Motorvásárlás – Káposzta is, kecske is…

Hamarosan biztos aktuális lesz a téma, mivel lassan itt van az ősz és mindenki tisztában vele, hogy ilyenkor lényegesen olcsóbban lehet motort vásárolni. Hogy miért?


Eljött az idei szezon vége is. Lassan mindenki téli álomba ringatja hű kétkerekű társát. Persze vannak olyanok is, akik jövőre már komolyabb álmokat dédelgetnek, amihez nagyobb, fiatalabb, vagy egyszerűen csak másik motort szeretnének. A magyar gazdasági helyzetet ismerve nem egyszerű ezt megvalósí­tani. Mindenképp ehhez meg kell válni a régitől. Ezt legtöbben úgy teszik, hogy az egész évben nyüstölt mocit minden komolyabb reví­zió nélkül kí­nálják a piacon. Nagyon sokan vannak hasonló cipőben, akik cserében, vagy épp egy első motor megvásárlásában gondolkodnak, ezért ilyenkor virágzik az új és a használt motor piac is egyaránt. A szalonok kecsegtető árajánlataikkal próbálják becsalogatni a vásárlóikat, mí­g a használt gépek tulajdonosai sokszor áron alul válnak meg féltett kincseiktől, hogy esetlegesen ne maradjanak le ezekről az akciókról. Akiknek ez nem sikerülne, ők már kivárnak a tavaszig.

Olyankor viszont valamivel magasabb áron juthatnak motorhoz, ami nem feltétlen jelenti azt, hogy ezzel ők rosszabbul járnának. Miért? Télire, vagy eladásra már úgy vannak vele az emberek, hogy nem költenek gépeikre. Viszont ha kijön a tavasz úgy vannak vele, hogy ha nem sikerült eddig eladni, fel kell esetlegesen újí­tani pár apróságot, hogy ő maga tudjon gurulni vele. Emiatt az ár is magasabb lehet egy kicsivel, viszont lényegesen megbí­zhatóbb motorhoz juthatunk. Bár más okokból, de az új motorok ára is magasabb lesz egy kicsivel. Ennek a hátterében az állt, hogy próbálták a tél, azaz a holt szezon előtt eladni a raktáron maradt motorokat és ha ez nem sikerült és átteleltek, akkor meg már mindegy. De azért ilyenkor is lehet nagyon jó dolgokat kifogni, hisz sok esetben az előző évi, de nulla kilométeres új motorokat egyéves mivoltuk miatt kedvezően alacsony áron lehet megvásárolni. Ha viszont minden áron használt motorban gondolkodik valaki, ami érthető a magyar fizetések mellett és spórolni szeretne azzal, hogy magánkézből ilyenkor vásárolja meg használt motorkerékpárját azért legyen kellően figyelmes és körültekintő.

Sajnálatos módon sok esetben fordulnak elő peres esetek, ahol két motoros kap hajba egy-egy félre értésen, vagy előre nem tisztázott dolgokon. Ettől szeretnénk minél több társunkat megóvni, ezért az ország ilyen téren szinte legnagyobb tapasztalattal és kí­nálattal rendelkező cégét, a Red Barron-t kérdeztük meg, ők mit, hogyan csinálnak és mit javasolnának azoknak az embereknek, akik maguk próbálnak meg választani és vásárolni.

Egy használt motor vásárlása közben nagyon sok dologra kell odafigyelni. De még í­gy is sokan választják, mert jelentősen olcsóbbak az újnál, ráadásul ha később cserélni szeretnének sokkal kisebb értékcsökkenésre számí­thatnak. A sokéves tapasztalat alapján ahhoz, hogy a legnagyobb biztonsággal, garanciával értékesí­thesse használtmotorjait, az alábbiakra figyel leginkább motorvásárláskor egy profi.

