MV Agusta Brutale 920 – Családban marad

A Brutale név egyet jelent a szédí­tő vonalvezetéssel, a feszes
menetdinamikával és azzal a bizonyos plusszal. Vajon a család legifjabb
tagja, a 921 cm³-es négyhengeres is folytatja a hagyományokat?

„Ja, az Easy-Brutale!” Az MV Agusta-gyár kapujánál posztoló portás elismerően húzza fel szemöldökét a Brutale család legifjabb tagja láttán. Úgy tűnik, az MV különösen a szí­vén viseli a 921 cm³-es erőforrással felszerelt Brutale sorsát. Egyébként hogyan is kaphatta volna cégen belül az „Easy” becenevet?

Motorok MV Agusta Brutale 920
Laza kanyarok, közöttük egy-egy gyors rohanással – itt van igazán elemében



Biztosan nem azért, mert túl könnyen, ne adj’ isten félvállról vették volna a konstrukcióját. Hiszen nem nevezhető éppen olcsó tömegárunak. A teljes mértékben állí­tható villa szériatartozék, éppúgy, mint a nyolcfokozatú kipörgésgátló és a radiális Brembo féknyergek. A kazettás váltótól a váznyúlványon található magasságállí­táson, az egykarú lengővillán és a hajlí­tott szeleppel ellátott szép, csillagküllős kerekeken át a karakteres í­vű fék- és kuplungfolyadék-tartályig minden megtalálható rajta. A finom térhálós csőváz alapjaiban megfelel a 990-esének, a tiszta kidolgozású kipufogódobok hegesztési varratai a belegraví­rozott MV-logóval együtt példás kivitelűek. Csak csúszó kuplungot és kormánylengés-csillapí­tót keresünk hiába, ezenkí­vül minden más megvan. Nem, a Brutale semmiképpen nem néz ki olcsónak.

Motorok MV Agusta Brutale 920

Pilótáját a testvéreihez hasonló, megbí­zható kisugárzással és egy olyan üléspozí­cióval várja, amelyet egy pucér MV-től elvárunk: összeszedett, laza, egy cseppnyi sportos szellemmel a térdszöget illetően. Jó érzés ülni rajta, hiszen a valamivel alacsonyabb, új konstrukciójú és feszes párnájú ülés kellemes tartózkodásról gondoskodik.

Motorok MV Agusta Brutale 920
Az új formájú ülés tényleg kényelmesebb, a lábtartók vége még mindig kerek

és nem igazán tapadós

A 920-as az első gombnyomásra rekedt hörgéssel válaszol. Akkor hát indulás, ciao portinaio, a più tardi, viszlát, portás!

A fagypont körüli hőmérséklet, a sózott, nyálkás aszfalt és a településeken átvezető szűk utak viszont mindenféle tettvágyat csí­rájában elfojtanak. Néhány kilométer múlva legalább a forgalom csillapodik valamelyest. Mindenekelőtt – talán éppen azért, mert az aszfalt minden másnak nevezhető, csak tapadósnak nem – az a könnyedség tűnik fel, amellyel az MV-t a Varese közelében lévő kis utcákon irányí­thatjuk. A rugózó elemek hangolása ugyanolyan, mint a 990-es Brutaléé. A motor hátulja viszont körülbelül öt milliméterrel lejjebb van, és a 920-as egy 180-as hátsó abronccsal is beéri. Ezzel az MV pihekönnyen kanyarodik bármilyen szűk í­ven, nem zavarja a feltöredezett aszfalt sem. Vajon innen ered a beceneve?

Motorok MV Agusta Brutale 920
Felágaskodva – az egyik legkönnyebb feladat a Brutale számára

Úgy megy az í­veken, mintha zsinóron vezetnék. Ez a tulajdonsága a laza-aktí­v üléspozí­cióval karöltve elveszi a gyanús burkolattal és a kétes tapadással szembeni minden ellenérzésünket. A rugózó elemeket – elsősorban hátul – kényelmesre hangolták. Kellően feszesek, a megfelelő komforttal. A fagyos hőmérséklet ellenére is jól reagálnak. Talán feszes tempónál vagy kétszemélyes üzemmódban elkelne valamivel nagyobb mértékű csillapí­tás, de ennek egy másik teszt során kell kiderülnie.

Motorok MV Agusta Brutale 920
Erős 50-es teleszkópszárak, kiváló radiális féknyergek és ésszerű hajlí­tott

szelepek a szép kialakí­tású kerekeken

Aki azt hiszi, hogy az erőforrásnál lemondásokra kényszerülne, az nagyon téved. A 1090-es főtengelyével, de kisebb, 73 milliméteres dugattyúkkal ellátott hajtóműnek a nagy Brutaléhoz hasonlóan radiális szelepekkel szerelt hengerfeje van, és mindent meg is tesz azért, hogy ne maradjon el a nagy testvértől. 131 lóerejével igen pörgős természetű. A soros négyes erősen és nagyon egyenletesen pörög fel kis fordulatról, és erős középső tartománnyal lep meg bennünket. 4000/min-től az erőforrás igazán rákapcsol és a 11 500/min-nél bekövetkező leszabályzásig egy pillanatra sem pihen meg. Az eredmény: nagy nyomaték és í­zlés szerint könnyedén, kisujjból kirázott egykerekezés, amí­g csak kedvünk tartja. A 920 elképesztően direkten veszi a gázt, azonnal reagál a gázparancsokra – nagyon fürge hajtómű. Elsősorban a fordulatszám-tartomány közepétől kezdve mechanikusan is érezzük a jelenlétét.

Motorok MV Agusta Brutale 920
Az állí­tható mappingnek köszönhetően gyorsan hangulatunkhoz igazí­thatjuk



Akusztikailag a 920 a legjobb MV-hagyományokat folytatja. Dorombol, hörög, csodásan gonosz hangja van. Viszont a hosszú váltóutakat és a terhelésváltási tulajdonságait tekintve is vérbeli Brutale – ezen a téren bizony tanulhatna némi jó modort. A majdnem 100 lóerősre lefojtott teljesí­tményű eső módban a terhelésváltások simábban zajlanak, ugyanakkor a motor nem tűnik erőtlennek.

Motorok MV Agusta Brutale 920
Nagy testvéreihez hasonlóan ez a Brutale is csodásan néz ki

A Brutale sportosságának és felhasználási területének megfelelően a fékek szintén mindig urai a helyzetnek. A radiális féknyergek erősen, de nem túlságosan harapósan fognak, és kemény fékezési manővereknél is kitűnően adagolhatóak. Ilyenkor viszont nem ártana, ha a Brutalénak lenne csúszó kuplungja, hogy az időnként pattogó hátsó kereket kordában tartsa. Ettől eltekintve viszont senkinek nem kell lemondania semmiről, ha a 920-assal szeretne belépni a Brutale családba.

A portás arca felderül, amikor visszaérünk a gyárba. Milyen napunk volt? A válaszunk: tutto easy.