MV Agusta Brutale 1078 RR – Massive attack

Egy Brutale legyen brutális. Végre az MV Agusta is belátta a dolgot, és a legnagyobb motorjával szerelte fel a szépséges naked bike-ot. Most már valóban gőzerő feszí­ti a belsejét.

Ezútal nem hibázott az olasz gyártó, és az 1078 köbcentiméteres blokk képében a nevéhez méltó motorral szerelte fel a Brutalét. Jól tette, hiszen mindenki azt várja egy ilyen hangzatos nevű naked bike-tól, hogy lehengerlő legyen a fellépése.

A váz elvileg régi ismerős, már a 910-es és a 750-es négyhengeres is ezzel készült. Az elülső motorágyazási pontoknál lévő, excenteres betétekkel ellátott hosszú furatoknak köszönhetően az 1078 köbcentis masina is gond nélkül rögzí­thető benne. Ez a szerkezet az F4 1078 szupersport-modellből származik, de az F4 1000 R hengerfejének – a kisebb szelepeknek és a hozzájuk való vezérműtengelyeknek – köszönhetően kisebb, „mindössze” 151 lóerő a teljesí­tménye.

MV Agusta Brutale 1078 RR

Ahogy azt a Brutalétól megszokhattuk, az ülőhelyzet rendkí­vül „kompakt”, ami azt jelenti, hogy a nagyon magasra helyezett lábtartók miatt rendkí­vüli mértékben be kell hajlí­tania a térdeit a kevés mozgásszabadságot kí­náló, vékony párnázatú ülésen kuporgó pilótának. Ennek, valamint a kis tengelytávnak és a tekintélyes ülésmagasságnak a hatására úgy érezheti, mintha ágyúgolyón lovagolna.

Az önindí­tó gombjának megnyomására teljes készültségbe helyezi magát a négyhengeres. Hallani, ahogy darál, zúg és zakatol a maga állatias, elementáris és archaikus módján. Egy kicsit a hetvenes évek legendás MV-jeire emlékeztet a hangja, azoknál még rengeteg hangoskodó fogaskerék működött közre a vezérműtengelyek hajtásában.

Az emlí­tett felmenők azonban megközelí­tőleg sem voltak olyan dinamikusak, mint a Brutale. Lélegzetállí­tó, mit művel a négyhengeres, amikor kinyitnak a fojtószelepei. Vad morgás kí­séretében, mindent elsöprő lendülettel lövi ki előre a motort. Mindegy, milyen sebességben van éppen a váltó, a gázkar elfordulására lavinaszerűen zúdul rá a nyomaték a hátsó kerékre. Egyébként kis fordulaton sincs hí­ján erőnek a blokk, már nem sokkal 2500 után 100 Nm-t mozgósí­t, hogy aztán ezt kb. 5000-ig megtartva végül kiadja magából a 121 Nm-es csúcsértéket.

A telt nyomatékgörbe párját ritkí­tó robbanékonysághoz és rugalmassághoz segí­ti hozzá a Brutalét. Egyedülállóan jól gyorsul 60 és 140 km/h között: könnyedén lepipálja a Yamaha R1-et, és se a Suzuki Hayabusha, se a Triumph Rocket III nem tud labdába rúgni mellette. Egyedül a Honda Fireblade veheti fel vele a versenyt, de az is csak nagyobb teljesí­tménye miatt és nagyobb sebességnél. Olyan nyomatékos a négyhengeres, hogy szinte teljesen felesleges 6000 fölé pörgetni. Emiatt aztán folyamatosan megkérdőjelezi az öt számjegyű régióba való kihúzatás értelmét. Egyáltalán nem kunszt kettesben egykerekezni a Brutaléval, még 6000-nél is könnyen rávehető a mutatványra. Teljesen másodlagossá válik a csúcsteljesí­tmény, ugyanis pont az ideális fordulatszám-tartományban erős a motor. Akkor sincs gond, ha hatodik sebességfokozatban, 1800 ford./percnél kell városi sebességgel poroszkálnia.

