Jelenleg hazánk egyetlen rendszámoztatható elektromos robogója. Nemcsak a robogós, de a kütyüigényeket is messzemenően képes kielégíteni. Ráadásul még Greta Thunberg is mosolyogva nézné.
![]() |
A Motorrevü előző számaiban többször is szó esett egy hazai fülnek még újszerűen csengő robogómárkáról, a NIU-ról, melynek forgalmazója a több brandet is menedzselő KSR Magyarország. Ha a KSR név már ismerősebben cseng Olvasóinknak, az azért lehet, mert az osztrák multibrand óriásról is írtunk már.
Szóval Niu… A brand kínai, alapítása 2014-es, Yan Li, az alapító nem kisebb küldetéstudattal indult, mint jobbá tenni a világot és szimplán újradefiniálni a városi közlekedést, a ma sokat emlegetett urban mobilityt, amire például Pekingben égető szükség van. Erre a nagyon jól hangzó újradefiniálásra persze akad még pár jelentkező a világon, de az kétségtelen, hogy a NIU ígéretes utat választott elektromos robogóival. Persze kínai elektromos robogókkal jelenleg valószínűleg Dunát … pardon, Jangcét lehet rekeszteni, de amiben a NIU egyedülálló a világon, az az, hogy robogói nemcsak elektromosak, de egyben smart robogók is. Tudják, smart home, smart phone, smart car, smart scooter… egyre több okos holmi vesz körül minket. A világhálón böngészve bőven találunk adatot a smart scooter keresőszavakkal, de ezek zöme elektromos roller, a valóban robogó méretű okosjárgánnyal már jóval kevesebb, azok zöme is projekt fázisban van.
![]() |
Ja, és hogy pontosan mit is jelent ma a smart kifejezés, arra többféle meghatározás is létezhet, a Niué tömören így foglalható össze: elektromos robogó, amely egy alkalmazáson keresztül valós idejű telemetriai adatokkal látja el a felhasználót. Az adatok tartalmazzák a jármű aktuális helyét, a vezetési előzményeket, úvonalakat, sebességet, menetidőt, statisztikai adatokat és a jármű, azon belül is az akkumulátor állapotát.
Miközben írom a cikket, a Niu NGT akkutöltőre kötve éppen lent áll a garázsban. Rápillantok a telefonomra, és azt látom, hogy 1,3 óra van még hátra a töltési időből, jelenleg ennyi és ennyi a töltöttsége. 95% -os töltöttség körül lemegyek, és leveszem a töltőről. Az elektromérnök végzettségű importőr azt mesélte, hogy ő 30-90% között szokta használni a Niut, szerinte ez a legegészségesebb a lítiumion-akkumulátor számára. A fejlett BMS (Battery Management System) amúgy leállítaná a töltést, ha az akku eléri a 100%-ot, tehát nem engedné túltölteni. A rendszer folyamatosan figyeli például az akku hőmérsékletét, 52 Celsius-foknál jobban nem engedi felmelegedni.
![]() |
Innen, a kávém mellől azt is látom az alkalmazás térképén, hogy a motor hol van, hajszálpontosan a két utca között jelzi a garázsom helyét, ott, ahol az áll. Azt is látom, hogy ma mennyit mentem, merrefelé jártam, mennyi volt a legnagyobb sebességem, egy-egy ú meddig tartott, napi, heti, havi összes megtett kilométer, idő.
Apropos, idő… az applikáció a tartózkodási helyen a napi várható minimum-maximum hőmérsékletet és az ikonos megjelenítéssel (napocska, felhő, eső) a várható időjárást is jelzi.
A beépített mozgásszenzoroknak köszönhetően azt is érzékeli, ha megmozdítják a motort, ha ellopnák, jelezné a szállítás úvonalát – amennyiben van hálózati kapcsolat.
A NIU-t ugyanis beépített SIM-kártyával kapja meg a vevő három évre rendezett adatforgalmi díjjal, a három év letelte után a tulajdonos eldöntheti, hogy igényli-e a telemetriai szolgáltatást.
