Magazin: Fortepan archí­v kincsek

Olvasóinkat arra buzdí­tjuk, hogy osszák meg velünk családi gyűjteményüket, és segí­tsenek újrarajzolni a XX. századi Magyarország képes történetét!

Dr. Drottleff Jenő és a Chater Lea

A Fortepan 14842 számon regisztrált képén Dr. Drottleff Jenő látható egy angol gyártmányú Chater Lea motorkerékpáron. Báró Drottleff Jenő 1905-ben Egerben született. Jogi egyetemre járt, majd ügyvéd lett belőle. Teniszezett, úszott, de az autózás és motorozás, sőt a repülés sem állt messze tőle.

A második világháború után is megmaradt motorsport iránti szenvedélye, ha éppen nem utazott valamerre, ott volt a városligeti Grand Prix-futamokon. Hosszú, tevékeny élete nyolc évtizedet ölelt át, s 1985-ben hunyt el. 1926-ban szerezte jogosí­tványát, s a fennmaradt képek tanulsága szerint egyik legelső járműve egy Méray-JAP motorkerékpár volt, amellyel valószí­nűleg egy-két versenyen is rajthoz állt. Később oldalkocsis Méray-JAP-t és egy Chater Leát is használt.

A Chater Lea céget 1890-ben alapí­totta William Chater Lea a londoni Colden Lane-en, később átköltözött a Banner Streetre. A viktoriánus időkben kerékpáralkatrészeket gyártott más cégek részére, később autók és komplett motorkerékpárok gyártására szakosodott, különböző erőforrásokkal. Az első motorkerékpár 1900-ban hagyta el a gyárat. Előszeretettel használtak motorjaikhoz JAP erőforrásokat. Az évtized közepére egyetlen robusztus modellt kí­náltak hat lóerős JAP blokkal, kétsebességes váltóval és lánchajtással oldalkocsis változatban és egy 2,5 lóerős JAP blokkos szóló verziót szí­jhajtással. 1913-16 között ismét egyetlen 8 lóerős oldalkocsis modellből állt a termékpaletta, ezt kibőví­tették egy 369 cm3-es, kétütemű, kétsebességes modellel.

Az első világháború alatt szüneteltették a gyártást, utána kétütemű motorokkal tértek vissza a piacra. 1924-ben saját erőforrásukat 545 cm3-esre növelték, mellette árultak Blackburne blokkos motorokat is. 1926-ban bemutatták új, 348 cm3-es modelljüket. Két sportmodellt kí­náltak Blackburne és JAP blokkokkal. 1929-ben bemutattak egy dirt track modellt 247 cm3-es Villiers blokkal. A motorkerékpárgyártás 1936-ban befejeződött. Az elmúlt években felröppentek hí­rek a Chater Lea újraindulásáról.