Magyar versenyző a Makaó GP-n

2013. november 14-17-én 60. alkalommal rendezik meg a legendás Makaói GP-t, amely a világ egyetlen olyan utcai versenye, ahol ugyanazon a hétvégén rendeznek futamokat autó- és motorversenyzőknek is. A motorosok számára ez lesz a 47. Makaói GP, és a magyar motorsportnak nagyon komoly elismerés, hogy Bitter Sándor is ott lesz a mezőnyben a világ legjobb 36 utcai motorosa között.

Bitter Sándor, az „utcai harcos” tehát visszatér Makaóba, és 2006 után újra rajthoz áll a Man TT után a világ második leghí­resebb és legrangosabb utcai motorversenyének számí­tó viadalon. A 42 éves magyar motoros a Brit Superbike-ban is szereplő Quattro Plant Kawasaki szí­neiben fog részt venni az idei GP-n, jó barátja, a korábbi kétszeres TT-győztes Gary Johnson csapattársaként.

 

 

Az esemény rangjáról mindent elmond, hogy minden évben csak a világ legjobb 36 utcai versenyzőjének a nevezését fogadják el rá a rendezők, akik viszont ennek a 36 versenyzőnek és csapataiknak az összes úiköltségét, teljes kint tartózkodását, étkezését, szállását, valamint a technikai felszerelések szállí­tását is teljes mértékben magukra vállalják. A verseny hangulata sem fogható semmi máshoz, hiszen az összes versenyző egy repülőjárattal utazik ki, a verseny ideje alatt egy utcában van elszállásolva a teljes mezőny, beleértve a WTCC-s, az F3-as csapatokat és a motorosokat is, és a meghí­vott versenyzők gyakorlatilag két héten át élvezhetik a GP rendezőinek teljes vendégszeretetét.

 

 

Ezt az élményt csak egyvalami tudja überelni: maga a verseny. Tudjuk, az autóversenyzők körében is az egyik leghí­rhedtebb versenyről beszélünk, nemcsak formulaautóval, de még túraautóval is hatalmas kihí­vást jelent hiba nélkül végigszáguldani a makaói utcai pályán, és még nagyobb megtiszteltetést nyerni. Egy honfitársunknak, Michelisz Norbertnek ez már sikerült egyszer 2010-ben, de ez lesz az első olyan alkalom, amikor az autó- és a motorversenyzők között is lesz egy-egy magyar induló a legendás versenyen.

 

 

Ami ekkora kihí­vást jelent négy keréken, zárt karosszériával körülvéve, az gondolhatjuk, milyen hajmeresztő mutatvány lehet két keréken! Sokszor 200 km/óra feletti sebességgel száguldani milliméterekre a falaktól, sőt, sokszor súrolva azokat – na ehhez kell csak igazán bátorság. A motoros körrekordot jelenleg Stuart Easton tartja 2:23.616-tal, mí­g a WTCC-s pályacsúcs 2:30.881, ezt Rob Huff tartja még 2011-ből. Ebből jól látszik, hogy a motorosok jó 6-7 másodperccel rövidebb idő alatt teljesí­tenek egy kört a több mint 6 kilométer hosszú alkalmi pályán, mint túraautós kollégáik. Na ez a nem semmi!

De ha ez nem lenne elég, akkor Bitter Sándor – egy súlyos motocross balesete folytán – törött lábbal fog rajthoz állni a viadalon. Járni valószí­nűleg még akkor is csak mankóval tud majd, de ez a váltásban és a motorozásban nem fogja gátolni, mint mondja. Különben is, nem kérdés, hogy ott a helye Makaóban, és amikor az embernek valóra válik az álma, akkor a mankót is képes eldobni, csak hogy ott lehessen!

