Menetpróba: KUMPAN 54 i:gnite

A négy i: váltotta 2020-ban a német elektromos robogógyártó, a Kumpan korábbi modelljeit, az i:nspire, i:conic, i:npulse és az i:gnite. Tesztrobogónk ez utóbbi, egyben a legerősebb, legjobban felszerelt szériából származik.

Gyerekcipőben járt még az e-mobilitás, amikor a három Tykesson, Patrik, Daniel és Philip megalakították családi vállalkozásukat. Az ilyen kis cégek esetében egyértelmű, hogy az alapítók álmaikat igyekeznek megvalósítani. „Olyan robogót akartunk létrehozni, amely olyan, mint egy megbízható, jó haver” – és ezt tükrözi is a márkanév, hiszen magyarul a Kumpan éppen ezt jelenti. Az biztos, hogy Tykessonék rajongtak a Vespákért, a Kumpanban ugyanis nem lehet nem észrevenni az olasz robogóklasszikus gömbölyded, barátságos vonalait, melyek ugyanakkor keverednek a német tervezéssel, de jó néhány innovatív megoldás is megjelenik rajta.

A fehér kéderrel szegett, hímzett logóval díszített barna ülés inkább a retró világába repít bennünket, a hátsó burkolatba süllyesztett féklámpa és irányjelzők kifejezetten modernnek hatnak, míg az első fényszóró küklopsz szeme a HiPower ledes fényszóróval már-már bohókás. Vannak kedvenc részleteim, mint az alumínium szatyorakasztó fül jól sikerült formaterve, a nyomásra kinyíló utaslábtartó, vagy a lábtartó alucsíkjai. A felszereltség csúcsa a tablet méretű, hétcolos, színes érintőképernyős műszerfal, mely rengeteg lehetőséget kínál.

A három Tykesson

 „2030-ra több elektromos robogó lesz, mint benzinüzemű robogó az európai utakon.” Patrik, Daniel, és Philipp, a három Tykesson fivér E-bility GmbH néven családi vállalkozást hozott létre. A testvérek félig svédek, így a fenntarthatóság, ezen belül is az e-mobilitás gondolata nem állt tőlük távol. 2010-ben alapították meg a Kumpan Electricet a Rajna melletti Remagenben. A fenntarthatóság ugyanakkor többet jelent számukra a kibocsátásmentes járművek gyártásánál és használatánál. Igyekeznek a gyártás során is energiatakarékosan eljárni, arra is törekednek, hogy minél rövidebb legyen a szállítási útvonal (az alkatrészek 80%-a Németországból, további 10%-a Európából származik, és csupán 10% a Távol-Keletről), és hogy megoldják az akkumulátorok újrafeldolgozását.

A Kumpan tulajdonosának első feladata, hogy saját igényeihez alakítsa, amire igen sok lehetőséget kínál a menürendszer. Erre már csak azért is szükség van, mert átvételkor a sebességet egyszerre három helyen is kijelezte, míg a hatótávot – ami egy elektromosnál nem utolsó információ – éppenséggel nem. A magyar piac mérete egyelőre még nem indokolja a magyar menüpontokat, de hat nyelvből választhatjuk ki a nekünk szimpatikusat.

A menürendszerben keresgélve ki lehet jelölni, hogy a bal vagy a jobb sarokban, és milyen infó jelenjen meg a hatótávolságtól, átlagfogyasztástól kezdve egészen addig, hogy hány kilométeres maradék távnál küldjön riasztást, vagy a négy menetmódból (Eco, Comfort, Sport és Rain) éppen melyik számunkra a testhezálló. A műszerfal további funkciója, hogy itt adjuk meg az engedélyt az indításra, valamint az ülés ikonját megnyomva innen nyílik a nyereg, vagy akár a hátsó doboz fedele – amennyiben rendelkezünk a Givi által beszállított extra kiegészítővel.

