Méray-Puch 200 – Tí­z percen múlt a motor ára

Lovagló tartánynak í­rta az egyik magyar újság 1937-ben a Puch 200 benzintankját, pedig a lótól nagyon messze volt a kismotor, méretben különösen. Igaz, azt értette alatta a szerző, hogy az 1:20-as keveréket befogadó lemezdobozt a váz két felső összekötő elemére ráültették. A lényeg azonban inkább a „tartányon” lévő embléma, a Méray-Puch felirat.

Badge engineering – az angol kifejezést olyankor használják, amikor egy terméket egy másik cég logójával, márkaneve alatt hoznak forgalomba. Van erre példa manapság bőven, de ez sem új találmány, szinte a motorkerékpárral egyidős: a Laurin-Klementeket például Slavia néven árulták Németországban a múlt század elején. Nem kevesen vannak, akik úgy gondolják, a Méray-Puch 200-as magyar motorkerékpár, amelyet a Magyar Acélárugyár budapesti, Zápolya utcai (1952 óta Gogol utca) telepén állí­tottak elő. Tévednek. Voltak erre vonatkozó ábrándok, de sem a magyar ipar felkészültségével, sem az ausztriai Puch gyár szándékaival nem találkoztak. Hiába állí­totta a magyar szaksajtó 1938-ban, hogy a gép 60 százalékban magyar termék, ez porhintés.

 

Motorok Méray-Puch 200
Kattintson a képre a galériához!


A Méray-Puch 200 esetében a magyar munkát a hazai kapcsolatra utaló márkanévvel jelzett gumi-vászon kombinációjú nyergek, illetve a tankemblémák felszerelése jelentette. Lehet, hogy a 3,00-19-es gumiabroncsokat a Cordatic szállí­totta, de ha még az akkumulátort és a pótülést is beszámí­tjuk, akkor sem jutunk 20 százalékig.

 

Motorok Méray-Puch 200
Az ikerhengeres motor a bal oldali
hengerből pufog ki. A főtengely
keresztben forog


Nagy várakozás előzte meg a népmotornak kikiáltott Puch 200-as érkezését. Az Autó-Motor 1936. karácsonyi számában fotót közölt az újdonságról, és aki kitalálta, milyen gépet ábrázol a kép, sorsoláson vett részt. Egy aszódi tisztiorvost ért a szerencse, ő kapta az első dí­jat, amely „1 komplett Puch motorlánc, 1 Puch ceruza és 1 Ignis gyújtógyertya” volt. Kétségtelen, nem nagyvonalú ajánlat, ám a feladat sem nevezhető speciális tudást igénylőnek.

 

Méray-történelem
Méray-Horváth Lóránd és öccse, Endre 1923-ban alakí­tották meg Budapesten a Méray Motorkerékpárgyár Rt.-t. Saját készí­tésű vázakba néhány kivételtől eltekintve angol gyártmányú egy- és kéthengeres motorokat és váltókat épí­tettek be. A 175-östől az ezer köbcentiméteresig terjedő választékból 1927-ben 278, 1928-ban 340, 1929-ben 300, 1930-ban 159 talált gazdára.
Amikor a gazdasági válság miatt visszaesett a motorkerékpár-piac, három- és négykerekű áruszállí­tók gyártásával, illetve azokkal végzett fuvarozással igyekeztek pótolni a kieső bevételeket, majd az Adler autók forgalmazását és javí­tását végezték. 1934-ben a Steyr-Austro-Daimler-Puch Művekkel szerződést kötöttek a Puch motorok magyarországi forgalmazására, ennek keretében a 200-as és a 350 GS modelleket egy ideig Méray-Puch emblémával adták át. A háború után jobbára autójaví­tást végeztek, majd 1948-ban államosí­tották a céget.

 

Az újdonság a szokásos Puch-konstrukció, kétütemű, léghűtéses motor ikerhengerrel, amelyben a villás hajtókaron két dugattyú mozog fel-alá, akár percenként négyezerszer. A főtengely a motorkerékpár hossztengelyével párhuzamosan forog, szöghajtással vitték át az erőt a váltóhoz, amelynek háza a motorhoz csavarozott. Minden a lehető legegyszerűbb és legolcsóbb, ennek járulékos előnye, hogy a motorkerékpár súlya alig lépte át a száz kilogrammot. Kétféle kivitelben kí­nálták, az egyszerűbb fekete festést – ezüstszí­nű tankkal –, arany és piros csí­kozással, a Luxus változat, amelynek motorja fél lóerővel erősebb volt, krómozott tankot és kormányszorí­tót kapott.

