Menetpróba: NIU NGT

Jelenleg hazánk egyetlen rendszámoztatható elektromos robogója. Nemcsak a robogós, de a kütyüigényeket is messzemenően képes kielégí­teni. Ráadásul még Greta Thunberg is mosolyogva nézné.

 

A Motorrevü előző számaiban többször is szó esett egy hazai fülnek még újszerűen csengő  robogómárkáról, a NIU-ról, melynek forgalmazója a több brandet is menedzselő KSR Magyarország. Ha a KSR név már ismerősebben cseng Olvasóinknak, az azért lehet, mert az osztrák multibrand óriásról is í­rtunk már.

Szóval Niu… A brand kí­nai, alapí­tása 2014-es, Yan Li, az alapí­tó nem kisebb küldetéstudattal indult, mint jobbá tenni a világot és szimplán újradefiniálni a városi közlekedést, a ma sokat emlegetett urban mobilityt, amire például Pekingben égető szükség van. Erre a nagyon jól hangzó újradefiniálásra persze akad még pár jelentkező a világon, de az kétségtelen, hogy a NIU í­géretes utat választott elektromos robogóival. Persze kí­nai elektromos robogókkal jelenleg valószí­nűleg Dunát … pardon, Jangcét lehet rekeszteni, de amiben a NIU egyedülálló a világon, az az, hogy robogói nemcsak elektromosak, de egyben smart robogók is. Tudják, smart home, smart phone, smart car, smart scooter…  egyre több okos holmi vesz körül minket. A világhálón böngészve bőven találunk adatot a smart scooter keresőszavakkal, de ezek zöme elektromos roller, a valóban robogó méretű okosjárgánnyal már jóval kevesebb, azok zöme is projekt fázisban van.

 

 

Ja, és hogy pontosan mit is jelent ma a smart kifejezés, arra többféle meghatározás is létezhet, a Niué tömören í­gy foglalható össze: elektromos robogó, amely egy alkalmazáson keresztül valós idejű telemetriai adatokkal látja el a felhasználót. Az adatok tartalmazzák a jármű aktuális helyét, a vezetési előzményeket, úvonalakat, sebességet, menetidőt, statisztikai adatokat és a jármű, azon belül is az akkumulátor állapotát.
Miközben í­rom a cikket, a Niu NGT akkutöltőre kötve éppen lent áll a garázsban. Rápillantok a telefonomra, és azt látom, hogy 1,3 óra van még hátra a töltési időből, jelenleg ennyi és ennyi a töltöttsége. 95% -os töltöttség körül lemegyek, és leveszem a töltőről. Az elektromérnök végzettségű importőr azt mesélte, hogy ő 30-90% között szokta használni a Niut, szerinte ez a legegészségesebb a lí­tiumion-akkumulátor számára. A fejlett BMS (Battery Management System) amúgy leállí­taná a töltést, ha az akku eléri a 100%-ot, tehát nem engedné túltölteni. A rendszer folyamatosan figyeli például az akku hőmérsékletét, 52 Celsius-foknál jobban nem engedi felmelegedni.

Innen, a kávém mellől azt is látom az alkalmazás térképén, hogy a motor hol van, hajszálpontosan a két utca között jelzi a garázsom helyét, ott, ahol az áll. Azt is látom, hogy ma mennyit mentem, merrefelé jártam, mennyi volt a legnagyobb sebességem, egy-egy ú meddig tartott, napi, heti, havi összes megtett kilométer, idő.
Apropos, idő… az applikáció a tartózkodási helyen a napi várható minimum-maximum hőmérsékletet és az ikonos megjelení­téssel (napocska, felhő, eső) a várható időjárást is jelzi.
A beépí­tett mozgásszenzoroknak köszönhetően azt is érzékeli, ha megmozdí­tják a motort, ha ellopnák, jelezné a szállí­tás úvonalát – amennyiben van hálózati kapcsolat.
A NIU-t ugyanis beépí­tett SIM-kártyával kapja meg a vevő három évre rendezett adatforgalmi dí­jjal, a három év letelte után a tulajdonos eldöntheti, hogy igényli-e a telemetriai szolgáltatást.
Nagyjából ennyi, de csak nagyjából, mert az importőr fél napig képes a nüanszokról, technikai, digitális megoldásokról mesélni a NIU kapcsán.

