Menetpróba: DUCATI SUPERSPORT 950 S

A kényelmes országúti sportmotor, a Ducati SuperSport 950 az új szezonban igazán dögös Panigale-külsővel jelenik meg, pilótájával ugyanakkor még barátságosabban viselkedik. A Motorrad kipróbálhatta az S változatot az Appenninekben.

Négy fokot mutat a Ducati SuperSport új TFT-kijelzője, miközben úton vagyunk a Monte Sole, a naphegy felé. Lejjebb az Appennin-hegység nyúlványain még két számjegyű hőmérsékletet mértünk, de a SuperSport 950 S már ott is elemében volt. A Ducati sajtószóvivője, Giulio Fabbri jól ismeri a Bologna környéki kanyargós utakat, és tényleg jólesik január végén a halvány napsütésben sportosan végigtáncolni a jól aszfaltozott kanyarokon.

A Ducati nemcsak arra használta fel az Euro5- re való átállást, hogy megfeleljen az új szabványnak, itt-ott egyéb változtatásokat is eszközölt a motoron, megújított és optimalizált. Bár légbelépőivel az oldalán és messze hátrahúzott idomával optikailag erősen a Panigale- Superbike felé fazonírozták, ezek az intézkedések kéz a kézben jártak a mérnökök feladatlistájával. A dühös pillantású ledes fényszórót közrefogó szárnyak feladata ugyanis a SuperSporton nem az, mint a Superbike-on, tehát hogy lenyomják a motor elejét – a SuperSport Euro5-tel is megőrzött 110 lóerős teljesítményénél erre semmi szükség.

Sokkal inkább a menetszelet terelik a hűtőbordák és az erőforrás felé, hogy megkíméljék a SuperSport pilótájának lábát a motor hőjétől. Ehhez a szorosan a motorra simuló idomban réseket alakítottak ki, hogy a hajtómű által kibocsátott hőt tisztán elvezessék. Ezt a januári négy fokban azért sajnáltuk, de a nyári hőségben minden bizonnyal jól jön.

Az újjáalakított és új üléspárnával ellátott hátsó váznyúlvány is biztosan tetszést arat majd. Bolognában ugyanis végre belátták, hogy a mozgásszabadság nem ördögtől való, sőt, még a dizájnnál is fontosabb. Az előző modell kimélyített teknője helyett végre ülésről beszélhetünk, amelyen kedvünk szerint tornázhatunk: a sportos országúti motorozást elősegítendő, mindig megtaláljuk a megfelelő üléspozíciót. Ha már a kényelemnél tartunk, akkor nyugodtan megemlíthetjük a radiális főfékhengerrel ellátott új hidraulikus kuplungot. Hiszen most már nemcsak észrevehetően könnyebben kezelhetjük a kuplungkart, a sebességfokozatok is sokkal könnyebben csusszannak be, és a városi forgalomban is rögtön megtaláljuk az üreset.

A szabad természetben ez a szériafelszereltséghez tartozó, blipperes váltóautomatika miatt nem érdekes, tökéletesen teszi a dolgát. Ezzel el is érkeztünk az elektronikához. Amely hattengelyes Bosch szenzorral kiegészülve abszolút teljes körű, és a kanyar-ABS-től kezdve az egykerekezéskontrollig (110 lóerőnél szintén inkább szemfényvesztés) minden megvan rajta, amire szükségünk lehet. A menü kezelése a 4,3 colos kijelzőn gyerekjáték, különlegessége pedig, hogy a motordinamikát minden menetprogramban a „teljes gáztól“ a „visszafogott teljesítményig“ állíthatjuk. Itt a Giulio által jól ismert terepen a sport módban „high”-ra állítottuk a motordinamikát, így a kényszervezérelt testastretta-kéthengeresből tökéletes országúti sportgépet varázsolhatunk. A gázvétel tényleg nagyon jól sikerült – a kiválasztott setupban elképesztően közvetlen, mindenféle késlekedés nélkül. Az Euro5-ös szabványhoz a mérnökök átalakították a motorvezérlést, és megújult a kipufogó is. Amelynek a hangja egyébként kellemesen telt, cseppet sem idegesítő vagy hangos.

Az erőforrás mindenesetre már kis fordulaton is jól tol, a teljesítmény az útviszonyokhoz tökéletesen illően érkezik. A teljesítményleadás viszonylag rugalmas, de aki szó szerint veszi a SuperSport nevet, az jó, ha sűrű kanyarok közt szorgosan használja a váltót. De ennek pont ilyennek kell lennie – koncentrálni a motorozásra, maximális élvezettel. Aki nyugalmat szeretne, azt is megtalálhatja a Ducatin. A 937 köbcentis kéthengeres teljesítménykarakterisztikája a kedélyes barangolást is lehetővé teszi, a viszonylag magasan lévő kormány óvja a csuklót, a térdszög hosszabb túrákat sem gátol meg.

A térdeinknek egyébként most amúgy is jó helye van – stimmel a térdszög és a tank helyzete is. A motor manőverezési készsége a Pirelli Diablo Rosso III abroncsokkal kiváló – nincs mindig szükség a 190-es gumikra egy sportos motoron. A SuperSport 950 futóműve, amely az S változatban teljes egészében az Öhlins gyártmánya, inkább sportos hangolású. Legalábbis a tesztünk idején uralkodó hűvös időjárásban meg kellett békélnünk némi keménységgel. Viszont így a motor elejét is tökéletesen transzparensen éreztük, szűk és időnként beláthatatlan kanyarokban is jól tudtunk haladni.

Ezzel az új SuperSport 950 folytatja a kezdő-, és újrakezdőbarát sportmotor négy évvel ezelőtt kezdett történetét, amely a tapasztalt motorosoknak is örömet tud szerezni az országúton, és a hosszabb túrákat sem kínzásként éljük meg. Az új modell mindezt még az elődnél is egy hajszállal jobban teszi, az ergonómia és a felszereltség terén még többet nyújt.