MZ TS 250/1 – Tartam futam

100 000 kilométer 14 év alatt – az MZ az egyik legstrapabí­róbb motorkerékpár mindennapi használatra.

Körülbelül 1980-ban lehetett, amikor MZ motorkerékpárom elérte az 50 000 kilométert. Azóta mindketten kilenc esztendővel Öregebbek lettünk és immár 100 000 kilométer van az órában. Itt az ideje mérleget készí­teni, hogy mi minden történt ezalatt és mennyit kellett költeni a gépre (az összehasonlí­tás kedvéért zárójelben közöljük a megfelelő magyarországi árakat).


51 000: kilométer: hengerfúrás, dugattyúzás 105 márka (450 Ft).

54 000: új első-hátsó gumi, 118 márka {900 Ft}.

60 000: lánccsere 47 márka (250 Ft).

67 000: hátsó gumi csere 72 márka (500 Ft). Fékbe-tétezés elől-hátul 52 márka (240 Ft).

71 000: ülés és rugóstagok cseréje (bontóból) 120 márka (2200 Ft).

72 000: új kipufogó könyök és első gumi 115 márka (800 Ft).

74 000: hátsó gumi 72 márka (500 Ft).

82000:hátsógumi74 márka (500 Ft).

89 000: hátsó gumi, fékbe-tétezés elől-hátul, sárvédő (bontóból) 189 márka (1240 Ft).

94 000: Új benzincsap és kürt 60 márka (300 Ft). 96 000: Új hátsó gumi, ára most érthetetlen okból 94 márka (500 Ft).

99 500: Új akkumulátor 93 márka (700 Ft). Ismét működik a kürt álló motorral is.

99 999: A motor igen sok olajat szór ki a váltómű szellőzőjén, de még megvan az eredeti teljesí­tmény 80 %-a. A motort kiszereltem és elraktároztam a kazánházban. Beszereltem a tartalék gépem (TS 250, 1976-os évjárat) motorját, lánckerekét és láncvédőit. Ez a motor még csak 15 000 kilométert ment. 12 évig állt, de három hónaponként átforgattam, hogy a dugattyúgyűrűk ne rozsdásodjanak be. Negyedik rúgásra indult, de az alsó fordulatszám tartományban egyenlőtlenül járt. A TS 250/1 karburátorának beépí­tése megoldotta a problémát. Azt, hogy a motor miképpen viselte el az állásidőt, csak a mindennapi használat mutatja meg. Mindenesetre megtettem már vele 700 kilométert.


Műszakilag az MZ egyszerű. A gépen végzett munka számomra fontos része a motorozásnak. A szerelgetés és a motorozás egy egységet képez.