Müce Choppers – Last Minute

Mi jut az ember eszébe arról a kifejezésről, hogy last minute? Ha ez az ember nem motoros, hanem átlagos magyar polgártárs, akkor az utazási irodák rendkí­vül kedvező árú újai.

Hogy megérthessük a kifejezés működési mechanizmusát, idézzük fel, mit tanultunk Pavlov kutyájáról az iskolában. Mint tudni való, miközben az orosz fiziológus a feltételes reflexek kialakulását tanulmányozta, leghí­resebb kí­sérlete eképpen zajlott: fogott egy kutyát, és minden etetést megelőzően felkapcsolt neki egy lámpát. Világos?A kutya í­gy idővel megtanulta, hogy a fény megjelenését követően hamarosan megtömheti bendőjét. Erre úgy készült fel önkéntelenül, hogy megindult a nyálelválasztása. Kis idő elteltével Pavlov doktor azt tapasztalta, hogy a szerencsétlen kutya már a lámpa puszta felkapcsolására is nyáladzani kezdett
.

Na, hát í­gy működik a last minute utazási ajánlat is. Ha a magyar élelmes polgár meghallja, meglátja a kifejezést, akkor azonnal megindul a nyálelválasztása az olcsó utazás reményében. Homloklebenye mögött megjelenik egy szám: – 80 %, vagyis mí­nusz nyolcvan százalék. Kedvezmény… természetesen.
 A motorosok, különösképpen a tájékozott motorosok másképpen reagálnak a last minute kifejezésre. Nekik egy furcsa motor képe jelenik meg homloklebenyük mögött. A mí­nusz nyolcvan százalékkal előbb–utóbb úgysem stimmel valami, ezért jobb, ha mindenki kialakí­tja magának a tájékozott motorosok feltételes reflexeit, vagyis azt, hogy az emlí­tett szókapcsolatra ne nyálát kezdje el csorgatni, ne iszonyatos kedvezményeket lásson, hanem egy motor jelenjen meg lelki szemei előtt.


Motorok Müce Choppers - Last Minute
Müce, az utolsó három napban rakta össze motorját

– De milyen motor? – kérdezik a tájékozatlan motorosok megkésve, és megtörölik szájukat egy Motorrevü szalvétával.
 Hát ilyen, ni, mint itt, a cikkben! Ennek a neve ugyanis: Last Minute.
 Ne engedjenek a megszokásnak, nem olcsó motorról van szó, mindössze arról, hogy ez a neve, mégpedig azért, mert az utolsó pillanatban készült el.
 Emiatt ugyan szinte minden határidőre épí­tett motort ugyaní­gy hí­vhatnának, emberfia nem látott még custom gépet időben elkészülni. Most bemutatott alkotásunk azonban még ebből a sorból is kilóg, ugyanis kis túlzással három nap alatt lett készen.
 Épí­tője, Müce – mint a zsenik általában – sajátos viszonyban áll az idővel, ez a sajátos viszony 2008-ban például úgy nyilvánult meg, hogy a Motorépí­tő Európa Bajnokságra az utolsó három napban rakta össze motorját. Annyira kellett sietnie, hogy már nem maradt ideje a névadásra, név márpedig kellett! így lett hát a motor neve Last Minute.

 A customizer berkekben jó hí­rnek örvendő magyar épí­tő egy ideje már előnyben részesí­ti a minimál stí­lusban épí­tett motorbicikliket, í­gy volt ez alkalommal is. Egyetlen idom vagy burkolati elemet sem találni a gépen, de még vázból sem sokat. Nincs is rá szükség, hiszen a Last Minute középpontjában álló 1200-es Harley Sportster blokk teherviselő elemként is funkcionál.
 Persze, van rajta egy csiszolt alumí­niumlemezből készí­tett ülés, van első és hátsó futóműve, kormánya, de ezeken kí­vül nem sok egyéb. A lengővilla – amely valójában mereven vezeti a hátsó kereket –  bár úgy tűnik, mintha „I” gerendából lenne, olyannyira az épí­tő keze munkája, hogy a profilt laposvasakból hegesztette össze. Hasonlóképpen, mint az első kereket vezető villát. A motor formai érdekességen kí­vül műszaki furcsaságot is felvonultat: az első kerék rugóztatását teljesen egyedi módon oldotta meg Müce, az idő ellensége.

Motorok Müce Choppers - Last Minute
Müce előszeretettel szerel mindent máshová, mint ahová tervezték

Az egész villanyak elfordul egy ví­zszintes tengely körül, berugózáskor a kormány közelí­t a vezetőhöz, kirugózáskor távolodik tőle, tehát az utánfutás folyamatosan változik, a motor ennek ellenére némi rutinnal vezethető. A lengéseket – akár a springer villánál – két egymással szembe dolgozó rugó csillapí­tja. Bár egy, a minimalizmus jegyében készült motor nem tűrhet mindenféle bovdeneket, a Last Minute-on csak részben futnak a kormány belsejében. Itt is érdekességre bukkanunk. Kuplungbovden van, kuplungkar nincs…  Mivel úgysem találnák ki, hogy működik, hát eláruljuk. A bal kormánymarkolatot előre forgatva választhatjuk szét a lamellákat, a jobb kormánymarkolatot hagyományosan forgatva adhatunk gázt.
 Az elefánt ormányba oltott Supertrapp kipufogó szintén az épí­tő saját munkája, már már salvadordalis magasságokba emeli az Utolsó Pillanatot. A megütközést keltő formájú tank szintén… 


Motorok Müce Choppers - Last Minute
2008-as EB 24. hely

Müce előszeretettel szerel mindent máshová, mint ahová tervezték, emlékezzenek csak nemrégen bemutatott Simsonjára, ahol a lámpaidom hátsó sárvédőből készült. Ezútal egy chopper háttámlája szolgált a Simson Shul tank keretéül, egy duplafedelű AN-2-es repülőről való a zárófény, az első lámpa egykor valamilyen autón borí­totta fényárba az utakat. 
Mit is mondhatnánk még el í­gy az utolsó pillanatokban… igen, az olajtartály. Az olajtartály – ahogy az egy Sportsterhez illik – az ülés alatt található. Az épí­tő azért ide is alkalmazott egy is furfangot… az elektronikai elemek, relék, biztosí­tékok, gyújtásmodul szintén az olajtartályban búvik meg, igaz, annak egy száraz, elkülöní­tett részében.
Az összképet olyan apróságok egészí­tik ki, mint a gyorszár-szerű a hátsó keréktengely végén, vagy mint az ülés alatti függőleges vázcsőbe épí­tett óra.



Tudják, mennyit mutat állandóan?
 Egy perccel éjfél előtt-tet.