Oké, a NIU okos, ahogy ma az okos eszközök okosak szoktak lenni, de a pre-digitális, pre-smart szemlélet szerint egy robogónak elsődlegesen mégiscsak az a szerepe, hogy guruljon, elvigye a gazdáját ide-oda, lehetőleg minél egyszerűbben, gyorsabban, olcsóbban, biztonságosabban.
A NIU NGT egy közepesnél valamivel nagyobb robogó, nem kicsi, de nem is dí­vány, a dizájnja meg éppenséggel egészen fura elsőre. Semmiképpen nem nevezné szépnek az ember a szó klasszikus értelmében, mint ahogy csúnyának sem. Mindenképpen egyedi, és persze ez í­zlésfüggő, de egy idő után elkezd tetszeni a furasága.

 

A kerek LED fényszóró jól néz ki, sokkal jobban, mintha valami húzott szemű izé lenne, a ledsége pedig éppenséggel alapértelmezett egy elektromos jármű esetében. A hajlí­tott vaslemezen nyugvó indexekről azt mondanánk, hogy yard built stí­lusúak − ha Yamaháról lenne szó, í­gy marad a tűnődés, hogy miért olyanok, de működnek és kész. Menet közben az is kiderül, hogy kanyarodás után automatikusan visszaveszi magát, ami akkor is jól jön a magamfajta trehány indexkinthagyónak, ha egyébként harangozással jelzi a működését. íllí­tólag még az indexlekapcsoló is GPS elven működik, úgy érzékeli a kanyarodást, ami még igaz is lehet, mert egyenesben kitéve például nem veszi vissza.

A lábtér tágas, ha az enyhén lépcső ülésnek nem a csúcsára ül ki az ember, akkor 180-as magasság esetén vagy tí­z centi marad a térdek előtt. A lábakat sem nagyon előre chopperesen, sem pedig hátra sportosan nem helyezheted, de a normális semleges térdszög mellett van némi hely mozogni, fészkelődni, szóval olyan 190 cm-ig egyáltalán nem érzed magad beszorí­tva. Ami egy kicsit fura, hogy a padlólemez egy kicsit magasabban van a megszokottnál, nem vészes, éppenséggel csak annyira, hogy konstatálja az ember. Ennek oka, hogy a két akkupakkból az egyik a padlólemez alatt foglal helyet, ennek í­gy pozití­v hozadéka még az alacsony tömegközpont is.
A kormány nem túl széles a kocsisorok közé, és nem túl keskeny ahhoz, hogy jó visszajelzést adjon. Annak ellenére, hogy a NIU okosrobogó, a markolatot nem zsúfolták tele gombokkal, éppen azért okos, mert nem a képrnyőn jelení­t meg minden adatot, nem kell menürendszerrel bajlódni, az okostelefon és a kijelző pariban dolgoznak egymással. A szokásos kürt, hosszú fény, indexkapcsoló mellett a bal markolaton egyetlen plusz gomb található, a tempomaté, amely tartott gázon megnyomva rögzí­ti a sebességet, fékre, de még gázadásra is old.

A jobb markolaton egy zöld Ready feliratú gomb élesí­ti a rendszert, és itt van még a háromállású riding mód kapcsoló is, úgymint E-Save, Dynamic és Sport. Az E-Save mód nagypapás csordogálásra alkalmas mindössze, 19-21 km/h körül megfogja a sebességet. Dynamicban 46-48 km/ h-ra képes, mí­g Sport módban egy 85 kg-os vezetővel 77-78 km/h a végsebessége, de az eltárolt adatok között találtam egy 81 km/h-s adatot is, ez valószí­nűleg az 52 kg-os Katalin lehetett. A fotózásra a 85 kg körüli ídámmal együtt mentünk, az ú két tapasztalattal gazdagí­tott minket. Az egyik szerint két felnőtt simán elfér a NIU-n, még az utas is viszonylagos kényelemben utazhat, a másik, hogy a NIU dinamikája csak egészen kismértékben változik a megduplázott tömeget szállí­tva, a végsebesség is csak kb 10%-kal csökkent. Egy e-járműnél az első kérdések közé tartozik a „mennyit megy el egy töltéssel” kérdés. A NIU NGT Sport módban két akkupakkal nagyjából 1%-ot vesz el kilométerenként az akkukapacitásból, tehát durván 100 km megtételére képes. Dynamic módban 1%-kal kb. 1,2-1,3 km megtételére képes, tehát 120-130 km két teljesen feltöltött akkuval.