Nagyjából ennyi, de csak nagyjából, mert az importőr fél napig képes a nüanszokról, technikai, digitális megoldásokról mesélni a NIU kapcsán.
![]() |
Oké, a NIU okos, ahogy ma az okos eszközök okosak szoktak lenni, de a pre-digitális, pre-smart szemlélet szerint egy robogónak elsődlegesen mégiscsak az a szerepe, hogy guruljon, elvigye a gazdáját ide-oda, lehetőleg minél egyszerűbben, gyorsabban, olcsóbban, biztonságosabban.
A NIU NGT egy közepesnél valamivel nagyobb robogó, nem kicsi, de nem is dívány, a dizájnja meg éppenséggel egészen fura elsőre. Semmiképpen nem nevezné szépnek az ember a szó klasszikus értelmében, mint ahogy csúnyának sem. Mindenképpen egyedi, és persze ez ízlésfüggő, de egy idő után elkezd tetszeni a furasága.
A kerek LED fényszóró jól néz ki, sokkal jobban, mintha valami húzott szemű izé lenne, a ledsége pedig éppenséggel alapértelmezett egy elektromos jármű esetében. A hajlított vaslemezen nyugvó indexekről azt mondanánk, hogy yard built stílusúak − ha Yamaháról lenne szó, így marad a tűnődés, hogy miért olyanok, de működnek és kész. Menet közben az is kiderül, hogy kanyarodás után automatikusan visszaveszi magát, ami akkor is jól jön a magamfajta trehány indexkinthagyónak, ha egyébként harangozással jelzi a működését. íllítólag még az indexlekapcsoló is GPS elven működik, úgy érzékeli a kanyarodást, ami még igaz is lehet, mert egyenesben kitéve például nem veszi vissza.
![]() |
A lábtér tágas, ha az enyhén lépcső ülésnek nem a csúcsára ül ki az ember, akkor 180-as magasság esetén vagy tíz centi marad a térdek előtt. A lábakat sem nagyon előre chopperesen, sem pedig hátra sportosan nem helyezheted, de a normális semleges térdszög mellett van némi hely mozogni, fészkelődni, szóval olyan 190 cm-ig egyáltalán nem érzed magad beszorítva. Ami egy kicsit fura, hogy a padlólemez egy kicsit magasabban van a megszokottnál, nem vészes, éppenséggel csak annyira, hogy konstatálja az ember. Ennek oka, hogy a két akkupakkból az egyik a padlólemez alatt foglal helyet, ennek így pozitív hozadéka még az alacsony tömegközpont is.
A kormány nem túl széles a kocsisorok közé, és nem túl keskeny ahhoz, hogy jó visszajelzést adjon. Annak ellenére, hogy a NIU okosrobogó, a markolatot nem zsúfolták tele gombokkal, éppen azért okos, mert nem a képrnyőn jelenít meg minden adatot, nem kell menürendszerrel bajlódni, az okostelefon és a kijelző pariban dolgoznak egymással. A szokásos kürt, hosszú fény, indexkapcsoló mellett a bal markolaton egyetlen plusz gomb található, a tempomaté, amely tartott gázon megnyomva rögzíti a sebességet, fékre, de még gázadásra is old.
![]() |
A jobb markolaton egy zöld Ready feliratú gomb élesíti a rendszert, és itt van még a háromállású riding mód kapcsoló is, úgymint E-Save, Dynamic és Sport. Az E-Save mód nagypapás csordogálásra alkalmas mindössze, 19-21 km/h körül megfogja a sebességet. Dynamicban 46-48 km/ h-ra képes, míg Sport módban egy 85 kg-os vezetővel 77-78 km/h a végsebessége, de az eltárolt adatok között találtam egy 81 km/h-s adatot is, ez valószínűleg az 52 kg-os Katalin lehetett. A fotózásra a 85 kg körüli ídámmal együtt mentünk, az ú két tapasztalattal gazdagított minket. Az egyik szerint két felnőtt simán elfér a NIU-n, még az utas is viszonylagos kényelemben utazhat, a másik, hogy a NIU dinamikája csak egészen kismértékben változik a megduplázott tömeget szállítva, a végsebesség is csak kb 10%-kal csökkent. Egy e-járműnél az első kérdések közé tartozik a „mennyit megy el egy töltéssel†kérdés. A NIU NGT Sport módban két akkupakkal nagyjából 1%-ot vesz el kilométerenként az akkukapacitásból, tehát durván 100 km megtételére képes. Dynamic módban 1%-kal kb. 1,2-1,3 km megtételére képes, tehát 120-130 km két teljesen feltöltött akkuval.
