Másodvélemény: Harley-Davidson Pan America

Múlt számunkban már lehoztuk a Pan Am első tesztjét, amelyet a német Motorradtól vettünk át. A cikk hangvétele korrekt, de szenvtelen, mindazonáltal – még ha visszafogott stílusban is – elismerően nyilatkozik a modellről. Achtung! Azokról a vérprofi német tesztelőkről beszélünk, akik amúgy képesek még egy hokedlit is az R 1250 GS viszonyítási rendszerébe illeszteni – természetesen a pontok egzakt nyelvére lefordítva. Lehet, hogy a Pan America 1250 Special jobban sikerült a kelleténél?

PREFACE

A Pan Americáról szóló tesztek nagy része azzal kezdődik, hogy micsoda vakmerőség betörni a túraendurók piacára, GS, Africa Twin, Multistrada, Super Adventure… és a többi és a többi. De azért hadd árnyaljuk kicsit ezt a képet. A Harley–Davidson palettáján az elmúlt évtizedekben legalább olyan fontos szerepet játszottak a touring modellek, mint a custom vonal, így a tervezőknek azért lehet némi fogalmuk a hosszútávú túrák által támasztott motoros igényekről.

Másrészt a Harley–Davidson évtizedeken át uralta az AMA flat track bajnokságot az XR 750-nel, győzelmet győzelemre halmozva, még ha ezt némi szabálytámogatással tette is néha. Elképzelni is nehéz, hogy micsoda tapasztalatok birtokában lehetnek a cég mérnökei a laza talajokra való nyomatékátvitelt, vagyis a trakciót illetően. Így hát talán nem is olyan kilátástalanok a Pan America esélyei a crossoverek mezőnyében.

KÜLSŐ ÉS EGY KIS BELSŐ

Már az sem egy utolsó szempont, hogy nincsen csőre. A Pan America pont úgy néz ki, mint egy Pan America, ha mégis valami ismerős részletet fedezünk fel rajta, az a fényszóró és a cápaorr kinézetű fényszóróprofil lesz. A szakértő közönség most egyetértően bólogat, hogy igen, igen, hasonlít a Fat Bob fényszórójára és a Road Glide sharknose-ára. Anélkül, hogy leírnánk azt, amit olvasóink is látnak, állíthatjuk, hogy megjelenése egyedi, masszív, erőtől duzzadó, attól függetlenül, hogy tetszik-e ez az embernek, vagy sem. Egy Hummertől sem várjuk el a szépséget.

A célszerűséget annál inkább. A Pan Am pedig pont ilyen. Célszerű és kész. Semmiféle öncélú dizájnelem nincs rajta, ami pedig rajta van, annak oka és célja van. A tervezők és a dizájnerek soha nem látott szoros együttműködésének eredménye lett a forma és a technikai megoldások együttese. Példaként a fényszóró formáját említették. A rovarszemek, vagy a klasszikus kerek forma helyett szokatlan, széles-lapos lámpatestet terveztek, hiszen az utat horizontálisan kell megvilágítani, nem? Hát így szolgálja a forma a funkciót. Hiába vadonatúj terület a crossoverek piaca, a Pan America attól még a Harley–Davidson kínálatának része, és ezt a hovatartozást a tervezők meg is jelenítik: a motor optikai középpontjában a cég védjegyének számító hatalmas, V2-es erőforrás áll.

A teljes cikk a Motorrevü legfrissebb, 2021/07 számában és a Laptapir.hu oldalán is olvasható! A lap megtalálható az újságárusoknál, illetve megrendelhető előfizetéssel! Utóbbival kapcsolatban további információ ezen a linken található.