Menetpróba: Daytona Best Electric F5

Elsőre kevésbé a külső vagy a menetteljesítmények, sokkal inkább az átlagfogyasztó számára is elérhető, nagyon kedvező ár teszi érdekessé az elektromos Daytonát. Ugyanakkor mindenki arra kíváncsi, hogy pénzéért használható gépet kap-e, így ennek jártunk utána.

Ami az osztrákoknak a Brixton, az a görögöknek a Daytona Motors. Kínálatukban szinte kizárólag hasznos, olcsó közlekedési célszerszámok találhatók. Kínában gyártott benzinüzeműek 50-től 310 cm3-ig, valamint az elmúlt évektől elektromos járművek is. Utóbbiak a Daytona BEST Electric néven futnak, vagyis egy új márkanevet hoztak létre, egyértelműsítve, hogy ezek full elektromos járgányok. Tesztrobogónk, az F5 már az L1 kategóriába esik, azaz rendszámos, két személy szállítására is alkalmas, és A1-es vezetői engedély szükséges hozzá.

Teljesítménye alapján (kevesebb mint 4 kW) akár a segédmotoros kerékpárok közé is beleférhetne, 75 km/h-s végsebessége azonban egy osztállyal feljebb emeli. És éppen ez az, ami életképessé teszi. Igaz, a segédmotorokra nem kell rendszám, nincs műszaki vizsga, teljesítményadó, elég hozzájuk egy autós jogsi, azonban a 45 km/h-s sebességkorlátozásukkal − néhány kivételes helyszíntől eltekintve – konkrétan életveszélyesek. Minden másban az F5 hozza azt, amit egy kisrobogóban szeretünk: kicsi, könnyű, kompakt. 780 mm-es ülésmagassága és alig több mint 100 kilós tömege alapján kortól, nemtől, erőnléti állapottól függetlenül bárkinek ajánlható. És pont a két szélsőség, a legeslegfiatalabbak és a 60 pluszosok nézik meg leginkább. Külsőre kicsit eklektikusan hozza az átlagos robogóformát, a szögletes első fényszóró inkább retró, a műanyag elemek szögletes vonalai, vagy a hátsó lámpa már sportosan modern. Jól áll neki a fehér, az égszínkék betétek pedig görögös hangulatot idéznek.

Alapfelszereltsége az oldaltámasz mellett középállványt is tartalmaz, valamint dupla USB-portot, a hátsó doboz felszerelésére alkalmas csomagtartót, és egy hasznos kis robogó nem létezhet szatyorakasztó fül nélkül sem. Szériában két akkumulátort kapunk, ezek a nyereg alatt találhatóak. Szerencsére nem töltik ki a teljes teret, így elfér itt még egy kisebb táska, vagy egy zacskóban a töltő. Az akkumulátorok kialakítása enyhén szólva is puritán, a zöld lemezkazetták akár egy katonai atom-tengeralattjáró alkatrészei is lehetnének. Kivételük körülményesebb, mint azt a 2020/10-es számban tesztelt Socónál tapasztaltuk.

Az akksikat négy-négy, szerszám nélkül kitekerhető csavar és egy-egy heveder tartja a helyén. Hiányoltam, hogy nincs külső töltőpont, így ha nem is vesszük ki az akksikat, akkor is nyitott üléssel kell tölteni, ami már magában kizárja, hogy ezt az utcán tegyük. Élhetünk persze szuperbiztonságos környéken, de az eső akkor is gondot okozhat. Az viszont komoly pozitívum, hogy a gyári töltő egész gyors, 50%-ról alig egy óra alatt ismét 100%-on van az akksi, de tapasztalatuk alapján a két teljesen lemerült elem is jóllakik négy óra alatt az Y töltőkábel segítségével. Mindent egybevéve az összeszerelés minősége alapján az F5 kifejezetten stramm szerkezetnek tűnik. Indítása hagyományosan kulccsal zajlik, az analóg sebességmérő mutatója leír egy vidám kört, majd megjelenik a digitális kijelzőn az akkumulátor állapota, az alsó keretben pedig a kínai gyártó, az FD Motors neve.