 

Motorok Méray-Puch 200
Krómozott tankkal az L modellt szerelték. A gumí­rozott,
emblémázott vászonülés romjaiban is érték


Mivel az árat megfelelően mélyen tartották, hamar népszerű lett, 1937 első háromnegyed évében 177 Méray-Puch 200-ast helyeztek forgalomba. Ez manapság új motorkerékpár esetében tekintélyes számnak tűnik nálunk – akkor is az volt. Éppen a népszerűség és az egyszerűség okozta a 200-asok vesztét. Amí­g csak lehetett, használták őket a háború után is. A képeinken látható modell, amelyet Bolvári István restaurált és egy veszprémi magángyűjteményben található, sok társához hasonlóan még a hatvanas években is forgalomban volt, ami nem tett jót az általános állapotnak. Ennyi idő alatt elkoptak a fődarabok, eltűntek az eredeti szerelvények. Különösen a karburátor – Puch-gyártmány – pótlása tűnik nehéznek és költségesnek, egyelőre, a bejáratás idejére egy magyar Csepel-karburátorral működik. Nem is rosszul, mert könnyen indul, és a gázmarkolat mozgására jól reagál. Az egész motor ugyanakkor egy mai robogóhoz hasonlóan könnyű és filigrán szerkezet, annak rugózási komfortja nélkül. Jó úon frissen fut, ha megtanultuk a tank jobb oldalán lévő, patent módon mozgó, de kissé nehezen elérhető kézi váltó működtetését.

 

Motorok Méray-Puch 200
Hiányzik az eredeti karburátor, egyelőre egy Csepel
porlasztó helyettesí­ti a Puchot


Az új Méray-Puch modell reklámozásához mindenféle ötletet örömmel vettek, í­gy kerülhetett sor Martinek István, a kor egyik jeles autós-motoros túrázójának „rekordkí­sérletére”. Martinek 1936-ban Kozma Endrével párban kategóriagyőztes volt a Monte-Carlo Csillagtúrán – Fiat Ballilával. 1938 telén azt vette a fejébe, hogy egy nap alatt elmotorozik Budapestről Berlinbe egy Puch 200-assal. A korabeli sajtóetikáról (lásd igazmondás) a fentiek kapcsán már volt alkalmunk képet alkotni, í­gy hát ne is lamentáljunk azon, kinek az ötlete lehetett a kí­sérlet. Mindez csak a tét miatt érdekes, mert – a lapok szerint – Puch János, a Puch-gyár alapí­tójának a fia, a Puch cég igazgatója azt vállalta, hogy amennyiben Martinek teljesí­ti, amit vállalt, megkapja a Puch 200-ast – ingyen. Ha késik, fizet!

 

Műszaki adatok
Motor: Léghűtéses, kétütemű, kéthengeres, közös égéstérrel. Alumí­nium hengerfej. Furat 2×45 mm, löket 62,8 mm, összlökettérfogat 198 cm3. Legnagyobb teljesí­tmény 6 LE 4000/min. Sűrí­tés 5. Puch-karburátor. Akkumulátorgyújtás.
Erőátvitel: Egylemezes, száraz kuplung, háromfokozatú, kézi kapcsolású váltó.
Felépí­tés: Lemezváz, lemezvilla. Hosszúság 1980 mm, nyeregmagasság 680 mm, szabad magasság 150 mm. Saját tömeg 102 kg. Benzintank 8,5 l. Gumiméret: 3,00-19.
Legnagyobb sebesség 85 km/h. Fogyasztás 3,2 l/100 km.

 

Tamáskodásomat indokolja, hogy a közel ezerpengős tétet aligha kockáztatta volna Martinek (980 pengőbe került a Puch 200), ő viszont utast vitt magával, Mlinkó Zsigmondot, aki állí­tólag annyira átfázott a mí­nusz 9 fokos éjszakában, hogy többször meg kellett állniuk rövid pihenőre. Nemcsak emiatt késtek, hanem mert Berlinben derült ki, hogy a német autóklub, a DDAC irodája új helyre költözött, s mire meglelték és stemplizhettek, 24 óra és 10 perc telt el a budapesti rajt óta.

 

Motorok Méray-Puch 200
A háromfokozatú váltót a tank jobb oldalán, kézzel lehet kapcsolni


Arról nem szól a fáma, hogy Martinek fizetett vagy sem, mindenesetre a következő év februárjában ismét nyeregbe szállt, és immár egyedül utazva 22 óra 10 percre javí­totta saját rekordját.