Levegőhűtéses épí­tett motorok

Levegő, szenvedély, szerelem: ez az öt, a legszükségesebbekre redukált levegőhűtéses roadster az egyszerűség jegyében született, a hamisí­tatlan élményekért. Szemet gyönyörködtetőek, és motorozni is lehet velük. Tuningolt erőforrásuk, csodás futóművük és kiemelkedően magas szí­nvonalú összetevőik mellett varázslatosak, elegánsak és erősek.

Mennydörgő robaj fut át Hockenheim tiszteletre méltó pályája fölött. A bokszutcában a szerelők leengedik a csavarkulcsot, leteszik kezükből a laptopot. Nem vicc, a V12-es hosszúpályás Maseratinak várnia kell egy kicsit. Ez az ötös fogat minden eddigi határt szétfeszí­t, simogatja a lelket, kényezteti a szemet, felborzolja a szőrt az ember hátán. A BMW, a Ducati, a Moto Guzzi, a Triumph és a Yamaha motorja ünnep az érzékeknek. Öt jó nevű tuningműhely látott munkához, hogy a gyári modellek erőforrását, futóművét és fékeit műszakilag megújí­tsák. A lelkesedés odaadással, a sebesség érzékiséggel társul. Az Edelweiss Motorsport, a WalzWerk Racing, a Radical Guzzi, a ClassicBike Raisch és a Motorrad Klein feltűnő motorkerékpárokat alkottak, amelyek számára még mindig ünnep minden gyújtásszikra, a levegőt és az üzemanyagot szédí­tő módon alakí­tják robbanékony eleggyé. Ezek a motorok a lelkünkből szólnak. Érezhető az őszinte mechanika, a klasszikus járműépí­tés mágiája. Mind az öt tuningműhely guruló, nemes ötvözetű szobrokba öntötte a léghűtéses motorok iránt érzett szeretetét. Az épí­tőkedv találkozott az esztétikai érzékkel és a motorozás felett érzett örömmel. Motor, kerekek, szabadság. Ennyi.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)
Kattintson a képre a galériához!


Hatalmas, markáns motorok jelentik az öt márka lényegét: bokszer, V2 – keresztben és hosszában beépí­tve is –, soros két- és négyhengeresek. Mindannyian büszkén nyújtogatják hatalmas kipufogóikat a menetszélbe, feltűnősködve mutogatják hűtőbordáikat. A puszta fém mágiája. Levegőhűtéses rakéták műanyag idomok nélkül, csinosan és erősen. Ez az ötös fogat megérint. Náluk érezhető a gép szelleme, testünk minden porcikájában átélhető. Látványosan át lehet élni, hol jut be az üzemanyag a hengerekbe és hol áramlik kifelé a kipufogógáz. A technika látható és érezhető.

 

Ráadásul ezek a sportos roadsterek nem csak körbe-körbe vagy A-ból B-be tudnak gyorsan menni. Megmozgatnak, sőt, szárnyakat adnak. A nemzetközi beszállí­tók legjobbjainak kifinomult alkatrészeivel feltuningolt modellek még a nagyváros szűkösségében is különleges élményt nyújtanak: az egyetemeken elmaradnak az előadások, az óvodákban lehúzzák a redőnyöket. The Boys are back in Town! Kicsit olyan, mint a Roaring Sixties Londonjában. Nem igazán retró, nem is teljesen modern. Inkább időtlen.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

Függöny fel, induljon a különleges, valódi menetélmény! Ezek a motorok tökéletesen megfelelnek a mai időknek, a 21. század café racerei, nem oldtimerutánzatok. Letisztult, de nem leegyszerűsí­tett motorok. Nagy szí­vükben csak úgy lángol a benzin: kéthengeresek, akár 1,4 literes lökettérfogattal, konzekvensen egy üléssel és csutkakormánnyal. Akinek ez nem dobogtatja meg a szí­vét, az halott. Még intenzí­vebb az élmény jetsisakban, üres országúon. De a Ducati és a Yamaha nyitott kipufogójukkal csak versenypályán használhatók. Ahol kihasználhatatlan dönthetőség vár rájuk. Indulás hát Hockenheimre!

 

###

 

EDELWEISS-BMW

 

Vérbeli BMW-nek elsősorban a túramotorok és túraendurók számí­tanak, újabban a szupersportgépek is: az RT, a GS, az S 1000 RR. De az, amit az esseni Edelweiss Motorsport létrehozott, maga a két keréken járó lázadás. Fekete, karcsú és erős. „Forradalmat í­runk”, mondja a cégvezető, Dirk Scheffer magáról és csapatáról. Szenvedélyből épí­tenek BMW-ket, dolgoznak az utcai és versenybokszer-kultúrán.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

2014-ben az R nineT-val új korszak köszöntött be a BMW-nél, a nyárspolgári helyett a menő. Mit mondjunk akkor erről a fekete szépségről, a R 9T one-ról? A név már azt mutatja: ő az egyedüli, az igazi. Hosszúnak és elnyújtottnak hat, mélyre lapulva suhan át a Sachs-kanyaron. Nagyon nyomatékos. Teljesí­tménye több mint 140 lóerő, ez bizony ad lendületet rendesen. Komótosságról szó sem lehet. A bivalyerős bokszer olyan szabadon és hirtelen pörög fel, hogy a kanyarban kettesből alig győzünk hármasba kapcsolni. A váltó- és a végáttétel gyárilag rövid, ezért időnként beleszaladunk a leszabályozóba. Elképesztő, hogyan tol bármilyen fordulaton!

