Magazin: Oldtimer Show 2018

A veterán, nosztalgia és klasszikus járművek rajongóinak igazi örömünnep volt április második hétvégéje. Budapesten, a Vasútörténeti Parkban rendezték a közép- és kelet-európai régió legnagyobb oldtimer kiállí­tását minden eddiginél nagyobb nemzetközi részvétellel.

A 2018-as már a 12. Oldtimer Show, de a rendszeres látogatók jól tudják, hogy érdemes évről évre kilátogatni. A rendezők továbbra is tartják magukat az évekkel ezelőtt kitűzött célhoz, miszerint minden alkalommal új, az előző kiállí­tásokon nem szereplő, gondosan válogatott kollekciót mutattak be.

Tizenegy országból 500 veterán gyöngyszem, köztük közel 70 motorkerékpár állta a fényképezőgépek és telefonok vakutüzét tematikus rendben, az angol, német, olasz, belga, amerikai mellett az idén nagyon erősre sikeredett kelet-európai szekcióban. A szocialista éra legkülönbözőbb tí­pusai, az MZ, Jawa, Dnyeper, Ural, IZS, Tomos, Cezeta, Komar mellett volt itt ős Simson és Kovrov K-55-es is. A nyugatot többek között egy gyönyörű Henderson, egy Cleveland, két 1928-as Ariel, 70 éves BMW-modellek, 90 éves NSU 502T és egy gyári állapotban fennmaradt BSA, valamint egy 1925-ös FN M50-es képviselte. A belga márka különlegessége, hogy 1905-ben kiadott modelljük volt az első szériában gyártott soros négyhengeres motorkerékpár.

Magyar büszkeségeink között a Matra-, Berva-, Danuvia- és Csepel-tí­pusok mellett gyönyörködhettünk a Panni robogók teljes szí­nkí­nálatában, és a Pannóniák között ott állt egy MC-63-as krosszmodell is. A hazai motorsport egyesületek rendre ezzel a géppel álltak rajthoz, mégis igen kevés maradt fenn belőle, ugyanis a leselejtezett versenymotorokat az egyesületek egészen egyszerűen megsemmisí­tették, vagy jobb esetben leadták a BíV-nak.

A restaurált járművek mellett találtunk eredeti állapotban megőrzött relikviákat, és az eredetivel minden paraméterében egyező replikákat is. Az idei Oldtimer Show egyik szenzációja éppen egy ilyen, a motorizáció őskorába visszarepí­tő másolat volt, a Ford Quadricycle. Az eredetit1896-ban készí­tette Henry Ford, ez volt az első általa készí­tett belső égésű motorral hajtott jármű.

A járműmatuzsálemek rég feledésbe merült műszaki megoldásai, hihetetlen újí­tásai mellett a múltidéző hangulatot korabeli ruhákba öltözött hölgyek és urak, búorok és használati eszközök, rádiók, kerékpárok, no meg korabeli gyerekjátékok varázsolták körénk, és nem csak az Orient és West körfűtőházakban. A csarnokokon kí­vül hatalmas szabad területet töltött meg a kiállí­tás többi része, a hatalmas amerikai batárok, buszok, harckocsik mellett nem hiányozhattak a stabil motorok sem, amelyeknek rituális beindí­tása az elmúlt években a kiállí­tás elmaradhatatlan programjává vált.