Motor újoncoknak!

Lassan hozzászokunk, hogy Kunmadarason élőben láthatjuk Európa leggyorsabb dragbike versenymotorjait. Most bemutatjuk az Eb-n versenyző svéd Veidec Racing Pro-Stock Suzukiját, az idei szezon egyik esélyesét.

Az Európa-bajnokságon futó három motoros kategória közül a Pro-Stock a legkötöttebb. Itt kell megfelelni a legtöbb előí­rásnak, úgy mint tengelytáv, gumiméret, üzemanyag, és – csak itt – még súlykorlát is van! Több könnyű versenyzőnek pluszsúlyt kell a motorjára rakni, mert aki a futam utáni mérlegelésnél nem éri el az előí­rtat, annak az eredményét törlik. Szintén a kategória előí­rása, hogy a motoroknak szériagépekhez kell hasonlí­tania. így láthatunk Buellt, Suzuki TL-t, GSX-R-t vagy éppen Hayabusát. Persze ezek csak az idomzatban hasonlí­tanak a szériához, a burkolat alatt speciális váz, blokk és elektronika lapul.

A svéd csapat főnöke, Roger Lyrén króm-molibdén csőből készí­tette az egyedi vázat a pilóta, Kalle Lyrén számára, aki nem más, mint a fia. A 24 éves srác már tavaly, azaz élete első szezonjában többször állt a dobogón, és ezzel az év újoncának választották. Idén még a tavalyi motorral kezdtek, mert a teljesen új gép nem készült el. Az új Hayabusa karbon idomzatát Amerikában a DSR gyártotta, csupán egyetlen darab van belőle Európában. Azonkí­vül, hogy nagyon könnyű, hihetetlenül merev is, és tökéletesen passzol a magasabb versenyzőkhöz, mint amilyen Kalle is.

Motorok Lyrén Motorsport Veidec Racing Pro-Stock Suzuki
Az apa a tuner, a fia a pilóta. Ez csapatverseny


Az 1755-ös blokk a Vance & Hines racing munkája. A speciálisan erre a célra kifejlesztett, hengerenként kétszelepes hengerfejben a szelepek átmérője 49-40 mm, amelyeket a vezérműtengelyek 16 mm-t (!) emelnek meg a percenkénti 14 000-es maximális fordulaton. A speciális szeleprugók nem is bí­rják sokáig ezt az iszonyatos terhelést, 20 futamonként cserélni kell őket. Az erőforrás alapja egyébként egy régi Suzuki GSX1100-as, ami a tűgörgős hajtókar csapágyazása miatt jól tűri a megpróbáltatást, bár szériában csupán 90 lóerő. A motorban négy 89 mm-es CP dugattyú továbbí­tja a robbanások erejét a V&H hajtókarokon és főtengelyen át az MTC Gen2 kuplungnak, ez egy speciális, hatsebességes V&H váltónak adja tovább.

Motorok Lyrén Motorsport Veidec Racing Pro-Stock Suzuki
A GSX-1100-as blokk hengerenként két szeleppel lélegzik. Micsoda szelepekkel!

A blokk négy 50 mm-es Lectron karburátoron keresztül VP SV-05-ös ólmozatlan üzemanyagot kap, amiből nagyjából 1,5 litert fogyaszt el a 402 méter alatt. Azonkí­vül, hogy ez a kategória előí­rt üzemanyaga, elég jól viseli a nagy sűrí­tést (16:1), í­gy 375 lóerőt (!) préselnek ki a motorból. A benzin-levegő keveréket hengerenként két gyertya gyújtja be, jelük a Dyna trafókon keresztül az MSD elektronikától érkezik. Ahhoz, hogy az erőforrás minél tovább bí­rja, szinte ví­z állagú V&H olajjal töltik fel.

A rajtot követően a pilóta – az előí­rásnak megfelelően – a kormányról kelti életre a sűrí­tett levegővel működtetett mechanikát, ez gyújtásmegszakí­tás nélkül 0,05 mp alatt kapcsolja a következő sebességet. Fordulatszám-kijelző nincs, nem is lenne ideje nézegetni, csak egy villanófény jelzi, hogy a motor elérte az ideális fordulatszámot. Ekkor nyomja meg a versenyző a bal oldalon található gombot. A gázt elengedni nem szabad, ugyanis motorféken a 30 cm széles hátsó gumi olyan erővel ránt a rendszeren, hogy a váltó szinte azonnal összetörik és az nem olcsó mulatság, mint ahogyan semmi ebben a sportban.

Motorok Lyrén Motorsport Veidec Racing Pro-Stock Suzuki
A króm-molibidén váz nem csak erős, de nagyon könnyű és flexibilis is

íthaladva a célvonalon először a kuplungot kell behúzni, csak utána lehet a gázt elengedni. A futam után a pilóta félregurul, eközben állí­tja le a gépet. Robogóval mennek érte és visszahúzzák, ugyanis egyrészt hűlnie kell a blokknak, másrészt az sem tenne jót, ha lábon jönne vissza. A futam után azonnal számí­tógépet csatlakoztatnak a motoron található RacePac egységhez. Ez több mint 10 szenzor értékeit rögzí­ti, úgy mint kipufogógáz-összetétel és -hőmérséklet, váltási fordulatok, hátsó kerék megcsúszása-kipörgése, kuplungcsúszás stb.Ezek elemzése után Roger szétszereli a kuplungot, megtisztí­tja, ha szükséges lamellákat cserél és állí­t rajta. Ehhez nem árt a többéves tapasztalat, de ő már 20 éve csinálja, és nem véletlenül tartják az egyik legjobbnak Európában.

Motorok Lyrén Motorsport Veidec Racing Pro-Stock Suzuki
Kattintson a képre a galériához

A Lyrén Motorsport Pro-Stock Hayabusája versenyről versenyre jobban és jobban üzemel, egyre közelebb vannak ahhoz, hogy a maximális teljesí­tményt ráengedhessék a 16 col átmérőjű és 10 col széles Mickey-Thompson drag gumira, amely nagyon könnyű, kerámia csapágyakkal ellátott V&H hátsó felnin feszül. Négy verseny után a második helyen állnak a bajnokságban a Buell-lel versenyző Jesper Tier után, de minden esélyük megvan arra, hogy ők legyenek azok, akik Amerikán kí­vül elsőként lépik át a bűvös 7 mp-es határt.