ÉVJíRAT ELLENŐRZÉS:

Az újfajta forgalmi engedélyben bejegyzésre kerül a gyártás éve és a magyarországi első forgalomba helyezés ideje is. Sajnos az a tapasztalat, hogy nem mindig fedi ez a valóságot. Legbiztosabb a márkakereskedőknél alvázszám katalógusból ellenőrizni. Ez sajnos magánszemélyként nem érhető el, vagy csak hosszas várakozás után. A későbbi problémák elkerülése végett érdemesebb várni egy picit. Gyakorta fordul elő, hogy évjárat alapján rendelt alkatrészek nem passzolnak, amit a kereskedő nem köteles visszavenni és vagy sikerül elcserélni a megfelelőre, vagy futhat az illető a pénze után.



FORGALMI ENGEDÉLY ÉS TÖRZSKÖNYV:

A forgalmi adatai meg kell, hogy egyezzenek a törzskönyvben és a motoron található adatokkal. Ezek a rendszám, alvázszám, motorszám, szí­ne. Az eredetiség vizsgálat során melyet érdemes még az adás-vétel előtt megcsináltatni, ezeket ellenőrzik. Egyes tí­pusoknál a motorszám leolvasáshoz az idomokat, benzintankot is el kell távolí­tani. Amennyiben a motort részletre vásárolták, szükségünk lesz egy opciótörlési kérelemre, amit az adott hitelintézet ad ki az okmányiroda részére.



LOPOTTSíG ELLENŐRZÉS:

Előfordulhat, hogy egy régebbi körözést elfelejtették visszavonni. Ez kellemetlenségeket okozhat átí­rásnál. Például valaki vesz egy motort, ami előtte hiteles volt. Az előző tulaj nem fizette a bank feljelentést tett ellene. A tulaj közben rendezte az adósságát a bank felé még a törzskönyvet is odaadták, viszont a körözést elfelejtették visszavonni. Egy ilyen félreértés akár 8 hónap motorlefoglalással is járhat.

BIZTOSíTíS ELLENŐRZÉS:

Sajnos ha egy járművet totálkárra vett egy biztosí­tó, akkor hiába javí­tjuk meg a kapott összegből motorunkat. Még ha hiba nem is marad rajta, egy esetleges következő balesetnél már csak egy minimális maradványérték után fizet a biztosí­tó. Ennek ellenőrzése magánszemély esetében szinte lehetetlen.

MÅ°SZAKI íLLAPOT ELLENŐRZÉSE:

Leggyakrabban a természetes elhasználódás során jelentkező hibák fordulnak elő, de nem ritkák a görbe teleszkópok, törött vázak, lestrapált motorblokkok. Egy részük szabad szemmel is ellenőrizhető. Sajnos a legköltségesebbek, szakértelmet és méregdrága diagnosztikai eszközöket, célszerszámokat kí­vánnak. Egy ekkora cég üzleteiben saját maguk által fejlesztett ACIDM: Advanced Computerized Integral Diagnosys-sytem for Motorbikes névre keresztelt gép szűri ki ezeket a rejtett hibákat. Az ACIDM célja a motorkerékpár minőségének ellenőrzése, az emberi szubjektivitást kizáró digitális műszeres mérés által. A Red Baronnál minden motorkerékpár ACIDM-mérés után kerül értékesí­tésre.

A motorok érzékenyen reagálnak a sérülésekre. Egy kisebb elcsúszás következtében is megsérülhet a váz, ezért változhat az egyenesfutás. Ettől a motor instabil lesz, félrehúz, hirtelen beavatkozásnál balesetveszélyessé válik, hosszabb utakon kényelmetlenebb lehet. Egy ilyen komoly szerkezet képes az emberi szemmel észrevehetetlen egyenesfutási hibákat kiszűrni, pontosan, objektí­ven számszerűsí­teni. A motorok teljesí­tményének mérése fontos, mert a nagy mértékű teljesí­tményvesztés rejtett hibákra utal, melyek csak később jelentkeznének és javí­tásuk nagyon költséges.

