Másodvélemény: YAMAHA TRACER 9 GT

Általános tévhit, hogy aki túrázik, annak túraendurót kell vennie. Van itt még egy szegmens, amire érdemes figyelmet fordítani motorvásárlás esetén.

Az általános crossover- vagy túraenduró- őrület mellett van még egy szegmens, amelyre érdemes figyelniük a nagyobb lélegzetű utazásokat kedvelőknek, ez pedig a sporttúragépek szegmense. Viszonylag vagy kifejezetten kényelmesek, alkalmasak nagy távok megtételére, dinamikusak. Jóval burkoltabbak a nakedeknél, talán még a túraenduróknál is jobb védelmet nyújtanak a menetszél és eső ellen, és kevésbé terjedelmesek, mint a nagy túramotorok. Oké, még könnyű offroadra is csak korlátozottan alkalmasak. Itt van például a Yamaha Tracer 9 GT, amit a Yamaha ugyan a sporttúra kategóriába sorol, de képzeljük csak el 19-es első kerékkel, máris egy crossovert kapunk.

Bár technikai alapjait az MT-09 naked bike adja, a Tracer név (trace – nyom) már halvány utalás a crossoverségre. Akárcsak üléspozíciója, szélvédője, markolatvédői, ugyanakkor a soros háromhengeres CP3-as erőforrás már inkább aszfaltra való. Az alaposan megújított Tracer 9 GT egyszerűen gyönyörű. Nem túl testes, pláne nem, ha az alaptartozéknak számító oldaldobozokat egy mozdulattal eltávolítod, elegáns, jó kiállású, van rajta hely vezetőnek-utasnak egyaránt, felkofferezve pedig akár irány a horizont.

ADATHALMAZ

A 2021-es Tracer 9 GT jóval több, mint egyszerű ráncfelvarrott modell. Lökettérfogata 43 cm3- rel öblösebb elődjénél, ugyanis a változatlan 78 mm-es furat mellett három milliméterrel nőtt lökethossza, amely így 62,1 mm-es. Sűrítési aránya maradt 11,5:1, de a 10 000-es fordulatnál leadott legnagyobb teljesítménye négy lóerővel nőtt (119 LE), 4,5 Nm-rel nagyobb maximális forgatónyomatékát 8900 helyett immáron 7000- es fordulatszámon produkálja (93 Nm), és főtengelyének lendtömege 15%-kal nőtt. Könnyebb vázat kapott (1,7 mm-es legkisebb falvastagsággal, 50%-kal nagyobb oldalirányú merevséggel), lengővillája 70 mm-rel hosszabb lett – ez nagyobb menetstabilitást nyújt.

A motorblokkot öt fokkal visszaforgatták a függőlegeshez közelítve, hogy a hosszabb lengővilla ellenére változatlan maradjon a tengelytáv. Változott a burkolat formája, a fejidom alsó része mélyebbre nyúlik, ezáltal jobban védi a vezető lábait a menetszéltől. Az ülés kétféle magasságban illeszthető a helyére (81 mm, 82,5 mm), emellett a lábtartó konzol kapott két extra furatot, ezekbe csavarozva 4 mm-rel hátrébb és 14 mm-rel magasabbra szerelhetők lábtartói, és ha ez nem lenne elegendő az üléspozíció testre szabásához, a kormány is elfordítható, így akár 9 mm-rel előrébb és 4 mm-rel magasabb helyzetbe is beállítható.

KOMFORT, ASSZISZTENSEK

A mi közel 180 cm-es magasságunkhoz a gyári beállítások tökéletesek, biztonságosan leérünk a motorról, a térdszög és a kormány pozíciója tökéletesnek bizonyul egy két-három órás motorozáshoz. A menetszelet az akár menet közben egy kézzel is állítható plexi tartja nagyjából távol a vezetőtől, a látómezőbe még a legmagasabb állásában sem takar bele. Legmagasabb állásában a homlokig véd a menetszéltől, és ha a múltkori számban a Pan America rezgő-mozgó plexijét kritizáltuk, akkor most meg kellett állapítanunk, hogy lehet egy plexit holtjáték nélkül is a motorra tervezni.

Az ülés szuper, mert semmivel nem hívja fel magára a figyelmet. Van elég tér helyezkedni, és egy rövid társasutazásnak köszönhetően úgy tudjuk, hogy hátul is kényelmes. Kapaszkodói kézre állnak, és a dobozrendszer is több helyet hagy a lábnak, mint az előző verzió. A vezető komfortérzetét fokozza még a GT-hez alapból járó tízfokozatú (!) markolatfűtés is, itt azt is kiemelte a gyár, hogy a markolatok vékonyabb gumibevonatot kaptak a jobb hőátadás érdekében. Nem semmi. A Tracer 9 GT egyik erőssége a félaktív KYB futómű. Félaktív, mert a csillapítást maga szabályozza, a vezetőnek csak az előfeszítést kell beállítania. Elöl ugyan csak csavarkulccsal tudod állítani – erre viszonylag ritkán lesz szükséged –, hátul ellenben egy kivezetett állítókerékkel.