Nagyon szórakoztató az egész, ugyanakkor egy kicsit fárasztó is, mivel állandóan koncentrálnia kell az embernek. És még távol van a tökéletestől. Nem az érezhető vibráció vagy a nehezen járó gáz-, kuplungkar és váltópedál, hanem a motor heves gázadási reakciója miatt. A félreértéseket elkerülendő: sokat javult a 910-eshez képest, a 750-es ős-Brutaléról nem is beszélve, mégis megmaradt az a jelenség, hogy a fojtószelepek első nyitásakor pici hatásszünet következik, majd kí­méletlen vadsággal tör felszí­nre a teljesí­tmény.

Másban is megnyilvánulnak a szí­vócsövenként egy befecskendező fúvókás és egy fojtószelepes, ezért viszonylag egyszerű felépí­tésű gázrendszer fizikai korlátai. ti. nem reagál azonnal a soros négyhengeres a fojtószelepek hirtelen zárására, és előfordul, hogy motorfék-üzemmódban nagyokat durran a kipufogó, néha pedig váratlanul lefullad a motor.

MV Agusta Brutale 1078 RR

Az MV Agusta legnagyobb blokkja

Főleg városi forgalomban, a kocsisorok között cikázva kell óvatosan bánni a gázkarral. Országúon viszont, távol a zsúfolt urbánus környezettől, amikor lecsatolják róla a pórázt, csodálatos robbanékonysággal és lehengerlő viselkedéssel hí­vja fel magára a figyelmet az 1078 köbcentiméteres erőforrás. Jó erősen kell kapaszkodnia a pilótának ahhoz, hogy ne essen le a motorról a kigyorsí­tások alkalmával.



Nehézkesen kezelhető, de jól átlátható fordulatszám

Azért is nagyon élvezetes országúon vezetni a Brutalét, mert nemcsak az egyenesekben, hanem a kanyarokban is brillí­rozik. Kezdjük mindjárt a lassí­tással: olyan finoman adagolhatók, és olyan könyörtelen következetességgel emésztik fel a mozgási energiát az első kerékre szerelt Brembo Monobloc nyergek és óriási átmérőjű tárcsák, hogy bármelyik sportpilóta megnyalná mind a tí­z ujját. Ennek ellenére sosem hajlik el az első felfüggesztés intenzí­v fékezéskor. Most először készül Brutale ilyen hatalmas Marzocchi-teleszkópvillával. Aszimmetrikus felépí­tésű darabról van szó, ami azt jelenti, hogy a bal szárába van beépí­tve a nyomó és a jobb szárába a húzófokozat, és 50 mm-es külsőcső-átmérője dacára nagyon érzékletes reakció jellemzi. Mindemellett rendkí­vül pontos visszajelzéssel szolgál a gumi tapadását illetően.

MV Agusta Brutale 1078 RR

A futómű beállí­tása feszes, de nem kényelmetlen. A rugózó elemek minden lágyságot mellőző, objektí­v jelentést adnak az ú állapotáról, ami távolról sem jelenti azt, hogy felületesen tapogatnák le az úegyenetlenségeket. Ez persze csak akkor igaz, ha teljesen rá van adva a Sachs-rugóstag nagysebességű nyomófokozati csillapí­tása. A sportos közvetlenséghez szokott pilóták igényeit tökéletesen kielégí­ti a futómű.

MV Agusta Brutale 1078 RR

Semmi kétség, nagyon jól összehangolta az MV Agusta az első és a hátsó rugózó elem működését. Ennek is köszönhető, hogy jóindulatúan, magabiztosan és stabilan veszi a Brutale a gyors, nyújtott í­veket. Ezzel együtt pontosan, és hengerűrtartalmához képest meglepő könnyedséggel teljesí­ti a váltott kanyarokat. Egy szóval: pokolian élvezetes motorozást garantál.

Összegzés:

Egy hátránya is a kis tengelytávnak, a vaskos teleszkópvillának, az óriási villahidaknak és a merev váznak: fokozottan sportos használat esetén vagy hepehupás aszfalton való haladáskor a kormány csapkodásával jelzi a Brutale, hogy nincs kormánycsillapí­tója, amit pedig joggal elvárható lenne a büszke vételár fejében. Ugyanakkor igaz az is, hogy nem kérnek többet a 1078 RR-ért, mint amennyibe a 910 R kerül, és ez is valami.