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

A hengerek hatalmas furataiban 106,4 milliméter átmérőjű kovácsolt dugattyúk működnek, a speciális hajtókar segí­tségével 138 newtonméter nyomatékot küldenek a saját gyártású hosszú löketű főtengelyre, a lökettérfogata 1405 cm3! A R 9T one teljesí­tménye bármely fordulaton nagyobb, mint a HP 2 Sporté – pedig ez a legerősebb gyári BMW-bokszer, és egyáltalán, minden idők egyik legbelevalóbb levegőhűtéses erőforrása. A cikkünkben szereplő öt motorkerékpár átalakí­tói közül senki sem merült el ennyire mélyen a hajtásoldal rejtelmeiben. Az Edelweiss Motorsport Porschék, VW Bogarak és mindenekelőtt BMW-motorkerékpárok teljesí­tménypápájának számí­t. Hát igen, mindenütt a bokszer. Az erőforrásokhoz a tuningcég minden alkatrészt saját maga gyárt vagy saját tervei alapján készí­ttet el: szelepeket, emelőtőkéket, nyomórudakat, fő- és vezérműtengelyeket, hajtókarokat, dugattyúkat stb.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

Egész Németországból és Európából, sőt, még Ausztráliából is érkeznek a vevők kétszelepes bokszereikkel. Csak ez az R 9T one egyedi darab, prototí­pus-stádiumban. Bemutatkozását a Glemseck 101-en ünnepelte 2014 szeptemberében, épphogy csak elkészült, már indulnia is kellett a versenyen. A BMW logisztikailag támogatta a projektet: az Edelweiss Motorsport idejekorán kapott tőlük egy sorozatgyártás előtti modellt, még homoköntvény motorblokkal. A cél az volt, hogy felbecsüljék a flat twin potenciálját, hiszen végül is mostanra az R nineT maradt az egyetlen levegőhűtéses bokszer a BMW programjában.

 

Erősen feltuningolva az 1400-as pokolian tol. Pontosan ezzel a jelzővel illetnénk a bokszer elképesztő erejét méltón képviselő hörgését is, ami a HP Corse hidroformázással készült kipufogóiból tör elő. Markáns, tompa, érces. Különösen hangtompí­tó nélkül, ami Dirk Scheffer szerint még valamivel erősebbé teszi a motort.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

Az R 9T one-nal nem igazán könnyű motorozni. Már-már túlságosan is harapósan veszi a gázt, heves terhelésváltási reakciókat mutat. A legjobb, ha egyenletes nyomatékkal megyünk vele végig a kanyarban. Érzéssel az a jobb kéz! Ettől a bokszertől ugyanis nem idegen a brutalitás, sőt! Aki úgy gondolja, hogy egy BMW szintetikus, érzelmeknek és bizsergésnek semmi nyoma benne, az nem ismeri ezt a motort. Nem mindenki kedvence, hanem egy vadállat, egy bestia. Hangos, nyers, valódi. Mégis kapott engedélyt a közúra. Legalábbis, ha tesznek rá tükröket és hangtompí­tót.

 

A 9T one mindössze 212 kilogrammot nyom, tí­zzel kevesebbet, mint a gyári R nineT. Nem csak a PVM-kerekek tehetnek erről a könnyedségről. Az alacsonyan rögzí­tett kormánycsutkák ellenére ez a mélyrepülő könnyedén, készségesen kanyarodik. Pontosan veszi az í­veket, mintha egy túldimenzionált körző rajzolná azokat. A Bridgestone S20 abroncsok még a versenypálya aszfaltján is tökéletesen működnek. A rugóstagot a HH Race-Tech szállí­totta, és a villa belsejét is ők módosí­tották. A fordí­tott villa most már több tartalékot kí­nál, nem esik össze olyan könnyen.

 

AZ íTÉPíTETT BMW

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)Big Bore Kit, 1170 cm3 helyett 1405 cm3 az Edelweiss Motorsport saját gyártású hengereivel és kovácsolt dugattyúival: a furat x löket immár 106,4 x 79,0 a gyári 101,0 x 73,0 milliméter helyett; hosszú löketű főtengely az Edelweiss Motorsport különleges hajtókarjával; szelepfészek-módosí­tás/a csatornák hozzáigazí­tása; sűrí­tés 13:1 (gyári: 12:1); tuning-vezérműtengelyek; a szí­vóoldal „Powerstack“ tí­pusú szí­vótorokrendszerrel; kipufogó: egyedi gyártású kipufogókönyökök, kivehető hangtompí­tók; új mappinggal ellátott, az  Edelweiss Motorsport gyártotta vezérlőegység; a tank és az ülés is egyedi készí­tésű darab; saját gyártású rendszámtáblatartó; kovácsolt PVM-kerekek 3,5 x 17 és 5,75 x 17, abroncsméret 120/70 ZR 17 és 190/50 ZR 17; HH Racetech rugóstag, átalakí­tott villa (belső részek) és csutkakormány; a Motogadget kombinált műszerfala; sötétí­tett indexek a kormány végsúlyaiban; mini hátsó lámpa. A közúra nem engedélyezett „motorsport-konfiguráció“ teljesí­tménye állí­tólag legalább 149 lóerő. Az átépí­tett R 9T one teljes ára minden alkatrésszel, fényezéssel és munkabérrel 49 900 euró.

