Menetpróba: Triumph Speed Twin

Mivel külsőleg nem volt szüksége változásra az álomszép Speed Twinnek, csupán leheletfinoman módosította a vonásait a Triumph. Jó alaposan meg kell nézni a legújabb kiadást, hogy szembetűnjenek a különbségek. Vagy menni vele egy próbakört. Sportos élmény lesz, mert a futóművét is átgyúrták az angolok.

A 2021-ben hatályba lépett Euro5-nek köszönheti megújulását a sportos Speed Twin. Ahhoz, hogy megfeleljen a szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásoknak, korszerűsíteni kellett a motorját. Ennek keretében egyúttal három lóerővel izmosabb lett, ami első hallásra nem tűnik soknak, és a hatása sem eget rengető, ahhoz viszont pont elég, hogy kereken 100 LE-t adjon le a kéthengeres. Ennél sokkal lényegesebb változásként értékelhető a rain, a road és a sport menetprogram újrahangolása. Korábban sok kritika érte őket, közülük is főként a két utóbbit, mert nyers gázadási reakció és diszharmonikus teljesítménykifejtés jellemezte velük a roadstert.

A legújabb kiadásnál nem kell hasonlótól tartani. Motorja most már szépen, érzékletesen veszi fel a gázt, ami éppúgy megörvendezteti a motorost, mint az újratervezett, dupla dobos nemesacél kipufogórendszer közvetítésében felcsendülő, kellemesen mély hang. Ami szintén a korszerűsítés áldásos hatásaként értékelhető: teljesen megszűntek a kellemetlen terhelésváltási reakciók. Az említett előrelépéseknek köszönhetően nagyon jól érvényesül a 3000 és 7000 között folyamatosan rendelkezésre álló 100 Nm forgatónyomaték. És ez még nem is a maximális érték.

Az a korábbiakhoz hasonlóan 112 Nm. Ennek, és a megnövelt teljesítménynek köszönhetően nyugodtan nevezhető báránybőrbe bújt farkasnak a klasszikus külsejű Triumph. Igen ám, de egy erős motor önmagában nem elég ahhoz, hogy borsot törjön az ember más naked bike tulajdonosok orra alá. Legalább olyan fontos a sportos futómű is. El is várják a vásárlók, főleg egy olyan modelltől, amelynek nevében szerepel a Speed szó.

A 43 mm csőátmérőjű, patronos csillapítású, új fordított Marzocchi villa lényegesen keményebb, mint a korábban használt teleszkópvilla volt. Még szorgalmasabban tájékoztatja vele a Speed Twin a motorost az út állapotáról, mint azelőtt. Iránytartását és stabilitását tekintve is új, magasabb szintre lépett fel az angol roadster. A sok pozitívum mellett azért akad egy apró hiányosság is. Nevezetesen az, hogy nincs semmiféle állítási lehetőség az első futóművön. A hátsó dupla rugóstagot meghagyta a Triumph. Nyilván azért, mert tisztában volt vele, hogy egy, a performance-nak kedvező szimpla rugóstag nem illene a klasszikus külsőhöz. Brembo M50 nyergek és 32 cm átmérőjű tárcsák alkotják az első féket.

Tíz éve még csak szupersportmotorokon lehetett hasonló összeállítással találkozni. Most pedig egy retró motorkerékpáron teljesít szolgálatot – elképesztő! Így természetesen még nagyobb élvezetet jelent a Speed Twin sportos használata, és egyúttal nagy lépést is a Thruxton RS irányába. Egyébként a gumiabroncsait is ettől vette át a Speedy. Azok között a körülmények között, amik a Lisszabontól északra található szerpentines utakon lebonyolított menetpróbánkat jellemezték (27 fok, napsütés, száraz aszfalt), rövid bemelegedési fázis után szenzációsan jól tapadtak a hipersportos Metzeler Racetec RR köpenyek. Ezek még akkor is jól használhatók, ha nem ideális az időjárás.

Meglehet persze, hogy öt Celsius- fokos környezeti hőmérséklet mellett, szemerkélő esőben már képtelenek tudásuk legjavát adni. Ilyen körülményekre vannak náluk megfelelőbb termékek is. Szerencsére hamar megvan egy gumicsere, ami hipersportos keveréknél úgyis előbb-utóbb szükségessé válik. Elcsépelt mondás, de a Speed Twin esetében mindennél helytállóbb, hogy a méret a lényeg. 1,87 méteres testmagassággal már túl nagy rá az ember. Ilyenkor érezhetően alacsonyan és közel van a kormány, és mivel elég magasra kerültek a lábtartók, erősen be kell hajlítani a térdeket. A 80,9 centis ülésmagasság még elmenne, de a keskeny tank miatt nehéz rendesen összezárni a térdeket.

Ami rossz a colosaknak, az jó hír a kis termetű motorosoknak. Nem kellenek hosszú lábak ahhoz, hogy biztonsággal le lehessen talpalni az ülésből. Ennek nagy hasznát vesszük a Speed Twin esetében, ugyanis sokat kell előre-hátra mozgatni parkoláskor a kormány korlátozott elfordíthatósága miatt. Egyedül talán a motor által leadott hő miatt kívánna magának hosszabb lábakat az ember. Tesztmotorunk karakteres Red Hopper színre volt fényezve, ami véleményünk szerint nagyon jól áll neki. Ezenkívül két másik színösszeállításban választható. Az egyik a matt Storm Gray finom sárga akcentusokkal, a másik pedig a kortalan Jet Black. De nemcsak ezek gyönyörködtetik a szemet, hanem a klasszikus kerek műszerek is.

Az új tizenkét küllős alumíniumfelnik látványa sem utolsó. A kiválasztott anyagok és kidolgozásuk minősége – ahogy azt a Triumphtól már megszoktuk – nagyon jó, szépen csillognak a fényezett felületek. Mart alkatrészek, kis márkalogók és krómozás a megfelelő helyeken: hiába, nemcsak praktikus erényeivel, hanem esztétikumával is hódít ez a típus. A Triumph 5,1 litert ad meg átlagfogyasztásnak, és nálunk is hajszálpontosan ugyanennyi jött ki a tesztkörön (főleg országút, de sok település is közben). Ez az üzemanyag-mennyiség 116 g/km szén-dioxid-kibocsátással jelent egyet, és a tank 14,5 liter kapacitását ismerve mintegy 280 kilométer megtételét teszi lehetővé egyetlen tankolással. Az alapjárati zaj 93 dB. 500 000 forinttal kerül többe a megújult Speed Twin, mint 2020-as modellévi elődje. Annak fényében, hogy mennyivel többet ad nála, teljesen elfogadható ez az árkülönbség. Magyarországon konkrétan 4 990 000 forintot kell fizetni érte.

ÖSSZEGZÉS

A jónál is van jobb – az új Triumph Speed Twinre fokozottan igaz ez a régi bölcsesség. Azáltal, hogy következetesen felszámolták az angolok az előző kiadás hiányosságait, kiválóan vezethető bringát faragtak a szépséges roadsterből. Olyat ráadásul, ami a modern naked bike-okkal szemben is megállja a helyét. Magas termetűeknek sajnos nem fog akkora élményt jelenteni az 1200-as modell használata, mint azoknak, akiknek testmagassága nem éri el az 1,85 métert. Annyi baj legyen, elvégre tökéletes egyveleg a Speed Twin: párját ritkító ügyességgel ötvözi a klasszikus külsőt és a korszerű menettulajdonságokat.