Magyar Köztársaság Kupa

Szezonkezdet A Hungaroring adott otthont az év első versenyének, ahol több géposztályban és kategóriában mérték össze erejüket a versenyzők.

Magyar Köztársaság Kupa - Hungaroring

A rajtra várva

A legrangosabb esemény a Full-Gas MAMS Magyar Köztársasági Kupa futama volt, a kií­rás szerint két kategóriában, és két diví­zióban. A programban szerepelt még több amatőr verseny is, melyek közül az egyre nagyobb nevezői számot felvonultató V. Dunlop Trophy volt a legsikeresebb. A rendezvényt szí­nesí­tette még a GSX-R Klub Kupa mintájára szervezett Kawasaki ZX Kupa, valamint a román szövetség versenye is. Sok szlovák és cseh versenyző is ugrott a lehetőségre, számukra is volt külön megmérettetés.

A Full-Gas Racing Team kiemelt versenyzői természetesen a Full-Gas Köztársaság Kupán vettek részt. Adorján Tamás ez évben az ezres kategóriában indul. A csapat két “ász” versenyzője Németh Balázs, és Kispataki Viktor a felkészülés részének, edzőversenynek tekintette a rendezvényt, kihasználva a versenyszerű körülmények közötti tesztelés lehetőségét.

Magyar Köztársaság Kupa - Hungaroring

Kispataki Viktor (13) itt még csapattársa, Németh Balázs előtt


A rajtrácson 5 sorban 18 versenyző várta a piros lámpa kialvását, tehát a létszám még közepesnek sem volt mondható (a MotoGP-ben szoktak ennyien indulni).
Az alacsony létszám betudható az év első versenyének (voltak olyanok, akik nem lettek kész), és az amatőrök bátortalanságának is, akik megelégedtek a Dunlop Trophy-ban történő indulással. Kétségtelen, hogy két futamon indulni nem is annyira szellemi és fizikai, hanem inkább anyagi megterhelést jelent. A köztársaság kupát pontosan azért hozták létre, hogy magyar versenyzők, magyar anyagi lehetőségekkel, egymással megküzdve tudjanak egy jót motorozni, versenyezni. Dí­jazásban is ez a kategória bővelkedik a legjobban (most 18-an, akár 12 serleget is hazavihetnek). Ez a kií­rás összetettségének is köszönhető. Sokan még mindig nem értik, mi az a sok RR, meg DIV 1, DIV 2.

A diví­zió 1 az úgynevezett profi értékelés, “I” – “N” licences versenyzők értékelése. A diví­zió 2-be tartoznak azon “N” licences versenyzők, akik FIM-UEM versenyeken nem indultak, és Alpok-Adria versenyeken nem voltak pontszerzők az előző évben. Az RR1 – RR2 pedig a gyorsasági motorsport nemzetközi nevéből (Road Racing) származik. Az RR 1 tulajdonképpen a leggyorsabb gépek összefoglalója, SBK-SSP-SST1000, mí­g az RR 2 az SST600-SSP400 gépekre van kií­rva. így aztán – megfelelő számú nevező esetén – két diví­zióban és két kategóriában, vagyis 4 x 3 dí­jt osztanak ki.

Magyar Köztársaság Kupa - Hungaroring

Adorján Tamás

A szabályok után nézzük a versenyt. A DIV1 RR1, vagyis a leggyorsabb értékelésben már az edzésen nagy harc bontakozott ki. Ebből – fantasztikus 1.53.48-as köridejével – egyedül a Full-Gas-os Németh Balázs “lógott ki”. Balázs most ült először a már Öhlins-szel szerelt K7-8 Suzukin. Az időjárás miatt alig volt idő a futómű optimalizálására és a gép megszokására. Ennek ellenére hat tizedre megközelí­tette a tavaly év végén futott superstock pályacsúcsát. íllí­tólag az abszolú csúcsot nem ő tartja, hanem Andreas Meklau, aki egy osztrák rendezvényen ment egy tizeddel jobbat, de egy IDM Superbike géppel. Balázs mögött csapattársa, Kispataki Viktor futotta a második időt, alig egy tizeddel verte Sárkány Dezső Suzukiját. Adorján Tomi az edzésen jobb volt Vida Tibinél, őt a még 2 perc alatt motorozó Papp Tamás követte. A 600-asok között Chrobák János végzett az élen, őt már évekkel ezelőtt még a gyereksportban, Talma – Magda társaságában lehetett sokat látni, eredményes is volt. Sok év kihagyás után ismét nyeregbe szállt, és megkezdte a régi nagy vetélytársakhoz a felzárkózást.