![]() |
Az E-Save mód 19 km/h-s sebességét csak egy mély meditációban lévő tibeti szerzetes képes kibírni tartósan.
Amúgy akármelyik üzemmódban halad is a motoros, ha az akku töltöttsége 11%-ra csökkent, a motormenedzsment automatikusan E-Save módba kapcsol. Tapasztalatok szerint még 60-70 percet, kb. 20 km-t képes így elgurulni. Úgy tippeljük, hogy az E-Save módot csakis rövid kísérletezéshez fogja használni a legtöbb NIU-tulajdonos, a moderáltabb fazonok a Dynamicot, a normális, vagyis élvhajhász tulajok a Sportot fogják előnyben részesíteni. A hideg, számító racionalisták pedig közlekedési szituációktól függően váltogatni fogják a Dynamic és a Sport módot. Ide kapcsolódik a NIU-val szerzett talán egyetlen negatív tapasztalatunk. Egy-két esetben kis késlekedéssel vette a gázt, egy alkalommal például pont egy szűk fordulóban ledöntve, amikor ugyebár kellett volna a tolóerő, egy másik esetben pedig egy hirtelen kiugrási kísérletet tett izgalmassá a kissé lustán érkező gyorsítóerő.
![]() |
És akkor még pár apróság… a lábtérnél csomagrögzítő kampót és egy nyitott, elég mély tárolórekeszt találunk, kapunk USB-s töltőportot, az ülés alatti tárolóhelyről azonban két akku esetén le kell mondanunk, illetve ide csak apróságokat lehet betenni.
ABS-szel a NIU nem rendelkezik, van viszont nagyon jó hatásfokú CBS-e, vagyis kombinált fékrendszere, amelynek megvan az az előnye, hogy bármely fékkar használata esetén sem bólint nagyot a NIU. Fékezéskor 90%-os töltöttség alatt a rendszer regeneratív üzemmódba vált, és visszatölt az akkuba, ezt a motoros figyelemmel kísérheti a műszerfalon. Külön pontokat érdemel a jó csillapítású futómű, amely már majdnem élvezetessé teszi a töredezett úfelszínen való veretést is, még budapesti viszonylatban is egész jó. Mivel a NIU agymotoros, nincs hajtáslánc, sem annak teljesítményzabáló, fékező hatása, a motor gáz nélkül jó hosszan gurul „üresbenâ€, ezzel lehet energiatudatosan is vezetni.
![]() |
Az energiatudatosságnak persze ellene fog dolgozni a minden e-jármű legjellegzetesebb sajátossága, az induláskor rögtön ébredő nyomaték, amely olyan élvezetessé teszi ezeket a járműveket. Ember legyen a talpán, aki nem húzza neki.
Összegzés: a NIU NGT kifejezetten pozitív érzéseket hagyott bennünk. Érdekes, modern forma, jó anyag- és jó összeszerelési minőség jellemzi. Menettulajdonságai, fékei teljesen rendben vannak, kényelmes akár utassal is, dobozzal szerelve jól pakolható, és még okos is. Sportosan használva is meg lehet vele tenni közel 100 km-t és egy akkuval 3,5 óra alatt 80%-ra feltölthető a gyorstöltővel. Augusztus végi adatok szerint a hazai piacon a NIU volt az egyetlen rendszámozható e-robogó. A regisztrációnak köszönhetően megvásárlása finanszíroztatható, és casco is köthető rá.
![]() |