Az érintőképernyő nagyon praktikus, de csak kesztyű nélkül. Persze nem kell minden beállítás miatt kibújni a kesztyűből, a jobb kormánykapcsoló gombjaival is navigálhatunk a menüben. Tovább sorolva a felszereltséget, találunk nyomásra nyíló, belső világítással is rendelkező kesztyűtartót szivargyújtóval, míg egy kisebb, pohár- és érmetartó rekesz a padlóból nyílik. Ami nekem elsőre hiányzott, az az oldaltámasz, ebben a kategóriában ritka, hogy csak középállványt kap egy robogó. De a Kumpan annyira könnyű – a két akkumulátorral együtt is csupán 102 kg –, hogy egy kisebb nőnek semprobléma lepattanni róla, majd felhúzni középállványra. És pont ilyen elképesztően könnyen vezethető.

A kanyarokat magabiztosan veszi, 12 colos kerekei ellenére menet közben a legkisebb instabilitás jelét sem mutatja, és ez igaz a tempósabb haladásra is. A tárcsafékek jól adagolhatóak, hatékonyak, de aki a végletek embere, erejére rátehet még egy lapáttal. A műszerfalon beállítható mind a motorfék esetén történő, mind a fékezéskori visszatöltés mértéke. Ráadásul több fokozatban is. Kb. 30-30%-os rekuperációnál egészen meglepő hatásfokkal lassult a kis Kumpan. Az 54i-k közül az i:gnite fék terén is kitűnik, az i:mpulse-on kívül egyedül ő kapott kombinált fékrendszert. Egy biztos, az ignite országúton tényleg meggyőző.

A teszt során a komoly ellenszélben ugyan éppen nem érte el a 100 km/h-s értéket, de nagyon közel volt hozzá. Ha nem is autópályára termett, de az mindenképpen pozitívum, hogy a 45-re korlátozott változatokkal szemben sem városban, sem országúton nem jelent forgalmi akadályt. Sőt, a robogó üdvözítően egyenletesen gyorsul, amit az elektromos hajtás halk sivítása kísér, amíg a menetzaj el nem nyomja. Az elektromos robogók hatótávproblémáját nem a Kumpan fogja megoldani, de azért nem kell panaszkodnia sem. Szériában két Power Pack 2.0 akkumulátor jár hozzá, azonban egy harmadik számára is van hely, utóbbit opcionálisan lehet megvásárolni. Az akksi házon belüli fejlesztés, melyhez a cellákat az LGtől vásárolják.

A három akksival a gyár adatai szerint 80-110 km tehető meg, természetesen a terhelés, az útviszonyok és az időjárás függvényében. Ez nem eltúlzott adat, nálunk két teljesen feltöltött akksi mindkét alkalommal 84 km-es hatótávval indult, és 40 km alatt közel felére esett vissza a töltöttségi szint – Comfort és Sport módban vegyesen használva. Így a 80 km abszolút reális városi-országúti vegyes használattal, igaz, 80-90 km/h-s tempónál nagyon gyorsan apadnak a telepek.

A töltés két módon történhet. Ha garázsban, konnektor mellett parkolunk, akkor egyszerűen a robogó orrán lévő kis fedelet felhajtva csatlakoztassuk hozzá a töltőjét. Ha nem vagyunk ilyen szerencsések, akkor az akksikat kivéve egyenként is tölthetjük. A ki- és berakás nagyon egyszerű, és szerencsére nem is nehezek. 20%- ról 80%-ra kevesebb mint 3 óra elég, míg a teljesen lemerült akkumulátor feltöltése kb. 4 és fél órát vesz igénybe.

Egy jó barát aranyat ér, így van ez sajnos a Kumpannál is. A legolcsóbb i:mpulse 1 499 000 Ft, a legerősebb i:gnite-ért 2 599 000 forintot kérnek, azaz 20 000 Ft-tal többet, mint a 70 km/h-s végsebességre képes Vespa Electricáért. Tény, hogy a szegmensben kevés olyan elektromos robogó van, amely 80 km/h-nál gyorsabb, és még kevesebb a nem ázsiai gyártmány.

Fotó: Mező János