 

 

A tartozékok listájából származó rugóstag nagyon jól működik. Igen, feszes. De mindig jó visszajelzést ad, csodásan, transzparensen képezi le az aszfalt egyenetlenségeit. Bordó-vörös rugója a hasonló szí­nű üléssel együtt tisztelgés a BMW első bokszere, az 1923-as R 32 előtt. A hosszú tank (a formája még nem végleges) mögött az üléspozí­ció nyújtottnak, kissé alázatosnak hat.

 

A mindenekfölött álló bokszert érzéki-éles vonalak alkotják: az R nineT kellemes, kerekded designjából nem sok maradt. Helyette egy csontos, izmos jelenség áll előttünk, öntudatosan mutogatva erejét.

 

Egy vonzó BMW! Aggresszí­v, technoid és érzéki. Egy gyári motor olyannak tűnik a R 9T one mellett, mint egy visszafogott titkárnő egy csillogó transzvesztita mellett. Ilyenkor megbocsátjuk neki, hogy a bovdenek és a (fék-) vezetékek kissé provizorikusan vannak elhelyezve, kanyarodáskor a kormányon lévő kezelőszervek elöl beleütköznek a tankba. Hát ilyen az R 9T one: tüzes szerető – radikális, erotikus, egy felesleges gramm nélkül.

 

###

 

WALZWERK-DUCATI

 

A Ducati Scramblere bombasiker: az utolsó megmaradt levegőhűtéses bolognai modell kiváló eladásokkal büszkélkedhet. Lazán, széles kormánnyal és enyhén bütykös gumikkal gurul. Fel sem ismerhető, hogy Marcus Walz hí­res motorépí­tő mit varázsolt belőle. Hiszen ez a roadster egy Scrambler Icon volt, csak éppen teljesen át lett épí­tve. A modell a KölnMesse rendelésére készült a WalzWerk-Racingnél, a 2016. októberi INTERMOT Customized promóciójaként.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

Csutkakormány, rövid hátsó váznyúlvány, kompromisszumok nélküli kialakí­tás: csillagjegye agár, vércsoportja adrenalin plusz. Sportos, ahogy az egy Ducatihoz illik. A legnemesebb, legjobb minőségű összetevőknek köszönhetően a tömege mindössze 155,3 kilogramm. Ez a Ducati egy „Super Leggera”, pimaszul mutogatja V2-es erőforrását, L alakban álló hengereit. Az egyhengeres szupermotók géposztályában nyüzsög.

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

Marcus Walz korábbi vállalkozásával, a Walz Hardcore Cyclesszal olyan hollywoodi sztároknak szállí­tott már épí­tett Harley-kat, mint Angelina Jolie és Brad Pitt, George Clooney és Keanu Reeves. Ismert Forma‒1-pilóták és rockzenészek is álltak sorban nála. Marcus egykori motokrosszos és aktí­v utcai versenyző. Ezért az általa épí­tett motorok nemcsak jól néznek ki, de jól is mennek. Éppen ilyen ez az extrém letisztult Ducati. Az embernek az az érzése, hogy egy 250-essel motorozik. Kecses, de nem szelí­d. Középosztálybeli, de nem lomha, pillekönnyű, de mégsem játékszer, nem kezdőknek való. Vonzó keverék. Leállí­tva csodaszép fényezésében gyönyörködhetünk, menet közben pedig egyenesen beleszeretünk. Ahogy ez kanyarodik! Megcélzod az í­vet, ráborí­tod, és végigmész rajta. Csak maguk az OZ Racing magnéziumkerekei hat kilogrammos súlycsökkenést eredményeztek, a Metzeler Racetec K3-as abroncsok úgy tapadnak az aszfaltra, mint rágógumi a járdára.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

A motor nagyon agilis, szűk, lassabb í­veken, vagy ha túlságosan hevesen vezetjük, már-már bizonytalan. Ilyenkor kicsit módosí­tani kell az í­ven. Vajon ez a radikális futóműadatok következménye? A Panigale R FG 43-as rövidebb Öhlins villája meredek, 71 fokos szögben áll (villa-offset: 30 milliméter). Szűk, 1453 milliméteres tengelytáv és extrém, 71 milliméteres utánfutás találkozik a 17 colos első kerékkel, ennek következtében a motor hihetetlenül agilis. A gyári lengővilla hosszának köszönhetően jó mechanikus trakciót ad. Walz ezt is módosí­totta, hogy a szélesebb felni is beleférjen a 190-es hátsó abronccsal együtt. A speciális felépí­tésű S46 Öhlins rugóstag negatí­v rugóúja igen kicsi: pilóta nélkül a motor hátulja magasan áll.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

