs 4,3 kg, hátsó 6,3 kg

Származási hely: Németország

Értékelés

Országúi menettulajdonságok: Újonnan nagyfokú stabilitás és pontos visszajelzés jellemezte az M3-at, irányí­thatóság szempontjából azonban elmaradt fajtája legjobb képviselőitől. Az első gumi erőteljes kopása érezhetően befolyásolta a motor semlegességét.

Versenypálya: Eleinte nagy erővel lehetett csak irányí­tani a Metzelerekkel felszerelt motort, a tempó és az üzemi hőmérséklet fokozódásával azonban mind kanyarban, mind gyorsí­táskor igen meggyőző stabilitásra tett szert.

Vizes felület: Kicsit lomhán változtatott irányt, viszont nagyon jól tapadt és kiszámí­thatóan viselkedett kanyarban.

Kopás: A teszt végén mért 45 százalékos hátsó mintázatával a legjobb eredményt érte el az M3. Az első köpeny ellenben nagyon hamar elhasználódott.

Összegzés: Jó választás versenypályára és vizes úra, az első gumi erőteljes kopása miatt azonban gyorsan romlik a teljesí­tménye országúi használat során.

 

Michelin Pilot Power 2CT

MOTORREVíœ tesztgyőztes

Tömeg: első abroncs 4,2 kg, hátsó 5,9 kg

Származási hely: Spanyolország

Értékelés

Országúi menettulajdonságok: Akár új állapotban, akár 3000 kilométer megtétele után a Michelinnel volt a legbiztonságosabb érzés országúon közlekedni – hűvös időben is. Mind irányí­thatóság, mind kormányzási pontosság szempontjából nagyon magas szinten áll.

Versenypálya: A Pilot Power 2CT gyenge pontjának bizonyult a pálya, mivel hamar elért fizikai teljesí­tőképessége határára. Már néhány kör után alaposan megkoptak a gumik és jelentős mértékben csökkent a tapadásuk.

Vizes felület: Amint arra számí­tani lehetett, vizes aszfalton szó szerint állva hagyta riválisait a Michelin. Irányí­thatósága, kormányzási pontossága, tapadása és visszajelzése egyaránt kifogástalan volt.

Kopás: Egyenletes kopás elöl-hátul, elfogadható mértékű elhasználódás – kí­vánni sem lehetne jobbat!

Összegzés: Hétköznapi használatra ideális sportgumi. Négy értékelési szempontból is a legjobbnak bizonyult a teszten, í­gy megérdemelten lett övé a győzelem. Egyedül versenypályán nem ura a helyzetnek, ott több gumi is jobban teljesí­t nála.

  

Pirelli Diablo Rosso

Tömeg: első abroncs 4,3 kg, hátsó 6,3 kg

Származási hely: Németország

Értékelés

Országúi menettulajdonságok: Csak melegen tudott jól teljesí­teni. Amí­g nem érte el az üzemi hőmérsékletet, nem adott elég pontos visszajelzést az úról. Nagy sebességnél, kellően „felhevülve” elképesztő mértékben nőtt a stabilitása. 3000 kilométer után sem csorbultak a menettulajdonságai.

Versenypálya: Kanyarstabilitás szempontjából a tesztmezőny élén követelt helyet magának a Diablo Rosso – jó pár kör megtétele után is. Nagyon szépen szerepelt a pályán.

Vizes felület: Esőben majdnem olyan jól tapad kanyarban és hasonlóan pontos visszajelzést adott, mint a Metzeler M3. Mivel egy fokkal könnyebben és pontosabban irányí­tható rokonánál, a második helyen végzett az értékelés ezen részében.

Kopás: Cseppet sem volt meggyőző az első és a hátsó abroncs erőteljes elhasználódása.

Összegzés: Roppant magabiztosan viselkedik versenypályán és vizes úon is tökéletesen ura a helyzetnek – í­gy summázhatók a Pirelli-párosí­tás legfőbb előnyei. Csupán az a baj vele, hogy nagyon gyorsan kopik.