A futóműállításra két lehetőséget kapsz, a feszesebb A-1-et és a valamivel lágyabban reagáló A-2-t. Az esetek 90 %-ában a lágyabbat fogod használni, a feszesebb beállítás csak kifogástalan útfelszínre lesz komfortos. A menetasszisztensek lassacskán annyira alapnak számítanak, hogy már restelljük is felsorolni őket. Ezekhez egy hattengelyes IMU-tól érkeznek az információk a motor térbeli helyzetéről, dinamikájáról. Van kétállású kanyar-kipörgésgátló, kanyar-ABS és egy négyfokozatú menetmódválasztó, úgymint 1, 2, 3, 4. Ennyi. Nincsenek nevek, csak számok, de idővel összeáll, hogy az egyes felelne meg máshol a Sport beállításnak, a 2-es a Roadnak, a 3-as mondjuk a Rainnek, a 4-es pedig a… hát, ennek nem nagyon van megfelelője máshol, mert extrém módon tompítja a gázreakciókat, a teljesítményt is megnyírja, nevezzük talán Beginnernek.

A megnövelt lökethossz és lendtömeg, na meg a finomított szoftver jót tesz a Tracer GT kezelhetőségének, már egyetlen módban sem érzed túl hirtelennek a gázreakciókat, egyesben is csak annyit mondanál rá, hogy spontán, eleven. Nincs az az érzésed, mint a korábbi CP3-asoknál, hogy na, azért ez már sok a jóból. Ami viszont a régi maradt, az, hogy az erőforrás hatalmas fordulatszám- tartományban biztosít élvezetes motorozást. Jól megy alulról, jól megy, ha elforgatod, tulajdonképpen 2000–9000-ig mindenhol jól érzi magát.

EGYEBEK, ÉS EGY TITOKZATOS HIBAJELENSÉG

A tempomat a hosszú monoton ráutazásokkor jöhet jól, a bovdenes kuplungot pedig azóta érzem áldásnak, mióta egy hidraulikusnak elment alattam a munkahenger-tömítése. Persze, a bovden is elszakadhat, de jóval egyszerűbb egy túra közben a javítása. És a kijelzők… szinte már egy információs fal. Egyedi, az már biztos. Ami a megjelenő tartalmat illeti, a szokásos, de jópofa az elrendezése. Egy kicsit mókás is, mert úgy néz rád két szögletes szemével, mint egy tudálékos robot. És megérdemel pár jó szót a gyorsváltó is. Oda-vissza simán, pontosan kapcsol, a gyorsulás így gyakorlatilag töretlen a felváltások során. A Tracer 9 GT igazi Yamaha, olyan színvonalon, amilyet a márkától megszoktunk az évtizedek alatt. Minőségi anyagok, finom megmunkálás, pontos illesztések, minden, feszes, tökéletes, olyan svájcióra-szerű.

A radiálisan felszerelt, négydugós féknyergek az R1-ből jönnek, előfordulhat, hogy a pályaőrültek egy kicsit puhának tartják, az utakon azonban jól adagolhatóak, hatásfokuk tökéletesen passzol a felhasználási területhez, akár egy, akár két személlyel. Pár nap, négyszáznál több együtt megtett kilométer, kis utakon nézelődés, autópályás száguldás, és akárhogy erőlködik az ember, nemigen talál hibát, kifogásolnivalót. A 2021-es Yamaha Tracer 9 GT nagyon jó motor. Aztán egyszer csak egy szimpla visszalassításnál az autópályán leáll. Gyors kuplung be, indítózás… megkönnyebbülés.

Szerencsére azonnal indul, mindazonáltal az eddigi 100%-os tetszés már csak 90%-os. Oké, egy leállás nem a világ, de mint később kiderül, nem csak mi jártunk így a tesztmotorral, ráadásul idén ez már a többedik ilyen tapasztalatunk. A KTM 390 Adventure, a Honda Rebel 1100, az NC750 X után most még egy Yamaha is… Egy korábbi tippünk, hogy az Euro5 miatt elszegényített keverék lehet az egyik ok.

ÖSSZEGZÉS

Túrázni nem csak túraenduróval lehet, akkor sem, ha jelenleg ez a legnépszerűbb szegmens. Ha nem tervezel offroadozni, tökéletes választás lehet egy Tracer 9 GT. Arányos, szép kiállású motor, félreismerhetetlenül Yamaha-dizájn. A CP3-as erőforrások legkifinomultabb változata a 2021- es. Eddig is széles volt hasznos fordulatszám-tartománya, mostanra már igazán kifinomulttá is vált, a korábban kritizált vehemens gázreakciók az 1-es menetprogramban a múltéi.

Az átalakítások eredményeként egy kezesebb, stabilabb, érzésre szelídebb motorrá vált. Szedd le a dobozokat róla, és kapsz egy filigrán szaladgáló motort, amely jó bejárni az agglomerációból, de még a városi kocsisorok közé is simán bemehetsz vele. Vagy tedd vissza őket, és máris indulhatsz túrázni vele. És hogy mennyiért? Hát nem egy tanári fizetésért, az biztos. A minőségnek a motorozásban is ára van.

Fotó: Mező János