A kisebb tömeghez igazí­tották, ennek ellenére az ex-Panigale villája feszesnek tűnik. Az egymást gyorsan követő egyenetlenségeket nem veszi a legjobban. A hátrébb került lábtartók jó támaszt adnak, de a jobb lábszár hozzáér a kipufogóhoz, csúnya foltokkal fenyegetve. A verseny-markolatgumikkal ellátott kormánycsutkák optimálisan kézre állnak, í­gy kellő nyomást lehet kifejteni az első kerékre. A fékkaron tapasztalható némi üresjárat után a mart villatalpon lévő Brembo monoblokkok brutálisan lassí­tanak, megengedve, hogy a lehető legkésőbb fékezzünk. A módosí­tott bowdenelvezetésű kuplung-munkahenger egyharmadnyival kisebb kézerőt igényel. A sebességfokozatok simán és nagyon könnyedén csusszannak be, csak a bokszutcába beguruláskor kell keresgélni az üreset.

 

AZ íTÉPíTETT DUCATI

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)A klasszikus motortuningot Walz most átengedte a Sport Evolutionos Dietmar Franzennek. Ennek eredménye: hengerfej-átalakí­tás (csatornák), új titánszelepek, speciális, egyedi gyártású vezérműtengelyek, kovácsolt dugattyúk Carillo-hajtókaron, precí­zen kiegyensúlyozott főtengely. Módosí­tották az integrált szí­vótorkokkal ellátott airboxot, a kuplung alumí­niumkosarat kapott. A kipufogókönyököket a hangtompí­tóval együtt a MotoGP-s SC-Project készí­tette. A rövidebb fordí­tott Öhlins villa a Ducati Panigale 1199 R-ből származik, módosí­tott patronokkal és rugókkal, szénszálas sárvédőt, radiális rögzí­tésű Brembo M 50 monoblokkokat és hullámféktárcsákat tettek rá. A darabokból álló Öhlins rugóstagot külön ehhez a motorhoz igazí­tották, felfogatásának a lengővillán martak helyet. További jellemzők: OZ-Racing magnéziumkerekek 120/70 ZR 17-es és 190/55 ZR 17-es abroncsokkal. Rövidí­tett hátsó váznyúlvány kézzel készí­tett alumí­niumüléssel és Alcantara üléspárnával. Eredeti tank új, hegesztett oldalelemekkel. A felső villahí­d és a kilométeróra tartókonzolja is egyedi gyártás. Ducabike lábtartók, különleges fényezés és még sok más. ír a felszereltségtől függően, 200 munkaórával kb. 35 000‒55 000 euró.

 

 

Az ötösfogat legkisebb lökettérfogatú motorjának nyergében az egyenesek hosszabbnak tűnnek, nem érünk oda olyan gyorsan a kanyarokhoz, mint például az 1,4 literes BMW-n. A tervek szerint a levegőhűtéses Monster 1100-as hengereit használták volna fel, ezekkel a teljesí­tmény sem lett volna gond, legalább 100 lóerőt ki lehetett volna hozni belőlük. De az épí­tőszekrényelv most nem működött, a Scramblernek más hengertőcsavarjai vannak. Ezért maradt a 803 cm3. A motortuningos Dietmar Franzen új vezérműtengelyeket tervezett, módosí­tott a csatornákon, másféle szelepeket alkalmazott. A Motorrad hatodikban ennek ellenére már csak 80-at talált meg az egykor mért 89 lóerőből.

 

Vajon ez az ellennyomás nélküli, teljesen nyitott kipufogó következménye? A V2-es csodásan fújtat és prüszköl. Tesztünk óta a custombike-nak már van indexe, rendszámtartó táblája és másféle kipufogója, közúi engedélyt is kap. Megjelenésében amúgy is minden részlet igazi csemege, az alumí­niumülés egyenesen költemény. Bűnösen nemes ez a guruló reklámhordozó.

 

###

 

RADICAL GUZZI-GUZZI

 

Az oberpfalzi Radical Guzzi egyik specialitása, hogy korszerű négyszelepes motorokat épí­t be legendás Tonti-vázakba, ezekbe a zseniális háromszögszövevényekbe. Stefan Bronold juniornak í­gy sikerült különböző trükkökkel, ötletekkel és mart alkatrészekkel egy Le Mans modern interpretációját létrehoznia. Nyitott vázháromszöggel és alumí­niumtankkal, természetesen. Egyértelmű vonalak egyértelmű üzenettel: í­gy kellene kinéznie egy Mandello del Lariói motorkerékpárnak. Egy olyan olasz modellnek, amely előtt térdre borulunk. Hangulatos arányokkal és szép részletmegoldásokkal anélkül, hogy hivalkodónak tűnne. Ez a történelmi V8-as gyári versenygépek stí­lusának megfelelően ezüst, zöld és barna szí­nre festett motor utat talál a szí­vekhez. „The Fugitive”-nak hí­vják, ami magyarul annyit tesz: szökevény.