Az E-Save mód 19 km/h-s sebességét csak egy mély meditációban lévő tibeti szerzetes képes kibí­rni tartósan.
Amúgy akármelyik üzemmódban halad is a motoros, ha az akku töltöttsége 11%-ra csökkent, a motormenedzsment automatikusan E-Save módba kapcsol. Tapasztalatok szerint még 60-70 percet, kb. 20 km-t képes í­gy elgurulni. Úgy tippeljük, hogy az E-Save módot csakis rövid kí­sérletezéshez fogja használni a legtöbb NIU-tulajdonos, a moderáltabb fazonok a Dynamicot, a normális, vagyis élvhajhász tulajok a Sportot fogják előnyben részesí­teni. A hideg, számí­tó racionalisták pedig közlekedési szituációktól függően váltogatni fogják a Dynamic és a Sport módot. Ide kapcsolódik a NIU-val szerzett talán egyetlen negatí­v tapasztalatunk. Egy-két esetben kis késlekedéssel vette a gázt, egy alkalommal például pont egy szűk fordulóban ledöntve, amikor ugyebár kellett volna a tolóerő, egy másik esetben pedig egy hirtelen kiugrási kí­sérletet tett izgalmassá a kissé lustán érkező gyorsí­tóerő.

És akkor még pár apróság… a lábtérnél csomagrögzí­tő kampót és egy nyitott, elég mély tárolórekeszt találunk, kapunk USB-s töltőportot, az ülés alatti tárolóhelyről azonban két akku esetén le kell mondanunk, illetve ide csak apróságokat lehet betenni.
ABS-szel a NIU nem rendelkezik, van viszont nagyon jó hatásfokú CBS-e, vagyis kombinált fékrendszere, amelynek megvan az az előnye, hogy bármely fékkar használata esetén sem bólint nagyot a NIU. Fékezéskor 90%-os töltöttség alatt a rendszer regeneratí­v üzemmódba vált, és visszatölt az akkuba, ezt a motoros figyelemmel kí­sérheti a műszerfalon. Külön pontokat érdemel a jó csillapí­tású futómű, amely már majdnem élvezetessé teszi a töredezett úfelszí­nen való veretést is, még budapesti viszonylatban is egész jó. Mivel a NIU agymotoros, nincs hajtáslánc, sem annak teljesí­tményzabáló, fékező hatása, a motor gáz nélkül jó hosszan gurul „üresben”, ezzel lehet energiatudatosan is vezetni.

Az energiatudatosságnak persze ellene fog dolgozni a minden e-jármű legjellegzetesebb sajátossága, az induláskor rögtön ébredő nyomaték, amely olyan élvezetessé teszi ezeket a járműveket. Ember legyen a talpán, aki nem húzza neki.
Összegzés: a NIU NGT kifejezetten pozití­v érzéseket hagyott bennünk. Érdekes, modern forma, jó anyag- és jó összeszerelési minőség jellemzi. Menettulajdonságai, fékei teljesen rendben vannak, kényelmes akár utassal is, dobozzal szerelve jól pakolható, és még okos is. Sportosan használva is meg lehet vele tenni közel 100 km-t és egy akkuval 3,5 óra alatt 80%-ra feltölthető a gyorstöltővel. Augusztus végi adatok szerint a hazai piacon a NIU volt az egyetlen rendszámozható e-robogó. A regisztrációnak köszönhetően megvásárlása finanszí­roztatható, és casco is köthető rá.