Menetpróba: KTM 790 DUKE

A legélesebb utcai fegyver – mondja ezt a narancssárga gyártó, és ez nem csak marketingszöveg. A KTM 790 Duke-ot telepakolták olyan extrákkal, ami csak szem-szájnak ingere, í­gy ezekkel valóban ütőképes fegyver lehet a csupasz motort kedvelők köreiben.

Volt már olyan Önökkel, hogy elsőre egy motorkerékpár nem nyerte el a tetszésüket? És másodjára…? Netán harmadjára…? Elsőre… nem. Másodjára… talán. Harmadjára… akarom! Pontosan 24 évvel ezelőtt indult hódí­tó újára a szokatlan formavilágú osztrák motorfamí­lia. Az, hogy milyen a külső, arról teljesen felesleges vitatkozni. Egyeseknek megdobogtatja szí­vét a merész élek sokasága, mások pedig irtóznak tőle.

A Duke család ötödik tagját testvéreihez hasonlóan borotvaéles formák jellemzik, elsőre szinte alig találni lekerekí­tett részleteket. A futurisztikus megjelenés tekintélyt parancsoló, erőt sugárzó. A Duke-nak olyan a tekintete, mintha egy sci-fiből érkezett gonosz főellenség lenne. Pedig nem kell tartanunk tőle, ha az ember a motor nyergébe pattan, szinte biztos azonnal barátságot köt vele. A sok éles, szépen kidolgozott részlet adja meg a nem mindennapi formáját a jószágnak. Amikor elölről vesszük szemügyre a gépet, szinte egy lecsapni készülő ragadozót láthatunk. Remekül harmonizál a lámpatesttel a tankot körbeölelő műanyag idom.

A fényforrás a mai trendeknek megfelelően LED-es. Ha tovább haladunk hátrafelé, megakad az ember szeme az ülés alatti idomon, ami a motor öntött alumí­niumváza is egyben, és integrált légbeömlőként is funkcionál. Hiába, a KTM-nél mindig is nagy hangsúlyt fektettek a kompaktságra, ezért is került a légszűrőház az ülés alá. A hátsó ülés alatt rejtették el az osztrák mérnökök az akkumulátort. Akik helyet keresnének a holmijuknak, azok rossz helyen járnak. Gyakorlatilag pakolási lehetőség nincsen a nyereg alatt, maximum egy napszemüveget tudunk elhelyezni benne.

A kipufogó szokatlan, semmihez sem hasonlí­tható formájú, vaskos, ovális végű, a nyereg mellé felhúzott. Még a KTM-fanoknak is szokniuk kell ezt a látványt. Összességében a motor megjelenése rendben van, egyedüli furcsaság a szokatlanul hosszú rendszámtáblatartó, mely a lámpatestnek is otthont ad egyben. Ez szinte ví­zszintesen áll, és tönkreteszi a farokidom felfelé í­velő remek formáját. Szerencsére ebből opcionálisan elérhető rövidebb változat is, í­gy ezt a nem ide illőséget könnyen orvosolhatjuk. A Duke két szí­nkombinációban lesz elérhető. A szürke-fekete kombó jól mutat, de a szürke-narancssárga egyenesen király. A blokknál elhelyezett, narancssárgára eloxált alumí­niumkiegészí­tők pazarul megtörik az egyhangú szürkeséget. A hátsó lengőkar megmunkálása parádésra sikerült, a térbeli forma szemet gyönyörködtető.

íœdv a fedélzeten

A motor nyergébe pattanva kellemes üléspozí­ció fogad, a lábtartók nincsenek túl magasan, a kormány jól kézre áll. A Duke-on egyenes háttal, kényelmesen foglalhatunk helyet. A csápszerű visszapillantó tükrökben vállunk mozdí­tása nélkül is jó kilátás fogad. Amikor elfordí­tjuk az indí­tókulcsot, a TFT kijelző felvillan, és a „Ready to race” felirattal üdvözöl minket a motorkerékpár. A képernyő a hagyományos GPS-ek formavilágát idézi, szépen harmonizál a motorral. Gyakorlatilag minden szükséges információt megjelení­t, amelyek kiválóan olvashatók napfényben és sötétben is egyaránt. Természetesen itt van lehetőségünk személyre szabni a grafikus felületet, de a gyári alapbeállí­tással is minden igényt kielégí­t. A KTM My Ride segí­tségével párosí­thatjuk mobiltelefonunkat is a motor rendszeréhez, í­gy további hasznos funkciókra tehetünk szert.

