Menetpróba: Harley-Davidson Sport Glide

Túramotor vagy chopper? Igen jól alakí­tható a Softailek közül kilencedikként megújult Sport Glide. Pillanatok alatt fel-, illetve leszerelhetők kofferei és mini idoma.

.” href=”galeria.php?cid=54203″>

 

Teneriffa valóságos mikrokozmosz az Atlanti-óceánban. A sziget közepén emelkedik Spanyolország legmagasabb hegye, a 3718 méteres Teide. Végeláthatatlan sí­kságoknak nyomát sem látni, van viszont helyettük csomó szerpentin, amelyek a lehető legrövidebb távon visznek fel a tengerszintről 2100 méter magasba.

Meglehetősen nagy önbizalomról árulkodik, hogy éppen e 2304 négyzetkilométeres kanyarparadicsomba invitált minket, motoros újságí­rókat a Harley-Davidson a vadonatúj Sport Glide kipróbálására. Ez a tí­pus újult meg kilencedikként a 2018-as szezonra továbbfejlesztett Softailek sorában. Mint azt tudjuk, immár a merev vázat imitáló Softaileket is az a „Milwaukee Eight”-nek nevezett nyolcszelepes motor hajtja, amelyet tavaly mutatott be a gyártó a túramodelljeiben. Legkisebb kivitele 107 köbinch, azaz 1745 köbcentiméter hengerűrtartalmú.

Az olajkenésű kipufogószelepeket hasznosí­tó V2-es mereven kapcsolódik a korábbinál könnyebb és nagyobb csavarodási merevségű vázhoz. A hátsó traktus rugózását a Yamaha nyolcvanas évekből származó Cantilever rendszerére emlékeztető háromszög lengővillával és álcázott rugóstaggal oldotta meg a Harley.

.” href=”galeria.php?cid=54203″>
Pillanatok alatt eltávolí­tható helyéről a mini batwing (denevérszárny) idom

Első ránézésre (hétvégi) túramotor a Sport Glide. Szemrevaló kis batwing idomot kapott úravalóul. Rögtön felismerni a jellegzetes formát, olyan, mint egy kitárt szárnyakkal repülő denevér. Hasonló, mint az igazi túramodelleké, csak éppen sokkal kisebb, és minimális méretű plexivel van párosí­tva.

Hátul két, egyenként 25 liter térfogatú, hidraulikus csillapí­tású fedéllel ellátott koffer kapott helyet. Keskeny kivitelüknél fogva szépen beleillenek a Sport Glide kecses összképébe. A legjobb azonban mégsem ez bennük, hanem a villámzárak, amelyek segí­tségével bármikor pillanatok alatt – szerszám nélkül – eltávolí­thatók. Ha kell, a lámpaidomot is le lehet kapni a helyéről, mindössze két ponton kapcsolódik a vázhoz. Ezt is nagyon ügyesen oldották meg az amerikaiak. Mindegy azonban, hogy a ráaggatott részletektől megfosztva vagy a maga teljes ornátusában mutatkozik a Sport Glide, megvan a saját stí­lusa. Hamisí­tatlan Harley teljesen önálló, új értelmezésben. Egyedi megjelenését nagyban köszönheti az érdekes küllőjű Mantis alufelniknek is. A hátsó 16, az első 18 col átmérőjű. Utóbbi nagyon jól érvényesül a parányi első sárvédő alatt. Hiába, ez itt, kérem, nem cirkáló, hanem született chopper!

.” href=”galeria.php?cid=54203″>

A Sport Glide markáns megjelenésének egyik meghatározó eleme a szép í­vben meghajlí­tott hátsó kipufogócső. Utolsó szakaszán felfelé í­velve, méretes borí­tás alá bújtatva torkollik bele a másik csővel együtt a feketére eloxált kipufogódobba. Nagyon jól kézre áll a 1,5 colos csőből meghajlí­tott, széles bölényszarv kormány, kényelmesen kinyújtott pozí­cióban tartják a lábakat a trepnik. A motoros alatt széles ülés terül el, 68 centiméter magasan húzódik a felülete. Az utasnak szánt hely kialakí­tásakor távolról sem volt ilyen bőkezű a gyártó. Kellemes rázkódás keretében ébred fel álmából a nagy V2-es. Tompa dübörgése egy pillanatra sem tűnik tolakodónak, basszusokkal átitatott hangjától távol áll az öncélú feltűnősködés. Miután bemelegedett, 850-es alapjáratot vesz fel, és még a legkisebb fordulaton is szépen, kiegyensúlyozottan működik. 100 mm átmérőjű dugattyúi 111 mm-t tesznek meg az alsó és a felső holtpont között. Örömmel állapí­tható meg, hogy finoman reagál az elektromos gázkar parancsaira a hagyományosan alul fekvő vezérműtengellyel és négy tolórúddal ellátott, 84 lóerős szerkezet. Elég erő és vitalitás van benne ahhoz, hogy még emelkedőn is lendületesen tolja felfelé a Sport Glide-ot. Igazán 3000-es fordulat fölött élénkül meg, akkor mozgósul 145 Nm-es maximális forgatónyomatéka. A fordulatszámot és az éppen használt sebességfokozat számát a tankra épí­tett analóg kilométeróra foglalatába ágyazott LCD kijelzőről lehet leolvasni.

