Moto Guzzi Norge GT 8V – Friss lendület

Valamikor túramotor-nagyhatalomnak számí­tott a Moto Guzzi. A gyökeresen megújult Norge fennen élteti e dicső hagyományt.

Éppen ideje volt már. Miközben a Stelvio, a Griso és az 1200 Sport évek óta a Moto Guzzi hengerenként négyszelepes motorjával közlekedik, addig az olasz márka túragőzösének egészen mostanáig be kellett érnie a régi fejlesztésű, hengerenként kétszelepes masinával. Pont egy túramotornak, amelynél nagyon fontos, hogy az úra felmálházott állapotban, két személy terhe alatt is nyomatékosan, rugalmasan tudjon gyorsí­tani.

Motorok Moto Guzzi Norge GT 8V
Kattintson a képre a galériához

Persze, mint tudjuk, jobb későn, mint soha, ezért a gyár fennállásának kilencvenedik évfordulójára a Norge is megkapta a legkorszerűbb erőforrást, méghozzá némileg átdolgozott kivitelben, új szelepekkel és vezérműtengelyekkel, más olajhűtővel, öblösebb kipufogódobbal és tökéletesí­tett motorvezérlő elektronikával. Szerencsére az átalakí­tások ellenére is megmaradt a kéthengeres motor jellegzetes járása és az az őserő is, amellyel munkához lát a gázkar parancsára.

Hangos kattanással ugrik be a helyére az első sebességfokozat, kezdetét veheti a próbaú a Firenzét övező dimbes-dombos tájon. Már az első méterek után feltűnik, hogy valóban új erőre kapott a Norge a hengerenként négyszelepes motorral. A specifikáció szerint 102 lóerőt teljesí­t a vázába épí­tett szerkezet, ami közel tí­zzel több a korábbi értéknél. Főleg a 96-ról 104 Nm-re nőtt maximális forgatónyomaték hatása érződik nagyon. Dragster azért nem lett a túramodellből, viszont nagyon lendületesen kezd húzni, ha megsarkantyúzzák. Olyan ütemesen halad a hangulatos toszkán fasorok alatt vezető, egyenes úszakaszokon, hogy alig marad ideje megcsodálni az embernek az utat szegélyező, szép ciprusokat.

Motorok Moto Guzzi Norge GT 8V
Napsütésben is jól le lehet olvasni a fedélzeti számí­tógéppel kiegészí­tett műszereket

Soha nem érezni gyengének a megújult Norgét. Megjegyzendő azonban, hogy kis fordulaton nem tökéletes a keverékképzése, ami abban nyilvánul meg, hogy rángat a motorja. A Stelvio is ugyanezzel a hajtóművel közlekedik, ám mí­g azon az ülés alatt van a légszűrő, a Norgén a tank alatt találjuk, és ez bizonyos fokú légszomjat eredményez. 3000-es percenkénti fordulattól aztán bársonyos finomsággal, kulturáltan pörög fel a kéthengeres, élénken reagál a gázkar mozdulataira, majd még egyszer megélénkül 4500 fölött. A lendületes gyorsulást kí­sérő enyhe vibráció igen hatásos módon érzékelteti a hatalmas V2-es motorban rejlő erőt.

Motorok Moto Guzzi Norge GT 8V
Jelentős tömege ellenére egészen karcsú és kecses a Norge

A Norgén végrehajtott átfogó modellfrissí­tés távolról sem korlátozódott csupán a motorra. A Guzzi mérnökei, akik ma már nem a Comer See-i törzsgyárban, hanem az Aprilia ultramodern fejlesztőközpontjában dolgoznak, megszí­vlelték a tí­pussal kapcsolatban megfogalmazott korábbi kritikákat. Ennek köszönhetően immár a múlté a korlátozott bedönthetőség, ugyanis megváltoztatták a sztender formáját, í­gy sokkal jobban le lehet fektetni a motort kanyarban. A blokk miatt módosí­tották egyútal a vázat is, aminek eredményeként maga az idom is kismértékben átalakult és áramvonalasabb lett. Továbbá fekete hővédő lemezek kerültek a hengerfejek tetejére, távol tartva a motoros lábaitól az ott képződő hőt.

Motorok Moto Guzzi Norge GT 8V
Szemet gyönyörködtető látvány a szépen kivitelezett kipufogódob

A futómű sem maradt érintetlenül. A Moto Guzzi meghagyta ugyan a korábbi teleszkópvillát, de lecserélte benne a rugókat, és ezzel együtt semlegesebb beállí­tást választott a hátsó központi rugóstaghoz. Alapvetően még mindig lágynak tűnik a Norge futóműve, ám túramotorról lévén szó, nincs ezen semmi kivetnivaló. Már csak azért sem, mert fölényes magabiztossággal teljesí­ti a gyors és az éles kanyarokat, szépen rugózik és tompí­t az úegyenetlenségeken, továbbá készségesen változtat irányt a motoros parancsára. Pontosan tartja a kijelölt irányt és elegendő visszajelzéssel szolgál az ú állapotáról.

Kár lenne tagadni, hogy a korábbiakhoz hasonlóan most is kicsit jobbra húz a motor minden nagyobb gázadásra, ami nem feltétlenül baj, elvégre érezni akarja az ember, hogy Guzzi hátán ül, nemdebár? A Norge puhábbra párnázott ülésén még nagy sebességnél is biztonságban tudhatja magát a pilóta. Ezt az érzést erősí­ti a Continental legújabb generációs ABS-e is, amely kifogástalanul teszi a dolgát, mindig kellő mértékű lassuláshoz segí­tve hozzá a motort. Bár nem túlzottan harapósak a fékek, minden esetben megbí­zhatóan megálljt parancsolnak a 280 kilogramm tömegű túragőzösnek.

Motorok Moto Guzzi Norge GT 8V
íme, a hengerenként négyszelepes, V2-es

motor legfrissebb kiadása

Egy tempósan teljesí­tett, kanyargós szakasz után megpihentünk, hogy fényképeket készí­tsünk. Miután leállí­tottuk a kéthengerest, meglepődve hallottuk, hogy valami hangosan búg rajta. Lehet, hogy titokban ví­zhűtéssel szerelték fel az olaszok? Nem, máshonnan jött a zaj: a leömlő alá épí­tett olajhűtő elektronikusan vezérelt ventilátora szólalt meg. Mindig ezt teszi, ha túlságosan felhevül a Norge.

Motorok Moto Guzzi Norge GT 8V
Mostantól elektromosan állí­tható a Norge új

formájú plexijének magassága

A fedélzeti számí­tógépen és az ABS-en kí­vül a markolatfűtés és a két új formájú, fényezett koffer is az alapfelszereltség részét képezi. Mostantól ráadásul elektromosan állí­tható a plexi magassága. Az más kérdés, hogy ez igen nehezen oldható meg menet közben, mert a motorostól messze, a műszerfalon helyezkednek el a működtetésre szolgáló gombok. Ha hinni lehet a Guzzinak, a modellfrissí­tett kiadásnál már nem fognak jelentkezni azok az elektronikai problémák sem, amelyek az elődjét sújtották, ennek érdekében külön nagy ráfordí­tást eszközölt a gyártó.