 

 

Stefan Bronold öt példányt készí­t belőle, az első az amerikai Coloradóba került, az itt látható a kettes számú. Sok guzzis számára lehetne megfelelő jármű a szökéshez, és magának a márkának sem tenne rosszat, ha el tudna végre szakadni a jelenlegi visszafogott vásárlásoktól. Kollégáink az Auto, Motor und Sporttól, akiket prémiumkategóriás autókkal kényeztetnek, ott köröznek a garázsban a motor körül: „Azta, ez aztán jól néz ki!” Pedig azt még nem is tudják, hogy a kibőví­tett hengerben a megszokott 1151 helyett 1380 cm3-nek jut hely: a henger és a hengerfej az 1400-as Californiáról származik, csak a szelepfedelek eredeti Grisók.Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

A Keihin 41-es sí­ktolattyús CR-karburátorai finommechanikai műremekek, pótolják a befecskendezést. És még hogy! A motor még a gyári vezérműtengellyel is szenzációs, 141 newtonmétert ér el, emellett a Guzzi nyomatékgörbéje a legteltebb. Pedig még a lökettérfogatot is meg lehetne növelni, emellett a tuning-vezérműtengelyekkel 130‒140 lóerőre lehetne növelni a teljesí­tményt. Már 2500 és 5000/min között tiszta erő áll rendelkezésre, a teljesí­tmény 36-ról 97 lóerőre nő. Micsoda elképesztő középső tartomány! Akkora a nyomatéka, mintha az ördög kergetné. A Guzzi még ötödikben is jókorát rúg a derekadba, dübörögve lő ki a kanyar kijáratánál. Menetélményeit tekintve minden bizonnyal ez az utóbbi húsz év legdurvább Guzzija.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

A V2-es erőforrás dübörög, reng – egyszerűen él. Jóleső dübörgés, mennydörgő V2-es sztakkato hallatszik. A nyitott szí­vótorkok szörcsögése egy Norton Manx felejthetetlen bőgésére emlékeztet. Az új Guzzi-erőforrásoknak a Tonti-vázakban nincs túl sok helyük, például a hatfokozatú váltómű sem fért el. Ezért Stefan egy klasszikus Le Mans kompaktabb méretű ötfokozatú váltóját tette bele a modern házba. A generátor már nem a hengerek között kap helyet, hanem ismét az első főtengelycsonkon – egy egy darabból esztergált alumí­niumdekli mögött. A küllős kerékre húzott 180-as abroncs miatt az egyedi gyártású lengővillába nyitott kardánkeresztcsuklót kellett tenni.

 

AZ íTÉPíTETT MOTO GUZZI

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)Szinterezett Tonti-váz alsó elemekkel és hegesztett hátsó váznyúlvánnyal, saját gyártású lengővilla speciális fékkitámasztással; Griso-motor 1151-ről 1380 cm3-re átépí­tve (furat 95,0 helyett 104 mm, a löket az eredetivel megegyezően 81,2 mm); generátor-adapterkészlet a Tonti-vázba való beépí­téshez; Keihin-FCR-sí­ktolatyús karburátor adapterkészlettel és szí­vótorkokkal; felújí­tott váltó; szinterezett fém kuplungtárcsák erősebb rugókkal; polí­rozott alumí­niumtank valódi bőrüléssel; polí­rozott rozsdamentes acélkipufogó; Wilbers rugóstagok; küllős kerekek (3,5 x 17 és 5,5 x 17) féktárcsaadapterrel és egy darabból mart kerékaggyal; radiális Beringer féknyergek; Beringer féktárcsák és fékpumpa; hidraulikus kuplung Beringer pumpával; saját gyártású mart lábtartók, MV Agusta fordí­tott villa; CNC-mart villahidak kormányrúdal; LSL kormánycsutkák; kilométeróra beépí­tett digitális gyújtással; LED-es indexek és fényszóró és még sok más. ír a felszereltségtől függően 42 000‒46 000 euró (bérköltséggel, műszaki vizsgával és értékbecsléssel).

 

 

Elképesztő élmény ezzel a motorral mélyrepülésben falni a kanyarokat. Ha a kanyar külső í­ve felé eső henger függőlegesbe kerül, szinte sí­r az ember az örömtől. 222 kilogrammnyi összesűrí­tett élmény. Elképesztően élvezetes az egész. Kanyarban is, sőt, leginkább ott. A kormánynyak szöge 65 fok, a tengelytáv 1475 milliméter. A Wilbers rugóstagok rendí­thetetlenül, betonkeményen működnek. Az autópálya bukkanóin ugrál a motor hátulja. Az egész jármű ugyanakkor ettől teljesen zavartalanul, makacsul stabilan megy előre. Az ilyenkor meglehetősen iszákossá váló 1380 cm3-es erőforrás lazán pörög 8000/min-ot. De autópályás rohanáskor erősen megnő a nyomás a karterházban, amit a V motor két hengerén finoman eloszló olajköd bizonyí­t.