A kijelző kezelése a bal oldali markolatnál elhelyezett nyomógombokkal lehetséges. Szerencsére nincs túlbonyolí­tva, két választónyí­llal, egy SET gombbal és egy vissza nyí­l segí­tségével garázdálkodhatunk a rendszer menüjében. A gombok prémiumhatást keltenek, remek tapintásúak, precí­zen, határozottan kattannak, és kesztyűben is használhatóak. A sógorok szerencsére háttérvilágí­tással is ellátták a kormánykapcsolókat, í­gy esti motorozásaink során sem nyúlhatunk mellé. Négy gyári üzemmódból választhatunk: eső, utcai, sport és pálya. Jó hí­r, hogy menet közben gyorsan és egyszerűen tudunk választani közülük, í­gy nem kell félreállnunk, ha például elered az eső úközben. A motor karaktere teljesen személyre szabható. Tí­z fokozatban állí­tható kipörgésgátló és kanyar-ABS, supermoto mód, mindkét irányba működő gyorsváltó, rajtautomatika fűszerezi meg az amúgy is pikáns gépet. Örömteli hí­r, hogy pálya üzemben az elektronikákat ki lehet kapcsolni. Ilyenkor az egykerekezésgátló és az ABS sem dolgozik, az ember pedig csak vigyorog.

Indí­tás után kellemesen, de karakteresen jár a soros kéthengeres, dupla vezérműtengelyes blokk. Az üzemanyag-ellátásról 46 mm-es Dell’Orto rendszer gondoskodik. Az LC8-nál könnyebb és kompaktabb erőforrás felül kapcsolódik az alumí­niumvázhoz. A Duke szí­ve szépen húz már alacsony fordulattól, rezonanciát nemigen lehet tapasztalni. A 105 lóerőt és a hozzá tartozó 85 Nm-t 9500/perc és 8000/percnél adja le a gép. A teljesí­tmény és a kezelhetőség nagyon jól összhangban van. A gyári kipufogó Euro4-normákhoz képest meglehetősen kellemesen muzsikál. íœde szí­nfolt ez az agyonszabályozott, már kissé túlzottan steril zajcsökkentő előí­rások között.

Volt szerencsém a motort Akrapovič végdobbal is kipróbálni, mely sokkal jobban mutat a gyárinál. A hatsebességes gyorsváltó leheletpontosan, könnyedén kezelhető, melléváltani szinte már nem is tud az ember, fel- és lepakolni a sebességeket játszi könnyedséggel lehet. Menet közben a motor még könnyebbnek érződik, mint a 169 kg-os katalógusadat, szinte eggyé lehet válni a géppel, és pompásan tudjuk terelgetni. Szinte gyerekjáték a kanyarokba berakni. Köszönhető ez a fordí­tott WP teleszkópoknak, amik 43 mm-esek és 140 mm-es rugóútal rendelkeznek. Sajnos az első futómű nem állí­tható, de í­gy is egy átlagos felhasználó igényeit kielégí­ti közúon és pályán egyaránt. Remekül passzolnak a Maxxis Supermax ST gumiabroncsai a motorhoz.

A szélvédelem csupaszmotoros, gyakorlatilag nincs. A féknyergeken nem Brembo, hanem KTM felirat olvasható, a J. Juan spanyol beszállí­tótól származnak. A fékek szépen harapnak, az ABS nem dolgozik túl korán, egyedül egy pici nyúlást lehet érezni az első féknél. Elöl két darab, 300 mm átmérőjű, 4 dugattyús, hátul 240 mm-es, 2 dugattyús féknyergek dolgoznak. A motor teljesí­tményével teljesen összhangban, ha esetleg R változat is lesz a modellből, oda úgyis harapósabb rendszert helyeznek majd fel.

Az új Duke-kal az osztrák gyártó egy remek teljesí­tménnyel és használati értékkel rendelkező motorkerékpárt alkotott. A benne elhelyezett extrákkal biztosan megmozgatja a motorozni vágyók fantáziáját. Példaértékű, hogy a sok elektronikai kütyüt felár nélkül, alapáron megkapja a végfelhasználó. így összességében egy remek, jól felszerelt, csibészes motort kapunk. Ha valaki megbarátkozik a gép formavilágával, biztosan hűséges társra talál a mindennapokban, amit ha vadulni támad kedvünk, nyugodt szí­vvel pályára is felvihetünk. Jó hí­r, hogy a KTM gondolt az A2 jogosí­tvánnyal rendelkező motorosokra is, fojtott változatban is elérhető lesz a 790-es.