Motoros Akadémia – Ne essen pofára!

Önnek vannak gyenge pontjai? Volt már rossz tapasztalata vészfékezésnél? Csúszott már ki rosszul kivitelezett kanyarban, vagy érezte már egy-egy vészhelyzetben, hogy huh, ezt megúsztam, de már magam sem értem, hogy hogyan?

Kétféle motoros létezik, az egyik friss jogosí­tvánnyal a kézében úgy érzi, mindenre képes. Majd ahogy gyűlnek a tapasztalatok és a kopásnyomok, saját kárán tanulva szembesül hiányosságaival. A másik eleve bizonytalan. Nem bí­zik a hazai motoros oktatásban, nem bí­zik saját magában és tisztában van azzal, hogy kicsit sincs tisztában motorja képességeivel. Az osztályozás ugyan sarkalatosra sikerült, és a megtett kilométerek számával arányosan előbb vagy utóbb rendszerint mindkét csoport tagjai eljutnak a jól és biztonságosan motorozás bizonyos szintjére, de kedves rutinos olvasó, most gyakoroljon önvizsgálatot! Ugye, több év motorozás után is vannak még fehér foltok vagy mumus szituációk?

A 2001-ben alakult, akkor még versenyzőkkel és versenysporttal foglalkozó Hungaroring Motorsport Iskola 2007-ben vette fel a Motoros Akadémia nevet. Egyben a képzés célja is megváltozott. Az iskola alapí­tói – Szabó Attila és oktató csapata – felismerték, hogy az utcai motorosoknak sokat tudnának segí­teni a balesetek elkerülésében. Mindehhez segí­tő kezet nyújtott a Hungaroring és a Suzuki, amely a mai napig aktí­van részt vesz az iskola működésében. Éppen ezért az oktató motorok többsége is Suzuki, de az idei év újdonsága, hogy Aprilia Derbi és Vespa motorok is vannak, és természetesen saját motorral is részt lehet venni a tanfolyamokon. A tesztflotta két speciálisan átalakí­tott motorral is bővült, ezek feladata, hogy a tapadás megszűnésével járó szituációk – pl. az első kerék blokkolása, vagy a hátsó kerék kipörgése – demonstrálása. Ezek ugye hagyományos motorokkal esés nélkül igen nehezen lennének szimulálhatók.

2010 új oktatási rendszert is hozott, idéntől az utcai motoros képzés négy, egyenként két napos alapkurzusra tagolódik. Az Aktí­v, a Tempó, az Utas és a City programok átjárható tanfolyamok, nem egymásra épülnek. Tartalmaznak ugyan hasonló elemeket, de különböző nézőpontból közelí­tik meg a közlekedési szituációkat, az oktatások más-más feladatokra helyezik a hangsúlyt.

Az Aktí­v kurzus főként a kezdő, újrakezdő motorosoknak szól, itt a fékkezelés, illetve a lassú sebességű manőverezés a lényeges, a Tempó a dinamikusabb motorozásról, a kanyarodásról, a kanyarban való lassí­tás-gyorsí­tásról adja át a legtöbbet, mí­g a City programot azoknak találták ki, akik robogóval akarják megszerezni a biztonságos rutint. Itt a feladatokat is a robogók sajátosságaihoz igazí­tottak, amelyek sok esetben másféle kezelést igényelnek. Ráadásul kifejezetten ajánlott azoknak, akik rendelkeznek B kategóriás jogosí­tvánnyal, azaz vezethetnek robogót 50 cm3-ig, de semmiféle motoros-robogós tapasztalatuk nincsen. Az Utas kurzus (az utast a jelentkezőnek kell hoznia!) a megváltozott súlypontú motor kezelésén túl a hátul ülő felkészí­tésével is foglalkozik. A Motoros Akadémia – a kezdeti elképzelésekhez hű maradva – tart Mester képzést, ami már a pályamotorozás világába vezet be, illetve elindí­tották a VIP klubot. Ez a kis létszámú csoport, kifejezetten pályamotorozni jön ide, esténként 6-8 óra között évente 10 alkalommal a Hungaroringen tesztelhetik magukat és motorjukat.

Várják azokat is, akiknek még nincs motoros jogosí­tványuk, mivel folyik itt motoros vezetőképzés is minden kategóriában. Emellett délután 3 óra után, amikor már vége az aznapi oktatásnak, tesztparkként üzemel a Motoros Akadémia, meg lehet nézni, mivel foglalkoznak, hogyan oktatnak, illetve ki lehet próbálni az iskola motorjait, tehát amolyan állandó tesztparkként üzemelnek.

És elérkeztünk a lényeghez, a motorozáshoz. Hiszen akik ide eljönnek, mindannyian vérbeli motorosok, vagy legalábbis azzá szeretnének válni, és minden egyes óra, amit motornyeregben tölthetnek, élvezet számukra. Ebben az oktatók is partnerek, és a tananyag is úgy épül fel, hogy a lehető legtöbbet motorozzanak a hallgatók, ami persze nem csak az élvezetet szolgálja, hanem a gyakorlást is, ami a megfelelő rutin elsajátí­tásának elengedhetetlen hozzávalója. A megszerzett tudás pedig mérhető. A nap végén újra teljesí­tve a gyakorlópályát, az elsőre szinte még kivitelezhetetlen fordulók, manőverek sokkal természetesebbnek, könnyedebbnek tűnnek. Legyen akár friss, akár több éves a motoros jogosí­tványunk, a motoros tudás csiszolása úgyszólván életfogytig tart, de a cél, hogy a vége ne egy motoros baleset legyen…