Menetpróba: SYM Symphony SR 125i

Másfél év után újra teljesen beállt a város, de egy ügyes kis robogóval ez inkább kalandot, mint gondot jelent. A tajvani gyártónak ütős árú megoldása van erre a helyzetre: a Symphony SR 125i átfésült formában, vadonatúj blokkal készen áll a forgalom adta kihívásokra.

A Symphony 2014 óta stabil tagja a Sym kínálatának, egyben a gyártó legkeresettebb modellje Európában. Sikerének kulcsa a 16-os kerék és a mindent felülíró praktikum. Csak az van rajta, ami feltétlenül kell, ugyanakkor ezt úgy is megfogalmazhatjuk, hogy mindene megvan, ami kell. 2021-re valamivel agresszívebb, sportosabb formát igyekeztek adni neki, a gömbölyded fényszóró a Jet4 sportos szellemiségét örökli – a kétszínű burkolat és a légbelépők erre erősítenek rá.

Az acélszürke-fekete kombináció a bordó üléssel elegáns párosítás. A műanyagok szépen illeszkednek, masszívak, egyedül a magyar rendszámtáblatartó zörög, de ezen lehet segíteni. A forma hátulról nagyon rendben van, valóban sportos. Az első lámpa ízlés kérdése, de az apró, sötétített szélvédő sokat dob az elején. Csak a hátsó lámpa ledes, az viszont jól sikerült, a ledcsík V alakja hátulról nagyon vagány. Kritika a kissé elnagyolt kerekeket érheti, itt-ott sorjás az öntés.

A kipufogóból mindössze egy szívószálnyi nyúlvány látható, a dobot összetett formájú műanyag borítás próbálja jótékonyan elrejteni. Új fejlesztés a műszerfal, ami éppen annyit tud, amit kell: a mutatós sebességmérő mellé kék háttérfényű LCD került. A városi lóti-futiban elengedhetetlen időmérő óra, üzemanyagszint-jelző, valamint napi és összkilométer- számláló jelenti az infókat.

A nagy számok jól olvashatóak, napfényben azonban előfordul, hogy tükröződik. Nyeregbe ülve még inkább átérezni a kis SYM kompaktságát, gyakorlatilag, mintha egy 50-esre ülnénk. A sík padló mérete arányban áll a robogóval, hosszában 35 centis helyen kell cipőnknek elférnie. Viszonyításképp egy 42- es motoros csizma hossza 30 cm, szóval nagy mozgástér nincsen. Az üléspozíció ennek megfelelően erősen behatárolt, klasszikus robogós tartást ad, minden hajlítható testrészünket 90 fokba igazítva. A kormány egészen keskeny, mindössze 66 cm, a tükrök azonban jócskán túlnyúlnak a kormányvégen, oldalanként 7,5 cmrel. Jól látni hátra bennük, és akkor is tiszta képet adnak, amikor vibrálósabb fordulaton van a motor.

A nyereg párnázása kényelmesen rugalmas, de enyhén előre lejt. A bordó üléshuzat a szép öltésekkel kifejezetten minőségi, kár, hogy nem feszül rá tökéletesen az ülésszivacsra. Kicsit olyan, mintha a gyártásnál véletlen se szerettek volna néhány milliméterrel az egyébként dicséretesen alacsony, 79 centis ülésmagasság fölé szaladni. A markolat kellemes fogású, ahogy a kormánykapcsolók is határozottan jó minőségűek. Okos megoldás, hogy a távolsági fényszóró kapcsolója kapott egy plusz funkciót, innen elektronikusan nyitható az ülés, amit 90 fokban fel lehet hajtani. Alatta találjuk a tankbetöltőt, egy biztonsági főkapcsolót és egy akkora rekeszt, amibe egy nyitott sisak éppen belefér.

Ha már a tárolásnál tartunk, térdünk előtt zárható kesztyűtartó van, benne QC 2.0 USB-aljzat a mobiltöltéshez. A rekesz formája feladja a leckét, hogy mit is rakhatunk bele, ami nem zuhan ki azonnal, ha kinyitjuk a fedelet. Természetesen van szatyorakasztó fül, de ha még ez sem elég, a 33 literes Shad hátsó doboz is alapáron jár hozzá. Szokni kell, hogy az oldaltámasz felcsapódik, erre oda kell figyelni letámasztáskor. Biztosabb megoldás, ha felhúzzuk középállványra, ami egyrészt nagyszerű, hogy van, másrészt kis erőbedobással használható. Ha csak nem túl testes a pilóta, az utasnak is marad kényelmes méretű hely kézre álló kapaszkodóval. Valójában erre nincs is szükség, ha fenn van a doboz, amit figyelmesen puha háttámlával is elláttak. Egyik igényes részlete a SYM-nek a kihajtható alumínium utaslábtartó, mely finom klattyanással nyílik és záródik.

A motor nagyon csendes, alapjáraton meg végképp. Ritkaság, hogy egy léghűtéses motor képes megfelelni az Euro5 előírásainak. Sőt, a környezetvédelmi normák teljesítése ellenére is képesek voltak 12%-kal növelni a teljesítményét, de a nyomatéka is több lett 1 Nm-rel. Persze a 11,4 LE továbbra sem meríti ki a kategória adta lehetőségeket, és nem is ígér tűzijátékot, de városi viszonyok között a Symphony egyáltalán nem erőtlen. 60 km/h-ra pikk-pakk felugrik a mutató. 80-90 között van egy vibrálósabb tartomány, amit inkább mellőz az ember, majd óra szerint a 100-at zokszó nélkül képes tartani. Kis türelemmel sík úton a 110 is elérhető, de ez már a használati tartományán kívül esik. Ami meglepő, hogy a legnagyobb tempó mellett is nagyon stabil maradt az egyébként ultrarövid tengelytávú robogó.

A teszten – full terhelésen – 2,5 l/100 km lett a fogyasztás, de ebben volt végsebességen közlekedés autópályán, így a 4,8-ról 5,4 literesre nőtt tankkal elméletileg 200 km körüli táv teljesíthető. Az alig 120 kilós robogóval annyira könnyű bánni, mint egy biciklivel. Érezhetően farnehéz, lévén minden nehezebb elem hátulra került, ezért indulásnál finoman elkönnyül az eleje, de ez csak az első percekben tűnt fel. A kormány hatalmasat fordul, a futóműelemek pedig mindent megemésztenek… vagy legalábbis megpróbálják, figyelembe véve az utak jelenlegi állapotát.

Az első villa inkább lágyabban, a hátsó rugóstagok valamivel merevebben reagálnak, de csak a magasabb keresztbordáknál pattanok ki a nyeregből. A remek úttartáshoz hozzátesznek a 16-os kerekek. Még a legádázabb kátyús szakaszokon is lazán átsegítenek. Maximálisan elégedett voltam a fékekkel, elöl-hátul hullámos peremű tárcsafék, fém fékcsövek és ABS van segítségünkre, rövid úton, stabilan fogja meg a kis tömeget.

ÖSSZEGZÉS:

A SYM Symphony SR remek kis robogó. Otthona a város, könnyen irányítható, pontos a kanyarokban, a városi szlalomokban gyors, és stabil marad 80 km/h felett is. A 125-ös piac kemény terep, nincs hiány versenytársakban. Habár a Symphonynak nincs okos kulcsa, kipörgésgátlója, telefonhoz csatlakozó műszerfala, full ledes világítása, sem 15 lóerős blokkja, nagyon is praktikus darab egy vitathatatlan ütőkártyával: 899 000 forintos árával.

Fotó: Mező János