 

A gyilkosan kemény kuplung tökéletesen alkalmatlan a városi csúcsforgalomhoz. Annál is inkább, mivel elég idegesí­tő, ahogy a lámpánál keresgélni kell az üresjáratot. A radiális Beringer féknyergek erősen és jól adagolhatóan harapnak a lyukak nélküli féktárcsákba. Az MV Agusta F4-ből vett, karbonbevonatú fordí­tott villa jól végzi a munkáját. A sok szeretetteljes részlet (hézagok, süllyesztett fejű csavarok), valamint a nagyon magas szí­nvonalú kidolgozás a radikális Guzzi készí­tőit dicséri. Kerekeken gördülő álom: egy szép motor, amely lenyűgözően megy. Még ha a térdeid tizedszerre is beleütköznek a sí­ktolattyúkba, ülve nem éred el az oldaltámaszt, a fordulókör pedig óriási – a Szökevény esetében csak egy kí­vánságod marad: helyet foglalni barna bőrnyergén.

 

###

 

RAISCH-TRIUMPH

 

Bonneville – már maga a név is karizmatikus. A róla elnevezett motor pedig karakteres. A Utah állambeli világhí­rű sóstó sima felületén legendák születtek. 1956-ban Johnny Allen egy aerodinamikus burkolatú kéthengeres Triumph-fal itt ért el szenzációs, 345,45 km/h-s sebességet. A rekordot í­ró motorkerékpár megvásárolható leszármazottja halhatatlan: 1959-től a dupla karburátoros T 120 a sportmotorok megtestesí­tőjének és az angol rockerek kifejezőeszközének számí­tott. Azokban az időkben, amikor a motorozás egyre inkább az uralkodó elit elleni lázadássá vált.

 

 

Persze az óránkénti 120 mérföldet, amit a tí­pusmegjelölés szuggerál, akkoriban sem a házi tuningolás hatására, sem a Café Racerré való átépí­tese után nem tudta elérni. De pontosan itt csatlakozik a történethez a kelet-vesztfáliai Triumph-specialista ClassicBike Raisch hagyományos épí­tésű Alu-Racere. Rainer Raisch és három fia privát motorján egy az egyben be lehet mutatni a technológiát. A 2006-os modell lökettérfogatát egy Big Bore Kit és Wiseco dugattyúk segí­tségével 790-ről 904 cm3-re növelték. Lazán álldogál az oldaltámaszon, de a soros kéhengeres a gomb első megnyomására egyenletes gyújtássorrenddel, szép simán, stabil üresjárattal indul. Kezdődhet az előjáték.Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

A kéthengeres mechanikusan olyan lágyan jár, mint egy varrógép, kipufogója sem túl hangos. A könyök viszont a jobb oldalon leér. A hangja csak magas fordulaton lesz fickós, mellette a sí­ktolattyúk csiripelnek a vezetősí­nekben. Ezeknek az FCR-eknek a hangolása kényesebb, mint a Guzzi Keihinjéé: a gázmarkolatot óvatosan kell megtekerni ahhoz, hogy az áramlás rendben legyen. „Bánj velem finoman”, suttogja a Triumph. Legkésőbb a 4500-as jelzéstől a kéthengeres kezdi fitogtatni izmait, levetkőzi gátlásait, szabadon pörög és lélegzik. A mindössze 196 kilogrammos motor sportos megjelenéséhez illően halad előre, 92 lóerőt és 85 newtonmétert bármikor kiráz a kisujjából.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

Az erősebb kuplungrugók izmos kezet igényelnek. Ez rosszfiúk játékszere, nem kislányok motorja. Magas fordulaton jólesően pulzál, a leszabályozó csak 8400/min-nél avatkozik közbe. Ilyenkor viszont már 200 km/h fölötti orkán cibálja a jetsisakot. A Triumph rendí­thetetlenül stabilan megy egyenesen, semmi sem zökkenti ki nyugalmából. A hátsó váznyúlványt megerősí­tették, az alumí­nium lengővilla stabil, a villa új beállí­tást kapott. A 64 fokos kormányszög és az 1495 milliméteres tengelytáv jó kompromisszumnak bizonyult. A motor nem ideges, nem nyugtalan, stabil és fürge. A Bonnie olyan könnyedén követi az í­vet, mint egy bicikli.

 

AZ íTÉPíTETT TRIUMPH

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)Motortuning & hajtás: a lökettérfogatot 790-ről 904 cm3-re növelték Wiseco dugattyúkkal; átalakí­tották a hengerfejet és a szelepfészkeket; a szí­vóoldali vezérműtengely került a kipufogóoldalra; a vezérlőegység „Raisch Tuning”-ot kapott; Polrad-tuning; sí­ktolattyús karburátor Keihin FCR; 18-as fogaskerék elöl; „Gold“ 525-ös lánc; Barnett „High End“ kuplunglamellák erősebb rugókkal; mérőpados vizsgálatok, RR olajhőmérő, kisebb alkatrészek.

Kipufogó: fekete, kerámiabevonatos Zard Tromboncino kettő-az-egybe.

Fékberendezés: M4 Brembo monoblokk féknyergek megfelelő tárcsákkal, LSL-vezetékekkel és radiális Beringer pumpával.

Futómű/kerekek: Öhlins villa és rugóstagok (TTX 30); Krüger & Junginger alumí­nium lengővilla; LSL-lábtartók és villahí­dkészlet; első keréktengely Kawasaki ZX-10R; küllős Kineo kerekek (3,5 x 17/5,00 x 17).