 

Megjeleníthetjük az összes, illetve a napi megtett kilométert is, időmérő óra sajnos itt sincs. A start gomb nyomása után hangjelzés tájékoztat, hogy ugrásra kész a robogó. A markolat elforgatásával lendületesen megindul, ahogy arra egy elektromos robogó esetében számítunk is, hiszen azonnal rendelkezésünkre áll a bőséges, 42,5 Nm-es nyomaték. A gyorsulás nem hátba verő, de az 50-eseket nagyon gyorsan lerázzuk, és városban az autók sem ellenfelek. Elsősorban mindenki a végsebességre kíváncsi – adatai szerint 75 km/h, de a valóságban sík úton 80 fölé is.

Energia-visszatáplálás nincs, azonban eddigi villanyos tapasztalataim alapján már értékelem, hogy a markolatot teljesen visszatekerve minimális ellenállást fejt ki a hajtásrendszer, azaz tovább tart a lendület. Az F5 nagy kerekű robogó – elöl 16-os, hátul 14-es –, emiatt igazán stabil kis járgány, tempósabb haladás közben. Nagyon-nagyon lassú araszolásnál érezni, hogy hátul a súlypont, kicsit el- könnyül az eleje. Kanyarokban magabiztos, a rossz utakat azonban nem szereti, főleg a keresztbordák és a csatornafedelek az ellenségei. A rövid rugóutakhoz kemény csillapítást állítottak be, így minden egyes zökkenő a pilóta csuklóján, karján csapódik le. Két személlyel terhelve határozottan jobb a helyzet.

Az összekapcsolt, kombinált fékek tisztességesen megállítják, a bal (hátsó) fékkar viszont koppig behúzható. Ez valószínűleg csak egyedi légtelenítési probléma. Vezetési mód nem választható, azonban van egy kifejezetten szórakoztató extrája is az F5- nek: hátramenetben is tud közlekedni. Ehhez csupán be kell kapcsolni az elakadásjelzőt, és már meg is változott a hátsó kerék forgásiránya. A markolatot óvatosan húzva elindul a robogó hátrafelé.

A felhasználók többségének persze ez inkább csak szórakoztató haszontalanság. Az fogja igazán értékelni, akinek szűk a garázsa, és épp csak be tudja szorítani robogóját autója mellé. A kompakt felépítés ellenére még egy 175 cm feletti ember is kényelmesen elfér a Daytonán. A lábaknak van elég hely, a padló teljesen sík. A kormány jó keskeny, ahol egy kerékpár elfér, ott az F5 is. A nyereg keményre tömött, viszont széles, formára kényelmes. Az utas helye nincs túlméretezve, amit most még tovább korlátozott az extraként felszerelt doboz. És ha már utasról beszélünk: akkor a pluszterhelést megérzi az F5, főleg emelkedőn. Kapaszkodóképességének határa a 15%-os emelkedő. A teszt során sikerült olyan meredek utcát találni, ahol már nem tudott felmenni.

A Daytona F5 rendszámozva, forgalomba helyezve, két akkumulátorral 999 000 Ft. Nem kell aggódni az olajcserék, a gyertya, a légszűrő állapota miatt, csak tölteni kell, mint egy mobiltelefont. 3,8 kWh villamos energiára van szüksége 100 km-re, ez az EON normál árszabásával (37,54 Ft/kWh) számolva 142 Ft-ba kerül. Használható? Nem kérdés. Ennyi pénzért az ember boldogan együtt tud élni az apróbb hiányosságokkal. Hát még, ha Európa más országaihoz hasonlóan ezt az elektromos kategóriát is támogatná kicsit az állam.

KI GYÁRTJA A DAYTONA F5-ÖT?

A Gorgolis S.A. a görög motorkerékpáros piac egyik meghatározó szereplője 1947 óta. 2019- ben az eladások több mint harmada hozzájuk volt köthető a piacvezető Sym, valamint saját márkás termékük, a Daytona révén. Elektromos hajtású modelljeik Kínában, az FD Motorsnál készülnek, akik az európai piacot is szem előtt tartva rendszeresen kiállítanak a milánói EICMA-n is. Itt debütált az F5 is, melynek műanyag burkolatát olasz dizájner tervezte.

Fotó: Mező János