Menetpróba: Honda Grom

Úgy véljük, nagyon hangulatos nyitóképet lőttünk a Honda bájos dilimotorjáról. Ha hiszik, ha nem, a szituáció teljesen spontán. De ne dőljenek be neki. Nem csak a legfiatalabbaknak óriási flash a Grom 125.

Grom… mi az ördögöt jelenthet az, hogy Grom? Miért nem volt jó a régi név? Ha egy Harley–Davidsonnak lehet FLHXSE (CVO Street Glide) a neve, akkor neki az MSX miért nem elég? Amúgy a Grom hangzásra olyan harrypotteres, valami kicsi erdei lények lehetnének, valószínűleg nem túl szépek, de jó fejek. Némi kutakodás után kiderül, hogy a Grom egy lengyel terrorelhárítási alakulat neve is, na, az nem valószínű, hogy a Honda névadói innen merítettek volna ihletet egy térdig érő, zsebre vágható méretű motornak. Végül azt is kiderítettük, hogy a kezdő szörfösöket nevezik gromnak, jellemzően az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában pedig a rakoncátlan kölyök szlengneve a grom.

Na, helyben vagyunk… ez már illik is hozzá, csak rá kell nézni. Hát nem furcsa, hogy a pragmatikus japánok – akiket a Távol-Kelet németjeinek is neveznek – terveztek egy ilyen ízig-vérig bulimotort? Mi történhetett? Túl sok szaké? LSD? Netán génfertőzés? És már nem is először, hiszen a Honda régóta gyárt ilyesfajta kis bringákat. Az egész 1964-ben, az ötvenes, négyütemű Monkey-val indult, szerencsére a család ma is jó egészségnek és népszerűségnek örvend, annyira, hogy 2022-re meg is újították az aktuális modellt, amelyet eddig a kissé száraz MSX125 néven ismertünk.

Amíg élőben nem látod, vagy nem áll a képen mellette valaki, fel sem fogod a valós méreteit. A Grom ugyanis élőben valami elképesztően kompakt motor. Tengelytávja mindössze 1200 mm, ülésmagassága 760 mm, és masszív, 12 colos abroncsokon gördül. Kinézete igazi naked bike, amolyan modernebb fajta lámpatesttel, komoly, 31-es fordított teleszkóppal, ami különösen akkor meglepő, ha felidézzük, hogy az 1978-as, hathengeres CBX alatt is csak egy pár 35-ös, hagyományos teleszkóp dolgozott.

Kapunk még két darab tárcsaféket, egyet előre, egyet hátra, egykörös ABS-t (csak első keréken), utaslábtartót és némi helyet az utasnak, az egészet pedig egy 1,7 literes (átlagban inkább 2 liter) fogyasztás fejeli meg. A Grom vagány, a Grom jópofa, a Grom igazi bulimotor, és a java még csak akkor jön, ha ráülsz. Tudja az ördög, hogy csinálták ott a Hondánál, de tényleg tökéletes ergonómiát ad 160-tól 180 cm-es termetig mindenkinek. A tank, a műszerfal, alig magasabb pár centivel a már említett 760 mm-es ülésmagasságnál, a kormányvégek is talán egy arasszal nyúlnak e fölé, mégis kézre állnak, pedig alig valamivel a csípőd magassága fölött fogod. A legnagyobb meglepetés, hogy a nagy kormányelfordítási szög ellenére sem ütközik a kormány a térdekbe, talán csak 190-es magasság fölött.

Akkor sem kuporogsz rajta, ha felteszed lábaidat a lábtartóra, a kényelem, kezelhetőség így is megmarad. Ahhoz, hogy ilyen alacsony lehessen a Grom, a Honda a már jól ismert fekvőhengeres, 125 cm3-es erőforrását lógatta a vázába, de 2022-re korszerűsítették a már eddig is legendának számító konstrukciót. Sűrítését 10:1-re növelték, maximális teljesítménye 10 lóerőre nőtt, és immáron öt sebességfokozat gazdálkodik erejével. Új lett a műszerfala, a kevéske burkolatot is újrarajzolták, laposabbra vették az ülését, hogy még kényelmesebb legyen.