Egyéb alkatrészek: „Lyhta“ 16,2 literes alumí­niumtank; alumí­nium hátsó váznyúlvány bőrüléssel; LSL-fényszóró és tartókonzol, Speed Match kormány; lí­tium-ion akkumulátor; alumí­nium sárvédő; krómozott oldaldeklik stb.

 

Ez a motor állandó használatban van. Christopher Raisch már többször indult vele a Glemseck 101-en, és a családja által egykor átépí­tett gépet alpesi kirándulásokra is használja. Le a kalappal! Kellemes viselkedéséhez kiváló üléspozí­ció társul: sportosan, de még könnyedén elérjük az LSL-kormánycsutkákat és megtámaszkodunk a mart lábtartókon. Pont annyira kell lekuporodni, amennyire még jólesik. Egyszerűen tökéletes.

 

Az Öhlins villa rendkí­vül finoman, selymesen reagál, ódákat zengenénk róla. De a rugóstagok is remek munkát végeznek. A futómű egésze nagyon jól sikerült, egy az egyben azt teszi, amit kell. Fantasztikus a Brembo monoblokkok hatékonysága és adagolhatósága, radiális Beringer pumpa működteti őket. A Bonnie állásban is jól mutat – kiváló minőségű küllős Kineo kerekekkel, kanapéhoz hasonlóan behúzott bőrülésével, fényes alumí­niumtankjával és egyszemélyes kis ülésével. Vad megjelenése ellenére szí­vet melengető. A merész ClassicBike Raisch 2005-ben kezdte működését, mára Triumph-ok százait épí­tette át. Most az új, ví­zhűtéses kéthengereseknek és egy BMW R nineT-nek esnek majd neki. A cégtáblán viszont továbbra is ez az Alu-Racer dí­szeleg majd. A retró ebben az esetben semmiképpen nem jelent visszalépést.

 

###

 

KLEIN-YAMAHA

 

A Yamaha ebben a társaságban fénypont és kontraszt egyidejűleg, az ötös fogat igazi szí­nfoltja: ő az egyetlen négyhengeres, az egyetlen Európán kí­vüli motor, az egyetlen szí­nesre fényezett modell. Pedig szinte véletlenül, utólag került be a tesztmezőnybe. Szerencsére! Déli 12 előtt öt perccel tolták ki a Transporterből – a teszt délben indult.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

Az első futó pillantásra úgy tűnik, mintha nem is csináltak volna rajta sok mindent. Mekkora tévedés! A dillingeni Dominik Klein ezzel a motorral nyerte meg a nemzetközi Yamaha Yard Built versenyt az XJR 1300-nak! De biztosan nem a hátsó udvaron (Yard) épí­tette át ezt a négyhengerest. Ehhez minden túlságosan nemes rajta, a részletek túlságosan tökéletesen illenek egymáshoz. Sok finommunka, ami csak a második pillantásra látszik. Ez a titok.

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

Amúgy is érvényes: ne hagyják magukat becsapni! Ezt a gyári motoros 1300-ast nem könnyű tologatni. Menet közben azonban teljesen másképp hat: az első kanyarba majdnem beesel, mert nem vártál tőle ennyire jó manőverezési készséget. Ebben minden bizonnyal szerepük van a könnyű kovácsolt PVM kerekeknek is, amelyek csökkentik a forgó és rugózatlan tömeget.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

Ráadásul a vágott hátsó slick az első esőgumival kombinálva elképesztően szűk í­veket tesz lehetővé. Az extrém mértékben tapadó gumik olyan lehetőségeket rejtenek, amelyekről még csak nem is álmodtunk. A légiesen könnyedén vezethető motor tömege mindössze 219 kilogramm, ami nagyon jó érték egy ilyen big bike-hoz képest. Éppúgy, mint a meredek, 67 fokos kormánynyak és a viszonylag kicsi, 1505 milliméteres tengelytáv. Ez az XJR 1300 igazán kezes.

 

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)

 

A gázkart megtekerve a négyhengeres azonnal megugrik. Harapósan veszi a gázt, már nagyon alacsony fordulaton is rendesen tol, ráadásul fent sem fogy ki hamar a szuszból. Azonnal rájössz, hogy miért kedvelik oly sokan ezt a koncepciót. Pedig ez egy gyári erőforrás, csak a fehér kerámiabevonatot kapott, nyitott négy-az-egybe kipufogóval szabadabb légutakat biztosí­tottak neki. Az XJR harciasan üvölt, a kipufogóhangok között ez már-már fájdalmasnak hangzik. Jerikó trombitái szájharmonikák lehettek ehhez képest. A jelenlegi R1 négydugattyús féknyergei erősebben harapnak, mint Spielberg fehér cápája, a fékerő egyszerűen brutális. A művészi marású Magura HC3 radiális kuplung- és fékpumpák a legjobb fajtából valók. A Motogadget-M-Lock-Systemnek köszönhetően pedig gyújtáskulcs nélkül is boldogulunk.