A motorok fékei talán a legfontosabbak, hisz mindenképp ember életek múlhatnak rajta. Némely motor képes óránként 300 kilométer feletti sebességre, ahol a következmények beláthatatlanok. Az ACIDM nem csak hogy képes ilyen nagy sebességnél is a fékerő lemérésére de a sebességmérő műszer pontosságát is ellenőrizni, í­gy segí­t elkerülni a gyorshajtásból adódó veszélyhelyzeteket és a költséges büntetéseket. Ezeken felül fontos a kompressziómérés, CO, HC értékek vizsgálata. Ezek alapján egy szakember szintén képes a rejtett és a legtöbb esetben a tulajdonos számára is ismeretlen hibákat kiszűrni. Ezen kí­vül még rengeteg dolog  van ami rossz lehet egy motoron. Ezeket felsorolni is nehéz lenne. Egy biztos, ha mód és lehetőség van rá, érdemes egy hozzá értő szakember segí­tségét kérni, mielőtt a nehezen összegyűjtött pénzt kiadná bárki is a kezéből.

MOTORPRí“BA:

Érdemes egy-két kört megtenni a kiszemelt motorral. Itt olyan dolgokat szűrhet ki a vevő, hogy rendesen elfér a lába a kormánytól, esetleg nagy vagy kicsi a teljesí­tménye stb. Ez is legalább olyan fontos része a vásárlásnak, mint a műszaki átvizsgálás. Azonban felhí­vom mindenki figyelmét, korántsem biztos, hogy a kipróbálásra átadott motorral nem történhet baleset. Ráadásul ez az egyik legkönnyebb formája egy motor ellopásának.

így látja egy hozzáértő ember ezt a kérdést. Azért korántsem ennyire vészes a helyzet és nem arról van szó, hogy nem szabad használt motort vásárolni. A motoros társadalom azért még mindig meg tudta őrözni valamennyire a családias hangulatát. Ennek köszönhetően tájékoztatni szokták egymást a tudomásban lévő hiányosságokról, avagy hibákról. A nagy probléma az, hogy sokszor a tulaj sincs teljesen tisztában motorja állapotával, mint az már a fentiekben elhangzott, í­gy tudtán és akaratán kí­vül kerül mindkét fél kellemetlen helyzetbe. És mint tudjuk nem egy olcsó dologról van szó. A legkisebb problémák is kezdődhetnek százezrekkel, vagy épp kórházzal. Vannak helyzetek, amikor az ember elvakul. A szerelem, gyönyörű nő látványa mellett egy jó áron kí­nált szép motorkerékpár is képes kikapcsolni egy férfi agyát. Próbáljunk ettől óvakodni és legyen bármennyire is kecsegtető az ajánlat, a szükséges reví­ziót ne felejtse el senki.

A végére egy-két apró tipp, mik mire utalnak:

A nem egyenletesre kopott felületű féktárcsa a dugattyúk nem megfelelő mozgását jelenthetik. Ha megvásárlásra kerül a motor érdemes a betéteket és a tárcsát cserélni, vagy a felszabályoztatni, a nyerget pedig arra való tisztí­tóval kezelni.

A pikkelyesen kopott gumik a rosszul megválasztott légnyomás mellett a lengéscsillapí­tók hibáira is utalhatnak, de mindenféleképp tapadás csökkenést jelent.

A túl sok füst, a szí­nétől függően több problémára is utalhat, mindenképp szerelő véleményét kell kérni.

A túlzottan nagyot csattanó váltás, váltó hang a lánckerék gumi ágyazásának elfáradására, vagy épp a kuplung nem megfelelő kiemelését jelentheti.

A nem megfelelő nyomáspontú, nyúlós fék gumi fékcsöves motornál legtöbb esetben annak elöregedését „lélegzését” tudatja a pilótával.

De előfordulhat olyan is, hogy egyik irányba könnyebben fordul a motor, mint a másikba, vagy épp olyan az érzés a nyergébe, mint ha nem egy nyomon futna a két kerék. Ez legtöbbször a vázzal hozható kapcsolatba. Azért mielőtt bárki is messze menő következtetéseket vonna le, érdemes megnézni a gumi kopását is, mivel egy csak egyenes autópályás használat miatt „kockásra” kopott abroncs is képes megtréfálni az embert.

Remélem nem tántorí­tottunk el senkit se motor vásárlási szándékától sőt, bí­zom benne hogy jövőre nem a tárgyalótermek, hanem az utak lesznek hangosak majd tőlünk.