Bármilyen fura is, ezen az ülésen még arra is van hely, hogy helyezkedj, fészkelődj. Lapos vonalvezetésének köszönhetően akár a tankra is felülhetsz, vagy hátracsúszhatsz az utas felségterületére. Igen, legálisan vihetsz magaddal utast. Van hozzá lábtartó, van hely, és még egy kapaszkodóheveder is, igaz, máshová nincs is lehetősége kapaszkodni utasunknak. A sajtóanyag büszkén hangsúlyozza, hogy a könnyen levehető idomok színét, mintázatát gyerekjáték személyre szabni. A Honda maga is bátorít erre, oldalán a tervezéshez egy app is található. Az más kérdés, hogy a forgalmiba itthon be kellene jegyeztetni a színváltoztatást.

ÉS AMIKOR ELINDULSZ VÉGRE

Imponálóan morog alattad a kipufogó, kuplung be – könnyedén –, egyes, gáz, megindulsz, és az első érzésed, hogy hullámvasúton ülsz, a futómű kifejezetten lágyan dolgozik alattad. Hintázik, de a legtöbb úthibáról tudomást sem veszel. A 12-es felniken amúgy egész méretes gumik felszülnek, elöl 120-as, hátul 130-as, ettől kanyarban fékezéskor érezhető felállítónyomaték jelentkezik, de az első után már tudod, bekalkulálod, és megy minden, mint a karikacsapás. Apropos, fék… talán az egész motor legkiemelkedőbb része, több kategóriával feljebb is elfogadnád. Szuper módon érezhető nyomáspont, nagyon jó adagolhatóság és hatásfok, komolyan, egy élmény. Emlékszem, már a tavalyi Super Cub 125-nél is meglepett, hogy milyen jó.

ABS van, de csak elöl, a hátsó kereket könnyen állóra tudod fékezni, ezt nem árt észben tartani. Elöl azonban bízhatsz benne, hogy a blokkolásgátló kihúz a bajból, ha hibázol. A másik élmény a 10 lóerős erőforrás karaktere. Mint írtuk, immáron öt sebességfokozattal rendelkezik, ezek kiosztása is remek. Rövid kihuzatás után 6000 körül váltasz fel, kettes, hármas, és itt azt veszed észre, hogy ez az univerzális fokozat, jó 30-tól 80-ig, 2500-tól 7000-ig. És akkor még ott van egy viszonylag eleven négyes fokozat, ami után jön a lustább ötös, itt érezhetően elgyengül a Grom.

Nyolcvanig ellenben kifejezetten élénk, innentől azért érezhetően lelassulnak az események, a 105 km/h körüli végsebesség eléréséhez – ahol még meglepően stabil az egyenesfutás – már némi meteorológiai és topográfiai segítségre lesz szükséged. Az, hogy átléped-e a 100-at, nagyban függ a környezeti tényezőktől, már egy enyhe szembeszél is meghiúsíthatja a száguldást, így a nem nagyon ajánlott autópályán szigorúan a szélső sávba kényszerülsz vele. Sztrádára már csak azért se menj vele, mert aprók vagytok együtt, nehezebb észlelni a kombótokat, mint egy normális méretű motor esetében. És emiatt esetleg egy autós kevésbé fog egyenrangú közlekedőtársként tekinteni rátok. Talán ez az egyetlen kifogás merülhet fel a Grom ellen, de ez sem az ő hibája. Igazi lételeme a város lesz, vagy egy kemping, hiszen akár egy nagyobbacska személyautóba is beszuszakolható. Zsebkendőnyi területen meg tudsz vele fordulni, mindenhová beférsz vele, szóval ideális dugóhúzó.

Cikkünk elején azon meditáltunk, hogy vajon mi indíthatta a gyakorlatias hírben álló japánokat egy ilyen bulimotor megtervezésére. A választ az alaposabb ismeretség adja meg, amikor az ember rájön arra, hogy a Grom legyen bármilyen dilis kis motor is, megvan a maga gyakorlati haszna, értelme. Agilis, kompakt és elképesztően gazdaságos, tényleg művészet két liter fölé zavarni a fogyasztását.