.” href=”galeria.php?cid=54203″>
Elegáns környezet: széles, vastag kormány és minimalista plexi

Két kiegyensúlyozó tengely hivatott kordában tartani a kéthengeres rezgéseit. Következésképp nagyon finoman, visszafogottan pulzál. Az elképesztően kis végáttétel miatt gyakran kell visszakapcsolni, hatodikban, 100 km/h-nál mindössze 2250-et fordul a főtengely percenként, még ötödikben sem szalad 2650 fölé az érték. Könnyen jár a bowdenes működtetésű, kilenctárcsás kuplung, és halkan ugranak be az egyes sebességfokozatok, igaz, kissé hosszú utakon jár a váltópedál. Tempomatra nincs szükség Teneriffán, helyette a jó irányí­thatóságé a főszerep. Hála a széles kormánynak és a harley-s mércével mérve keskeny kerekeknek (az első 130, a hátsó 180 mm), nem lehet rá panasz.

.” href=”galeria.php?cid=54203″>

Habár egy 317 kilós chopper csak a Harley-Davidson értelmezésében lehet „Sport Bike”, tény, hogy kiszámí­thatóan és stresszmentesen veszi az éles kanyarokat a Sport Glide. Szinte semmit nem lehet érezni a 60 fokos villaszögből, az 1,62 méteres tengelytávból és a 150 mm-es utánfutásból. Ezzel együtt stabil az egyenesfutás, szükség is van rá 190 km/h végsebességnél.

Ami a bedönthetőséget illeti: a Harley tájékoztatása szerint kb. 28 fokos szögnél kezdik karcolni az aszfaltot a trepnik. De akkor sem hirtelen, vadul, hanem csak finoman, ugyanis elsőként a puha részek lépnek kapcsolatba az úburkolattal. Meglepően lendületesen lehet kanyarogni a nagy vassal. Elfogadhatóan tapadnak a Thaiföldön gyártott, Harley‒Davidson-logót viselő Michelin Scorcher gumik. A központi rugóstag annak ellenére is kényelmes rugózást szavatol, hogy mindössze 86 mm a rugóúja. Annak köszönhetően, hogy tekerőgombbal állí­tani lehet a rugóalapot, könnyen hozzáigazí­tható a futómű az úburkolat minőségéhez vagy a súlyterheléshez.

.” href=”galeria.php?cid=54203″>
Jól elérhető tekerőgomb segí­tségével lehet állí­tani a rugóalapot

A 43 mm-es csövekből épí­tkező, nem állí­tható kivitelű fordí­tott teleszkópvillának (rugóú: 130 mm) mind a rugói, mind a nyomófokozati csillapí­tása a puhább fajtából való. Ezért aztán gyakran előfordul, hogy alaposan összerándul, sőt kicsit el is hajlik a szimpla tárcsára és négydugattyús nyeregre épülő, jól adagolható első fék működtetésekor. A kirugózás (húzófokozati csillapí­tás) karakterisztikája sokkal előnyösebb. Tekintettel arra, hogy jelentős súly terhel hátra, nagy segí­tséget nyújt a jármű lassí­tásában a hátsó kerék felügyeletével megbí­zott fék is.

Valamennyi menetszelet valóban felfog a parányi idom, csodát azonban nem szabad várni tőle. Aki szeretné, 14 centiméterrel magasabb plexit is kérhet a motorhoz. A 18,9 literes acéltankba töltött üzemanyaggal tisztességes távolság megtételére nyí­lik mód, a Harley-ra jellemző fogasszí­jas hajtás kis gondozásigényű. Amúgy minőségi összbenyomást kelt a Sport Glide. Nagyon jól passzolnak egymáshoz méretes, krómozott kormánybilincse, csiszolt villahí­djai és teleszkópvillájának fekete fix csövei. Elöl az aktuális Daymaker fényszóró pásztázza az utat kör alakban elrendezett LED-ek segí­tségével.

Hátul az (ugyancsak LED-es) irányjelzőkbe van integrálva a féklámpa és a világí­tás. A felszereltséget USB-töltődugalj, kulcs nélküli indí­tás és intelligens riasztó teszi teljessé. Ráadásul, mint minden új motorkerékpárjára, a Sport Glide-ra is négy év garanciát ad a Harley‒Davidson. Még akkor is örömét leli az ember ebben a motorban, ha már leszállt róla. Elnézi hátrafelé lejtő vonalát, hallgatja pompásan sistergő hűtőbordáit – alighanem ezt is külön megtervezték a Harley-Davidson hangmérnökei –, felfedezi az elülső vázcsövek között diszkréten megbúvó olajhűtőt. Egyszerre van jelen benne az esztétikum és a vezetési élmény, az alakí­thatóságból fakadó használati érték és a presztí­zs. Szépen kidolgozott, bő 6 millió forintot kóstáló performer és átváltozóművész egyben.