 

AZ íTÉPíTETT YAMAHA

Motorok Custom sarok Léghûtéses épí­tett motorok (2016)Egyedi készí­tésű BKG-3D kormány és villahí­dkészlet, üveggyöngyszórt és eloxált felületek; Motogadget műszerfal; Motogadget markolatok, gombok, M-Lock-System, kormányvégindexek és -tükrök; PVM felnik öt fényezett Y küllővel, polí­rozott peremmel; FE féktárcsák elöl; a 2015-ös R1 féknyergei, flexibilis acél fékcsövek; hátul kis féktárcsa, OW01 féknyereg átalakí­tott, mart felfogatással; az MT-01 villája DLC-bevonatú belső csővel és módosí­tott csillapí­tással; Bridgestone Moto3-esőgumi elöl, kézzel vágott Bridgestone-Slick hátul; Magura HC3-fék- és kuplungpumpa; Nolden 7“-os LED-fényszóró speciális tartókonzollal; lábtartók a Yamaha-kiegészí­tők közül; feketére eloxált Öhlins rugóstag; Over versenylengővilla és megerősí­tett váz; kézzel laminált ülés, Alcantara bőrrel bevont speciális ülés; „Sport Tracker“-sárvédő rozsdamentes acél tartókonzollal; alumí­nium lánckerék; Lightech tankfedél; kerámiabevonatú kipufogó, Akrapovic „hangtompí­tó”; „Brandy-Red“ fényezés (mint az 1973-as Yamaha RD 350-en).

 

Az Öhlins sztereó rugóstagok feszesen csillapí­tanak, az MT-01-től vett fordí­tott villa ugyanakkor finomabban működik. Csillapí­tását ehhez a motorhoz hangolták, és szénbevonatú csúszócsöveket kapott. Jelenlegi pozí­ciójukban a három dimenzióban állí­tható BKG kormánycsutkák a pilóta gerincének kényelmesen, meglehetősen magasan vannak – magasabban, mint a mart felső villahí­d. Sportosan mélyebbre is lehet őket azonban állí­tani. Az egyik legélvezetesebb dolog, amit kétkerekűn meg lehet tapasztalni, az az, amikor a hátsódat az Alcantara bőrrel bevont, kézzel laminált ülésen pihenteted. A lábtartók, a váltókar, a pedálok, mind állí­thatók, mind kiváló minőségű. Csillagos ötös jár a tökéletes kidolgozásért. Vajon paradox, ha az Over custom lengővillájának alsó csövei is vannak? A mereví­tést szolgálják a váz szintén ugyanettől a japán cégtől származó kiegészí­tő alsó elemei is. Az egykori japán superbike-vb-pilóta, Noriyuki Haga („Nitro-Nori”) tiszteletére a 41-es rajtszám látható a rafinált stí­lusú oldaldekliken. A fehérrel kiegészí­tett „Brandy-Red” fényezés az 1973-as RD 350-est idézi. A Motorrad Klein 1967 óta ápolja a Yamaha hagyományait, Dominik Klein pedig nagyágyú a maga szakterületén.

 

###

 

EPILí“GUS

 

 

Nem kell kerülgetni a forró kását: természetesen egy GSX-R, egy Fireblade vagy egy S 1000 RR szinte mindenben jobb, mint ezek a motorok, ráadásul sokkal kevesebbe is kerülnek. Nem is beszélve a GS-ről és társairól. De legyünk őszinték: vajon a playmate-eket aszerint választják ki, mert ők ismerik a legjobb recepteket vagy a legtöbb ruhát tudják egy óra alatt kimosni? A lényeg az esztétika, a szépség és az érzékiség. A szenvedély érzelmeket szí­t. Zárhatjuk sorainkat egy idézettel? „Az a nagy szerencsénk, hogy pontosan abban a földtörténetileg elképzelhetetlenül rövid időszakban élünk, amelyben megadatott nekünk, hogy belső égésű járműveket használhatunk. Talán már csak néhány évtized, és egy nagy kéthengeres öblös hangját is legfeljebb csengőhangként tölthetjük majd le…” Az idézet Martin Perscheid motorosoknak í­rt képregénykönyvéből (Perscheid für Schrauber) származik. Igaza van.

 

Micsoda szerencse: november vége, 20 fok – és csodás motorkerékpárok. Egy olyan világban, ahol nem lényeges a többfokozatú kipörgésgátló, az ülésfűtés és a láthatósági mellény. A bemutatott öt tuningműhely kerekeken guruló afrodiziákumokat teremt. Nem számí­t, hogy műveiket café racernek, customizing bike-oknak vagy egyszerűen motorkerékpárnak nevezzük.

 

Egy szexuálkutató egyszer azt mondta: „Trópusi esőerdőkről álmodunk. De otthon konyhakertünk van kerti törpékkel.“ Hát, bizony itt igazi motorkerékpár-szenvedéllyel találkozunk, a haladás élvezetével, az érzéki formák dicséretével, a dinamika élményével. Minden egyes kanyar örömforrás, minden egyenes tiszta élvezet, minden motorostalálkozó szí­npad. Ezek a levegőhűtéses motorok felejthetetlen élményekben részesí­tenek.