MotoGP – esélylatolgatás

A gyorsasági motorkerékpáros vb-n a hétvégén jön a jubileumi 20. Ausztrál Nagydí­j. Amelyen az elmúlt vasárnapi Japán Nagydí­jhoz hasonlóan ismét világbajnok avatás lehet. Ráadásul duplán is, azaz mindhárom kategóriában eldőlhet immár a vb-cí­m sorsa. Miután az olasz Valentino Rossi világbajnok lett a királykategóriában, a MotoGP-ben, az elkövetkező vasárnap a 250-ben a szintén olasz Marco Simoncelli, mí­g a 125-ben a francia Mike Di Meglio érhet a csúcsra. Igaz nekik sokkal nehezebb lesz a dolguk, mint Rossinak, hiszen sokkal kisebb az előnyük annál, mint amilyennel a Doktor rendelkezett.

  

Marco Simoncelli

   

    A 250-ben még négyen esélyesek a vb-cí­mre. Simoncelli mellett a spanyol Alvaro Bautistának és Alex Debonnak, valamint a finn Mika Kalliónak van matematikai sansza. Az elmúlt nagydí­jakat látva azonban a legnagyobb valószí­nűség szerint Simoncelli és Bautista dönti el a vb-cí­m sorsát. Rossi barátja, Simoncelli 32 ponttal vezet Batigas előtt. Ha Simoncelli nyer és a spanyol a 10. helynél előrébb nem ér célba, akkor 2002 után ismét olasz világbajnoka lesz a 250-nek. Bautista azonban nagyon jó formában van, hiszen az elmúlt hét nagydí­jon mindig érmes volt, amiért lehetséges még fordulat a negyedliterben.

   

    A 125-ben még öten esélyesek a vb-aranyra. Di Meglio, az olasz Simone Corsi, a német Stefan Bradl, a spanyol Nicolas Terol és világbajnokunk Talmácsi Gábor. Di Megliónak pedig sokkal könnyebb dolga van elméletileg, mint Simoncellinek. Bár az olasszal ellentétben még sosem volt érmes az Ausztrál GP-n, ám sokkal nagyobb az előnye a riválisaival szemben. Ha Di Meglio nyerne és a vb-második Corsi csak a 6. helyen zárna, aki 2002 után újra francia világelső lenne a nyolcadliterben.

Az esetleges újabb világbajnok avatások mellett még számos érdekességgel fog szolgálni illetve szolgálhat az Ausztrál GP. A MotoGP-ben hiába lett világbajnok Rossi, az izgalom biztosan nem lesz kisebb. Az immár 8-szoros világbajnok Rossi 2005 óta nem nyert Phillip Islanden, mí­g idén még számos új rekordot akar elérni – ő lehetne a legsikeresebb yamahás a nagydí­jgyőzelmek számát illetően (a legsikeresebb yamahás a brit Phil Read 39 diadallal, Rossi jelenleg 37-szer nyert a háromhangvillásokkal) és új pontrekordot is felállí­thatna. A Ducati a 100. MotoGP versenyére készül, amelyet a tavalyi világbajnok Casey Stoner győzelemmel szeretne megünnepelni. De a hondás Daniel Pedrosát sem lehet kizárni, hiszen Japánban harmadik lett, azaz Rossihoz hasonlóan ő is dobogós lett a Bridgestone gumikkal a 2. nagydí­ján.

   

    A MotoGP-ben pedig a gumik is főszereplők lesznek Ausztráliában. Japánban ugyebár eldőlt, hogy a vb történetében először csak egy gumiszállí­tója lehet a királykategóriának 2009-től. A pályázatok leadásának a határideje most szombaton lejár, mí­g október 18-án a Malajziai GP-n kihirdetik a gumiszállí­tó nevét. De lehet, hogy nem kell várni még két hetet! Ugyanis lehet, hogy a francia Michelin nem ad be semmiféle pályázatot és akkor a Bridgestone a Formula-1 után a MotoGP-ben is egyedül marad.

   

    Az átigazolások is állandó beszédtémát adnak. Lehet, hogy Shinya Nakano visszatér a Kawasakihoz és ő lesz Jorge Aspar Martí­nez új MotoGP alakulatának a pilótája. A 250-be felköltözhet Bradl és Di Meglio is, és akár meg is kaphatják a gyári RSA250 Apriliát is. Az olasz Mattia Pasini Simoncelli társa lehet. Mí­g a KTM mind a 250-ben, mind a 125-ben alaposan módosí­t az idei programján. 2009-ben már csak két-két fős gyári KTM csapat lesz mindkét géposztályban, azaz megszűnnek a jelenlegi szatellit KTM alakulatok. Más csapatok is hasonló sorsra juthatnak. Hiszen a 250-ből különböző anyagi és más okok miatt kiszállhat a hondás Scot valamint az apriliás Lotus, Auto Kelly és Polaris World alakulat is.