A versenyen Kispataki a tőle megszokott villámrajttal faképnél hagyta a mezőnyt, bár ez annyira jól sikerült, hogy a zsűrinek ki kellett kockázni a rajtjelenetet. Nagy Attila zsűrielnök szerint ennyire pontos, jó rajtot még nem láttak. A rajtjel érkezése utáni filmkockán Viktor már mozdult is. Mögötte az edzés első Németh Balázs jött el másodiknak. Balázs a harmadik kör végén esett be Viktornak a cél előtti balosban, majd egyre növelve előnyét, egy célegyenest verve csapattársára igen jó átlaggal simán nyerte a versenyt. Viktor szintén elhúzott a mezőnytől, és senkitől sem zavartatva szerezte meg a második helyet. Sárkány Dezső is 1.55-öt motorozva lett a biztos harmadik. Mögötte volt a harc a harmadik Full-Gas-os Adorján, és Vida között, amit a rutinosabb Kawasakis nyert meg. Hatodik helyre a sántikáló (a Dunlop kupában bukott) Papp Tamás érkezett, már egy perces hátrányba Balázstól, őt Péter Gyula követte. 600-ban Chrobák biztosan nyert Bí­ró Balázs és Császár András előtt.


Magyar Köztársaság Kupa - Hungaroring

Első három helyezett (sorrendben): Németh Balázs, Kispataki Viktor és Sárkány Dezső

A Full-Gas csapata számára bejött a papí­rforma, Balázs ott folytatja, ahol abbahagyta. Viktor stabil és gyors, Adorján Tomi ötödik helye és futott ideje is jó.

Kispataki Viktor: “A rajtom jó volt, két kört vezettem, majd amikor Balázs becsúszott mellém, nem erőlködtem. Az edzésen annyival gyorsabb volt, hogy nem láttam esélyt a legyőzésére. Sajnos ahogy megelőzött, a célrafordulóban megcsúsztam, és mindjárt kaptam vagy 50 métert. Ezután csak a futóműre és a beállí­tásokra koncentráltam, nem kockáztattam, mert a második helyem biztos volt. Sokat edzek, megpróbálok a 18 kg (Balázshoz képest) súlytöbbletemből minél többet lefaragni, és utolérni a csapattársamat, aki most egyértelműen gyorsabb.”
Németh Balázs: “Nagyon keveset tudtunk tesztelni az új géppel és a futóművel, ehhez képest jó edzésidőt futottam. A versenyen az első körökben nem kapkodtam, majd mikor átvettem a vezetést, próbáltam egy egyenletes gyors tempót motorozni, hogy bí­rják a gumik és a futómű. Elégedett vagyok a győzelemmel, és az elért időkkel is, de lesz ez még jobb is.”

Adorján Tamás:
“Az edzéspozí­cióm jobb volt, mint amit vártam. A versenyt megelőzően minden edzéslehetőséget a motor beállí­tásának szenteltük, sajnos nem sok sikerrel. A hátsó rugóstagommal bajlódtunk elsősorban. Vasárnapi napra visszatettük a gyári gátlót, de a reggeli eső miatt csak az időmérőn próbálhattuk ki. Közel nem volt tökéletes, de a versenyre már nem mertünk egy új állí­tást reszkí­rozni. A versenyen egy gyenge rajt után 4-5 körön át a negyedik helyen motoroztam, mí­g Vida Tibi el nem rombolt mellettem a célegyenesben. Az ötödik helyezés a realitást mutatja, nem voltam gyors a hétvége folyamán. A hó végi versenyig be kell állí­tsuk a futóművet, ettől jobb köridőket remélünk, a cél az 1.55-ös köridő.”

Folytatás íprilis 27-én a második Full-Gas MAMS Köztársasági Kupán a Hungaroringen.