Már száz éves a generátor

A járműtechnika megállí­thatatlanul fejlődik, mindezek ellenére van egy olyan alkatrész, amelynek működési elve az elmúlt száz évben semmit sem változott.

A járműtechnika megállí­thatatlanul fejlődik. Ma már a legolcsóbb tí­pusokban is szenzorok figyelik a motor működését, összetett számí­tógépek értékelik az adatokat, majd szükség esetén beavatkoznak. Mindezek ellenére van egy olyan alkatrész, amelynek működési elve az elmúlt száz évben semmit sem változott, az 1913-ban bemutatott generátor.

 

 

 

Kezdetben a gyújtóberendezés volt az egyetlen elektromos egység a korabeli járművekben, ez biztosí­totta a gyújtószikrát a motor működéséhez. A máig is használatos, nagyfeszültségű gyújtás ősét 1902-ben, a berlini autó kiállí­táson mutatta be Robert Bosch. A járműipar hihetetlen fejlődésen ment keresztül ezekben az években, csakhamar igény mutatkozott a megbí­zható, elektromos világí­tásra is. Robert Bosch felismerte a fejlődésben rejlő lehetőségeket, és 1913-ban már sorozatban gyártotta a „Bosch autóvilágí­tási rendszert“. Ez az utólagosan beépí­thető univerzális termékcsomag két fényszóróból, egy akkumulátorból, egy feszültségszabályozóból és egy váltakozó feszültségű áramot termelő forgó villamos gépből, azaz egy generátorból állt.