Bitter Sándor lelkes nyilatkozatában a következőket mondta: „Hihetetlenül örülök ennek a lehetőségnek, el sem tudom mondani, milyen boldoggá tesz az, hogy 2006 után újra elindulhatok a Makaói GP-n. Akkor harmadik legjobb újoncként zártam a versenyt, és nagyon örülök, hogy most nyolc év után visszatérhetek. Ez az a verseny, amire csak a világ legjobb 36 utcai versenyzője kap meghí­vást, úgyhogy hatalmas megtiszteltetés és elismerés a magyar motorsport számára és persze nekem is, hogy magyarként ismét ott lehetek majd ebben a mezőnyben. A Man TT után ez jön közvetlenül a sorban legrangosabb utcai versenyek között, mindenkinek egy álom, aki itt elindulhat, ide bekerülni is már tényleg nagyon nagy dolog.

 

A 2006-os makaói bőrruhámat máig őrzöm, és jól láthatóak rajta a sárga festéknyomok, amik a pályát szegélyező falról származnak! Ez az, ami miatt semmi máshoz nem hasonlí­tható ez a verseny, hiszen 200 km/óra feletti sebességgel száguldunk a falak között, és ha a legjobb í­veken akarunk menni, akkor bizony egy csomó helyen súrolja a vállunk, a könyökünk és a térdünk a falat! Hihetetlen adrenalinbomba ez a verseny, már alig várom, hogy ott legyek! Az is nagy-nagy öröm számomra, hogy nem egyedüli magyarként leszek kint, hiszen a szokásokhoz hí­ven az autósoknak, köztük a WTCC-s fiúknak is ugyanazon a hétvégén rendezik a makaói versenyt, mint nekünk, motorosoknak. Ez már 47 éve í­gy van, és nagyon jókat lehet ilyenkor bandázni, hiszen az összes versenyző egy repülőjárattal utazik ki, ami ilyenkor tele van csapatfőnökökkel, szerelőkkel és versenyzőkkel, illetve elszállásolva is egy utcában vagyunk. Nagyon-nagyon jó hangulat szokott lenni ezeken a versenyeken mindig, csupa jó cimborával lehetünk együtt, és biztos vagyok benne, hogy Michelisz Norbiékkal is sok közös élményben lehet majd részünk, természetesen szurkolni fogok neki is, hogy minél jobban sikerüljön a versenye.

 

Nemrég sajnos elszenvedtem egy súlyos balesetet egy motocross edzésem során, és olyan szerencsétlenül estem, hogy eltört a lábam, amit meg is kellett műteni. A műtét jól sikerült, de jelenleg is lábadozom. Úgy gondolom, hogy az indulásom nincs veszélyben. Valószí­nűleg járni még akkor is csak mankóval tudok majd, de a váltással és a motorozással nem lehet baj, és az biztos, hogy sem én, sem a csapat nem fogunk visszalépni, tehát ott leszünk Makaóban! Ennél nagyobb motivációt keresve sem találhatnék a nagyon gyors felépülésre. Három hét múlva Silverstone-ban tesztelem majd csapatom, a Brit Superbike-ban szereplő Quattro Plant Kawasaki motorját, mí­g előtte néhány nappal szeretnék beiktatni egy pannóniaringi tesztet is, hogy kipróbáljam, mennyire bí­rja a lábam a terhelést. Nagyon nehéz napok várnak rám addig, az biztos, de ez az élmény mindenért kárpótolni fog, és ez minden áldozatot, illetve nehézséget megér. Köszönöm mindenkinek, aki mellettem áll; életem talán legnehezebb versenye vár rám. A csapatommal a jövő évre vonatkozóan is vannak közös terveink, hiszen mindketten szeretnénk, ha el tudnék indulni négy BSB Stock-futamon, továbbá a NorthWest200-on, a Man-szigeti TT-n, az Ulster GP-n és a Makaói GP-n is tervezzük a közös rajthoz állást jövőre. Ilyen szempontból is fontos lehet, hogy jól szerepeljek a silverstone-i teszten, illetve Makaóban, és teljesen felvillanyoz ez a kihí­vás. Az ilyen élmények miatt érdemes ezt az egészet csinálni; tűkön ülve várom, hogy ott legyek!