Menetpróba: SUR-RON FIREFLY LIGHT BEE

Igazi pályája a terep, de a városban is legálisan használhatod. Könnyű, erős, elektromos. A Sur-Ron különlegességét teszteltük.

Mindenki nagyokat nézett a buszmegállóban, amikor elsuhantam a Sur- Ron elektromos kétkerekűjével. Egy taxis lehúzta az ablakot a pirosnál, hogy megkérdezze, mi is ez. Egyesek azt hitték, hogy magam építettem át villanyra egy méregdrága bicikliből. Szóval, a feltűnés garantált ezzel a különleges jószággal, az tuti! Na, de mi is ez az első blikkre komolyabb downhill kerékpárnak látszó tárgy? A gyártó 2015 óta fejleszt elektromos hajtású nagy teljesítményű gépeket azzal a céllal, hogy az e- mobilitást a mindennapi használatra alkalmassá tegye. A Firefly egy elektromos motor, ami elsősorban terepre készült, de mivel L1e kategóriába tartozik, ezért részt vehet a forgalomban mint segédmotoros kerékpár. B-s jogsival és AM jogsival is vezethető, ezért teljesítménye és végsebessége elektronikusan 45 kilométer/órára van korlátozva.

Elsőre nehéz eldönteni, hogy a kerékpárokhoz vagy a motorokhoz áll-e közelebb, mivel inkább a komolyabb downhill és mountein bike-ok perifériái köszönnek vissza, de az első méterek megtétele után már tudjuk a választ. A furcsa hibridet bizony motorként kell kezelni. A Firefly Light Bee alapja egy dupla alumíniumból készült bölcsőváz, amely mindössze 7,8 kilogrammot nyom. Ez azért érdekes, mert a motor teljes tömege csupán 50 kiló. Az elektromos motor szénkefe nélküli, amelyet középre szereltek a súlyelosztás érdekében, névleges teljesítménye 4 kW. Ebben az esetben a motor nyomatéka számít, ami szinte azonnal rendelkezésre áll.

A Sur-Ronra ülve egy igazán keskeny ülés fogad 810 mm-es magasságban. A telók alapból kissé már összeülnek az ember súlyától, így érdemes rajta állítani, merthogy azt is lehet. Elöl minden paraméterében, kézzel, szerszám nélkül állítható a villa. A tükrökben majdnem tökéletes kilátás nyílik hátrafelé, a műszerfal egyszerű, lényegre törő. A kilométer-számláló mellett egy napi számláló is helyet kapott, az akku állapota bal oldalon látható. Az olvashatósággal nincs gond, de egy pontos idő kijelző még szerintem simán elfért volna.

A kulcs elfordítása után felvillan a műszerfal, ha felhajtottuk az oldaltámaszt, megjelenik a zöld ready felirat, és már indulhatunk is. Ebben a modellben még bowdenes a gázkar, ami a pontméterhez megy, egy kis fáziskésés érezhető az elindulásnál, de utána a teljesítményleadás egyenletessé, kiszámíthatóvá válik. Igazán meggyőzően gyorsul a kis bringa alattam, ez az élmény mosolygásra ad okot. Sőt, ha lenyelezem, azt élvezem igazán! A kormány enyhén kónuszos, kényelmes a fogása. Az egész gép súlyelosztása nagyon jól sikerült, már szinte testsúlyáthelyezéssel irányítható ez a pillekönnyű jószág.

Az elektromos motor első körben egy fogazott bordás szíjjal hajt meg egy tengelyt, aminek a másik oldalán van a láncos szekunder hajtás. Ennek következtében, menetközben a szíj, a lánc, no meg a visító villany hangja is jelen van, de legalább nem teljesen néma, így a gyalogosok talán nem lépnek elénk. Ha nem húzom a gázt, a motorféket azonnal érezni, ezzel nem tudunk úgy gurulni, mint egy agymotorral szerelt mocival. Az egésznek van egy nagyon furcsa, de izgalmas feelingje, valószínűleg azért, mert a pilóta súlya nagyobb, mint magáé a járműé.

