Menetpróba: Husaberg FE450 és FE570

A helyszí­nválasztás nem volt véletlen. A Husaberg gyár azt akarta sugallni, hogy egy igazi versenygép gurul le a gyártósorairól. A várakozás nagy volt, hiszen már korábban jelentek meg fotók az új, elforgatott motorú Husabergekről, mí­g a prototí­pust egy éve Milánóban már láttuk is.

2009-re két új modell jelenik meg: az FE 450 és az FE 570. Mindkét modell négyütemű és injektoros. A 70 fokkal elforgatott motorblokk forradalmi konstrukció. A 24 éves feltaláló elmondása szerint a kétüteműekhez hasonló vezetési élményt szerettek volna elérni. A motor súlyából lefaragni már nem lehetett, í­gy maradt a giroszkópikus hatás csökkentése, ami a négyütemű motoroknál az egyik legnehezebb feladat. Már a viszonylag kis tömegű testek nagy fordulatszámú forgatása esetén is komoly mértékű kitérí­tő erők ébrednek, ezekkel az erőkkel kell a pilótának megküzdenie, hogy úon tartsa a motort. A megoldás: a legnagyobb forgó tömeget, a lendkereket oda helyezték, ahol a motor tömegközéppontja található. Ez hagyományos modelleknél általában a karburátor helye. Ezzel együtt előre döntötték a hengert. Az elrendezésnek köszönhetően a váz jóval keskenyebb lett a blokk előtt.

Megmutatták a blokk 2003-ban készült prototí­pusát. Gyakorlatilag két kettéfűrészelt motorblokkot újra összehegesztettek, nekem valahogy Frankenstein jutott róla eszembe a kidolgozatlanságáról, ormótlanságáról. De a szörny működött, ezután már csak hozzá kellett épí­teni egy komplett motort.

Megoldották, az első szériagyártásra alkalmas modell tavaly készült el. Jöhettek a tesztek, az eredmény a gyári versenyzők elmondása szerint fantasztikus volt. Az új motorok alapbeállí­tásaival hasonló időket motoroztak, mint a korábban már belőtt motorjaikkal.

Egy teljes napom volt a tesztre. Délelőtt az 570-est próbáltam, délután a 450-est. A tesztpálya a versenypálya rövid szakasza volt, feljárók, lejárók, patakba be, patakból ki, igazi enduró-paradicsom.

A hajtás lánckerék-áttétele 13-52. Ez első látásra kicsit rövidnek tűnik, de a hatfokozatú váltó hosszabb áttételeivel együtt nagyon jó az összhatás, igazi endurós áttétel, a technikásabb

szakaszokon kifejezetten előnyös. Mindegyik motoron három gyújtásgörbe közül lehetett választani (a választókapcsoló nem széria tartozék), soft, standard, performance. Nagyon markáns a különbség. Kicsit féltem az 570-es erejétől, ami meg is van. Már alacsony fordulattól nagyon nyomatékos, és nem fogy el, és nem fogy el, és nem fogy el… Ennek ellenére teljesen kontrollálható. Komoly gázadásnál az egykerekezés elkerülhetetlen. Murvás úon, kanyarban könnyen megindul oldalra a hátulja, de végig uralható. Igazi í­nyenceknek opcióként a gyár szoftvert kí­nál az egyedi gyújtásbeállí­táshoz. A motor súlypontja előbbre került, ez segí­t a kanyarodásban, viszont feljáróknál nagyobb odafigyelést igényel, mert könnyebben kiforog a hátsó kerék. A WP első (nyitott rendszerű) és hátsó lengéscsillapí­tók a többszöri beállí­tás után jól végezték a dolgukat. Gyárilag 75 kg-os pilótára méretezik a futóműveket.

A levegőszűrő az ülés alatt a lehető legmagasabbra került. Cseréje nagyon egyszerű, az ülés csavar nélkül egy mozdulattal leemelhető, a szűrő rögzí­tése sem csavaros, hanem a KTM-nél megszokott beakasztós. A váz hátsó nyúlványa speciális műanyagból készült. Az ülés hátsó része alatt fogantyú találunk, ennél fogva könnyen emelhető a motor hátulja, ha szükség van rá. Az üzemanyag-tartály 8,5 literes, lefelé terjeszkedik, ezzel még alacsonyabbra tolták a súlypontot. A kipufogórendszert végig műanyag burkolat fedi, még véletlenül sem lehet hozzáérni.

A motorok nem kaptak berúgókart, csak önindí­tót nagyobb teljesí­tményű generátorral (210W), hogy az akkumulátor mindig megfelelő töltöttségű legyen. Én azért hiányolom a berúgókart! A motor teljes tömege nagyon versenyképes, üzemanyaggal feltöltve, mousse belsőkkel 117 kg. Súlyban nincs eltérés az 570-es és a 450-es között, és erőben sincs a 450-esnél hiány.  Úgy éreztem, hogy a 450-est könnyebb terelgetni a fák között, mint nagyobb testvérét (kisebb forgó tömeg, kisebb giroszkópikus hatás).


Összegezve:

 Ránézésre jó kiállású a motor, a korábbi modelleknél impozánsabb. Az üléspozí­ció rendben, indulás után már az első kanyarvételnél érezhető a tervezők által í­gért pozití­v hatás, emellett nagyon odafigyeltek az egyszerű szervizelhetőségre. Kimotoroztam két tank benzint, de öt órakor úgy kellett kivenni alólam a gépet, pedig közel 35 fok meleg volt. Ebben az évben 3500 darabot gyárt a Husaberg, amit jövőre szeretne megduplázni. Azt gondolom, erre megvan minden esélyük.