Mi moshat el 110 évnyi hagyományt?

Lehet fanyalogni a Harley-n, de idén olyan fejlesztést hajtottak végre, ami mellett lehetetlen szó nélkül elmenni. Ví­zhűtésű motort mutattak be, ebbe ástunk most bele.

A Harley amerikai, í­gy a legszebb tengeren túli hagyományt követve nagy í­vben tesznek arra, hogy mi folyik az óhazában. Mí­g az európai és távolkeleti gyártók az újdonságaik bemutatóját a nagy őszi kiállí­tásokra, a milánói EICMA-ra és a kölni Intermotra időzí­tik. A Harley-Davidson azonban augusztusban szokta tartani a showt, í­gy már leleplezték a 2014-es évre szánt legnagyobb újdonságaikat: a ví­zhűtéses touring modelleket.

 

 

“Ez a pillanat is eljött. Évek óta tudtuk, hogy előbb-utóbb elkerülhetetlenül bevizesednek a big twinek a Harley–Davidsonnál. Minden évben vártuk – tartottunk tőle –, idén augusztusban végül megtörtént.
Maga a gyár látszólag nem tulajdoní­t neki nagy jelentőséget, a sajtóbemutató során majdhogynem mellékesen emlí­tették meg, hogy két modelljük, az Electra Glide Ultra Classic és az Electra Glide Ultra Limited ví­zhűtést kapott.  Az utas kényelmének, az utasülés áttervezett ergonómiájának kis túlzással ugyanakkora teret szántak, mint a Harley első vizes big twinjének.”

 

 

“A Rushmore-projekt alatt szűkebb értelemben véve a 2014-es touringmodelleken végzett fejlesztéseket értik, amelyek saját kutatások, piackutatások, a kereskedők és maguk a motorosok visszajelzései alapján körvonalazódtak. A Harley–Davidson nagyon ügyesen használja Willi G. Davidson igazi öreg biker fazonját arra, hogy hangsúlyozza, a márka képviselői, sőt tulajdonosa maga is aktí­v motoros, ott van a motorozás sűrűjében. Egy szó, mint száz, a piackutatást, a motoros igények felmérését nem csak öltönyös kérdezőbiztosok végezték.
Ez a piackutatás ugyanakkor a legmeglepőbb eredményt is felmutatta egyben, mely szerint maguk a motorosok kérték a ví­zhűtéses Harley-t, pontosabban a ví­zhűtéses Electra Glide-ot, mert a nyári hőségben melegük volt az araszolgató motoros felvonulásokon. Hogy használták-e másra is motorjukat, azt nem tudjuk, de úgy sejtjük, ha í­gy volt, nem vették túl komolyan a hagyomány istenét.”

 

 

“A ví­zhűtés kapott egy jól csengő nevet – Twin Cooled –, amely utal a lényegre, hogy itt szó sincs gyökeres változtatásról, maradt a léghűtés is, a hűsí­tő ví­zköpeny ugyanis csak a hengerfejet, pontosabban a forró kipufogószelep környékét hűti. Hadd dicsérjük meg, hogy a rendszer tényleg csak akkor tűnik fel, ha az ember jól ismeri az Electra Glide-okat, a csövek ugyanis észrevétlenül futnak, a termosztát és a radiátorok az Electra Glide lábpajzsaiban bújnak meg, tehát sehol semmi szem előtt lévő ormótlanság.”

A kiemelt részek a tegnap megjelent 2013/10-es Motorrevüből származnak, amiben Mező János részletesen beszámol a vizesedett Harley-Davidsonokról. Mi több, megtudhatjuk, hogyan néz ki amerika 180 km/h-nál, honnan jött az az újságí­ró, aki már a parkolóban elesett a motorral és a választ a nagy kérdésre: a ví­zhűtés elmossa-e 110 év minden hagyományát?