Tökéletes motoros élményt ad mindezek ellenére. Sajnos a tesztmotort kissé megégetett első fékbetéttel kaptuk meg, így az első fék hatása nem volt 100%-os. A hátsóval nem volt gond, de a napi ingázás, az aktív használat során azért elkezdett az is kellemetlen hangokat adni. A forgalmazótól megtudtuk, hogy a gyári betéttel sajnos előfordul, hogy könnyen megég, ezért később ajánlott eggyel masszívabbra cserélni. A puhább EBC CFA493R fékbetét a javasolt típus, amivel sokkal jobb fékerő érhető el. Az új fékbetéttel határozottan jobb lett a fékhatás.

A gyári terep gumiabroncsokkal is érdemes figyelni, mert inkább a poros, saras földúton érzik magukat igazán jól. Aki utcán akar huligánkodni, annak lehetősége van supermoto szettet vásárolni hozzá. Az akkumulátor kivehető, így ha szükséges, könnyedén fel tudjuk vinni a melóhelyen, így simán irodában is tölthetjük. Ráadásul van benne bőven okosság: mélykisütés és túltöltés elleni védelem, valamint a 4 szenzoros folyamatos hőmérséklet- nyomonkövetésnek hála az akkumulátor legjobb kapacitáskihasználását garantálja a rendszer.

Az akksi nagyon dizájnos és viszonylag könnyen cipelhető, csupán 9 kilót nyom. Baromi jó ötlet volt a gyártótól, hogy magán a telepen is van egy kis méretű kijelző, ami mutatja százalékosan a pontos állapotot. A gyári, 220 V-os, 10 Ah-s töltővel nagyjából három óra teljesen feltölteni a lemerült akkut. Tapasztalataim szerint óránként kb. 30%-kal számolhatunk. Apropó, a töltő is megér egy szót. Végre egy igazán masszív darab, aminek kellően hosszúak és vastagok a kábelei, ráadásul működés közben sem annyira hangos, a beépített hűtőventilátor ellenére sem.

Most jöjjön egy kis számolgatás, hiszen az elektromos motoroknál mindenki erre kíváncsi. A 60 voltos 32 Ah akkumulátor 3 óra alatt tölthető fel, ha az energiaszolgáltató átlag 37,3 Ft/kWh díjával számolunk, akkor 71,42 Ftba kerül egy teljes töltés. Veszteséggel számolva is kb. 80-85 Ft a tényleges ára egy „teli tanknak”. A gyártó 60 kilométeres hatótávot ígért, ami remekül fedi a valóságot. Én a 81 kilómmal plusz hátizsákkal 58,2 km-t tudtam megtenni egy töltéssel, ami valljuk be, nem rossz, ráadásul sport módban. Ez egy kellemes meglepetés volt.

A motor teljesítményét a vezérlő 30% körül érezhetően visszább veszi, ekkor már csak kb. 40 km/h-s sebességre gyorsíthatunk fel. Ezután 20%-os akkukapacitásnál megjelenik jobb oldalon egy villogó figyelmeztetés, hogy fogyóban van az áramunk, 10% alatt pedig már csak maximum 20 km/h-val haladhatunk. A teszt során 5%-nál értem az utcánk végére, és akkor fogyott ki teljesen az akksim.

KINEK AJÁNLOTT?

A Sur-Ron Firefly Light Bee elektromos motor legfőbb ütőkártyája, hogy gyorsan feltölthető, teljesítménye pedig tisztességes. Ha akarjuk, használhatjuk legálisan közúton, azonban érezni lehet, hogy otthona egyértelműen a terep, inkább hobbi célú élvezeti eszközként tekintenék rá elsősorban. Itt jönnek ki igazán a kis tömeg és a nyomatékos motor, és a kedvező súlyelosztás remek adottságai.

Jó hír, hogy aki nagyobb teljesítményre és vadabb offroad élményekre vágyik, annak ott a Performance X változat, amit még erősebb alkatrészekkel szereltek fel, gyorsulása jobb, és akár 80 km/h végsebességre is képes, viszont ez már nem vehet részt a forgalomban. Ha nem akarsz összetűzésbe kerülni egy terepruhás erdésszel, ha nem akarod megijeszteni az erdő lakóit a motor hangjával, akkor érdemes kipróbálnod. A végére pedig egy kis szomorúság: az elektromos mókázásnak komoly ára van, 1 589 990 Ftért vihetjük haza, viszont saját háza táján jelenleg nincsen ellenfele a sarazós játékszernek.

Fotó: Mező János