Menetpróba: Triumph Thruxton RS

Múltidéző szándékkal fekete köntösbe bújtatta a Triumph népszerű retró modelljét, a Thruxton új RS változatát. Ugyanakkor, az új idők jeleként, korszerű műszaki tartalommal párosította a nosztalgikus külsőt.

Vannak olyan motorkerékpárok, amelyekbe csak azután szeret bele az ember, hogy már vezette őket, másoknak – köztük a Triumph Thruxton RS-nek – pusztán a látványa is elég hozzá. Válogatott anyagok, szebbnél szebb felületek és tökéletesen letisztult részletek, amerre csak ellát a szem. Sehol egy éktelenkedő cső vagy vezeték, minden gondosan megkomponált. Szokták mondani, hogy régen minden jobb volt. Ha elfogadjuk, hogy igaz ez a megállapítás, akkor a Thruxtonnál semmi nem testesíti meg hitelesebben a régi szép időket, még úgy is, hogy Thaiföldön készül.

Minden idők legerősebb kéthengeres Triumph-motorját hordja a vázában, és akárcsak a BMW R nineT, ez is maga a két keréken guruló nosztalgia. Nem csoda hát, hogy nagy várakozások kísérték a megújítását. Mint az a portugál tengerparton fekvő Faro városa mögött elterülő dombos, szerpentines tájon bizonyosságot nyert, mindent elkövettek az angolok a kedvező fogadtatás érdekében. E díszletek között mutatta meg az új Thruxton RS, elég jó ahhoz, hogy leváltsa nem egy, hanem mindjárt két elődjét is. Nemcsak a sima Thruxtont küldi nyugdíjba, hanem az annál igényesebb futóművel készülő R modellváltozatot is. Ez utóbbiból négyszer annyi fogyott gyártásának négy esztendeje alatt, mint az alapkivitelből. Neki köszönhető tehát a típus sikertörténete, ami számokban kifejezve összesen közel 16 000 értékesített példánnyal jelent egyet.

ami új Motor

A szelepvezérlés és a sűrítési viszony (11:1 helyett 12:1), valamint a gázcsatornák módosításából adódóan 97-ről 105 LE-re nőtt a motor teljesítménye. Egyúttal 20 százalékkal kisebbre vették az angolok a főtengely lendtömegét, könnyebbé tették a kuplung működését, és magnézium anyagúra cserélték le a hengerfejfedelet.

• Tökéletesítették a három menetprogramot (Rain, Road, Sport), amelyek nemcsak a fojtószelepek, hanem az ABS és a kipörgésgátló működését is befolyásolják.

futómű Brembo M50 monoblokk féknyergek és 310 mm átmérőjű féktárcsák

Metzeler Racetec RR gumiabroncsok

Feketére eloxált, drótküllős alumíniumfelnik 3,50 × 17 és 5,00 × 17 méretben

Most az RS-en a sor, hogy folytassa a sikert. Annak ellenére sem lesz könnyű dolga, hogy kiválóak az adottságai. Nagyobb a teljesítménye, kisebb a tömege, gazdagabb a felszereltsége, továbbá legalább olyan minőségi és esztétikus a kidolgozása, mint elődeié. Látszik, hogy semmit nem akartak a véletlenre bízni Hinckley-ben – fontos volt, hogy ne csorbuljon a fíling. Hála a módosított szelepvezérlésnek, szívó- és kipufogócsatornáknak, valamint a nagyobb sűrítési viszonynak, nemcsak nyolc lóerővel izmosabb (most 105 LE), hanem egyúttal nyomatékosabb is a motor.

Abban a tartományban lett még elszántabb, ahol eddig is nagyon energikusan tette a dolgát. Immár 112 Nm-t mozgósít 4250 ford./percen, azaz hétszáz fordulattal hamarabb. Ehhez jön, ami ebben a kombinációban igencsak ritka, ti. hogy még élénkebbé és még közvetlenebbé vált a gázadási reakciója, ami annak is köszönhető, hogy húsz százalékkal könnyebb lett a főtengely lendtömege a korábbiakhoz képest. Abból pedig végképp becsületbeli ügyet csináltak az angolok, hogy Euro5-megfelelő legyen az 1,2 literes szerkezet.

Annak ellenére is remekelt a Thruxton RS, hogy igazi high-performance abroncsokat húztak fel feketére eloxált felnijeire. Amúgy szupersportmotorokon és versenypályákon szokták használni a Metzeler Racetes RReket. Kevés rajtuk a mintázat, ezért nem szeretik a vizet, de kiválóan passzoltak az RShez, még a szitáló eső sem jelentett gondot nekik. Biztos tapadás mellett még jobban tudnak érvényesülni a finom visszajelzést adó, jól adagolható Brembo fékek, amelyek M50 nyergek és 310 mm átmérőjű tárcsák segítségével emésztik fel a mozgási energiát. Ha pedig véletlenül elragadtatná magát a motoros, segítségére siet a megbízható ABS és a motort futószáron tartó kipörgésgátló (rain, road, sport üzemmód). Utóbbinak csak ritkán kell működésbe lépnie, ha kihasználja a pilóta a motor nyomatékát közepes fordulaton.

Nem kell üveghangon pörgetni ahhoz, hogy meggyőző lendülettel mozgassa a Thruxton RS-t. Bőven van benne erőtartalék, olyannyira, hogy a legtöbb élethelyzetben inkább egy fokozattal magasabbat érdemes használnia az embernek. Az irányítás sem strapálja le a karokat és a csuklókat, pedig sok replikánál ennek éppen az ellenkezője a helyzet a sajátos ergonómia és a sportmotoros gének miatt. A Thruxtonra csak részben érvényes az alacsony kormány és a hosszú tank kombinációja. Ügyes kompromisszumot testesít meg e szempontból. Nem úgy az utasülés vonatkozásában, azzal ugyanis nem rendelkezik. Ha utast akar szállítani az ember, meg kell rendelnie a kétszemélyes ülést a kiegészítők kínálatából. Ezen is látszik, hogy mindent a performance-nak rendel alá minden Thruxtonok legsportosabbika. Szintén a fokozott ambíciókra utal, hogy 5 490 000 forintért lehet megváltani a belépőt az emblematikus Triumph-típus világába.

Összegzés: Ritka ügyesen ötvözi az új Thruxton RS a múltat és a jelent. Úgy néz ki, mint egy igazi oldtimer, de pontosan olyan érzés vezetni, mint napjaink korszerű motorkerékpárjait. Ehhez az kellett, hogy a Triumph ne tévessze szem elől a nagy egészet, és kellő gondot fordítson a részletekre. Mit mondjunk, sikerült neki!